TAKSA PLAĆENA U GOTOVOM Varodna $vijes GOD. XXII — Br. 32 DUBROVNIK, 7 Kolovoza 1940 CIJENA Din. 150 ,Ne imade na svietu naroda toli snižene ćudi, koji si ne bi samostalnost države svoje želio; pojedini članovi naroda mogu bi- ti izdajicama; glupost u narodnoj politici može prouzročiti, da ve- ćina voditeljah naroda posrne za putem podanosti svoje : no narod vazda se otimlje tuđinu — bi već to je prirođeni čovječanstvu na- gon uzdržanja političkog“ Eugen Kvaternik »Pripovijedka o siromaštvu, o slabosti, o malenkosti Hrvatske tuđe je bilje, nasađeno po ra- strganom hrvatskom narodu zato, da se narod, izgubivši pouzdanje u sebe, sam preda tuđincima u naručaj“. ,Za ideju bo »ilirizma“ i ostalih sličnih sanja- rijah, ne dam ja ni šuplja boba. Mi smo proti svemu tome zato, jer su to prazne riječi; jer za te sanjarije bez svakoga sadržaja ne ima temelja u prošlosti, ne ima razloga u sadašnjosti, a ni izgle- da u budućnosti“ . Dr Ante Starčević. ,Narod bez svoga doma nema + svoga gospodarstva; narod bez svoje države nema svoje slobode“. Stjepan Radić ,Mi svi želimo se osloboditi od jarma ma čijega, a ne želimo jarma mijenjati“. Dr, Ante Starčević ,Današnji hrvatski nacionali- zam ideološki potpuno odgovara tradicionalnom shvaćanju i težnja- ma hrvatskog naroda, te nije plod, a niti je natrušen nikakvim tu- dinskim ideološkim zasadama. Naš je nacionalizam praktična primjena starčevićanstva, on je s njim iden- tičan i primijenjen na suvremene prilike borbe, te je socijalno obi- lježen potpuno duhom seljaštva, koje je temelj života naše nacije i to ne samo na riječima, nego istinski i duboko“. ,Mozak i najprosvijetljenijeg Hrvata mora, iz etičkih motiva viših nego što je nacionalizam, slušati glas svoje, hrvatske krvi. Jer na rubu Balkana, na granici Zapada i Istoka, katoličanstva i pravoslavlja, europske kulture i barbarstva, ime hrvatsko, krv hr- vatska ne znači samo naciju ! Hr- vatska krv tu znači civilizaciju. Hrvatstvo je tu sinomin za sve, što je lijepo i dobro stvorio eu- ropski Zapad“. Dr. Milan Šufflay KOMOMIŽAM KAO KEKIGIJA Ova mesijanska ideja komunizma daje mu snage i ustrajnosti, Ona tu- mači takogjer silnu dinamiku u samom pokretu. I trajati će sve dok se ljudi ne uvjere u neosnovanost pokreta. Da- nas pak više nego ikada komunisti živu u uvjerenju da je došlo dugo o- čekivano vrijeme kada će made biti ispunjene. Svjetska katastrofa je u predvečerju, i s njom će zasjati novo sunce sreće i blagostanja. Ta svjetska revolucija jest komunistički ,opći sud“. I povijest će znati samo za prije i po- slije toga časa. Početi će ,nadpovijest“, jer sve što će biti na pozornici svijeta mjerit će se posebnim mjerilom, no- vim sredstvom, koje će biti primjereno novom, apokaliptičkom stanju. Ruski pisac Nikola Berdjajev opaža, da se u komunizmu nalazi dvostruko mesijan- sko obilježje: mesijanizam proletarija- ta i mesijanizam ruskog naroda. (Pro- bleme du communisme“ str. 30). Treba doista vjerovati, željeti i ra- diti da se proletarijat riješi zle kobi proletarijata. Da se najpotrebnijim slo- jevima da mogućnost života koji se dolikuje njihovoj plemenitoj ljudskoj naravi. Da baš radni svijet bude imao dolična udjela u podjeli ne samo rada već i prihoda