Narodna Svijes

ui

 

TAKSA PLACENA U GOTOVU

 

 

GOD. XXII — Br. 11

Dr. Bičanić

DUBROVNIK, 13 Ožujka 1940

i seljačka država

Na 4 o. mj. održan je u Zagrebu
sastanak plenuma Zavoda za prouča-
vanje narodnog gospodarstva. Ravna-
telj g. dr. Rudolf Bićanić održao je na
tom sastanku predavanje ,O seljačkoj
državi“. Prema onome što je pisao
pHrvatski Dnevnik“ od 6 o. mj. dr.
Bićanić je megju ostalim rekao, da je
seljački narod nosilac političke vlasti
u seljačkoj državi. Nađalje je rekao
ovo: Ideologija seljačke države stoga
otklanja nauku o harmoniji staleža,
koju propovijeda Katolička crkva, ko-
ja se temelji na enciklici, Quadragesimo
anno“, koja ni jednom riječju ne spo-
minje seljaka, nego samo poljopriv-
rednog radnika, a to je sasvim nešto
drugo. Dr Bićanić megjutim nije raz-
jasnio, što je i u čemu se sastoji to
msasvim nešto drugo“.

U vezi gornjih izjava g. Dr. Bića-
nića moramo učiniti nekoliko opasaka.

Po načelu demokracije nosilac je
političke vlasti u državi narod. Pod
pojmom naroda ne smije se uzeti sa-
mo jedan stalež, pa makar taj i u ap-
sotutnoj većini prevladao, jer ,demos“
nije stalež nego narod. Stoga u drža-
vi, koja stoji na principima demokra-
cije, svakom staležu pripada dio no-
sioštva vlasti srazmjerno snazi, kojom
je u dotičnom narodu, odnosno državi
zastupan. Apsurdno je tvrditi, da bro-
čana snaga daje legitimaciju nosi-
oca političke vlasti, Broj može da
utiče na udio, odnosno mjeru koju
ima jedan ili drugi stalež u nosioštvu
političke vlasti,

Dr. Bićanić je učinio jedan smio-
ni skok, kad je ustvrdio, da ,ideolo-
gija seljačke države otklanja nauku o
harmoniji staleža, koju propovijeda Ka-
tolička crkva, koja se temelji na en-
ciklici ,Quadragesimo anno“, Veoma
je naime riskantno postavljati se na
stanovište primata pojedinog staleža
u jednoj državi. Država je institucija
kojoj je po naravi stvari glavni cilj

promicanje interesa gragjana. Njezin
auktoritet, vlast, regulator je društve-
nog života, što znači drugim riječima,
da je politička vlast dužna usklagjivati
interese pojedinaca i staleža tako, da
se ostvari sveopći napredak tako s ob-
zirom na pojedince, kao na staleže, a
sve skupa mora rezultirati u progres
cjelokupne zajednice, države.

Da bi se to moglo uspješno provo-
diti uužna je saradnja svih staleža, a
saradnje ne može biti bez harmonič-
nog sudjelovanja pojedinih staleža u
životu zajednice jer staleži su nosioci
onih partikularnih komponenata, koje
sačinjavaju redoviti socijalni život i o-
mogućuju napredak zajednice. Držeći
se ideologije dr. Bićanića o seljačkoj
državi slijedi, da samo seljački stalež,
kao nosilac političke vlasti dolazi u
obzir kod odregjivanja načina, kako
da se ostvaruje napredak države. Svi
ostali staleži imali bi se držati onoga
što bi im taj ,jedini nosilac vlasti“
diktirao. Ne izgleda li da bi tako-
va ideologija nužno dovela do jed-
ne nove diktature, koja se u biti ne
bi razlikovala od onih diktatura, pro-
tiv kojih se bore i vogje seljačkog po-
kreta, čiji ideolog hoće da bude i dr.
Bićanić ?

Nauka o harmoniji staleža, koju pro-
povijeda Katolička crkva jedina je ideo-
logija, na osnovi koje moguće je re-
organizirati nezdravi sccijalni život u
pojedinim državama. Kršćanstvo stoji
na stanovištu priznavanja kako poje-
dinaca tako i staleža i kao što se za
zdravi socijalni život mora provoditi
harmonija pojedinačnih ličnih interesa,
tako je bezuvjetno potrebna i harmo-
nija staleža. Stanovište dr. Bićanića
dovodi nužno do borbe staleža, a to
nije ozdravljenje nego nastavljanje so-
cijalue krize. Katolička Crkva i enci-
klika ,Quadragesimo anno“ osugjuje
diktaturu pojedinih staleža, a propovi-
jeda stalešku solidarnost, a propovije-
da stalešku solidarnost, ib.

 

Dužnicima
dajte pomoć!

