TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

Narodna Svijest

 

GOD. XX — BR. 8.

DUBROVNIK, 23. Veljače 1938

NAD UGASLIM
KONKORDATOM

Izjava hrvatskog metropolite

zagrebačkog

nadbiskupa

Preuzv. Dra A. STEPINCA

Zagrebački nadbiskup i hrvatski me-
tropolita dr. A Stepinac, dao je prigo-
dom skidanja konkorđata s dnevnog
reda, slijedeću izjavu, objavljenu već
u dnevnoj štampi, ,Povodom zadnjih
dogagiaja u vezi s konkordatom, koji
su u javnosti dobro poznati — rekao
je nadbiskup — zamolili su me od-
lični katolici da im dozvolim održava-
vanje protestnih skupština, na kojima
bi bilo cijelo pitanje konkordata stav-
ljeno u pravo svijetlo. Ja razumijem
njihovo nezadovoljstvo,  nagomilano
tokom zadnjih 20 godina, u kojim je
katolička crkva u Kraljevini Jugoslaviji
morala da podnese mnoge neprilike.
Znam i to, da bi na tim protestnim
skupštinama hrvatski katolici svi kao
jedan posvjedočili još jače svoju ljubav
i privrženost katoličkoj crkvi i mjezi-
mom poglavaru sv. Ocu. Ali ja ipak
ne želim da se te protestne skupštine
održavaju. Cijelomu je svijetu naime
jasno, na čijoj strani leži krivica, što
je došlo do nezapamćenog huškanja
protiv katoličke crkve i konkordata,

Pored toga već je cjelokupni kato-
lički episkopat rekao prilikom zadnjeg
zasjedanja biskupske konferencije što
misli o ravnopravnosti katolika u Kra-
ljevini Jugoslaviji o kampanji protiv
konkordata. Zato držim da nije vrijeme
za protestne skupštine. Zahvaljujući
svim svojim vjernicima za izraze lju-
bavi i vjernosti za povrijegjeno pravo
crkve i opravdanu ogorčenost protiv
onih, koji je gaze, molim da uvijek
budu u svim pitanjima, koja se tiču
crkve, povezani sa svojim crkvenim
poglavarstvom, duhom, molitvom i di-
sciplinom. Tada se nećemo trebati pla-
šiti nikakvih huškanja laži i mržnje,
koja se diže protiv katoličke crkve.
Tako spremni izvojevat ćemo konačno
slobodu i ravnopravnost katoličkoj
crkvi u Jugoslaviji,

Dovle preuzv. Metropolita.

U vezi pak s njegovom izjavom
donosimo i izjavu svih naših biskupa
datu sa prošlogodišnje biskupske kon-
' ferencije u Zagrebu, dne 28. X. p. g.
Bila je doduše već izašla u našem
listu, kao i svojedobno izjava sv. O.
Pape, koju takogjer niže donosimo ;
ali momenti su takovi, da jednu i
drugu vrijedi ponoviti. Iziava dakle
jugosl. kat, episkopata glasi :

»Katolički episkopat razmotrio je na
svojoj redovnoj konferenciji pitanje
Konkordata izmegju sv. Stolice i Dr-

žave. Katolički episkopat drži da mu
ne dopušta čast reagirati na uličnjačke
napade koji su se očitovali posljednje

"vrijeme protiv ratifikacije Konkordata.

Katolički episkopat smatra da nije po-
trebno reagirati ni na neiskrenost 19-
godišnjeg uvjeravanja o ravnopravnosti
katoličke crkve u Jugoslaviji. Katolički
episkopat će znati u svakom slučaju
brasiti pravo katoličke crkve i 6.000 000
katolika u ovoj državi, pa je za repa-
raciju svih nepravda poduzeo već po-
trebne mjere. Veliki vatikanski dnevnik
»L' osservatore: romano“  spominjuć
izjavu sv. Oca o jugoslavenskom kon-
kordatu dne 15. XII. p. g. piše o toj, u
svečanoj prilici datoj izjavi, ovako:

»Njegova Svetost je izjavila: Doći
će dan i On to ne bi htio reći, ali je
o tome posve siguran, dceći će dan
u koji neće biti malo duša, koje će
poželiti, što nijesu širokogrudno, veli-
kodušno, djelotvorno prihvatile tako
veliko dobro, kao što je ono, što ga
je Namjesnik Isusa Krista nudio nji-

