Strana 2

 

+ Don Jerko Kovačević

 

Dubrovačko gragjanstvo već je go-
dinama naviklo, da za vrijeme Velike
Sedmice čuje lijepo pjevanje vIč. don
Jerka Kovačevića. Njegovo pjevanje
»Muke Gospodinove“ u Nedjelju od
poma sa njegovim ugodnim tenorom,
a k tome sa vanrednom jasnoćom u
izgovoru ostavilo je i ove godine naj-
ljepši dojam na sve one, koji su bili
u katedrali i svak je očekivao njegove
lamentacije a osobito pjevanje Muke
u Petak Veliki, Kao aktivni član Cr-
kvenog Pjevačkog Zbora od njegova
osnutka pjevao je naš dobri Don Jer-
ko kod svakog nastupa. Kao uvijek
tako je i prekosinoć bio u Gospi na
propovijedi i blagosiovu. Izišao je iz
crkve, bio sa svojim poznanicima i
prijateljima i rastao se je s njima kao
bezbroj puta ranije, nakon što se jesa
pojedincima od njih dogovorio o po-
slovima tiskare, koju je već toliko godina
s uspjehom najsavjesnije vodio.

I jučer ujutro došao sam u njegov
stan, da izvršim ono što smo se dan
prije bili dogovorili, ali ma veliko i
frapantuo iznenagjenje sastao sam se
sa njim, u njegovoj spavaćoj sobi, ne
više živim, nego mrtvim. Ležao je pre:
damnom kao žrtva neusmiljene smrti,
koja je kroz noć prekinula nit njegova
života. Naš je don Jerko umro od
kapi.

Dah je zastao u našim prsima, srce
nam se je uzbudilo, a duša se je u
majintimnijoj svojoj dubini rasplakala
zbog smrti dragog nam Dum Jera. Na-
vršio je istina 66. godinu života, ali
njegov izgled, a k tome njegova agil-
nost do posljednjeg časa opravdano je
u mama izazvala spontano čuvstvo ža-
losti zbog njegove smrti. Ali i ovdje
treba da se pomirimo sa odlukom Pro-
vidnosti, pak vjerom oboružani prigi-
bamo glavu i velimo: ,Neka se vrši
Tvoja volja“.

Umro je svećenik, koji je zadužio i
vjeru i Hrvatsku nam domovinu o-
sobito u gradu Dubrovniku.

Blagopokojni don Jerko Kovačević
rodio se je u Starom Gradu na otoku
Hvaru na 30 studenoga 1873. Na kr-
štenju je dobio ime Jerko, jer se je
rodio na Sv. Jeronima. Osnovnu školu
svršio je u rodnome mjestu, gimnaziju
u Dubrovniku, a teologiju u Zadru.
Prvu sv, Misu služio je u Loretu. Kao
mladi svećenik služio je u hvarskoj
biskupiji u župi Pitve kog Jelse u svoj-
stvu upravitelja župe oko 4 godine.
Nakon toga učio je 2 semestra filozo-
fiju u Beču, a iza toga preselio se
je svome bratu g. Gjuru u Dubrovnik,
gdje je ostao oko 35 godina, sve do
svoje smrti.

U Dubrovniku je obnašao razne
službe. Bio je mansionat crkve sv.
Vlaha, te nekoliko godina na upravi
Popovskog Zbora. Obnašao je službu
katehete na Nautici. Nakon što je blpk.
dum Antun Liepopili ostavio mjesto
upravitelja Dubrovačke Hrvatske Tis-
kare, došao je na njegovo mjesto pok.
Dum Jerko Kovačević. Upravu Tiskare
on je najsavjesnije vodio i uložio sve
svoje nastojanje i sile da održi Tiska-
ru usprkos brojnim poteškoćama, koje
su nastajale u raznim fazama poslije-
ratnih prilika,

