Strana 2

 

rovnik slavi prvi put starodrevnim sja-
jem u slobodi, o kojoj je onako za-
nosno pjevao Gundulić, Ove se godine
Dubrovnik kupi oko svoje drage hr-
vatske zastave i slavi svog sv. Viaha
običajima, koji sežu s daleku prošlost
njegove slobode...

Sv. Vlaho je bio čovjek, koji se su-
sreo s Kristom i pošao s Njim u život
i u smrt. U tom je njegova veličina.
On-se susreo s Kristom, ne istina, kao
Samarjanka kraj Sihema nego onako,
kako se i mi s njim susrećemo. Svaki
je naš blagdan susret s Kristom, pa i
blagdan sv. Vlaha, Možemo li gledati
njegovu sliku, i ne misliti na Oaoga,
za koga je žrtvovao svoj život i polo-
žio glavu, a sretnim slučajem ta se
glava čuva u dubrovačkoj katedrali, pa
će je evo za jedan sat ponijeti dubro-
vačkim ulicama biskup dubrovački, a
to će biti vrhunac  svetovlahovskih
dubrovačkih svečanosti,

Slučaj sv. Vlaha nije slučaj drugih
katoličkih svetaca poznijih kršćanskih
vremena. Bio je dijete poganskog do-
ba kao što smo mi djeca neopogan-
skog vremena. Nije rastao u kršćan-
skoj atmosferi kao pozniji kršćanski
sveci, nego je tu kršćansku atmosferu
zidao a salijevao opeke tog kršćanskog
zdanja svojom krvlju.

Velike su to stvari i bude lijepe
misli u našem ružnom vremenu, koje
je puno brige za vodu, kruh, odijelo,
stam, kiriju, avione, bombe, mitraljeze
i otrovne plinove. Kršćani pucaju ma
kršćane, biju se i tuku, a zemlja je
dosta široka i dosta bogata za sve, ali
nas smeta materijalistički oklop, od ko-
ga ne vidimo ništa drugo do materi-
jalizma, koji nas je uvalio u strahotu,
glad i bijedu, pa golobradi ,mislioci“
na daskama kazališnim i stranicama
marksističkih listova farizejski pitaju :
gdje taj Bog; kada ga ima, kako mo-
že gledati bijedu svoje djece nepomi-
čan i okrutan, a ista ta djeca njegova
konstantno gaze principe Božje i Bož-
ju poruku svijetu (propovjednik uzima

u ruku sa oltara evangjelje). Ovdje je
spas, ali oni za ovo neće da znaju, a
sv. Vlaho je za ovo prolio i svoju krv
i u tom je njegova veličina. Susreo se
s Kristom i pošao s njim u život, I mi
slaveći sv. Vlaha, susrećemo se s Kri-
stom i hoćemo da pogjemo s njim u
život“.

S ovim misl'ma dočekali smo ko-
nac sv. Mise, a onda smo po tradi-
cionalnom običaju primili u grličanju
blagoslov sv. Vlaha. Crkva je bila pu-
na svijeta. Na čast je našoj dubrovač-
koj inteligenciji, da je u punom broju
prisustvovala. Tu je bilo liječnika, ad-
vokata, sudaca, činovnika, a ma čelu
sviju naš knez G>.ze Gučetić u prataji
gg. Pera Held i Arnautić.

Na večer je bio sastanak u ,Grad-
skom Podrumu“ gdje se je u veselom
raspoloženju i ugodom prigodnom
razgovoru provelo nekoliko ura izme-
giu onih članova kolonije kojima nije
bilo moguće poći na festu u Dubrov-
nik. Zbog toga kao i obzirom na ovo-
godišnje iznimne atmosferske i ostale
neprilike nije bilo održano ovoga pu-
ta obično ,Dubrovačko veče“ sa soli-
litom pompom.