ili suviška. To nije u- mišljeni mesijanizam već zdrave ideje na koje je sv. Otac Papa Lav XIII u svojoj neumrloj enciklici ,Rerum no- varum“ prvi upozorio svijet. Ali omaj drugi mesijanizam, mesijanizam Rusi- je, jest pogibeljna utopija. Isti ruski pisac spominje kako je u 15 vijeku opstojala teorija pod krilaticom : Mos- kva - treći Rim. Poslije propasti Bi- zanta Moskva je vjerovala da je oma jedina predstavnica prave ortodoksne vjere koju su svi drugi napustili, I ova se mesijanska ideja pojavljivala u raz- nim formama kod vjerskih, političkih i književnih prvaka. ,Boljševizam je zadnja inkarnacija ruskog mesijanizma, i to ateistička inkarnacija. On misli da svijetlo dolazi s Istoka, da će luč ru- ske revolucije rasvijetliti buržujske ta- me Zapada. Ruski narod nije ostvario svoju staru ideju Trećeg. Rima, a carska Rusija je ostala od toga mnogo dale- ko. Ali mjesto Trećeg-Rima ostvaruje treću internacionalu. 1 u ovoj trećoj in- ternacionali mora se združiti kobno jedinstvo mesijanske ideje vlastite ru- skom narodu s mesijanskom interna- cionalnom i proleterskom idejom“ (str. 31). Ako čovjek traži koja je glavna po- greška ovakvih neosnovanih ideja ko- munističkih mnagagjanja našao bi ih mnogo i različitog smjera. Svakako u ovom prekomjernom optimizmu komu- nisti zaboravljaju na pravu ljudsku na- rav koja se ne može nikada promije- niti, U njoj se kriju mnoge nesvijesne čežnje, usagjene od naravi. I ove su uvijek jače nego li svijesne ideje. Ce- žnja za spoznajom objektivne istine, čežnja za Beskonačnim, za konačnom i potpunom srećom, čežnja za Bogom jest ono središte oko kojega se vrti sav duševni rad čovjeka. Nikakvi vre- menski surogati ne mogu potpuno u- miriti čovječji nemir za vječnosti, Ne- mirne pojave ruske duše možda nije- su drugo nego posljedni trzaji onih la- tentnih sila koje se kriju, jer se me smiju ispoljiti. Prevrat svih psihičkih energija pustoši tu dušu, i tko bi o- pisao unutarnju borbu koja se odvija u skrovištu srdaca, nemirnih dok se smire u onom predmetu, Beskonačnom koji jedini može umiriti nemirna srca, Nije glavno tražiti razne socijalne sisteme već je glavno tražiti načina kako će se čovjek preobraziti, Uza- ludni su najbolji programi ako nema dobre volje da se ti programi ostvare. Kršćanstvo je shvatilo da ostvarivanje životnih ideala ovisi najprije o čovje- ku. Zato i ulaže svu svoju brigu oko toga da čovjeka iznutra najprije ople- meni i sredi. Idejno ispravni, moralno jaki, karakterni ljudi jesu stup sretnije budućnosti za sve narode, Prava reli- gija pomaže sva maravna sredstva da se dogje do sreće, i daje im osim to- ga pomoći kojima ona kao nadnarav- na ustanova raspolaže. Kad se odstupi od prave religije, a još više kad se uopće odbaci religija, odbaci se svaki solidni oslom prave, unutarnje preo- brazbe, Dobro veli talij. pisac Rapini, da je čovjeku ,slobodan izbor samo izmegju Boga i ničega, pa kad se klo- ne Boga, nema valjana razloga, da se pokorava plemenskim idolima i osta- lim fetišima razuma ili strasti“, (,Po- vijest Krista“ str. 20). Svršetak, O. Dr. J. Kuničić Odjek našeg članka o masoneriji »Jugosl. Pošta“ i ,Dubrovnik“ brane masoneriju Na naš članak ,Hrvati i masonerija“, koji je izašao u