Kao svećenik uvijek se je sa najvećom
pripravnošću prihvatio posla, koji mu je
dijecezanski biskup povjeravao. Tako
je osim vjeronauka u Nautici i Trgov.
akademiji, dok nije otpao taj predmet
iz ovih škola, preuzeo neko vrijeme po-
učavanje vjeronauka u mjesnoj gimna-

ziji, a već nekoliko godina, uza sve
svoje poslove, uzeo je i držao pouku
vjeronauka u Zanatskoj i šegitskoj
školi. I nakon što nije bio više kate-
heta u Nautici i Trgovaškoj školi bri-
nuo se je da svake godine gjaci do-
tičnih škola obave sv. Pričest. To je i
za ovu godinu već učinio. Kad je
trebalo ispovijedati gjake pok. dum
Jerko bio je prvi, koji se je najpri-
pravnije odazivao. Ispovijedao je mno-
go i u katedrali. Bio je upravitelj cr-
kve Domino, gdje se je pobrinuo da
se sve funkcije vrše redovito i točno
prema crkvenim propisima. Budući je
bio oduševljen za crkvenu glazbu i i-
mao odlike svećenika koji ošjeća sa
Crkvom, preuredio je crkveno pjevanje
u svojoj crkvi na način kako to traže cr-
kovni propisi. Prigodom glavnih bleg-
dana nastupao je i nastupa u ,Domi-
nu“ orhestar, što ga je pokojnik svaki
put organizirao.

Kao član Marijine Kongregacije sve-
ćenika aktivno je sudjelovao sastanci-
ma i podupirao uvijek svaku akci-
ju, koja je promicala duhovni napre-
dak u gradu ili biskupiji. Bio je član
Bratovštine Presv. Olt. Sakramenta i
najspremnije je sudjelovao u noćnom
klanjanju kad se je ono održavalo,
koje je i sam pomagao organizirati,
Pretprošle godine, kad se nije moglo
naći crkve za održanje ove lijepe po-
božnosti o Pokladima, najpripravnije
je omogućio noćno klanjanje u crkvi
»Domino“. Zbog nestašice svećenstva
on je rado posjećivao za vrijeme bo-
žićnih i uskrsnih blagdana župe u koje
ga je dijecez. biskup nakon zamolbe
slao. U jedinu riječ pok. don Jerko
bio je svećenik koji je doprinio obi-
lati doprinos u radu na njivi Go-
spodnjoj.

Svećenik don Jerko Kovačević bio
je pravi i dosljednji hrvatski rodoljub.
Svoje rodoljubne osjećaje ispovijedao
je u svim prigodama kao član Ogranka
Braće Hrvatskog Zmaja (umro je kao
o»Zmaj od crkve Domino), Hrv. Kult.
društva ,,Napredak“; bio je član ,,Boš-
kovića“, a svojim članstvom i dopri-
nosima podupirao je sve naše hrvatske
kulturne ustanove. To osobito vrijedi
za Maticu Hrvatsku, čiji je bio agilni
povjerenik. Kao _ vijećnik = općine
dubrovačke za vrijeme upravljanja op-
ćinom g. Rugjera Bracanovića pokazao
se je aktivnim i razboritim tako, da
je u otsutnosti načelnika zamjenjivao
više puta g. Bracanovića. U svojstvu
vijećnika pretsjedao je odboru kuratorija
gradskog turističkog orhestra.

Kako se iz ovog kratkog prikaza
vidi pok. don Jerko Kovačević zauzeo
je u našem gradu mjesto vrlog sve-
ćenika i gragjanina, pak će njegova
uspomena ostati trajna i nezaboravna,

I naš list napose gubi u njemu pri-
godnog saradnika i razboritog savjet-
nika, zbog čega mu izričemo ovom
prigodom naše najveće priznanje i
zahvalnost. Neka je dobrom Dum
Jerku Kovačeviću vječni pokoj i trajna
uspomena ! Uredništvo

 

Da se oduže svijetloj uspomeni
pokojnog don Jerka Kovačevića izdali
su osmrtnice: rodbina, Dubrovačka
Hrvatska Tiskara, Dubrovačko Svećen-
stvo, Ogranak Braće Hrvatskog Zma-
ja, Crkveni Pjevački Zbor i Brat.
presvetog Sakramenta. Sprovod
plemenitog pokojnika, blage ćudi i če-
ličca karaktera bit ćedanas, Veliki Če-
tvrtak u 3 sata popodne iz kuće žalo-

sti ulica Kneza Krvaša na Boninovo,
Počivao u miru

NARODNA _ SVIJEST 21 Ožujka 1940

 

Broj 12

 

