TAKSA PLAĆENA U GOTOVOM

Varodna $vijes

 

 

GOD. XXII — Br. 32

DUBROVNIK, 7 Kolovoza 1940

CIJENA Din. 150

 

,Ne imade na svietu naroda
toli snižene ćudi, koji si ne bi
samostalnost države svoje želio;
pojedini članovi naroda mogu bi-
ti izdajicama; glupost u narodnoj
politici može prouzročiti, da ve-
ćina voditeljah naroda posrne za
putem podanosti svoje : no narod
vazda se otimlje tuđinu — bi već
to je prirođeni čovječanstvu na-
gon uzdržanja političkog“

Eugen Kvaternik

»Pripovijedka o siromaštvu, o
slabosti, o malenkosti Hrvatske
tuđe je bilje, nasađeno po ra-
strganom hrvatskom narodu zato,
da se narod, izgubivši pouzdanje

u sebe, sam preda tuđincima u
naručaj“.

,Za ideju bo
»ilirizma“ i ostalih sličnih sanja-
rijah, ne dam ja ni šuplja boba.
Mi smo proti svemu tome zato,
jer su to prazne riječi; jer za te
sanjarije bez svakoga sadržaja ne
ima temelja u prošlosti, ne ima

razloga u sadašnjosti, a ni izgle-
da u budućnosti“
. Dr Ante Starčević.

,Narod bez svoga doma nema

+ svoga gospodarstva; narod bez

svoje države nema svoje slobode“.
Stjepan Radić

,Mi svi želimo se osloboditi
od jarma ma čijega, a ne želimo
jarma mijenjati“.

Dr, Ante Starčević

,Današnji hrvatski  nacionali-
zam ideološki potpuno odgovara
tradicionalnom shvaćanju i težnja-
ma hrvatskog naroda, te nije plod,
a niti je natrušen nikakvim tu-
dinskim ideološkim zasadama. Naš
je nacionalizam praktična primjena
starčevićanstva, on je s njim iden-
tičan i primijenjen na suvremene
prilike borbe, te je socijalno obi-
lježen potpuno duhom seljaštva,
koje je temelj života naše nacije

i to ne samo na riječima, nego
istinski i duboko“.

,Mozak i  najprosvijetljenijeg
Hrvata mora, iz etičkih motiva
viših nego što je nacionalizam,
slušati glas svoje, hrvatske krvi.
Jer na rubu Balkana, na granici
Zapada i Istoka, katoličanstva i
pravoslavlja, europske kulture i
barbarstva, ime hrvatsko, krv hr-
vatska ne znači samo naciju ! Hr-
vatska krv tu znači civilizaciju.
Hrvatstvo je tu sinomin za sve,

što je lijepo i dobro stvorio eu-

ropski Zapad“.
Dr. Milan Šufflay

KOMOMIŽAM KAO KEKIGIJA

Ova mesijanska ideja komunizma
daje mu snage i ustrajnosti, Ona tu-
mači takogjer silnu dinamiku u samom
pokretu. I trajati će sve dok se ljudi
ne uvjere u neosnovanost pokreta. Da-
nas pak više nego ikada komunisti
živu u uvjerenju da je došlo dugo o-
čekivano vrijeme kada će made biti
ispunjene. Svjetska katastrofa je u
predvečerju, i s njom će zasjati novo
sunce sreće i blagostanja. Ta svjetska
revolucija jest komunistički ,opći sud“.
I povijest će znati samo za prije i po-
slije toga časa. Početi će ,nadpovijest“,
jer sve što će biti na pozornici svijeta
mjerit će se posebnim mjerilom, no-
vim sredstvom, koje će biti primjereno
novom, apokaliptičkom stanju. Ruski
pisac Nikola Berdjajev opaža, da se u
komunizmu nalazi dvostruko mesijan-
sko obilježje: mesijanizam proletarija-
ta i mesijanizam ruskog naroda. (Pro-
bleme du communisme“ str. 30).

