i

 

[AKSA PLACENA U GOTOVOM

 

Narodna Svijesi

 

GOD. XXII — Br. 29

DUBROVNIK, 18 Srpnja 1940

CIJENA Din. 1.50

 

Pape najveći prijatelji Zašto su komunisti bezbožnici?

hrvatskoga naroda

Nasuprot nekim političarima, koji su
u svoje vrijeme ne na temelju povje-
sti, nego zlo shvaćenih stranačkih in-
teresa i areligijoznog odgoja tvrdili, da
su pape neprijatelji hrv. naroda, bilo
bi dovoljno što smo u dva zadnja u-
vodna članka na osnovu historije iz-
nijeli da se svaki Hrvat uvjeri, da je
hrv. narod u Ivanu IV, Agatonu, Ivanu
VIII, Ivanu X i Grguru VII imao svoje
najveće prijatelje i narodne dobrotvo-
re. Inače bi se moralo posvema apsur-
dno zaključiti, da_je podijeljenje kra-
ljevske krune, internacionalno priznanje
hrv. naroda, dozvola staroslovenske
službe božje, zazivanje blagoslova na
maše vladare i cio narod ne blagodat,
nego neprijateljski akt prama hrv. na-
rodu. Pošto je neliki naš hiljadutristo-
godišnji jubilej zgodna prigoda, da
hrv. narod što dublje upozna velike
blagodati od sv. vjere i veza s glava-
rom Crkve, mi ćemo i danas dokazati
— u koliko nam ograničeni prostor
našeg lista dozvoljava — da su i kas-
niji pape u granicama mogućnosti i
koliko im teški položaj kao universal-
noga oca dopuštavaše — konstantno.
nastupali prama hrv. narodu kao pri-
jatelji, oci i dobročinitelji.

U najtežim vremenima za hrv. na-
rod, kad su Turci napadali na naše
zemlje harajući nezapamćenom straho-
tom, kad su na stotine hiljada Hrvata
odvodili u ropstvo, a bezbroj pogubili
ili osakatili, kršćanski su vladari imali
na ustima, ne rijetko i na papiru obi-
lje obećanja prama trpećem hrv. naro-
du. Oni su se divili našim junacima,
hvalili i uzvisivali njihovo junaštvo,
ali pape su bili oni, koji su nam slali
efektivnu pomoć. Krš. su vladari znali
pogdjekada i očijukati s dušmaninom
kršćanstva i ostaviti krš. vojske na cje-
dilu. Toliko ih nesloga, nenavidnost i
strah ne rijetko natjerao. Pape su pak
uvijek stali na braniku kršćanstva i za
pobjedu krš. oružja doprinosili svaku
materijalnu pomoć.

Kod sv. Stolice našli su u nevolji
utočišće svi potlačeni balkanski naro-
di, Papinska je blagajna pomagala
tužnu bosansku kraljicu Katarinu, srp-
skog despotu Stevana Brankovića, nje-
govu ženu Angeliju i djecu njihovu,
grčkog  despotu Andriju Paleologa,
mnoge opjevane i slavom ovjenčane
arbanaške vojvode, pa kako nebi Hr-
vate, koje su pape nazivali osobitim i
najmilijim sinovima sv. Crkve?

Nemoguće je u jednom novinarskom
članku nabrojiti koliko su pape za tur-
skih navala pomogli hrv. narodu. Sje-
timo se samo nekih svijetlih imena.

Aleksandar VI. čim je glasnik nakon
zlokobne krbavske bitke stigao s mol-
bom za pomoć daje novca, hrane i
oružja, a za zasužnjenog bana Deren-
čina, kojemu su Turci pokazivali osje-
ćenu glavu njegovog sina, papa nudi
sultanu Bajazitu njegovog brata Dže-
ma, koji je bio papinski zarobljenik.

