Strana 2 Dr. V. Svilokos STARO DUBROVAČKO NAHODIŠTE Stari su Dubrovčani, i pored og- romnih briga, koje im je zadawalo mudro rukovođenje državne uprave, čemu republika sv. Vlaha ima zahva- liti svoj dugovječni opstanak, te i pored intenzivnog bavljenja oko raz- granjene trgovine po kopnu i po mo- ru, kojoj republika ima zahvaliti svoje blagostanje, znali ipak tako svijesno posvetiti pažnju svestranim kulturnim nastojanjima i mnogim čovjekoljubi- vim ustanovama, da bi se i dan da- našnji malo što boljega moglo željeti. Kako su veliki smisao imali stari Du- brovčani za sve što je humano i ka- ko su iskazivali svoj duboki osjećaj za djelotvornu ljubav prema bližnjemu dokazuju nam vidljivo i brojne hu- manitarno-karitativne ustanove, koje su nadživjele republiku, a mnoge do- prle i do naših dana tako da i da- našnji naraštaji još uživaju njihove blagodati. Neke smo žalibože svojim nehajstvom i nerazumijevanjem mi sami pustili da propadnu. Tako je go- dine 1927. ondašnji oblasni odbor du- brovačke županije donio fatalnu od- luku, kojom se ukida, nakon punih 495 godina neprekidnog, potrebitog i korisnog opstanka, zavod za zapuš- tenu novorođenčad, koga je uteme- ljila dubrovačka republika pod ime- nom ,Ospitale della Misericordia“. U doba, kad još ni u kulturnoj Francus- koj nije opstojao sličan zavod, a mno- go prije od onih u Mlecima i Milanu, ustanovila je dubrovačka republika jedno od najljepših humanitarnih dje- la zakonom, koga je jednoglasno do- nijelo Veliko vijeće dne 9 veljače 1432. Tako je i u tom plemenitom pothvatu naš mali Dubrovnik prete- kao i veće i bogatije gradove. A zna- mo da je nekim humanitarnim odlu- kama pretekao svih, kao n. pr. u u- kinuću ropstva i zabrani trgovanja robljem. Za današnje je doba svakako za- nimivo, a i pobudno čitati, koja je ratio legis spomenutog zakona od 9 U 1432 (lib. virid. 252-5), sa kojim se osniva ,Unum hospitale quod vocari debeat de Misericordia“. Tu se go- vori da se ova čovječna ustanova privodi u život iz zahvalnosti Bogu, koji je grad i građane svojom mi- lošću toliko zadužio, da je svakome jasno da oni to nijesu zaslužili svo- jim krepostima i radom. Radi toga se oni smatraju dužnim i dalje raditi sve na slavu Božju, pa stoga moraju posvetiti brigu i onim siromašnim i nevoljnim stvorovima, koji su došli na svijet pokazivajuć Njegovo obličje, a nemaju od nikuda pomoći, već se ostavljaju na ulici. Zato se iz pošto- vanja prema dobrome lsusu to od sa- da unapriieda ima popraviti osnutkom zavoda, gdje se imaju primati i hra- niti ova mala stvorenja. Za ovo nahodište bi iz početka od- ređena kuća u gradu, koja je negda pripadala Jaku Kotrulji, a koja bi u ovu svrhu popravljena i podignuta na dva poda sakupljenim milodarima. Za uzdržavanje nahodišta republika nije nikada šteđela. Trošilo se iz jav- nih sredstava do blizu 15.000 dukata na godinu. S vremenom su ovoj in- stituciji ostavljani oporukama i razni zapisi. Kad je kuća u gradu postala ma- lenom, sagradila se nova zgrada na- hodišta god. 1694. na Pilama, ona, u kojoj je danas restauracija ,Ocean“. Tu je nahodište ispunjalo svoju ple- menitu svrhu primajuć sitnu zapušte- nu novorođenčad sve do pada repu- blike, pa i iza toga sve do g. 1887., kad ga prenesoše u sklop zdravstve- nih zgrada novosagrađene pokrajin- ske Bolnice na Boninovu, gdje se još uzdržalo za 40 godina, dok ga žali- bože, kako spomenusmo u početku, ne ukinuše god. 1927. Prošle godine bila se povela riječ o tome, da se opet ustanovi u Du- brovniku ukinuto nahodište ili osnuje jedna institucija