U Beogradu. Dubrovčani  na-
stanjeni u Beogradu proslavili su ove
godine na veoma svečani način blag-
dan svoga sv. Parca, Nekoliko dana
prije svečanosti bili su izabrani festa-
njuli i to mlada gg. Bracanović Aligji,
čin. Hipotek. banke i Gracić Radmio,
čin. Jadr. Podunavske banke, Oni su
se svojski zauzeli da svečanost što
ljepše ispane, što im je i uspjelo. Iz-
dali su i razaslali ma Dubrovčane u
Beogradu slijedeći proglas:

Dubrovčani u Beogradu,

lako smo daleko od našeg dragog
Dubrovnika, mi ni jedne godine ne
zaboravljamo na festu Sv. Vlaha, na-
šeg omiljenog Parca.

Ovaj dan ispunja sve nas ponosom
da smo sinovi grada Sv. Vlaha pod
čijom je zaštitom Dubrovnik vjekovima
očuvao svoju slobodu i imao tako
slavnu prošlost.

NARODNA SVIJEST 7 Veljače 1940

 

Broj 6

 

Ovog dana svi Dubrovčani grada i
okolice, bez razlike, radosno hrle u
grad, megju gradske mire, da izvija-
njem barjaka i pucnjavom iz trombu-
na pozdrave crkvu Sv. Vlaha i Orlanda.

I mi Dubrovčani u Beogradu pro-
slavićemo našu tradicionalnu festu u
radosnom i srdačnom raspoloženju.

Festanjuli imaju čast da Vas invita-
ju da sudjelujete ovoj festi.

Festanjuli :
Gracić Radmio Bracanović Aliđi
ban. čin, čin. Dhbanke

Svečanost je započela na blagdan
Svečev u 10 s. izvijanjem barjaka sv.
Vlaha ispred crkve Krista Kralja u
Krunskoj ulici. Barjakom je izvijao
mladi Župljanin Mato Begović, činov-
nik Auglo Praške banke. Za to vrije-
me zvonila su zvona i svirale orgulje
a kad je barjak sa festanjulima i sve-
ćenstvom ušao u crkvu improvizirani
mješ. pjevački zbor mladih Dubrovča-
na i Dubrovčanka zapjevali su himnu
sv. Vlaha: ,Viaho svoj oltar podiže“.
Na to je slijedila svečana sv. Misa
preko koje je isti zbor pod ravnanjem
g. Zdenka Šapra veoma skladno pje-
vao Misu Angelorum, te na prikazanju
i preko grličanja himnu sv. Vlaha.

Svečanu sv. Misu služio je prepozit
konsultora beogradske nadbiskupije O.
Petar Vlašić uz asistenciju franjevaca
O. Lovre Velnića i O. Krešimira Idja-
kovića. Poslije evangjelja O. Vlašić o-
držao je propovijed o značenju i važ-
nosti štovanja sv. Vlaha za Dubrovnik
nekada i danas. Na oltaru je bila iz-
ložena krasna velika umjetnička slika
sv. Vlaha a ispred prozbitera stajao je
barjaktar sa barjakom sv. Vlaha izme-
gju dva festanjula.

Crkva je bila dupkom puna Dubrov-
čana, Bokelja i Beogragjana, koji su
svi poslije sv. Mise pristupili na grli-
čanje. Pošto su i Bokelji istog dana
slavili sv. Trifuna, to je O. Vlašić u
propovijedi u kratko i o sv. Trifunu
govorio.

Poslije Mise i grličanja pozvao je
većinu Dubrovčana k sebi na tratame-
nat gospar Luko Kusalić, Konavljanin
(iz Čilipa) koji već nekoliko godina
drži u Beogradu dobro čuvani resto-
ran ,Mirijevo“, Uvečer pak bila je
skupna večera za preko 100 osoba u
novom hotelu ,Balkan“ na Terazijam
preko koje je, megju drugim zabavnim
i šaljivim atrakcijama, veoma lijepo
otpjevno nekoliko pjesama svojim so-
nornim glasom g. Josip Batistić. Do
kasno u noć trajala je zabava, razgo-

vor i igranka u najljepšem raspolo-
ženju.