Siksto III dao je za slobodu hrvat.
zemalja sabirati novčana sredstva po
čitavoj Europi, a sam je doprinio dra-
gocjenosti papinskog dvora ne pošte-
divši ni stolni pribor. Leo X je dao
slavnom junaku banu Petru Berislavi-
ću dragocijeni mač i 50.000 dukata

Netom se uoče neke prividno ispravne
ideje vodilje komunističkog nazora na
svijet i život odmah se u pameti objek-
tivnog promatrača pojave slične ideje
kršćanskog nazora. Ne može se naime
zanijekati da su ideje bratstva, sloge,
solidarnosti, žrtve, brige za potlačene
itd. čisto kršćanskog porijekla. Kršćan-
stvo ih propovijeda i prakticira. Pa i
sam naziv ,komunizam“ dolazi od ri-
ječi »commune“ — ono .što je zajed-
ničko, A koja je ideja općenitija za
kršćansko shvaćanje ako me baš ova
ideja ,zajednice“ ? Komunizam je neka
vrst zajednice u mislima i djelovanju,
jer se komunisti združuju da zajednički
dogju do nekog cilja. U teoriji su im
ista načela, a u praksi opet vodi ih
jedna vlast, kojoj se slijepo pokoravaju.

Savršeni pojam zajedničkog života
nalazimo baš kod primitivnog kršćan-
stva. Prvi su kršćani u duhu vjere, lju-
bavi, požrtvovnosti doista bili ostvarili
ovaj zajednički život. Mnogi kršćani,
oduševljeni zajedničkom ljubavi u Kri-
stu, prodavali su svoj posjed i stavljali
da služu potrebnima. Što je vrlo važno
istaknuti jest to, da su to činili posve
slobodno, ne prisiljeni. Nije ih ujedi-
nila sila već sloboda sinova Božjih.
Ujedinio ih je Duh ljubavi, i ostali su

 

od jednomu, a prije i poslije goleme
svote, dok je biskupu otočkomu poslao
hrane, municije i 7000 dukata, a ug.
hrv. kralju Vladislavu 15000 dukata.
Isti je papa poručio Berislaviću, da sv.
Stolica neće dopustiti, da propadne
Hrvatska, taj najčvršći bedem kršćanstva,

Aleksandar Ill zauzimlje se proti
gusarenja na Jadranu, a tako i Hono-
rije III. god. 1221. Grgur IX odvraća
Kolomana da ne ratuje proti banu bo-
sanskom. Inocent IV. god. 1247. smiri
razmirice izmegju Bara i Dubrovnika.
odnosno izmegju njihovih  crkovnih
glavara, koje su prijetile teškim poslje-
dicama. Urban V. god. 1369 zauzimlje
se očinski kod poglavica arbanaških,
da ne čine smetnja i ne ratuju protiv
»puka kotorskoga“. Kalist Ili g. 1455
uzimlje u zaštitu Stjepana Tomu, kra-
lja bosanskoga, od kralja ug. hrv. La-
dislava, te ih pomiri i skloni na za-
jednički otpor proti Turčinu.

A zar se može reći da je bio proti-
van našemu narodu jedan Nikola V.
osnivač Zavoda sv. Jeronima ili serija
papa koji su finansirali propagandu, u
kojoj su se uzdržavali i školovali gjaci
iz maših krajeva, koji su kao misijo-
nari stekli velikih zasluga na Balkanu
i po turskom carstvu ? Ili su valjda
bili proti hrv. marodu pape, koji su o
svome trošku tiskali u Rimu misne
knjige ma staroslovenskom jeziku od-
regjene za našu službu ? Jesu li na-
pokon proti hrv. naroda bili oni pape,
koji su:u Bosni i Hercegovini potpo-
magali i branili naše dične i zaslužne
franjevce ? Naši veliki povjesničari i
pisci Rački, Maraković i dr. ustvrdili
su opsežnim djelima, da su pape bili
pravi i veliki prijatelji našega naroda
i da su to i djelima dokazali u koliko
više sile nijesu zapriječivale.