Božanska

Svi narodi upotrebljavaju u bogo-
služju glazbu, Čovjeku, naime, ne do-
staje obični ljudski govor, da Božjem
veličanstvu dade dostojnu hvalu, stoga
posiže za glazbom koju Carlyle nazi-
va govorom angjela. Tako je kod svih
religija, ali Crkva Kristova je iznad
svih. Njoj pravoj bošanskoj instituciji,
kojoj nije dovoljan ni ,govor angjela“
dao je Svevišnji — koral, kojeg Otto
Kade naziva glasom riječi Božje, t. j,
govorom Božjim. Taj govor čuo se u
svetosti  katakomba, u  neustrašivosti
mučenika, čistoći djevica i u životu
kršćana kao ,totius Ecclesiae vox una“
kako veli sv, Augustin; taj govor pre-
dan je preko sv. Grgura Crkvi da,
trajući dokle i Ona, kroz vjekove oči-
tuje svog Božanskog Stvoritelja i k Nje-
mu dovodi duše vjernika. Stoga je li-
jepo rekao o. Celestin Vivell da je ko-
ral objava Božja, kojom Bog djeluje
na ljudsko srce.

Koral je objava Božja, jer one ne-
znatne i jednostavne melodije svojom
svetošću i ljepotom očituju vječnu
Svetost i Ljepotu od koje su primile
formu ili bolje iz koje su potekle. Na-
ime, sv. Toma veli da je ljepota stvo-
rova — paiticipirana ljepota Stvoritelja.
I zaista, ako malo bolje i dublje pro-
matramo koral s estetske strane zaklju-
čit ćemo da sdm ljudski um nikako
ne može dati takovu muziku u kojoj
je u najvećoj mjeri izražena objektiv-
ma (a radi toga i univerzalna) svetost
i ljepota: Djela i najvećih kompozito-
ra često se, prema mentalitetu pojedi-
nog doba, smatraju umjetninama la-
bilne vrijednosti, a u naše moderno
doba, kad svijetom poplavljuje crnačka
i divljačka muzika (jazz, song šlager)
i najljepša djela spala su na _ kukavni
niveau — na jedini kazališni odnosno
koncertni repertoir. Koral, naprotiv, od
postanka svog do danas smatran je
kao najuzvišenija i nadčovječanska mu-
zika. Na njemu su se kao ua nepro-
laznom vrelu ljepote napajali i nadah-
njivali, i u doba kad je bio ograničen
samo na samostane, kompozitori kla-
sične polifonije, a danas u modernoj
crkv, muzici iz neznatnih koralnih tema
raste bujni melodijski život. Svako ljud-
sko djelo osugjeno je ma propast, a
koral, ne samo da se sačuvao kroz
vjekove, nego će ostati do konca pun
vitalnosti i apsolutne ljepote — trajat
će dokle i Crkva, jer on je Njen pra-
vi ,govor“ jer su koralni napjevi bo-
žanski — kako je rekao glasoviti Thi-
bant, O božanskom porijetlu korala
postojala je tradicija prema kojoj je
Duh Sveti inspirirao kompozitore ko-
rala kao i pisce Svetog pisma. Stoga
na većini slika sv, Grgura. iz ranijeg
doba, nalazimo prizor gdje Duh Sveti
u obliku golubice nadahnjuje velikog
papu muzičara pri stvaranju koralnih
melodija. Možda je baš ovakova slika
potaknula našeg blagopok. Merza te
je koral nazvao glazbom Duha Sve-
toga. Ako je, dakle, koral potekao di-
rektno iz izvora vrhovne ljepote, sas-
vim je razumljivo da ga nikakva dru-
ga muzika ne može u estetici nadvi-
siti, Zato ga opravdano smatra otac
Cecilijanskog pokreta Dr F. Witt za
neprolazno i u svojoj vrsti nedostiživo
majstorsko djelo, a neumrli Mozart kao
po nadahnuću izjavljuje da bi dao svu
svoju slavu kad bi bio kompozitor jed-
ne prefacije, Napokon i Crkva, uvid-
jevši u koralu umjetnost božanskog
porijetla, u kojoj se samo Božanstvo
očituje kao uzor i princip ljepote, po-
stavila je načelo da je neka ,crkvena
kompozicija to svetija i to više litur-
gijska, što se više u sagradnji i ukusu

umjetnost

primiče gregorijanskom pjevu“. (Motu
proprio 3).