Treba doista vjerovati, željeti i ra-
diti da se proletarijat riješi zle kobi
proletarijata. Da se najpotrebnijim slo-
jevima da mogućnost života koji se
dolikuje njihovoj plemenitoj ljudskoj
naravi. Da baš radni svijet bude imao
dolična udjela u podjeli ne samo rada
već i prihoda ili suviška. To nije u-
mišljeni mesijanizam već zdrave ideje
na koje je sv. Otac Papa Lav XIII u
svojoj neumrloj enciklici ,Rerum  no-
varum“ prvi upozorio svijet. Ali omaj
drugi mesijanizam, mesijanizam Rusi-
je, jest pogibeljna utopija. Isti ruski
pisac spominje kako je u 15 vijeku
opstojala teorija pod krilaticom : Mos-
kva - treći Rim. Poslije propasti Bi-
zanta Moskva je vjerovala da je oma
jedina predstavnica prave ortodoksne
vjere koju su svi drugi napustili, I ova
se mesijanska ideja pojavljivala u raz-
nim formama kod vjerskih, političkih
i književnih prvaka. ,Boljševizam je
zadnja inkarnacija ruskog mesijanizma,
i to ateistička inkarnacija. On misli da
svijetlo dolazi s Istoka, da će luč ru-
ske revolucije rasvijetliti buržujske ta-
me Zapada. Ruski narod nije ostvario
svoju staru ideju Trećeg. Rima, a carska
Rusija je ostala od toga mnogo dale-
ko. Ali mjesto Trećeg-Rima ostvaruje
treću internacionalu. 1 u ovoj trećoj in-
ternacionali mora se združiti kobno
jedinstvo mesijanske ideje vlastite ru-
skom narodu s mesijanskom interna-
cionalnom i proleterskom idejom“
(str. 31).

Ako čovjek traži koja je glavna po-
greška ovakvih neosnovanih ideja ko-
munističkih mnagagjanja našao bi ih
mnogo i različitog smjera. Svakako u
ovom prekomjernom optimizmu komu-
nisti zaboravljaju na pravu ljudsku na-
rav koja se ne može nikada promije-
niti, U njoj se kriju mnoge nesvijesne
čežnje, usagjene od naravi. I ove su
uvijek jače nego li svijesne ideje. Ce-
žnja za spoznajom objektivne istine,
čežnja za Beskonačnim, za konačnom
i potpunom srećom, čežnja za Bogom
jest ono središte oko kojega se vrti
sav duševni rad čovjeka. Nikakvi vre-
menski surogati ne mogu potpuno u-
miriti čovječji nemir za vječnosti, Ne-
mirne pojave ruske duše možda nije-

su drugo nego posljedni trzaji onih la-
tentnih sila koje se kriju, jer se me
smiju ispoljiti. Prevrat svih psihičkih
energija pustoši tu dušu, i tko bi o-
pisao unutarnju borbu koja se odvija
u skrovištu srdaca, nemirnih dok se
smire u onom predmetu, Beskonačnom
koji jedini može umiriti nemirna srca,

Nije glavno tražiti razne socijalne
sisteme već je glavno tražiti načina
kako će se čovjek preobraziti, Uza-
ludni su najbolji programi ako nema
dobre volje da se ti programi ostvare.
Kršćanstvo je shvatilo da ostvarivanje
životnih ideala ovisi najprije o čovje-

ku. Zato i ulaže svu svoju brigu oko
toga da čovjeka iznutra najprije ople-
meni i sredi. Idejno ispravni, moralno
jaki, karakterni ljudi jesu stup sretnije
budućnosti za sve narode, Prava reli-
gija pomaže sva maravna sredstva da
se dogje do sreće, i daje im osim to-
ga pomoći kojima ona kao nadnarav-
na ustanova raspolaže. Kad se odstupi
od prave religije, a još više kad se
uopće odbaci religija, odbaci se svaki
solidni oslom prave, unutarnje preo-
brazbe, Dobro veli talij. pisac Rapini,
da je čovjeku ,slobodan izbor samo
izmegju Boga i ničega, pa kad se klo-
ne Boga, nema valjana razloga, da se
pokorava plemenskim idolima i osta-
lim fetišima razuma ili strasti“, (,Po-
vijest Krista“ str. 20).