 

Pisma iz naroda

GRUDA. Dne 22 pr. mj. u 70 go-
dini života umro je u selu Zastolju u
gornjim Konavlima Niko Šapro pok.
Pava poznata Konavoska korenika. Sa-
mouk bavio se čitanjem korisnih knji-
ga i darovit ko što je bio svojom pri-
rogjenom pronicavošću dorasao je bio
da u svakom, pa i u drušivu istih in-
teligenata pametno prodivani o pita-
njima politike, ekonomije, gospodar-
stva i privrede. A kako uvjereni-prak-
tični katolik znao je da i o religiji
razumijevanjem i poštovanjem rasprav-
lja i da brani njezina načela i istine.
Ko je i što je on bio najbolje je po-
kazao njegov sprovod, na koji još po
olujnom kišovitom nevremenu, sleglo
se da tako rečem, cijelo Konavle jer
nije ostalo i jedno i najzabitnije selo
u našim Konavlima a da nije na nje-
govu sprovodu nekoliko najodiičnijih
mješćana bilo zastupano. Njegovu lič-
nost lijepo je karakterizao u nadgrob-
nom oproštajnom govoru naš Općinski
Načelnik g. Vlaho Bogišić, koji ga je
slikovito ocitao kako dobrog domaći-
na, dobrog aktivnog općinara, dobrog
hrvata i dobrog krščanina-katolika. O-
stavlja iza sebe šest udatih : namirenih
kćeri i najmlagjeg od djece sina Luku.
Obitelji i svojti naše saučešće, a nje-
mu dragi Bog neka udijeli rajsko na-
selje. Počivao u miru.

FRANCIS JAMMES V S

ROZARIJ na SUNOC

Roman

Dominikini domaćini pustiše joj slobodu, jer,
kolikogod bila vesela i društvena, znali su, da kao
u Marsilji tako i u Bordeauxu ne zanemaruje dobra
djela, za koja je bila odabrana, ni pobožnosti, kojima
je po navici posvećivala mnoge časove. Stoga nije
nikakvo čudo, šlo je podvečer toga lijepoga svibanj-
skog dana voljela moliti litanije u kojoj sjenovitoj
kapeli nego prihvatiti ponudu svojih drugarica i za-
ljubljenog mladića, da pođe s njima na šetnju. Tako
su bar oni pretpostavili, kad je otklonila sa smješkom
njihov prijedlog. Još jednom je dala povoda da ra-
žalosti svoga Brijatelja, pa je tek, kad je bila sama
na ulici, sebi predbacivala, da se svojim držanjem
pokazala odviše ravnodušna prema njegovoj namjeri.
A mogla je, ne doduše ispričavati se neistinitim ra-
zlogom, a ono bar navesti hitan posao ili jednostavno
želju za jednom posebnom pobožnosti. Poboja se, da
se ne bi pomislilo kao da se želi dopasti. No nije li
bila u pravu, ma koliko da su žalili za njom, budući
da je pokušavala nešto, od čega je mogla zavisjeti
njezina odluka ? Bili se ona bila smjestila kod svojih
prijatelja, da je imala čvrstu odluku da se ne zaru-
či? Cudne li djevojačke složenosti! A ipak kod naj-
manje složene!

Stigla je na mjesto. Durandovi su stanovali na
broju 23, u Terridovoj ulici. Zar ne bi bila bolje u-
činila, da se najavi nego da ih iznenadi tako neoče-
kivano ? Ona prijeđe brzo na pločnik nasuprot kuće,
koju je htjela razgledati, a zatim se polako vrati.
Uska vrata bijahu otvorena. Iza malih zelenkastih
okana jednog prozora na prvom katu opazi jednu
djevojku u profilu, koja je šivala stojeći. Bila je
smeđa i lijepa. Činilo se da je njezina kosa bila za-
tegnuta na sljepočicama, što je davalo licu nevin

cvijeće u čaši, na desno visio je kavez s kanarin-
cem; sve ovo zajedno budilo je u čovjeku san o
jednoj prekrasnoj i običnoj elegiji, čime bi se mogle
složiti harfe Anais Segalas i M.me Desbordes - Val-
more. Dominika uđe u predvorje, gdje su bile pore-
dane škatulje za pisma u prilično velikom broju. U
okviru jedne kutije bijaše umetnuta ista posjetnica,
koju je Stjepan Durand bio dao Dominiki u Lurdu,
ali je bio dodao crnilom napis: zadnji kat, desna
vrata.