njemu slična, jer se osjeća potreba za takovom humani- tarnom ustanovom. Bilo je održano na poticaj g. pretsjednika mjesnog okružnog suda i nekoliko sastanaka u Nar. Ženskoj Zadruzi, kojima su uz delegate Qpćine i preuzv. Biskupa prisustvovala i mnoga druga lica, ko- ja rade na socijalno-karitativnom po- lju. Ali je žalibože stvar zamrla. Mi- slimo da bi se ovo pitanje svakako moralo iz nova pokrenuti :i naći na- čina da se ponovno uspostavi u Du- brovniku ova njegova starinska soci- jalno-humanitarna ustanova, koja je uz tolike druge, prodičila onaj duh kršćanske ljubavi male republike sv. Vlaha, koja i pored svog čistog ari- stokratskog režima, nije nikad puš- tala iz okrillja ni najnižeg svog gra- đanina. STAKLANA LAZAR N. POPARA DUBROVNIK 1 Podružnica i brusiona stakla DUBROVNIK ll NA MALO! Cijene veoma jeftine! & NA VELIKO ! Staklo za prozore Staklarija i stakleni serolzi Porcelansko posuđe Kuhinjsko posuđe iz Emaila i Aluminija Razni Beštek - Krom - Rostfrei Razni posluživaonici Svetiljke na Petrolej stolne i viseće Ogledala kristalna i obićna Pogrebno preduzeće Rafa Pucića ulica 6 BOŽO BACELJ, Nasljednici - Dubrovnik Obavlja sprovode — prevoze mrtvaca u tuzemstvo i inozemstvo, sahrane za sve staleže i sve prilike sa odgovarajućim uslovima i umjerenim cijenama. Telefon 149 NARODNA SVIJEST 1 Veljače 1940 Broj 5 HRVATI NE SMIJU NASIJEDATI Komunizam je pokret, koji se ni- kako ne može dovesti u sklad sa najosnovnijim interesima čovjeka, a hrvatski narod na posebni način tre- ba da se čuva tog stranog pokreta, koji je u najočitijoj opreci s našim vjerskim i narodnim interesima. Marksizam, ili kako se običnije zo- ve komunizam ispovijeda načela, pre- ma kojima čovjek nije nego najobič- nija tvar ili kako materijaliste kažu, on je jedna savršenija životinja, koja kad umre, nema više nikakova ži- vota. S ovim svijetom svršava sve, kažu komunistički ideolozi i agilatori. Koliko je krivo ovo stanovište do- kazuje najbolje činjenica, da svaki čovjek ima dar razuma, kojim misli i može da se slobodno odlučuje za ono, što smatra, da mu je bolje. Ži- votinja međutim nijedna ne može misliti, a još manje slobodno se odlu- čivati. Kod nje vlada slijepi nagon, a kod čovjeka razbor, ako ne dozvoli, da mu strasti zamrače um i uspa- vaju savjest. Komunistički agitatori stoga jer ne priznaju da čovjek ima dušu i da se poslije groba nastavlja život koji će trajati do vijeka, vode najenergičniju borbu proti vjeri uopće, a napose proti Katoličkoj Crkvi, za koju kažu i priznaju, da je najjači predstavnik vjere u svijetu. Hrvatski narod od vremena kad je došao u svoje krajeve vjeran je i o- dan vjeri otaca svojih, njegovo kato- ličko vjersko osvjedočenje i najuža veza sa Sv. Ocem Papom tako je usko povezano s njegovom povijesti da bi zaista malog hrvatskog naroda sto puta bilo nestalo, da ga nije spa- sila veza sa ostalim kulturnim naro- dima Europe baš preko i kroz rimo- katoličku vjeru i Crkvu. Komunisti tvrde, da je vjera ona koja podupire kapitalizam. To je naj- običnija neistina. Kapitalizam, koji isi- sava slabije zbog nezasitne težnje za što većim sticajem novca, imanja, ka- pitala u najočitijoj je opreci sa nače- lima, koja propovijeda vjera i koju naučava Katolička Crkva. Katolička Crkva, štojeći na načeli- ma Kristova evanđelja uči, da imanje, novac i sve materijalne vrijednosti treba smatrati sredstvom, a ne ciljem života. Čovjek po naravnom pravu treba da ima ono što mu je potrebno za uzdržavanje njega i obitelji. Stica- nje imovine treba da slijedi poštenim radom, pa ako