Svršetak, O. Dr. J. Kuničić

 

Odjek našeg članka
o masoneriji

»Jugosl. Pošta“ i ,Dubrovnik“
brane masoneriju

Na naš članak ,Hrvati i masonerija“,
koji je izašao u prošlom broju našeg
lista, digla su se dva nemoćna glasa.
To je sarajevska ,Jugoslovenska Po-
šta“, glasilo Jeftićevog ministra poli-
cije Velje Popovića, te stari ishlapljeli
i sklerozni Dubrovnik“ (još je živ ?),
organ posljednjih Mohikanaca, ,stare
garde“ i t. zv. ,Srba- katolika“, Sami
fakat, da su se javila ta dvojica naj-
bolje potvrgjuje, da smo imali pravo.
Ne daj Bože, da nas ,Dubrovnik“ i
»Jug. Pošta“ pohvale ili se s nama
slože, jer bi to značilo da smo učinili
nešto što je protiv opstanka i života
hrvatskoga naroda. Oni sada nijesu u
mogućnosti, da uzmu u obranu srpsko-
jugoslavenske masone. svoje poslodav-
ce i prijatelje, pa nemoćno gmižu po-
put prignjećeg crva i pokazuju trza-
jem zadnje (i još kratkotrajne) znakove
života. Ne kažu ništa konkretno, već
nas — po atavističkom nagonu — po-
kušavaju denuncirati ,onima gore“,
zaboravljajući pri tome koliko je baš
za njih danas ne oportuno, da  uzi-
maju u zaštitu masone i da upozora-
vaju na naš točan navod, kako je ma-
sonerija, dirigirana iz Pariza i Beogra-
da, nas Hrvate ,sapinjala versaljskim
okovima“,

F.

Zagrebačka štampa o našem članku.

Naš je članak o masoneriji u Za-
grebu veoma zapažen. Dnevnik ,Hrvat-

ska Straža“ — koji ima najviše zaslu-
ga za dokumentarnu borbu protiv ju-
gomasonerije, za razliku od mnocgih
drugih, koji su uglavnom irazirali ili
o masonima pisali na osnovu podata-
ka iz ,H. S.“ ili MOSKA-a o maso-
neriji, koje pisao pok. glavni urednik
»H. S.“ dr. M. Matulić — u broju od
4 ov. mj. prenosi najveći dio našega
članka uz ovu uvodnu bilješku: ,So-
lidni dubrovački tjednik ,Narodna Svi-
jest“ donosi uvodnik o borbi protiv
masona. Tamo nalazimo nekoliko o-
štroumnih i potrebnih primjedaba“.

Isti list u broju od 3 ov. mj. spo-
minje pisanje velikosrpskog lista ,Du-
brovnik“

,Ovom glasilu šačice velikosrpskih
generala bez vojske oko ,Dubrovnika“
možemo priopčiti, da je Emilio Castel-
lar, — kojega oni citiraju — bio u-
gledni mason. (Vidi Lennhoff-Posner :

»lnternationales Freimauerlexikon str,
260.)<.

Naistariji hrvatski politički Tist ,Ob-
zor“ (od 3 o. mj.), osvrće se u uvod-
niku ma podvale i insinuacije iz Beo-
grada, plasirane u dijelu inozemne
štampe, o tome kako je hrvatska po-
litika »vezana mnerazdruživo za maso-
neriju«. »Obzor« upozorava na poza-
dinu te akcije i ma »preorijentaciju«
prema masonima, na koju su u Beo-
gradu primorani radi megjunarodne si-
tuacije, te nastavlja: »Na pozadinu te
kampanje upozorava zorno i dubrova-
čka »Narodna Svijest«, katolički organ,
koji veli... (slijedi citat iz našeg u-
vodnika).

Kupujte, čitajte i širite ,Narodnu Svijest,

 

 

 

Štrajk mesarskih pomoćnika, Po-
družnica HRS-a podnijela je u ime
svoje sekcije mesarskih pomoćnika
predlog kolektivnog ugovora sekciji
mesara Društva obrtnika. Već preko
10 dana vode se pregovori, ali bez
uspjeha, Preko Sreskog mačelstva o-
držano je pomirbeno ročište u Društvu

obrtnika u prisustvu delegata Radničke
komore i HRS-a. Pregovori nijesu u-
spjeli te su mesarski pomoćnici stupi-
li, nakon glasovanja u štrajk. Od petka
u večer mes, pomoćnici ne dolaze više
u klaonicu, a sav posao vrše sami
poslodavci sa šegrtima. Radnici preko
svojih povjerenika i redarstva vrše kon-
trolu u smislu zakona.