Koralom Bog djeluje na ljudsko
srce, jer pjesmom, prema sv. Ambro-
ziju, želi Bog ,uon solum gloriari, sed
etiam recoacilisri“. Svaka muzika sna-
žao djeluje na slušaoca, ali koral aaj-
snažnije. Oa ima toliku moć da dušu
zanese u neko duhovno carstvo gdje
doživljuje metamorfozu svih svojih
osjećaja — griješniku se zgadi neva-
ljani život a rasipni sinovi odlučuju se
na povratak k Dobrom Ocu. Dok pro-
fana muzika (svjetovna) prečesto od-
vodi megiu neprijatelje Krista, koral
naprotiv ,i iz kamenog srca pokreće
suze“ kako veli sv. Augustin (Uvod u
kom. p.) I zaista, mnogi griješnici čuli
su u koralu glas Božji što ih na po-
koru zove, i obratili su se, Megju pr-
vima iskusio je to sv. Augustin. ,Kako
sam plakao, Gospodine, radi tvojih hi-
mana i pjesama — veli svetac — živo
ganut glasovima tvoje slatko raspjeva-
ne crkve. Ti su se glasovi izlijevali u
moje uši i kap po kap padala je tvoja
istina u moje srce, žar pobožnosti je
uzbuktio i suze su protekle. ,“  (Isp.
IX, 6) U naše doba koral djeluje istom
privlačivošću, kao što je i kroz vjeko-
ve. To nam dokazuju brojna imena
obraćenika : Kochen, Claudel, kojeg je
potresao veličansiveni ,Exaultet“, zatim
Ghić on, Schwo>b, Haysmans itd. Ovaj
posljednji u romanu ,En route“ ovako
opisuje početak svog obraćenja (po-
takla ga je koralna melodija ,Rorate
coeli“): ,Neka tuga zavladala Durta-
lom (lice pod kojim se krije sam pi-
sac) i osjećao je kao da mu se ras-
tvara duša, kad je onaj mevini glas
(dječak pjevač) iskreno pred Sucem
kazivao: Peccavimus et facti 'sumus
tamquam immundus ros. Durtal nije
mogao preko toga, morao je opetovati
riječi... .*

Kad je koral — možda će tko upi-
tati — božanska umjetnost, a prema
tome i nužao univerzalna, zašto je da-
nas puku kao masi nepristupačan tako
da ga nemilosrdno prekroji prema svo-
joj pučkoj muzici? Uzrok tome nipoš-
to nije u koralu nego u jednoj posve
neutralnoj činjenici. Svjetovna, naime,
muzika — koju čujemo svugdje u ži-
votu — razvila se tokom vremena u
muziku sasvim oprečnu koralu — ko-
jeg tek rijetko čujemo u crkvi, Puk se
priviknuo na simetrični ritam i silabič-
ni stil, te mu melizmi i govorni ritam
korala ne gode sluhu. U rano doba
kršćanstva, naprotiv, svjetovna muzika,
ukoliko je postojala, imala je jednaki
oblik s koralom, a melizmatični stil —
od sv. Augustina nazvan ,jubilatio“
— i slobodni ritam (govorni) prema
jezičnoj melodiji pojedinog jezika još
i danas su kod mnogih marođa me-
gju glavnim faktorima marodnog mu-
zičkog stvaranja, te svakom narodu
prirogjeni darovi za muzički izražaj
osjećaja, stoga je razumljivo da su pr-
vi kršćani bez ikakve smetnje pjevali
koral. Kad bi se mogao izolirati naš
puk od utjecaja svjetovne muzike, tek
onda bi mu koral ponovno postao pri-
stupačan kao pučka muzika.

Ivan Plevnik

 

 

Promjene u bolnici. Dosadašnji šef
internog odjeljenja i direktor bolnice
g. dr. Marijo Krmpotić imenovan je
za direktora bolnice i šefa internog o-
djeljena u Splitu. Na njegovo mjesto
imenovan je od bana Hrvatske g. dr.
Aaute Kačić, dosada liječnik specijalista
za unutrašnje bolesti u Dubrovniku.