zbog raznih inače do- zvoljenih okolnosti (n. pr. valjanost u radu, baštinjenje i dr.) dobije više više nego mu je potrebno, dužan je po načelima kršćanske ljubavi da s onim pretičkom pomaže slabe i ne- voljne. Ako svoju imovinu stiče na račun iskorištavanja drugoga, onda čini nemoralno djelo za koje je odgo- voran i za koje će polagati strogi ra- čun Onomu, koji je Gospodar svega. Katolička Crkva neprestano naučava, da se socijalni život ne može zami- sliti bez strogog provađanja načela pravde i ljubavi. Po načelu pravde svakome treba priznati svoje. Radnik za svoju sa- vjesno uloženu energiju u radu tre- ba da primi dostojnu plaću, od koje će, prema prilikama koje vladaju, moći da uzdrži sebe i obitelj ne sa- mo dok su mladi i zdravi, nego i kad su bolesni i stari. Kod nezdravih socijalnih prilika ne treba ništa drugo tražiti, da se u životu pojedinaca i društva primjene kršćanska načela pravde i ljubavi. Komunizam međutim obećaje raj na zemlji tim da ruše najosnovnija načela bez kojih se ne može zami- sliti života pojedinca niti ljudska za- jednica. Jer kakav može biti raj ako se — kao što čini komunizam — u- kine pravo da pojedini ljudi i obitelji imaju svoju vlastitu imovinu. Koji raj može da očekuje naš hrvatski seljački narod, ako se našem inače mizerno stojećem seljaku digne pra- vo vlasništva na njegovu kuću, vi- nograd, baštinu i t. d.? Tko malo zrelije misli taj zna, da ako je čo- vjeku slabo kad ima ono malo što je njegovo, kako bi mu istom bilo kad bi i ono malo mizerije prešlo u ruke nekakve zajednice, komune, s kojom i u ime koje bi vladali i upravljali opet pojedini ljudi. Jer bu- dimo razboriti: Zar u Rusiji zapovi- jeda ta ,zajednica“ ? Ne, nego su go- spari nekolicina onih, koji su na kor- milu, odnosno na čelu komunističke stranke. Ali ne valja biti naivan, nego tre- ba dobro prozreti za čim se ide. Ko- munisti idu za tim, da sruše sve što netko posjeduje, pa da onda, u opće- mu metežu dođu na površinu oni, kojima u mnogo slučajeva nije drago raditi i htjeli bi da na tuđi račun žive. Hrvatski narod ima načina, da se brine za poboljšanje onih, kojima je socijalno slabo stanje. Banovina Hr- vatska misli i na svoje radnike, ali i na seljake. Hrvatski radnici u svojem HRS-u vode zakonitu borbu za svoja opravdana prava, pa vidimo, da su u to- mu postigli osobito u zadnje vrijeme svuda u banovini, pa tako i u našem gradu. Vodstvo hrvatskog narodnog po- kreta vodi brigu i o potrebama naših seljaka. To dokazuju razne mjere, koje su dosada poduzete, a još će ih biti. Ako se ne vidi onoliko koliko bi bilo potrebno da se vidi, treba pripi- sati iznimnom stanju koje je zavla- dalo usljed europskog rata. Komunisti o tome neće da vode računa nego nastoje ubacivati zabu- nu i na vjerskom i na političkom po- lju. Međutim treba biti vrlo na oprezu i paziti da se ne nasjedne. Lako je upasti u mrežu, dati se zavesti, sru- šiti ono što postoji, ali teško je onda i živu glavu iznijeti a još teže bolje živjeti kad si upao u vrtlog meteža, i sveopćeg kaosa. Stoga: na oprez jer ima mnogo načina i forma pod kojima komunizam nastupa i hoće da unese zabunu u hrvatske redove i to baš u času, kad se hrvatski narod hoće da postavi na svoje vlastite noge. NAOČALE za svačije OKO možete dobiti kod optičara BOGDAN-Dubrovnik Zeiss Punktal samoprodaja. Tel. br. 272 Antun Poković Export - Import DUBROVNIK Baldo Brbora Parna pekarna — Kolonijal Dubrovnik Sjetite se dobrotvor. odbora Milosrđe“ ! Zima je došla: siro- maštvo i bijeda jače se ćute, milo- srdna pomoć sada najbolje dolazi.