VAKSA PLACENA U GOTOVU

Narodna Svijes

 

 

GOD. XXII — Br. 14

Mir, sporazum

Sv. O. Papa Pijo XII održao
je na Uskrs, prigodom pontifikala
u bazilici Sv. Petra, vrlo značaj-
nu homiliju, koju je svjetska
štampa kao vanredno važnu obja-
vila u izvadcima. Kristov Namje-
snik je između ostaloga rekao :

,Dao Bog, da Kristovo uskr-
snuće bude početak duhovne o-
bnove za svakoga čovjeka, kako
je ono prema neospornom svje-
dočanstvu povijesti bilo početak
novog doba za čovječanstvo. O-
noga dana oživjela je vjera u
srcima apostola, koji su njezino
svjetlo raznijeli po svemu svijetu.
Božjom pomoći osvojili su s njom
sav svijet, ne oružjem, koje ubi-
ja, nego istinom i liubavi. Tu su
vjeru posvjedočili u središtu rim-
ske države nebrojeni mučenici,
koji su je oplodili svojom krvlju.
Tako ćemo i mi moći obnoviti
sebe i svoju okolinu i sav svijet
kršćanskim krepostima, ali daka-
ko to zahtijeva od nas veliku e-
nergiju, jer moramo svladati svo-
ju ljudsku slabost. Kršćanstvo
zahtijeva od nas borbe i čim te-
ža je ta borba proti sebi i proti
svim silama tmine, tim slavnijaje
pobjeda.

Tu duhovnu obnovu preporuča
poglavar Katoličke Crkve osobi-
to zbog današnjih prilika, koje u
svijetu vladaju. Tu obnovu za-
htjeva ne samo naša lična sreća,
već također sreća cjelokupnog
čovječanstva. Jer znamo, kako je
kritičan sadašnji momenat i kako
ustaju pred očima svih još stra-
šnije stvari, kojih se bojimo u
budućnosti. Saglasnost među na-
rodima je prestala, svečano sklo-
pljeni ugovori su jednostrano i
bez prethodnog sporazuma izmi-
jenjeni ili pogaženi i ne čuje se
više glas bratske ljubavi i prija-
teljstva.

DUBROVNIK, 3 Travnja 1940

| pravda

Sve što je izumio razum, što
se je iskustvom postiglo i što je
izmudrio ljudski genij, kao tako-
đer sve energije, bogatstvo i na-
predak okrenuto je u smjeru, da
se ojača rat, koji uništuje naro-
de. Ono što bi moralo služiti
općem blagostanju i većem na-
predku naroda, mora da služi me-
đusobnom istrebljenju i uništava-
nju, tako da je pravični red stva-
ri potpuno na glavu postavljen.

Mirna trgovina trpi zbog kri-
vičnih ratnih metoda i zato trpe
svi staleži, a na osobiti način mali
radni čovjek. Zemlja pak sve vi-
še pije krvi, jer su duše svih
zasjenjene od mržnje, zavisti i
ljubomore. Vidimo također, kako
se krši pravo, koje uređuje od-
nošaje među civiliziranim narodi-
ma, tako da bombardiraju grado-
ve, mirna sela i pokrajinu, koju
se zastrašuje, pali i ruši te da se
ubija čak bolesnike, invalide, ne-
moćne starce i nedužnu djecu
dok je u isto vrijeme na stotine i
stotine tisuća ljudi lišeno krova nad
glavom i moraju bježati po svijetu !

Tko može to promijeniti i po-
praviti nego samo duh Isusa Kri-
sta i njegova nauka, kojim treba
da se prožme svo čovječanstvo.
Samo Krist i njegov zakon te
milost mogu obnoviti privatni i
javni moral, uspostaviti pravi od-
nos između prava i dužnosti, za-
državati želju za osvajanjem, u-
miriti strasti i strogu i hladnu
pravdu ogrijati ljubavlju. Samo
On može dovesti čovječju volju
do toga da traži sporazum i brat-
sku uzajamnost. | kad bude ona opet
uredila međusobne odnošaje na-
roda, ne silom, već po zapovije-
dima istine, pravde i ljubavi onda
će ta volja učiniti, da narodi sta-
ve mač u koricu i budu opet
pružili desnicu jedan drugomu u
znaku mira i prijateljstva“.

 

Što se događa po svijetu?

