Strana 2 Pisma iz naroda Župa Dubrovačka. Obnovljenje crkve u Platu rodnom mjestu starih Račića i roditelja pk. I. Račića, poznatog brodo- vlasnika izvršeno je zaslugom gosp. M. Kolina, upr. ostavštine spomenutog brodovlasnika. Obnovljene su kapele Gospe Vel. i Sv. Ivana, koje su stara svetinja Plaćana, jer ih obe crkvice spominju na veliki vjerski čin, kad su njihovi stari poprimili vjeru katoličku i bili kršteni, te za svoje seoske za- štitnike izabrali Gospu Vel. i Sv. Ivana u koje dane spada im krsno ime, Pla- ćani su veseli, što su u ovoj svetoj jubilejskoj godini prigodom 1300 go- dišnjice prvih veza sa sv. Stolicom odnosno pokrštenja dočekali obnovu spomenutih. kapela. U nedjelju dne 10. o. mj. obavio se je blagoslov Gospe Vel., poslije kojeg sa križima i barjacima uz zvonjenje zvona i pu- canje maškula slijedila je duga ganut- ljiva procesija Duha Sv., gdje se je preuzeo kip Gospe Vel., koji su nosi- li mladići a naokolo djevojčice u bje- lini sa velima na glavi a vjencima u ruci. Iza kako se je kip Gospin, koji pobugjuje pravu bogoljubnost, posta- vio u nikiju oltara okićenog raznoli- kim mirisavim cvijećem, slijedila je pjevana Misa Msgra Dagonig Du Iva, koji je iza evangjelja održao prigodnu riječ, vapeći na svrhu pokoj vječni pk. Ivu Račiću, čigovim su se novcem po- pravile i obnovile obe gori spomenute kapele, a g. Miši Kolinu, koji je do- šao u susret ovim velikim crkovnim potrebama i njegovoj obitelji zaprosio je od Svevišnjega zdravlje. Preko sv. Mise, što je veoma pohvalno, priče- stilo se je Djevoj. društvo. Na svrhu Mise marod sav ushićen zapjevo je dirljivu pjesmu ,Hoćemo Boga“ i ra- zišao se svojim kućama pun duhovne utjehe. Boka Kotorska Lepetane. Misije Koncem listopada bilo je kišovito, a ujedno tako užasno vrijeme, da se je u luci potopila jedna stara oveća lađa. Muškarci su ipak rano u jutro prije rabote dolazili u crkvu kao i na večer iza napornog rada i to velikom po- žrtvovnošću. Utješljiv je bio broj sv. Pričesti osobito muškaraca. Na Sve Svete svanulo napokon krasno vrije- me, te se razvila po mjestu lijepa procesija. Narod je dobroćudan i po- božan, štuje BI. Gospu i svog crkve- nog zaštitnika sv. Antuna Pad. Narod se još harnošću spominje svog dobrog pastira Don Marka Marčinka, koji je bio za 40 god. njihov župnik, nećak Don Vlaha Marčinka, koji je od gro- ma ošinut poginuo u Dubrovniku g. 1890. Pri svršetku misija vjernici su zahvaljivali misijonaru M. P. O. S. Dragičeviću D. I. i svom župniku Don Stjepanu Serventi, koji se je svojski trudio da uspjeh misije bude dobar, kako je i zaista bio. Čast naše Boke. Boka Kotorska može se podičiti, jer je u svoje doba imala tri biskupa i to u Kotoru, Risnu i Budvi. Osim BI. Gracija i BI. Ozane spominje se i šest Bokeljskih Blaženih mučenika. U Kat. Crkvi Boka Kotor- ska ima svoju krasnu povijest i divne spomenike žive vjere. Slano. Crkveno slavlje. Usprkos žalosnog stanja u svijetu ipak u vezi sa jubilarnom godinom hrvatskog na- NARODNA SVIJEST 20 Studenoga 1940 z41 Kad kupujete Kremu za kožu.... imajte na umu, da samo NIVEA sadržava sredstvo za jačanje »EUCERIT“, stoga se NIVEA ne da nadomjestiti ni isporediti nikojom drugom kremom. NI- VEA prodire duboko u pore i jača kožno tkivo. Koža će Vam tada ostati zdrava, nježna i bi- jela unatoč hladnom i mokrom vremenu. roda, naše Slano je doživilo u Nedje- lju 17. o. mj. veselo iznenađenje. Svečana proslava blagdana BI. Nikole Tavilića obavila se je u župnoj crkvi sv. Vlaha. — Svetu misu pjevao je gvardijan VIč. ira Pasko Martinac, a župnik Čučuković uz pratnju harmo- niuma upravljao je djevojačkim zbo- rom. koji je pjevao lijepu koralnu mi- su od Henrika de Mont. Dvoglasni ofertorij: ,Mučeniće Božji“ od Andri- ća i ma koncu sv. mise: ,Divnoj Da- kle“ od Ett-a. Prije Mise slijedio je blagoslov dviju slika BI. Nikole Tavi- lića, koje će se izložiti u mjesnim crkvama. Još više je uveličalo