Strana 2

 

Dr. V. Svilokos

STARO DUBROVAČKO NAHODIŠTE

Stari su Dubrovčani, i pored og-
romnih briga, koje im je zadawalo
mudro rukovođenje državne uprave,
čemu republika sv. Vlaha ima zahva-
liti svoj dugovječni opstanak, te i
pored intenzivnog bavljenja oko raz-
granjene trgovine po kopnu i po mo-
ru, kojoj republika ima zahvaliti svoje
blagostanje, znali ipak tako svijesno
posvetiti pažnju svestranim kulturnim
nastojanjima i mnogim čovjekoljubi-
vim ustanovama, da bi se i dan da-
našnji malo što boljega moglo željeti.
Kako su veliki smisao imali stari Du-
brovčani za sve što je humano i ka-
ko su iskazivali svoj duboki osjećaj
za djelotvornu ljubav prema bližnjemu
dokazuju nam vidljivo i brojne hu-
manitarno-karitativne ustanove, koje
su nadživjele republiku, a mnoge do-
prle i do naših dana tako da i da-
našnji naraštaji još uživaju njihove
blagodati. Neke smo žalibože svojim
nehajstvom i nerazumijevanjem mi
sami pustili da propadnu. Tako je go-
dine 1927. ondašnji oblasni odbor du-
brovačke županije donio fatalnu od-
luku, kojom se ukida, nakon punih
495 godina neprekidnog, potrebitog i
korisnog opstanka, zavod za zapuš-
tenu novorođenčad, koga je uteme-
ljila dubrovačka republika pod ime-
nom ,Ospitale della Misericordia“. U
doba, kad još ni u kulturnoj Francus-
koj nije opstojao sličan zavod, a mno-
go prije od onih u Mlecima i Milanu,
ustanovila je dubrovačka republika
jedno od najljepših humanitarnih dje-
la zakonom, koga je jednoglasno do-
nijelo Veliko vijeće dne 9 veljače
1432. Tako je i u tom plemenitom
pothvatu naš mali Dubrovnik prete-
kao i veće i bogatije gradove. A zna-
mo da je nekim humanitarnim odlu-
kama pretekao svih, kao n. pr. u u-
kinuću ropstva i zabrani trgovanja
robljem.

Za današnje je doba svakako za-
nimivo, a i pobudno čitati, koja je
ratio legis spomenutog zakona od 9
U 1432 (lib. virid. 252-5), sa kojim se
osniva ,Unum hospitale quod vocari
debeat de Misericordia“. Tu se go-
vori da se ova čovječna ustanova
privodi u život iz zahvalnosti Bogu,
koji je grad i građane svojom mi-
lošću toliko zadužio, da je svakome
jasno da oni to nijesu zaslužili svo-
jim krepostima i radom. Radi toga
se oni smatraju dužnim i dalje raditi

sve na slavu Božju, pa stoga moraju
posvetiti brigu i onim siromašnim i
nevoljnim stvorovima, koji su došli
na svijet pokazivajuć Njegovo obličje,
a nemaju od nikuda pomoći, već se
ostavljaju na ulici. Zato se iz pošto-
vanja prema dobrome lsusu to od sa-
da unapriieda ima popraviti osnutkom
zavoda, gdje se imaju primati i hra-
niti ova mala stvorenja.

Za ovo nahodište bi iz početka od-
ređena kuća u gradu, koja je negda
pripadala Jaku Kotrulji, a koja bi u
ovu svrhu popravljena i podignuta
na dva poda sakupljenim milodarima.

Za uzdržavanje nahodišta republika
nije nikada šteđela. Trošilo se iz jav-
nih sredstava do blizu 15.000 dukata
na godinu. S vremenom su ovoj in-
stituciji ostavljani oporukama i razni
zapisi.

Kad je kuća u gradu postala ma-
lenom, sagradila se nova zgrada na-
hodišta god. 1694. na Pilama, ona, u
kojoj je danas restauracija ,Ocean“.
Tu je nahodište ispunjalo svoju ple-
menitu svrhu primajuć sitnu zapušte-
nu novorođenčad sve do pada repu-
blike, pa i iza toga sve do g. 1887.,
kad ga prenesoše u sklop zdravstve-
nih zgrada novosagrađene pokrajin-
ske Bolnice na Boninovu, gdje se još
uzdržalo za 40 godina, dok ga žali-
bože, kako spomenusmo u početku,
ne ukinuše god. 1927.