Posjet von Ribbentropa Sv. O.
Papi Piju XII prigodom nedavnog bo-
ravka u Rimu upao je u oči megju-
narodne javnosti i štampa je pokušala
da nagje pravi razlog, zašto je došlo
do ovog susreta izmegju poglavara
Kat, Crkve i njemačkog ministra vanj-
skih posala. Megjutim do danas nitko
zapravo nezna, što je bio pravi razlog
da je von Ribbentropp zatražio ovu
audijenciju, koja nije bez svake važ-
nosti, Treba naime imati pred očima,
da kad je kancelar Hitler bio u Rimu,
orida je Papa Pijo XI otputovao u
Castel Gandolfo premda je bio slučaj,
da ipak jedan suveren dolazi u služ-
Seni posjet prijestolnici talijanske kra-
ljevine i carevine. Ovog puta radilo

se je o posjetu samo jednog ministra,
pa ipak ga je Pijo XIl primio, nakon
što je on zatražio audijenciju. Da li je
ovom susretaju predhodilo štogod dru-
go, n. pr. kakovi razgovori u Berlinu
izmegju Ap. Nuncija i vlade, odnosno
Hitlera, nije poznato. Svakako stoji to,
da su novine pred izvjesno vrijeme
bile donijele vijest o nekim pregovori-
ma, koji da su počeli izniegju berlin:
skog Nuncija Orseniga i Hitlera. Ta-
kogjer novine nakon von Ribbentrop-
pove atidijencije kod Pape pišu o mo-
gućnosti sklapanja novog konkordata
u Njemačkoj. Francuski list ,La Croix“
i talijanska ,ltalia“ su zapisali, da je
Sv. Olac sigurno upozorio vladu Nje-
mačkog Reicha na teške prtlike, u ko-
jima se malaze katolici u Njemačkoj.

Grof Teleky, predsjednik magjar-
ske vlade bio je za vrijeme uskrsnih
blagdana u Rimu, kojom prigodom
vodio je duge razgovore sa g. Mus-
solinijem a bio je takogjer u audijen-
ciji kod Sv. Oca Pape, Čuju se neki
glasovi, prema kojima magjarski pc-
litički krugovi ne bi bili zadovoljni sa
politikom grofa Czaky-a, minista vanj-
skih posala zbog toga, što bi g. Cza-
ky bio suviše orijentiran prema  Nje-
mačkoj.

Molotov, komesar za vanjsku po-
litiku Sovjetske Rusije održao je ne-
davno jedan značajan govor, u koje-
mu je naglasio volju svoje države, da
ostane neutralna. Saveznici su ovaj
govor primili dosta mirno i može se
reći, da je on dosta dobro djelovao u
Engleskoj i Francuskoj. Ako se uzme
u obzir, da je opozvan iz Pariza g,
Surić, diplomatski pretstavnik Sovjet-
ske Rusije u Francuskoj, onda bi to
moglo značiti, da nije isključena ka-
kova saradnja izmegiu Sovjeta i Sa-
veznika to tim prije, što se dobiva
dojam, da odnosi izmegju Reicha i
Sovjeta nijesu tako čelične naravi kao
što je u prvi čas izgledalo. G. Surić
je prošao kroz Ljubljanu i nije nikako
htio da dade novinarima bilo kakove
izjave.

Rumunjska i Jugoslavija nastoje
da pojačaju megjusobnu ekonomsku
saradnju. S tim u vezi otputovao je u
Bukurešt naš ministar trgovine gosp.
D: Ivo Andres. - b-

 

Dogođaji kod nas

Provagjanje politike sporazuma od
26. VIII 1939. vrši se polagano i ne
bez dosta velikih poteškoća. Premda
je Uredba o Banovini Hrvatskoj pred-
vidila prenos kompetencija sa svih mi-
nistarstava pa tako i financijsku sa-
mostalnost, ipak se još uvijek nalazi-
mo pred činjenicom, da kola auto-
nomne Hrvatske ni nakon punih 7
mjeseci od sklopljenog sporazuma ni-
je stavljena u normalni pokret, Vidi se
da se mora voditi pravi osvajački rat
za svladavanje poteškcću različnog ka-
raktera.

Sa prvim aprila stupila je na snagu
Uredba o financijskoj samostalnosti
Banovine Hrvatske, nakon što je iz-
gledalo, da do nje uopće neće doći.
Principijelno se može reći, da je ii-
nancijska samostalnost tu, ali pitanje
je, da li i u kolikoj će mjeri ona za-
dovoljiti potrebe hrvatskog naroda, ko-
ji je za vrijeme od 20 godina bio o-
čio prikraćen i zapostavljen. Svakako
je potrebno honorirati napore hrvat-
skog narodnog vodstva, koje bez sum-
nje čini sve moguće, da postigne mak-
simum onoga, što je potrebno i što
se u konkretnim prilikama, uz tolike
poteškoće u državi i izvan nje može
postići, Ne možemo se složiti s onim
akcijama, koje u svojim zadnjim kon-
sekvencijama mogu dovesti do još kri-
tičnijih prilika, nego su sadašnje. Na-
glasujemo i to, da ima i mnogo toga,
čemu se opravdano može prigovoriti
onima, koji su na kormilu pa stoga
razborito ekonomiranje narodnim sna-
gama zahtijeva mnogo opreza, obazri-
vosti i takta osobito od nekih pojedi-
naca, koji se ubrajaju megju prvake
hrvatskog narodnog pokreta.