sveča- nost vjenčanje mladenaca iz Hercego- vine i to g.ce Jozefine Martinac, neća- kinje mjesnog gvardijana sa g. Dra- gutinom Kordić. Mladenci su sa sva- tovima došli u Slano da obave svoje vjenčanje. Na pir su bili pozvani i prijatelji iz Slanoga. Bilo mlađencima u sto dobrih časa ! Šipan. Prolom oblaka trajao je na Šipanu puna dva sata istog dana kad i na Majkovima. Uto udario silan grad, te udario po maslinama i po rogačima, koji su već iznijeli mladi plod. Voda je bila tako silna da ne samo što je odnijela masline, zemlju, megje nego je na mjesta potkopala vinograde tako, da je lozje u pogibli da ne ugine. Šteta se ne dade procje- niti. Nevrijeme je haralo po cijelom otoku toliko na Luci kao ina Sugjur- gju. Uz druge nepogode trebalo je još da nas i ovaj bič pohodi. Arsno Ime Doista je lijep kršćanski običaj kr- snog imena na selu. To je isključivo i eminentno vjerski običaj, pun sim- bolike, koja proizlazi iz žive vjerske svijesti našega naroda i sjeća ga onog najvećeg dogogjaja iz njegove prošlo- sti, kad je primio sv. kršćansku kat. vjeru. Dogodi se da slaveći krsno ime, mnogi nezna što je krsno ime i što njime slavi. Zato sam odlučio sada u jeseni, kad narod slavi, ili kako sam narod u Ko- navlima kaže ,čini“ krsno ime, da na- pišem nešto o postanku, razlogu i svrsi slavljenja krsnog imena i to pra- ma običajima i predaji koja još živi u narodu. Bez dvojbe je, da narod slaveći krsno ime, slavi dan svojega pokrštenja. 1 odatle krsno ime; ili bolje dan kad je dobio krsno ime sveca, a ostavio po- gansko, koje ga je sjećalo krivih bo- gova i poganskih zabluda. Moglo bi se kazati krsna slava, ili krsno slavlje; t. i. slavi dan kad je dobio ime kršćansko, postao kršćanin, bio kršten, ali narod u Konavlima kaže u- vijek krsno ime. Po prilici izgleda, da je pokrštenje bivalo, tako da bi misjo- mari pokrštavali selo po selo. Krštenje bi se obavljalo u nedjelju ili zapovjedni blagdan. Narod bi taj dan, taj datum ili još bolje sveca koji bi taj dan pao uzeo za svoje krsno ime, svoj krsno- imeni dan; dan svojega krsnoga slav- lja ili najbolje spomendan svojega po- krštenja. Blagdani svetaca, koji nijesu zapo- vjedni, valjda su ma dan pokrštenja pali u nedjelju. I narod je uzeo za krsno ime, ne nedjelju koja je po re- du bila u mjesecu, jer ona ne dolazi svake godine ma isti datum, već sveca koji se je baš taj dan slavio, pa ma- kar i ne bio zapovjedni blagdan. Tako možemo veoma lako ra- zumjeti kako i odakle to, da narod slavi za svoje krsno ime svece vrlo malo poznate kod nas, kao na pr. Ga- brili u Konavlima sv. Mitra mučenika ili Pločice sv. Silvestra papu 31. XII. Bez dvojbe, da je sv. Mitar pao na dan pokrštenja Gabrila u nedjelju, a sv. Silvestar papa bio je nekoć radi zadnjeg dana u godini zapovjedni blagdan. I tako je narod uzeo za krsno ime svece, koji su taj dan pali i tako slavi tačno datum svojega pokrštenja. I blagdani sv. apoštola i evangjelista su bili nekoć zapovjedni blagdani, a oni su često krsna imena u narodu. U Konavlima najviše kuća slavi krsno ime na sv. Nikolu i to oko 360 kuća. Ima sela koja sva ne slave krsno ime isti dan već u dva ili čak u tri dijela. To se lako dade razumjeti, da je selo bilo pokršteno u dva ili tri puta, ili da su neki, prije ili kasnije doseljeni kao kršćani i donjeli svoje krsno ime. Pokrštenje bi se obavilo na najča- snijem mjestu u selu i to na groblju premda poganskom, ali ipak mjestu časnom i svetoin a k tome zajedničkom. Misjonari bi krstili polijevanjem poje- dinačno da bude svečanije i dirljivije. Poslije krštenja bila bi sv. Misa i za- jednička sv. Pričest svih pokrštenih. To bi sve trajalo dugo i marod je trebao da tu na groblju spravi i objed. Naj- lakši i najbrži objed je bilo pečenje. Tu bi dakle pekli meso i gostili se. Tu bi narod pogostio pečenkom i svoje dobročinitelje misjonare za njihov trud. Odatle je ostao običaj, koji još po- stoji u