Nadležna Banska Vlast na poticaj
Saveza dužnika prikupila je potrebita
mišljenja zainteresiranih društava i us-
tanova, te pristupa pripremi pravične

Uredbe u stvari uregjenja dugova duž--
nika srednjega staleža.

Konačni uspjeh ovisi o  solidar-
nosti dužnika t. j. o učvršćenoj zajed-
ničkoj akciji.

Pozivaju se stoga svi, koji trebaju
pomoč, neka se jave, pogotovo oni
kojima prijeti dražba (ovrha) ili čak
gubitak imetka.

Stojimo pred najvažnijom odlukom
Banske Vlasti i stoga je bezuvjetno
potrebno, da se Savez dužnika može
pred istom deklarirati kao zastupnik
velikog broja dužnika, kojima je po-
trebna najhitnija pomoč.

Očevidna je stoga potreba, da se
što prije dužnici prijave kod svog
Saveza, koji je jedini predstavnik nji-
hovih opravdanih zahtjeva.

Savez dužnika srednjega staleža B. H,
Zagreb, Radišina 15 (prije Jurišićeva).

Zbor Dalmatinskih
Bogoslova Split

Zamoljeni uvrštavamo: Dne 6. XII.
bio je prekinut rad Zbora DB u Spli-
tu. Bila je stoga vruća želja bogoslo-
va i njihovih starješina da se nastavi
radom Zbora tako časne tradicije. I
zaista, njihove su se želje ostvarile.
Dne 12 III 19389 Zbor je ponovno os-
novan i započeo je radom. Podje-
ljen je u 5 sekcija : filozofsko-teološku,
misijsko liturgijsku, socijalnu, literarnu
i sekciju K. A. Svaka sekcija drži sva-
kih 15 dama redovite sjednice s preda-
vanjima. Budući da se nalazimo u teš-
kim materijalnim prilikama, zamolili
smo posebnim cirkularom vIč, svećen-
stvo dalmatinskih biskupija da nas
pomogne, bilo u novcu, bilo u knji-
gama. Iz Dubrovačke biskupije dopri-
niješe: Preuzv. Dr Josip Carević, bis-
kup din. 100, preč. Dn Niko Gjivano-
vić din. 100, Dn Gjuro Krečak d. 50.

Plemenitim darovateljima Zbor naj-
srdačnije zahvaljuje i preporuča se do-
broti ostale gg. svećenika.

CIJENA Din. 1.50

TROŠARINA NA VINO

Sin sam dalmatinskog krša, seljač-
kih roditelja vinogradara, ljubim svoju
rodnu gruđu i živo osjećam sa svojim
seljačkim narodom, našeg vilovitog
Pelješca. Duša našega seljaka vinogra-
dara buni se protiv trošarine na vino
sa potpunim pravom. Trošarina teško
pogadja osobito dalmatinsku Hrvatsku,

stanovnike primorja i naših otoka, koji
žive isključivo od vina,

Ako se ide sa stanovišta luksuza, i
vino se smatra kao takovo, to je miš-
ljenje pogrešno, jer, ako vino za po-
trošača nije baš prijeka potreba i bez
njega se može proći, ali se nameće
pitanje: što će biti od dalmatinskog
težaka, koji jedino žive od vina, ne
da ga popije, nego da ga unovči i
da se može kako tako prehraniti?

Moglo se je na drugi način optere-
titi čitav marod surazmjerno, ako treba
državi novaca, a ne kretati u vino.
Uvjereni smo da prodavači vina i na
malo i na veliko mnogo zaslužuju,
jer to je jedan artikel, koji se može
na razne načine i patvoriti i unovčiti
i pod kojekakvim firmama štošta da-
vati mješte pravoga vina, O tome bi
se svemu moglo voditi računa i stro-
gog računa, što se ma žalost ne vodi,
Pa za sve te nepodobštine mora da
jadan težak plaća i otkida od grla, a
oni, koji barataju s vinom postaju gaz-
de na račun seljeka težaka, vinogra-
dara.

Proti smo trošarini na vino, jer to
je opet neka izlika za kupce i proda-
vaoce vina, da ga plate što jeftinije, a
prodaju što skuplje, izgovarajući se sa
trošarinom.

Jadan težak, koji ulaže sav svoj
trud u lozu, a kultura loze stoji mno-
go i snage i novca, ne može da pro-
da litru vina više od jednog do dva
dinara, a i niže, Bilo je prošlih godi-
na, kada se nije moglo prodati litru
vina ni jedan dinar po litri, Kada se
uračuna čitav trošak oko obragjivanja
loze, nerodica, vremenske nepogode,
što ostaje siromašnom vinogradaru za
njegovo uzdržavanje? Ništa, nego se
još mora dužiti, a kod koga? i kako?

