TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

Narodna Svijest

 

GOD. XX — BR. 9,

DUBROVNIK, 2. Ožujka 1938

CIJENA Din. 150

 

KONKORDAT
I SOCIJALNA
KONSOLIDACIJA

Da je kojom srećom Konkordat bio
primljen, bio bi, po riječi samog Oca,
osim drugih blagodati, doprinio i so-
cijalnoj konsolidaciji kod nas.

Socijalne prilike nijesu doduše u na-
šoj zemlji tolike tmurne i zamršene
kao što su, nažalost, u mnogim drugim
zemljama i narodima, niti su socialne
opreke preveć zaoštrene. Ipak ne fali
ni na našem pragu zlih pojava, Tro-
skot kapitalizma bujno raste i uzima
sve to većeg zamaha. Imaih pa kušaju
dokazivati da i savremeni kapitali-
zam ima u sebi nešto dobra. U koli-
ko ih ima, to su tek prividna, varava
i lažna dobra, Mi megjutim ni takovih
tobožnjih dobara me zapažemo kod
domaćeg; bolje reći: kod onog dijela
internacionalnog kapitalizma, koji dje-
luje i razvija se ma našem domaćem
tlu. Naprotiv taj kapitalizam nosi na
sebi u povećanoj mjeri sva negativna
svojstva, svog sistema. Kapitalizam je
naime svuda destruktivan baš kao i
komunizam. Svugdje ruši, ništa teme-
ljita ne gradi. Isto kao ni kleti komu-
nizam, ne obazire se ni kapitalizam na
čovjeka, na njegovu dušu i srce; ne
zna, megju ostalim, ni za domovinu
ni za narodnost, pogotovu pak ne za
religiju. Kapitalizam i komunizam jesu
u bitnosti svojoj jedno te isto, bog
Janus sa dva lica, siamska braća sra-
šteni jedan pri drugog. Obadva znače
smrt!

Kao svagdje tako i kod nas, uporedo
s kapitalizmom, dotično s industrijali-
zacijom zemlje, koju taj provodi, množi
se radnički proletarijat, .

Teške materijalne nedaće, poodavno
već biju malograđanski i seljački sta-
liš, bacajuć ih u sve to goru bijedu i
siromaštinu i čineć da se ta dva stališa
naglo proletarizuju. Ta pak dva stališa
— to je nacija; seljački stališ pogo-
tovu. Ako po čem vrijedimo : Hrvati,
Srbi i Slovenci, vrijedimo po svojem
seljaštvu. Selo, to je Hrvatska, to je
Srbija, to je Jugoslavija !

Gragjanski stališ osim ekonomskih
proživljuje takogjer i svoje teške, sud-
bonosne duhovne krize, Proletarijat
mlad i neiskusan, rado osluškuje mark-
sističkim  krilaticama. Narodna inteli-
gencija starija i mlagja takogjer je u
punoj duhovnoj krizi. Opće uzevši

Ruz =

društvene prilike i odnošaji kod nas
nijesu nipošto ružičasti; trebaju sana-
cije, trebaju konsolidacije,

Ko da to s uspjehom provede? —
U zadatke drugih faktora nećemo da-
nas ulaziti, Reći ćemo samo to, da ka-
tolička crkva mora, po svojoj evangje-
oskoj dužnosti i zadatku, da pri tome
uzme, kao što hvala Bogu i uzima ži-
vog i uspješnog učešća,

Socialna konsolidacija ! Katolička
crkva tu konsolidaciju provodi tako da
svud nastoji raširiti i do potpunog
izražaja dovesti vječna načela Kristo-
vog evangjelja. Evangjelje, to je kon-
solidacija ! Program te konsolidacije :
jedine prave i trajne socialne konsoli-
dacije, sadržan je u Kristovoj Besjedi
na gori.

Doduše, Crkva svoju spasonosnu za-
daću vrši od iskoma; za to joj bašne
treba konkordata. Ali Crkva nije sama
na tom širokom svijetu. Tu je i svje-
tovno društvo, svjetovna vlasi: država.
Čovjek katolik pripada jednoj i dru-
goj: crkvi i državi, Dajte što je\carevo
caru, a što je Božje Bogu ! Sad se jav-
lja tegobno pitanje. Šta je carevo t. j.
državno, šta li Božje? gdje prestaje
nebesko a gdje počinje zemaljsko ?
Odnosno, Crkva znade te granice, Krist
ih je postavio ; ali od davnih davnina
pokušavaju zemaljska carstva da sebi
prisvajaju vinograd Gospodnji.