prošlom broju našeg lista, digla su se dva nemoćna glasa. To je sarajevska ,Jugoslovenska Po- šta“, glasilo Jeftićevog ministra poli- cije Velje Popovića, te stari ishlapljeli i sklerozni Dubrovnik“ (još je živ ?), organ posljednjih Mohikanaca, ,stare garde“ i t. zv. ,Srba- katolika“, Sami fakat, da su se javila ta dvojica naj- bolje potvrgjuje, da smo imali pravo. Ne daj Bože, da nas ,Dubrovnik“ i »Jug. Pošta“ pohvale ili se s nama slože, jer bi to značilo da smo učinili nešto što je protiv opstanka i života hrvatskoga naroda. Oni sada nijesu u mogućnosti, da uzmu u obranu srpsko- jugoslavenske masone. svoje poslodav- ce i prijatelje, pa nemoćno gmižu po- put prignjećeg crva i pokazuju trza- jem zadnje (i još kratkotrajne) znakove života. Ne kažu ništa konkretno, već nas — po atavističkom nagonu — po- kušavaju denuncirati ,onima gore“, zaboravljajući pri tome koliko je baš za njih danas ne oportuno, da uzi- maju u zaštitu masone i da upozora- vaju na naš točan navod, kako je ma- sonerija, dirigirana iz Pariza i Beogra- da, nas Hrvate ,sapinjala versaljskim okovima“, F. Zagrebačka štampa o našem članku. Naš je članak o masoneriji u Za- grebu veoma zapažen. Dnevnik ,Hrvat- ska Straža“ — koji ima najviše zaslu- ga za dokumentarnu borbu protiv ju- gomasonerije, za razliku od mnocgih drugih, koji su uglavnom irazirali ili o masonima pisali na osnovu podata- ka iz ,H. S.“ ili MOSKA-a o maso- neriji, koje pisao pok. glavni urednik »H. S.“ dr. M. Matulić — u broju od 4 ov. mj. prenosi najveći dio našega članka uz ovu uvodnu bilješku: ,So- lidni dubrovački tjednik ,Narodna Svi- jest“ donosi uvodnik o borbi protiv masona. Tamo nalazimo nekoliko o- štroumnih i potrebnih primjedaba“. Isti list u broju od 3 ov. mj. spo- minje pisanje velikosrpskog lista ,Du- brovnik“ ,Ovom glasilu šačice velikosrpskih generala bez vojske oko ,Dubrovnika“ možemo priopčiti, da je Emilio Castel- lar, — kojega oni citiraju — bio u- gledni mason. (Vidi Lennhoff-Posner : »lnternationales Freimauerlexikon str, 260.)<. Naistariji hrvatski politički Tist ,Ob- zor“ (od 3 o. mj.), osvrće se u uvod- niku ma podvale i insinuacije iz Beo- grada, plasirane u dijelu inozemne štampe, o tome kako je hrvatska po- litika »vezana mnerazdruživo za maso- neriju«. »Obzor« upozorava na poza- dinu te akcije i ma »preorijentaciju« prema masonima, na koju su u Beo- gradu primorani radi megjunarodne si- tuacije, te nastavlja: »Na pozadinu te kampanje upozorava zorno i dubrova- čka »Narodna Svijest«, katolički organ, koji veli... (slijedi citat iz našeg u- vodnika). Kupujte, čitajte i širite ,Narodnu Svijest, Štrajk mesarskih pomoćnika, Po- družnica HRS-a podnijela je u ime svoje sekcije mesarskih pomoćnika predlog kolektivnog ugovora sekciji mesara Društva obrtnika. Već preko 10 dana vode se pregovori, ali bez uspjeha, Preko Sreskog mačelstva o- držano je pomirbeno ročište u Društvu obrtnika u prisustvu delegata Radničke komore i HRS-a. Pregovori nijesu u- spjeli te su mesarski pomoćnici stupi- li, nakon glasovanja u štrajk. Od petka u večer mes, pomoćnici ne dolaze više u klaonicu, a sav posao vrše sami poslodavci sa šegrtima. Radnici preko svojih povjerenika i redarstva vrše kon- trolu u smislu zakona.