U najnovije doba imali smo dokaza
o velikoj blagonaklonosti Leona Pija
XI i sadašnjeg slavnovladajućeg Pija
XII. Đ. K

ujedinjeni u istom Duhu, Sve nedo-
statke strasti, egoizma i drugih zapreka
za zajednički život u njima je držao
na uzdi kreposni odgoj, pod vodstvom
milosti Božje. Zato sv. Pismo govori
da ,svaki dan bijahu jednako jedno-
dušno u hramu, i lomeći kruh po ku-
ćama, primali su hranu s radošću i
priprosta srca, hvaleći Boga i imajući
ljubav u svega naroda“ (Dj. Apostol.
2. 46). Da tu nijesu vladale strasti i
drugi egoistični motivi svjedoči nam
opet sv. Pismo, koje veli: ,A u mnoš-
tva onih, koji vjerovaše, bijaše jedno
srce i jedna duša, i nijedan nije sma-
trao za imanje svoje, da je išta nje-
govo, nego im sve bijaše zajedničko“
(ist. mj. 4. 32).

I dandanas još u katoličkoj Crkvi
mnogi Redovi živu u zajedničkom ži-
votu. Ali slobodno su prihvatili taj ži-
vot. I potpuno su uvjereni da bi taj
život bio nemoguć, kad ih ne bi svo-
jevoljno obećanje ili zavjeti obvezali
da samoodgojem, u vidu viših motiva,
spriječavaju sve ono što bi zahtijevao
njihov egoizam, a što bi došlo u sukob
sa zajedničkim životom ,pameti i sr-
ca“, Koja razlika izmegju ovog ži-
vota, duhovnog jedinstva, slobodnog
izbora i prisilnog, ropskog jedinstva
komunističke sile i tiranstva?

Ako doista treba priznati koju do-
bru stranu komunizma onda treba ta-
kogjer priznati da su komunisti tu is-
pravnu teoriju presadili iz kršćanskog
polja. Kršćanstvo zna za plejade rev-
nih apostola, jakih mučenika, altruis-
tičnih pojedinaca, karitativnih ustanova,
i nijedan ih sistem, pa ni komunistički,
ne će moći svladati ni u načelima“ ni
u praksi. Kršćanstvo može da se pc-
kaže vedra čela pred povijesti svih vre-
mena, jer je uvijek u svojim načelima
ostalo čisto i nepokvareno. Priznaje da
su pojedini kršćani kao nosioci tih i-
deala u praksi pokazali nedosljednost,
izdajstvo, ali kršćanstvo kao takvo ne
gubi ništa od sjaja svoje objektivnosti,
Naprotiv komunizam kao sistem, po
svojoj definiciji, brani mačela koja se
kose s prirodom, s čovječjim usjećaji-
ma, s ciljem života. Ova osnovna kon-
statacija čini da se komunizam kao
sistem nikada ne može opravdati, bu-
dući da po svojoj definiciji dolazi u
sukob s pravima ljudske naravi, kao
što su prava na samoodregjenje, za-
konitu slobodu misli, prava na život
itd. Jedna najvažnija socijalna krepost
jest bez dvojbe ljubav svih ljudi pre-
ma svim ljudima, jer svi imaju ista ra-
dikalna prava. Komunizam se pak tu
postavlja kao sistem mržnje i unište-
nja, dok se kršćanstvo zove i jest sis-
tem ljubavi, snošljivosti,