Prošle godine bila se povela riječ
o tome, da se opet ustanovi u Du-
brovniku ukinuto nahodište ili osnuje
jedna institucija njemu slična, jer se
osjeća potreba za takovom humani-
tarnom ustanovom. Bilo je održano
na poticaj g. pretsjednika mjesnog
okružnog suda i nekoliko sastanaka
u Nar. Ženskoj Zadruzi, kojima su uz
delegate Qpćine i preuzv. Biskupa
prisustvovala i mnoga druga lica, ko-
ja rade na socijalno-karitativnom po-
lju. Ali je žalibože stvar zamrla. Mi-
slimo da bi se ovo pitanje svakako
moralo iz nova pokrenuti :i naći na-
čina da se ponovno uspostavi u Du-
brovniku ova njegova starinska soci-
jalno-humanitarna ustanova, koja je
uz tolike druge, prodičila onaj duh
kršćanske ljubavi male republike sv.
Vlaha, koja i pored svog čistog ari-
stokratskog režima, nije nikad puš-
tala iz okrillja ni najnižeg svog gra-
đanina.

 

STAKLANA

LAZAR N. POPARA

DUBROVNIK 1

Podružnica i brusiona stakla
DUBROVNIK ll

NA MALO!

 

Cijene veoma jeftine! &

NA VELIKO !

 

Staklo za prozore

Staklarija i stakleni serolzi

Porcelansko posuđe

Kuhinjsko posuđe iz Emaila i Aluminija
Razni Beštek - Krom - Rostfrei

Razni posluživaonici

Svetiljke na Petrolej stolne i viseće
Ogledala kristalna i obićna

 

 

 

Pogrebno preduzeće

Rafa Pucića ulica 6

 

BOŽO BACELJ, Nasljednici - Dubrovnik

Obavlja sprovode — prevoze mrtvaca u tuzemstvo i inozemstvo, sahrane
za sve staleže i sve prilike sa odgovarajućim uslovima i umjerenim cijenama.

Telefon 149

 

 

NARODNA SVIJEST 1 Veljače 1940

 

Broj 5

 

HRVATI NE SMIJU NASIJEDATI

Komunizam je pokret, koji se ni-
kako ne može dovesti u sklad sa
najosnovnijim interesima čovjeka, a
hrvatski narod na posebni način tre-
ba da se čuva tog stranog pokreta,
koji je u najočitijoj opreci s našim
vjerskim i narodnim interesima.

Marksizam, ili kako se običnije zo-
ve komunizam ispovijeda načela, pre-
ma kojima čovjek nije nego najobič-
nija tvar ili kako materijaliste kažu,
on je jedna savršenija životinja, koja
kad umre, nema više nikakova ži-
vota. S ovim svijetom svršava sve,
kažu komunistički ideolozi i agilatori.

Koliko je krivo ovo stanovište do-
kazuje najbolje činjenica, da svaki
čovjek ima dar razuma, kojim misli i
može da se slobodno odlučuje za
ono, što smatra, da mu je bolje. Ži-
votinja međutim nijedna ne može
misliti, a još manje slobodno se odlu-
čivati. Kod nje vlada slijepi nagon, a
kod čovjeka razbor, ako ne dozvoli,
da mu strasti zamrače um i uspa-
vaju savjest.

Komunistički agitatori stoga jer ne
priznaju da čovjek ima dušu i da se
poslije groba nastavlja život koji će
trajati do vijeka, vode najenergičniju
borbu proti vjeri uopće, a napose
proti Katoličkoj Crkvi, za koju kažu
i priznaju, da je najjači predstavnik
vjere u svijetu.

Hrvatski narod od vremena kad je
došao u svoje krajeve vjeran je i o-
dan vjeri otaca svojih, njegovo kato-
ličko vjersko osvjedočenje i najuža
veza sa Sv. Ocem Papom tako je
usko povezano s njegovom povijesti
da bi zaista malog hrvatskog naroda
sto puta bilo nestalo, da ga nije spa-
sila veza sa ostalim kulturnim naro-
dima Europe baš preko i kroz rimo-
katoličku vjeru i Crkvu.

Komunisti tvrde, da je vjera ona
koja podupire kapitalizam. To je naj-
običnija neistina. Kapitalizam, koji isi-
sava slabije zbog nezasitne težnje za
što većim sticajem novca, imanja, ka-
pitala u najočitijoj je opreci sa nače-
lima, koja propovijeda vjera i koju
naučava Katolička Crkva.