Dogodilo se pače tijekom povijesti
— i ne jedamput — te je državna
vlast kušala sebi prisvojiti vinograd
Gospodnji onim istim načinom, kojim
je svojedobno opaki izraelski kralj
Ahab htio da sebi prikuči vinograd
Nabotov.

Da se dakle izbjegnu sporovi i trve-
nja megju Crkvom i državom, da se
omogući i unapredi složan i uspješan
rad obiju, na opću dobrobit gragjana,
pronagjen je još u srednjem vijeku
način sporazuma putem ugovora. Prvi
takav ugovor nazvan je konkordatom,
i taj naziv ostao je za ove vrste ugo-
vora.

Rekosmo, Crkva može i bez konkor-
data, kao što može i država; ali ni
Crkva ni država nijesu tu, da se me-
gjuse kavže i nadbijaju, već da sara-
gjuju, da se uzajamno podupiru. Sto-
ga Crkva ne odbija nego prihvaća

Cijenjenom gragjanstvu na znanje !

 

Sve vrsti proljetnih štofova za kapute (iiberziigere),
odijela, kao i za damske kostime u najljepšim
desenima i najboljim kvalitetam uz neobično niske cijene

na izbor u

»ČESKOMU

MAGAZINU“'

ĐORĐIĆEVA Ulica — kod Knjižare Tošović

 

mamma

PAPA KAO BRANIČ

PRAVDE I

Daljnje izjave Josipa -

Svjedočanstva velikog gjakovačkog
biskupa o Rimskoj crkvi i Papi, koja
počesmo donositi prošlim brojem na-
šeg lista, bila su za mnoge naše cije-
njene čitatelje velikom novošću pravim
otkrićem. Šta ćete ? Slušaju ljudi već
godinama razna izvrtanja, laži i izmiš-
ljotine, koje im poznati dušmani vjere
katoličke i hrvatskog maroda baju o
Strosmayeru, pa najposlije bar donekle
povjeruju podvali i steknu o slavno-
me biskupu sasma kriv i neispravan
pojam.

Stoga se, ovom prilikom, obraćaju
na nas da nastavimo  donašanjem
Strossmayerovih izjava, kako bi se pred
očima zavedenih konačno ot&rila jasna
istina i lik velikog biskupa zasinuo u
punom sjaja svog katolicizma i hr-
vatstva.

Nastavićemo dakle još u nekoliko
brojeva, premda time nećemo ni izda-
leka iscrpsti svih biskupovih izjava i
svjedočanstva u prilog Rimskoj crkvi
i Papi. Ima ih čitava debela knjiga!

O Papi Ivanu VIII. (Vladao je g.
872—882; zaštitnik sv. braće Čirila i
Metoda) kaže Strosmayer da megju
Slavenima uopće, a megju nama Hrva-
tima napose vječitu uspomenu zaslu-
Žuje, jer je probitke slavenske uvijek
krepko branio i jer je nas Hrvate mud-
rim savjetima i naputcima od razvrata
bizantinskog odvratio i ma svezu sa
Rimom i zapadnom prosvjetom uputio“,

O Papi Piju IX (1846—1878), koji
je g. 1852 zagrebečku biskupiju uzdi-
gao na stepen nadbiskupije izrazuje se
Strossmayer ovako: ,Mi smo neumr-
lomu Piju IX. vječitu zahvalu dužni,
da se je prema nama onim istim uka-
zao, ko negda Ivan VIII. prema Slave-
nima u Panoniji i Moravskoj. Time je
i opet pred cijelim svijetom dokazano,
da je slobodu i svaki napredak po-
jedinih crkava i naroda Bog sam
nerazrješivom svezom spojio sa sv.
rimskom Stolicom“.