IJENA Din, 1.50

Za svojim idealom

Ovih je dana, prije i poslije Uskrsa
obavila naša učeća omladina svoje du-
hovne vježbe. Dolazili su maši mla-
dići i djevojčice, da slušaju njima na-
mijenjene govore, propovijedi, koje su
išle za tim, da u mladim srcima ide-
alne omladine pobude, prodube i ras-
plamte zanos i ljubav za Krista, tog
najuzvišenijeg ideala čovjeka, napo-
se omladine.

Zaista, Krist je naš najuzvišeniji ide-
al, Pojavio se je kao čovjek na ovo-
me svijetu, prema planu Providnosti
onda, kad je čovječanstvo zbog zalu«
talosti samo tražilo svijetla u tami,
istine u laži, života u smrti, Pojavio
se je On, Krist, kao ,Put, Istina i Ži-
vot“, Nastupio je kao nitko dotada Svet,
neokaljan, nevin, pun dostojanstva, do-
brote i ljepote.

Skrenuo je na sebe pažnju svih, ali
ne demagogijom, kortešacijom ili mi-
tom. Njegova legitimeacija bila je vječ-
na istina, koja se ne vara niti može
varati. ,Tko ide zamnom ne hoda po
tmini“, I svima, koji su Ga slijedili
otvoriše se oči, jer nikada nijesu čuli
da bi bio čovjek govorio kao Oa.

Program Njegova života bio je vršiti
volju Nebeskog Oca. A ovo je volja
Svevišnjega, spasenje Vaše. Došao je,
da nagje izgubljeno i spasi što je
imalo da propadne. Milosrdni Sama-
ritanac tražio je čovjeka, i zacijelio mu
je rane. Dobii, najbolji pastir, potra-
žio je izgubljenu ovcu, postavio je na
ramena i doveo u jedini Ovčinjak, Ple-
meniti otac, dočekao je raskriljenih
ruku rasipnog sina i ponovno ga u-
veo u sudioništvo svojeg gazdinstva,

Došao je, jer je ljubio. Prva i te+
meljna je Njegova zapovijed: Ljubi
Boga iznad svega, a bližnjega kao
sama sebe. U znaku te ljubavi 1izeo
je kalež, prigrlio križ i umro na Gol-
goti. U ztaku te ljubavi, činio je ču:
desa:: slijepim vraćao vid, hromim hod,
mrtvim život, a svitma koji su bili si-
romašni duhom propovijedao je Evan-
gjelje.

Ktistov ideal kulminira u patnji i
bolu. ,Tko ne uzme križa i ne slijedi
me, nije mene dostojan“. A križ je
simbol razočaranja, progonia, mučenja
i mučeništva. I koliko je čovjek više
spreman trpiti, toliko više sliči Kristu.
Da, trpiti i nepravedno trpiti: ,Blaženi
koji trpe nepravdu, jer je njihovo kra-
ljevstvo nebesko“. Znati i moći trpjeti
nepravdu, znači biti najbliži Kristu.

Današnji vijek kao malo koji ozna-
čen je karakteristikom trpljenja, i to ne-
pravednog i neosnovanog. To dolazi
odatle, što je u mnogim dušama i
mentalitetima i savjestima  izblijedilo
ono što se zove bitnost kršćanstva.
Malo je ljubavi. Sasvim malo. Jer se
zaboravlja, da je oznaka sljedbenika
Krista — ljubav. “Po tome će svijet
poznati, da ste moji učenici . , .“

Naša omladina, uzdanica naroda i
čovječanstva treba da ide putem Kris-
ta. Ljubav treba da je temeljna ozna-
ka svega njezina mišljenja i rada. Lju-
bav prema istini dovest će je do pri-
hvatanja i priznavanja objave, koja u-
potpunjuje naravnu spoznaju. Ljubav
za dobro upravit će sve njezine osje-
ćaje prema predmetima koji nijesu ne-
dostojni, ..zli, nemoralni, nego pleme-