+ hovoj zemlji i ne samo radi crkvene i

vjerske konsolidacije naroda, već i radi
socijalne i političke konsolidacije, ma-
kar On odlučno mrzi da politiku učini
Svojom stvari i Svojim djelom“,

Pod bolnim dojmom svega onoga
što se: je desilo, ustežemo se u ovaj
čas svakog'opširnijeg komentara. Ipak
sjećajuć se ranijih, uprav eklatantnih
izjava kompetentnih državnih faktora o
neophodnoj potrebi i velikoj koristi
konkordata po narod i državu, skloni
smo s pouzdanjem očekivati, da će ti
isti faktori čim prije poduzeti sve što
treba, kako bi došlo do temeljitog i
trajnog sporazuma izmegju katoličke
crkve i jugoslavenske vlade,

Nije moguće vjerovati, da bi odgo-
vorni faktori mogli za dugo pustiti da
Jugoslavija ostane lišena onih nepro-
cjenjivih blagodati, koje bi joj donio
konkordat, kako je to naglasio u svo-
joj izjavi sv. O. Papa.

U izjavi sv. Oca nalazi se jedna
stavka kojoj valja bezodvlačno posve-
titi najdublju pažnju; ona naime, koja
kaže, da bi konkordat megiu ostalim
doprinio socijalnoj konsolidaciji kod
nas.

Socijalnoj konsolidaciji? Našto se
to odnosi i kamo ta riječ smjera? E,
velika je to stvar o kojoj ćemo pro-
govoriti pobliže u slijedećem broju
našeg lista.

| CORERIARA A LIZR RNAARNIAEERIRES II ARE NENE
Veliki izbor Parfumerijske, Kozmetičke i Drogerijske robe.

Pasta za zube, kolonjske vode, toaletni sapuni i potrebštine za
brijanje — nožići za brijanje počevši et! 50 para.

  
 

\Parfumerija BE R NE R, Placa Kralja Petra

“Zastupnik kuće ELIZABETH ARDEN, London.

CIJENA Din. 156

PAPA KAO BRANIČ

PRAVDE 1

SLOBODE

Neka prije nas govori Josip - Juraj Strossmayer |!

U dokaz da je Papa oduvijek bio i
ostao prvim pobornikom i najvišim
braniteljem pravde i slobode iznijet
ćemo — kao što obećasmo — čitav
niz sve samih golih činjenica, doka-
zanih, neprijepornih historijskih činje-
nica,

Žalimo samo što nam skučeni pro-
stor našeg lista ne dopušta da stvar
tretiramo onako opširno i podrobno kao
što bi trebalo. Obilje naime dokazanih
činjenica toliko je, i tako su zanimlji-
ve, te bi time godinama i godinama
mogli puniti stupce N. S. bez bojazni
da ćemo kome tim dosaditi.

Otpočeti ćemo, dakako, maiprije s
našom lokalnom, dubrovačkom histo-
rijom, pak ćemo preći na narodnu hi-
storiju hrvatsku i srpsku, zatim na hi-
storiju slavenskih naroda, majposlije
pak na opću svjetsku historiju.

Za prvu pak, i kao zgođan uvod u
ono što kanimo reći i dokazati, pono-
vićemo ovdje nekoliko značajnih izjava
velikog i slavnog Josipa J. Strossma-
yera o Papi i rimskoj crkvi, Izjave su
autentične, točne sve do jedne. A dra-
gocjene su doista i od goleme pouke
za svakoga. Većinom su tako aktuelne
kao da su date pred nekoliko dana,
premda su nekoje stare već 90 godina.

Historijsku važnost t h izjava suvišno
je isticati kad se znade iz čijih usta i
čijeg pera one potiču.

Ko da se usudi jednome Strossma-
yeru osporiti veličinu ?