Tumačeći biskup svojim vjernicima
članak vjere o Papinoj nepogrešivosti,

SLOBODE

Jurja Strossmayera !

veli, megju ostalim: ,Krivo je dakle i
posve nerazložito tvrditi: da se u član-
kom vjere o Papinoj nezabludivosti u
Crkvu uvukla neka vrst samovolje, od
koje svijet predati mora, jer gdje Isus
sam prebiva i gdje Duh Sveti svijem
ravna, tuj o nikakovoj na svijetu sa-
movolji govora biti ne može. Pod ta-
kovom tvrdnjom često se puta sakriva
najveća samovolja, koja bez ikakvoga
razloga na slobodu sv. majke Crkve i
najbitnije pojave njezinoga neumrloga
zvanja i života navaljuje... Države i
narodi nemaju se ništa bojati od
sv. majke Crkve, nego mnogo više
od vlastite razvratnosti i one sve-
mogućnosti, koja se u sve i svašto
miješa i tako često i često puta
sjeme u samoj klici utamani, koje
bi inače obilnim plodom urodilo.
Danas se Crkva svuda skoro po svi-
jetu za svoju vlastitu slobodu i za
slobodu savjesti ljuto boriti ima...
Danas Crkva boreć se za slobodu svoju
u utrobi svojoj ko i negda nosi slo-
bodu i prosvjetu svih naroda, učeći ih:
da se sloboda samo tako spasiti i uži-
vati dade, ako se sloboda Crkve i sa-
vjesti štedi, i ako se eventualska na-
čela i prava kršćanske kreposti skroz
i skroz u javnom i privatnom životu
naroda udome i učvrste... Bogu oso-
bito svijet zahvalan biti ima, što je
jedno barem biće na ovome svijetu
više praha zemaljskoga i meteža ljud-
skoga visoko uzdigao i svetim svojim
zvanjem i pravom svojim obvezao : da
istinu čistu i neoskvrnjenu bez straha
i obzira ljudskoga svemu svijetu na-
vješćuje i slobodu savjesti i naroda
brani i čuva.

To je neumrla zadaća, Papa rimskih,
koju su oni znali i umjeli ne samo sa
sjajne Stolice svoje nego i iz tamnica
i katakomba i sa samoga križa vršiti,
Kad bi toga glasa ponestati moglo,
onda bi istom svijet osjetio, da mu je
nešto posve bitnoga u moralnom ži-
votu ponestalo. Pomrčina bi to bila,
koja tmine navješćuje“. (Slijedi).

 

pomoć države, gdje god je ne sile, da
više sluša ljude nego Boga. Tu, na-
ravno, svaka saradnja prestaje. Buduć
pak, da se ti pokušaju tako često či-
ne, nije čuda da se Crkva gotovo bez
prestanka mora boriti, ne protiv svje-
tovne vlasti kao takove, već protiv pre-
sizanja svjetovnih faktora na njeno
evangjeosko područje, protiv stezanja
duhovne slobode svoje djece — za
slobodu sinova Božjih.

Kada Crkva i država idu složno,
razumije se da time Crkvi biva olako-
ćena duhovna djelatnost, i da se nje-
zin božanski upliv jače osjeća u dru-
štvu, doprinoseći u ogromnoj upravo
mjeri, sregjenju i konsolidaciji druš-
tvenih prilika.

Potreba takve društvene konsolida-
cije osjeća se dakako i kod nas, Rekli

smo, da socijalne opreke kod nas ne
izgledaju tako zaoštrene kao nm. p. na
evropskom zapadu, ali baš za to, dok
se nijesu preveć zaoštrile, treba hitno
poraditi na njihovu sregjivanju.

Dandanas svietski odgovorni faktori
sve to većma uvigjaju silom, nepro-
cjenjivu korist koju katolička Crkva
može da pruži pri sanaciji u konsoli-
daciji današnjih zapietenih prilika u
svijetu. Niko toliko ni tako kao kato-
lička crkva!

Pravo je dakle istaknuo sv. Otac da
bi takove blagodati bila osjetila i naša
zemlja kad bi Crkvi konkordatom bilo
omogućeno da svoju evangjeosku za-
daću vrši pod boljim prilikama, nego
što su danas, kad njen odnos prama
državi nije ni stabilan ni tačno regu-
liran.

NM

 

m.

ki