Katolička Crkva, štojeći na načeli-
ma Kristova evanđelja uči, da imanje,
novac i sve materijalne vrijednosti
treba smatrati sredstvom, a ne ciljem
života. Čovjek po naravnom pravu
treba da ima ono što mu je potrebno
za uzdržavanje njega i obitelji. Stica-
nje imovine treba da slijedi poštenim
radom, pa ako zbog raznih inače do-
zvoljenih okolnosti (n. pr. valjanost u
radu, baštinjenje i dr.) dobije više
više nego mu je potrebno, dužan je
po načelima kršćanske ljubavi da s
onim pretičkom pomaže slabe i ne-
voljne. Ako svoju imovinu stiče na
račun iskorištavanja drugoga, onda
čini nemoralno djelo za koje je odgo-
voran i za koje će polagati strogi ra-
čun Onomu, koji je Gospodar svega.
Katolička Crkva neprestano naučava,
da se socijalni život ne može zami-
sliti bez strogog provađanja načela
pravde i ljubavi.

Po načelu pravde svakome treba
priznati svoje. Radnik za svoju sa-
vjesno uloženu energiju u radu tre-
ba da primi dostojnu plaću, od koje
će, prema prilikama koje vladaju,
moći da uzdrži sebe i obitelj ne sa-
mo dok su mladi i zdravi, nego i
kad su bolesni i stari. Kod nezdravih
socijalnih prilika ne treba ništa drugo
tražiti, da se u životu pojedinaca i
društva primjene kršćanska načela
pravde i ljubavi.

Komunizam međutim obećaje raj
na zemlji tim da ruše najosnovnija
načela bez kojih se ne može zami-
sliti života pojedinca niti ljudska za-
jednica. Jer kakav može biti raj ako
se — kao što čini komunizam — u-
kine pravo da pojedini ljudi i obitelji
imaju svoju vlastitu imovinu. Koji
raj može da očekuje naš hrvatski
seljački narod, ako se našem inače
mizerno stojećem seljaku digne pra-
vo vlasništva na njegovu kuću, vi-
nograd, baštinu i t. d.? Tko malo
zrelije misli taj zna, da ako je čo-
vjeku slabo kad ima ono malo što
je njegovo, kako bi mu istom bilo
kad bi i ono malo mizerije prešlo u
ruke nekakve zajednice, komune,
s kojom i u ime koje bi vladali i
upravljali opet pojedini ljudi. Jer bu-
dimo razboriti: Zar u Rusiji zapovi-
jeda ta ,zajednica“ ? Ne, nego su go-
spari nekolicina onih, koji su na kor-
milu, odnosno na čelu komunističke
stranke.

Ali ne valja biti naivan, nego tre-
ba dobro prozreti za čim se ide. Ko-
munisti idu za tim, da sruše sve što
netko posjeduje, pa da onda, u opće-
mu metežu dođu na površinu oni,
kojima u mnogo slučajeva nije drago
raditi i htjeli bi da na tuđi račun žive.

Hrvatski narod ima načina, da se
brine za poboljšanje onih, kojima je
socijalno slabo stanje. Banovina Hr-
vatska misli i na svoje radnike, ali i
na seljake. Hrvatski radnici u svojem
HRS-u vode zakonitu borbu za svoja
opravdana prava, pa vidimo, da su u to-
mu postigli osobito u zadnje vrijeme
svuda u banovini, pa tako i u našem
gradu.

Vodstvo hrvatskog narodnog po-
kreta vodi brigu i o potrebama naših
seljaka. To dokazuju razne mjere,
koje su dosada poduzete, a još će ih
biti. Ako se ne vidi onoliko koliko bi
bilo potrebno da se vidi, treba pripi-
sati iznimnom stanju koje je zavla-
dalo usljed europskog rata.

Komunisti o tome neće da vode
računa nego nastoje ubacivati zabu-
nu i na vjerskom i na političkom po-
lju. Međutim treba biti vrlo na oprezu
i paziti da se ne nasjedne. Lako je
upasti u mrežu, dati se zavesti, sru-
šiti ono što postoji, ali teško je onda
i živu glavu iznijeti a još teže bolje
živjeti kad si upao u vrtlog meteža,
i sveopćeg kaosa. Stoga: na oprez
jer ima mnogo načina i forma pod
kojima komunizam nastupa i hoće da
unese zabunu u hrvatske redove i to
baš u času, kad se hrvatski narod
hoće da postavi na svoje vlastite noge.

NAOČALE za svačije OKO
možete dobiti kod optičara

BOGDAN-Dubrovnik

Zeiss Punktal samoprodaja. Tel. br. 272

 

 

Antun Poković
Export - Import
DUBROVNIK

 

 

Baldo Brbora

Parna pekarna — Kolonijal
Dubrovnik

 

Sjetite se dobrotvor. odbora
Milosrđe“ ! Zima je došla: siro-
maštvo i bijeda jače se ćute, milo-
srdna pomoć sada najbolje dolazi.