Djevojka je sad oklijevala. Zar nije bilo odvi-
še neprilično pokazati se tako. A onda i samu nju
je u ovom bijednom stanu sablažnjavala njezina
vanjština. Zašto je stavila za ovaj pohod siromasima
one prozirne čarape i onu haljinu od ružičastog kre-
pa prekrivenu sivim čipkama? Oklijevala je, ali je
ipak pošla gore.

Perica dođe da joj otvori.

— To je gospođica Dominica!

Zarumenio se od ushićenja kao da je otkrio
blago i ostao na pragu, da je promatra. Ona se na-
smije prostodušno, kad je zapitao :

— Jeste li došli sa cirkusom ?

Na užetu je bila jedna gospođa lijepa kao Vi?

— Tko je to? oglasi se dubok glas iz sobe,
što je bila tik prostorije, kamo je upravo ušla dje-
vojka.

Tata! Ovo je gospođica Dominica! odgovori
Petrica, koji je bio uzeo ruku svoje starije prijate-
ljice i njom sebi gladio lice.

Jedan se stolac makne.

— Neka izvoli pričekati časak, reče Stjepan
Durand.

Stan se sastojao samo od dviju prostorija:
jedna je bila ona, gdje je sjela Dominica, a druga
je jamačno bila jedina spavaonica. U prvoj se isticao
miris petroleja, a na naloženom štednjaku bila je po-
stavljena tava.

— Zar ti kuhaš ?

 

izraz postojanog djetinjstva. Na rubu prozora bilo je

Djevojka zaokruži pogledom po sobi, u kojoj
je sjedjela, i prepozna limenu posudu iz Lurda obje-
šenu o čavao.

— Petrice, vidim brižljivo paziš na stvari. Ovaj
predmet ja poznajem.

Slika blažene Djevice je na njoj. Pa kako ne-
mamo više kipa, mi molimo krunicu pred njom.

Ova rečenica sadržavala je ukratko u naivnom
obliku sve, što u katolicizmu daje povoda ruganju
bezvjeraca, učenjaka i reformatora. Ali onaj, koji
pozna pravi govor Boga i Djevice, zna, kako su oni
pristupačni svakome, i koliko pomažu u molitvi. Bi li
bilo pravedno, kad bi kraljica patrijarha tražila od
ovih dvaju bijednika da mole Zdravu Mariju samo
pred slikom naslikanom od nekog majstora ? Čovjek,
koji ćuti ljubav prema Našem Gospodinu ili Djevici
pred njihovim kipovima od sadre bojadisane kriča-
vim bojama, može prezreti čuvstvo, koje ulijevaju
turistima i novinatima remek-djela religijozne umjet-
nosti. Posjećivanja Isusa Krista i Gospe ne traže to-
liko istančanosti, koliko ga zahtijevaju zemaljski do-
stojanstvenici.

Stjepan Durand, koji je hitno ustao, uđe. Bio
je jako omršavio nakon povratka iz Lurda. To bi-
jaše tipičan bolesnik. Imao je na sebi neku vrstu
kućne odjeće sa crvenom postavom, slabo zakopča-
nom, ispod koje se vidio kaput bez prsluka na noć-
noj košulji. Imao je na nogama pustene slegnute
papuče, iznad kojih su se vidjele čarape prekrivene
djelomično gaćicama. Pošto je pružio ruke Dominiki,
zavuče ih u džepove ogrtača i opet sjedne. Prekriži
noge i nagne glavu na stranu kao Krist, prije nego
li je izdahnuo. Njegova prorijeđena kosa, zabačena
natrag poput stijenja lojane svijeće, bila je kao pre-
vučena nekim znojem, a to je bio smrtni znoj sko-
rašnje agonije. Kroz rijetku bradu mogao se vidjeti
obradak iste voštane boje kao i ostali dio lica. Na
veoma kukastom nosu isticale se kvrge kao kod
mrtvaca, a rastvorene su mu oči gorjele.

 

— Da, gospođice, kuham malo mlijeka za tatu.

— Nastavit će se, —