Ko će reći da on nije bio i gorljiv
katolik i apostolski biskup te dika či-
tave crkve i svega civilizovanog svi-
jeta ? A zar će mu tkogod — s druge
strane — spočitnuti bilo kaku ,tjesno-
grudnost“ ili ,klerikalizam“ u njego-
vim odnosima i postupcima spram
braće druge vjeroispovjesti ? Ta on je
— cijeli svijet to znade — inovjernu
svoju braću toliko ljubio, da je u
tome, iako  višekrat razočaran, ipak
išao do krajnih granica, do kojih smije
ići jedan rimokatolički biskup.

Pred nama su izjave i svjedočanstva
velikog biskupa data kroz više od
pedeset godina slavnog mu života, sve
od kada je, kao mlad svećenik, zasio
ma biskupsku stolcu gjakovačku, pa
dok se nije, kao  devedesetgodišnji

starac, počeo s ovim svijetom opra
štati. Od prve do zadnje prožimlje
jedna te ista svijetla misao: Rimska
crkva i njen Poglavica Papa bili su

jesu utočištem pravde i slobode za
svakog pojedinca i za svaki narod, ps
dakako i za naš narod i za druge sla-
venske narode,

Nego pustimo J. J. Strosmeyera da
sam govori!

G. 1850 prilikom svog ustoličenja
za gjakovačkog biskupa piše Strossma-
mayer Papi Piju IX zahvalno pismo :
kojem citirajuć riječi glasovitog fran-
cuskog pisca biskupa Fćaelona, k
pun zanosa: ,O mila domovino svih
kršćana, rimska Crkvo! U Kristu ne-
ma ni Grka, ni Židova, ni divljaka, ni
Skićanina, ni roba ni slobodnjaka. U
tvome krilu svi smo jedan marod, svi
smo gragjeni jednog grada ...“ Riječi
o Grc ma, Židovima i t. d. uzete su iz
Pavlove poslanice Kološanima (Ill 11)
a znače da u Kristu i Crkvi nema ni
povlaštenih ni podvlaštenih naroda, ni
»viših“ ni ,nižih“,

  

»U Rimu je — veli drugom prigo-
dom Strossmayer — ona božanska
stolica istine oko koje treba da se —
radi njezinog odličnog prvenstva —
sabire svaka crkva. U Rimu je ona naj-
čvršća pećina, koju je sam Gospod
vlastitom rukom postavio, na koju se
zgrada Crkve oslanja a treba da se
oslanja sve što spada ma božanski rad
spasenja i milosti; šta više sve što na
ovom svijetu ima jakosti, čvrstoće,
stalnosti i uspjeha. U Rimu je na-
pokon ona sveta baština, koju je Je-
dinorogjeni Sin Božji cijenom krvi
svoje stekao i preobilnim blagom lju-
bavi i milosrgja Božjeg obogatio uz

naredbu, da u toj baštini svi narodi *

udjela imaju od onoga što se odnosi
na istinu i ma spasenje, Pa kad je
tome tako, zar je čudo, što su svi
katolički narodi od starih pa do
naših vremena svojom najprečom i
najsvetijom dužnošću smatrali da s
dana u dan što više učvrste i po-
vežu one veze ljubavi, poštovanja,
odanosti i posluha, kojima ih bo
žanska vjera veže sa Sv. Stolicom...
Odatle neprestano utjecanje zajed-
ničkom pastiru i ocu svih vjernika
bilo u nedoumici bilo u nesreći...“
(A Spiletak: ,Strossmeyer i Pape“).

 

,olovenec“ o

»Slovenec“ u nedjeljnom broju piše
o konkordatu i zaključuje, da poslije
izjava Arhijereja više nema konkor-
datskog pitanja. ,Postavila ga je Jefti-
ćeva vlada, a uklonili su ga Arhijereji
pravoslavne crkve. Poslije toga još je-
dino katolička Crkva u Jugoslaviji ne-
ma svojih prava zapisanih crno ma bi-
jelom, kao što ih imaju srpsko-pravo-

Konkordatu

slavna Crkva, islamska vjerska zajedni-
ca, starokatolička crkva, židovske i pro-
testantske vjerske općine. Me radi se
o tome, da bi to katolike smetalo u
njihovoj misiji u Jugoslaviji, ali smi-
jemo s punim pravom očekivati, da
istinski i pošteni političari više neće
govoriti o ravnopravnosti. Naime pra-
vi i pošteni“.