Sve se nesvedive oprečnosti izmegju
komunizma i kršćanstva svode na ra-
dikalnu oprečnost izmegju onih koji
priznavaju više duhovno biće — Boga,
kao mjerilo opstanka i djelovanja, i
onih koji to niječu. Komunisti izabi-
raju ovaj drugi stav. Komunizam je
sistematski ateizam ili bezboštvo, Krš-
ćanska dogmatika i moralka gube svoj
oslon. Komunizam se predstavlja kao
novi životni sistem. Koji hoće da ri-
ješi sve upitnike, sve zagonetke života,
na novi način, kao da prije nije bilo
ni filozofa ni drugih sistema, pa ni

kršćanstva, Ne zadovoljava se samo s
time da se pokaže kao gospodarski,
politički ili socijalni sistem već komu-
nizam hoće postati životni sistem. Pro-
dire stoga i ma religijsko polje, da ga,
naravno, u svojoj destruktivnoj ten-
denciji, opustoši. Konačno, baš u ovoj
tendenciji uništenja svih religija može
se otkriti komunistički stav prema krš-
ćanstvu. Komunizam hoće uništiti reli-
gije da ostane sam kao maiviša  reli-
gija, religija s kultom zemlje i sile,

Uzroci komunističkog ateizma nijesu
tako jednostavni niti uvijek isti, Jer ni
komunizam nije sistem koji je nastao
jednostavno u glavi jednog čovjeka i
onda se jednostavno razvio po jedin-
stvenim zakonima, Komunizam je na-
stao kao plod vrenja dugih godina na
svim poljima ljudskog života. U nje-
mu se kriju razne naučne struje koje
su se s vremenom ujedinile najviše za-
slugom sinkretističkog duha Karla Mark-
sa. I komunizam hoće da bude reak-
cija ma sve pojave životnih sistema, da
ih u svojoj velikoj dinamici svlada.
Dosljedno ovim idejama niti ateistički
ili bezbožnički stav ne će biti zaklju-
čak jedinstvenih premisa kod svih ko-
munističkih ideologa. Još manje će biti
jedinstven uzrok bezbožštva kod onih
koji nesvijesno prime komunističke kri-
latice, ili se donekle oduševe za ko-
munistički pokret.

S naučne strane možemo reći da je
zajednički uzrok nijekanja Boga kod
svih komunista u tome što oni ispo-
povijedaju mačelni materijalizam. Ne
vide ništa preko tijesnog kruga mate-
rije i materijalne produkcije, Sfera du-
ha i duhovnih vrednota ostaje za njih
nedohvatna. I ovaj uzrok će ostati sve
dok duh ne razbije te okove materije,
te se vine prema višem carstvu duha,
koji će ga uvijek mučiti i stvarati u
njemu nezadovoljstvo. Istina je da sila
može da veže duh tako da za neko
vrijeme duh ne mari za svoj specifični
život, ali je nemoguće da to ostane
trajno, jer je zakon prirode da je duh
jači nego materija, i da je duh dao
materiji sve ono što je materija primila.
Ljudske duhovne energije upravile su
svu tehniku i industriju, pa će ljudski
duh ostati nezadovoljan dok mu selne
vrati prvenstvo časti koje mu pripada.

S praktičnog pak gledišta još lakše
je uočiti uzroke bezbožštva. Praktični
su bezbožnici svi koji živu kao da
Boga nema. To je u interesu mnogih.
Uvijek će ih biti. Svojevoljno treba za-
nijekati Boga, čuvara morala, da bude
slobode u provedbi svojih ciljeva, Za-
nijekavši Boga posve je maravno da
su onda otvorena vrata za sva nasilja
i zlodjela. Jer koja sila može zaprije-
čiti da se ne puste uzde slobodi i zlo-
upotrebi slobode kad se digne odgo-
vornost pred Onim koji kao čuvar duha
i sudac nevidljivih djela reservira duž-
nost da ta djela kazni? Ni strah pred
kaznama ni ljudski obzir ne može rav-
nati s čovječjom unutarnjosti jer do nje
ne dopire ljudsko oko, Vrlo je dakle
jeftin, nizak način po kojemu se neki
odregjuju na ateizam, kad zato nemaju
drugog motiva nego da mogu slobodno
živjeti i zadovoljavati svojim niskim,
životinjskim nagonima. A da takvih
ima-i megju komunistima to je posve
jasno.

Općenita je takogjer istina da do i-
stina o Bogu dolazi malen broj ljudi,