mnogim selima konavoskim, da narod na krsno ime pošalje svome župniku pečenicu t. j. komad sirovog mesa. I ta se pečenica daje za Misu koju im župnik dogje reći taj dan u selo. Na dan pokrštenja, pozvalo bi se svojtu, prijatelje i znance, koji bi do- šli da se provesele i čestitaju svojima prigodom pokrštenja. Na mjestu gdje seje narod pokrstio t. j. na groblju, sagradio bi crkvu u čast onom svecu na čiji je dan primio sv. Krštenje. Tako imamo redovito po selima crkvu onog sveca, kojeg narod slavi za svoje krsno ime, I svake go- dine na taj dan, kupi se marod naj- svečanije obučen, u svojim krasnim, moralnim i čednim narodnim nošnja- ma pred svoje crkve t. j. na ono isto mjesto gdje su taj dan bili sakupljeni njegovi pregji prije toliko vjekova pri- godom sv. pokrštenja. Kupi se radostan i ponosan da proslavi početak svoje sreće, pokrštenje svojih pregja, od ko- jih je on baštinio sv. kat. vjeru kao najmiliji amanet. Kupi se da proslavi sveca kojemu je kapela i groblje po- svećeno, da sluša sv. Misu i Bogu se pomoli za sebe i svoje mrtve. Običaj je da se poslije sv. Mise ,ofičavaju“ grobovi, da se tako slaveći krsno ime sjete i svojih mrtvih. I kao što su na dan pokrštenja po- zvali svoju svojtuli prijatelje na gozbu, tako i sada na krsno ime svake godi- ne pozovu svojtu i prijatelje na objed. Na objedu se svake godine na krsno ime poaavljaju dirljivi prizori. Na trpe- zi po srijedi postavi se pšenična po- gača ili negdje čaša sa pšenicom, a u pogači ili u čaši je zasagjena svijeća sa maslinovom grančicom. Sve su to simboli čisto vjerski. Pogača ili pšeni- ca znači sv. Pričest. Goruća svijeća u pogaći ili pšenici znači svijetlo kršćan- ske vjere. Maslinova grančica znači duševni mir, koji donosi sv. Vjera, zna- čii pomazanje sv. uljem u krštenju i drugim sakramentima. Kad dogje na trpezu pečeno meso t, j. ono jelo kojim su se gostili na dan pokrštenja, svi kleknu i pomole se za svoje mrtve i žive. Tad zapuca- ju puške i napija se pečenim vinom. Iza objeda nastaje narodno veselje i kolo a svi se megjusobno pohagjaju i počaste. Krsno ime majsvečaniji je dan na selu, dan kad su kuće uregjene, čiste obijeljene. To je dan gozbe i veselja, ali i dan molitve. Sve se slavi u duhu vjere i svak-ide na sv. Misu ako ika- ko može. Pred crkvom domaćin kupi ponosno svoje goste i prati ih kući svojoj. I svaki je domaćin to ponosni- ji, što više gosti ima. Župnika obično zove prva kuća u selu; a dogodi se da se natječu s kim župnik da obje- duje. Grad je ovaj običaj izgubio, jer je naseljen odasvuda. Konavljanin na krsno ime ide iz grada doma k svo- jima da taj dan bude u društvu svo- jih milih. Mi Hrvati slavimo ove godine svoj veliki jubilej i to 1300 godišnjicu svo- ga pokrštenja. Pa kako je narod seo- ski kao u svemu, tako i u običajima, sačuvao sve svoje osebine, svoju kako bi danas rekli autohtonu kulturu, tako je slavljenjem krsnog imena sačuvao trajan spomen na dan najslavnije svoje povijesti, dan svoga pokrštenja. I narod ne čeka jubileje ni velike ni male, već svake godine slavi svoj najveći dan. Zato je trebalo narodu razjasniti svrhu i objekt slavljenja krsnoga imena o- sobito ove jubilarne godine. Dao Bog, da naš narod slaveći svoje krsno ime, uvijek ima pred očima, da slavi onaj dan kad je postao kršćanin i da ona ista sv. kat. vjera, koja je kroz vjeko- ve burne i davne branila njegove pre- gje od svih nevolja, da i danas u naj- kritičnije vrijeme ljudske povijesti zasja još jače u njegovim domovima te o- brani i očuva i njega od svih nastra- nih, tugjih i pogubnih ideja i prevara i uzdrži ga čvrsta i jaka u vjeri kato- ličkoj i svijesti hrvatskoj. Don Luka Antunović OPASKA Uredništva. I u Boci Kotorskoj narod slavi ,Krsno ime“ i Srbii Hrvati, tek u novije vrijeme i to utjecajem sa strane počeli su i Srbi pravoslavni i Hrvati katoli- ci slaviti ,krsnu slavu“. I naše narodne pje- sme pjevaju o krsnom imenu.