Trebalo bi imati ma pameti, da Dal-
macija živi od vina, pa ako je to iz-
dade, onda gotova sirotinja i glad.
Trebalo bi imati na pameti dalmatin-
ske vinogradare; one vinogradare, koji
su najviše doprinijeli za našu narod-
nu stvar. Spomenut ću samo jedan
primjer, a da ih me navagjam stotine.
Općina Kuna na poluotoku Pelješcu,
koja je uvijek bila prva u narodnoj
borbi, i bila zapisana u crnu knjigu
režimlija dosadašnjih samovlada, koja
je dala državi od svoga vina i rakije
milijunske prihode, zanemarena je od
vladajućih. A tako i općina Janjina,
ove dvije najveće i najvinorodnije op-
ćine na Pelješcu.

Koliko vapijemo za taj put preko
Pelješca, što bi bila žila kucavica za
čitav Pelješac, pa sve ostaje glas va-
pijućega u pustinji. Molilo se je i za
druge pripomoći, ali sve uzalud, Reklo
se je nedavno u Beogradu: Što će
vama taj put, imate more. Da, imamo
more, ali nemamo puta do mora, Ka-
da se bacaju milijuni na luksus i uta-
man, ne bi li se moglo maći i koji
milijun, da se barem jednom dokrajči
taj stoljetno željeni put preko Pelješca?

Sa trošarinom na vino se je gorko
pogodilo vinogradare. To je jedna ra-
na na srcu seljaka dalmatinca Hrvata.
To bi se moralo čim prije ispraviti,
Ako smo do sada morali podnositi
nepravde, zapostavljanja i progonstva,
nadamo se, da to unaprijeda ne će
biti, Valjda će narodni sinovi, i maša
narodna uprava, koja sve temelji na
seljaku i u zvijezde ga uzdiže, i po-
moći mu, jer prazne riječi uvijek os-
taju riječi, a djela se hoće,

Moralo bi se objektivno uzeti u pre-
tres sve potrebe dalmatinskih Hrvata.
Znamo da su se podigli mnogi pro-
testi od svih vinogradara, da se ta na-
kaza od vinske trošarine ukine, jer to
je u interesu ne samo dalmatinskih
težaka, već i cijele Hrvatske, pa i Ju-
goslavije.

Čini nam se, da se bacaju mrvice,
a otimlju veliki zalogaji, ali narod ni-
je lud, nije dijete, on zna ko mu mi-
sli i radi dobro, pa uz toga će i biti,

Neka se usliši vapaj i to bolni va-
paj svih vinogradara: Ukinite nam
vinsku trošarinu, ako hoćete pomoći
siromašnom seljaku |

Sto se je puta kazalo, da se po dal-
matinskom kršu ne može kultivirati
ništa drugo nego lozu i maslinu, a
svi drugi poljodjelski produkti su ne-
znatni i ne mogu uspijevati na _ žar-
kome suncu i našemu kršu. To ireba
da znaju oni gore, koji vedre i oblače.
Uvjereni smo, da će maša narodna se-
ljačka vlada, to uvigjeti i da će po-
moći čim prije hrvatskoj Dalmaciji.

DLT.

 

Kakove povjerenike ima
Hrvatska Enciklopedija ?

Izdavački odbor Hrvatske Enciklo-
pedije objavio je, da radi samo s po-
časnim i dobrovoljnim povjerenicima,
To su u stvari povjerenici pretplatnika.
To znači: rade megju sobom samo
ljudi, koji se već od prije poznaju i
koji imadu jedan u drugoga povjere-

nje.
Zato neka pojedini staleži, struke,
organizacije i društva — prosvjetna,

socijalna i privredna — izaberu sami
ljude, koji će megju njima obavljati
pretplaćivanje i voditi brigu o slanju
pretplate Hrvatskoj Enciklopediji.

Kad ovi povjerenici svoj posao o-
bave tj., kad Hrvatskoj Enciklopediji
stigne pretplata za sve najavljene pret-
platnike, onda će njezina uprava pro-
glasiti i u zadnjoj knjizi Hrvatske En-
ciklopedije objaviti kao počasne po-
vjerenike one, koji svoj posao obave
sasvim besplatno, a kao dobrovoljne
povjerenike one, koji za deset pret-
platnika prime sve knjige Eaciklope-
dije kao odštetu, odnosno nagradu.

S nepoznatim ljudima ne treba o
Hrvatskoj Enciklopediji niti razgova-
rati, a kamoli davati novac ili preuzi-
mati prema njima kakve obaveze.

U interesu je dakle pretplatnika s
obročnim otplaćivanjem, da što pri-
je sami izaberu povjerenike i to jave
Hrvatskoj Enciklopediji u Zagreb, Beri-
slavićeva ul. 2/I.

Knjižari i profesionalni akviziteri ra-
dit će za Hrvatsku Enciklopediju, kad
izigje prva knjiga.