TAKSA PLACENA U GOTOVU
ooDEOEEEOEODSESSEDIO

N

  

 

 

odna Svijesi

 

GOD. XX — BR. 14.

POLOŽAJ NJEMAČKIH Dr Jos

DUBROVNIK, 6. Travnja 1938

KATOLIKA

li Pored mnogih pozitivnih vrijednosti i
upravo sjajnih strana, ima hitlerizam ta-
kogjer i svoje negativne štrafe, Megiju
takove spada u prvome ređu ona besmi-
šlena i bezumiia borba koju hitlero-
vački ideolozi razvijaju proti kršćan-
stvu, specialno proti katoličkoj crkvi,
Đoduše, ta se borba, ne vodi istim
sredstvima i metodama kao n. pr. u
Španiji ili Meksiku, ali zato nije ma-
nje škodljiva. Zbog ovoga rialaze se
njemački katolici u kritičnoj situaciji,
koja izaziva živ interes svjetske jav-
nosti. Piše se o tome i diskutira i kod
nas, svaki sa svog, rijetko ko sa pra-
vednog stanovišta.

Zagrebački sveučilični prcfesor, Msgr.
Dr Andrija Živković napisao je nedavno
u šKatoličkom Listu“ o prilikama i
sitnaciji njemačkih katolika, osobito
pak onih u bivšoj Austriji, vrlo pou-
čan članak, koji ovdje u izvatku pre-
nosimo. Iza kako je učeni pisac kratko
ocrtao političku i kulturnu ulogu ne-
stale Austrije nastavlja ovako:

Da se omegjimo samo na kulturno-
vjerski stav nacionalnog socijalizma,
ua koncepcije ni u čemu originalnih
glava Rosenberga, Bergmanna, Hauera
i dr. Zar nam sve, što se do danas
pokazalo u toj Njemačkoj vogjenoj
težnjom za specijalno »germanskim
kršćanstvom“, nije samo znak kulturne
dekađerce, jednoga nazadovanja u rije-
šenju velikih motefizičkih problema ?
Stari bi se grčki filozefi brzo vratili
nairsg u svoje grobove, kad bi samo
i na kratko poslušali, kakovo nemo-
guće, nefilozcfsko i nenaučno pojmo-
vanje iznose ideclozi novoga ogan-
štia... Nekada nije htjela ifiteleklucina
Njemačka ni u ruke uzeti djela svoga
sina Friedricha Nietzsche-a, toliko su
neopravdani napadaji, riekritično i do
apsurda dovedeno subjektiviziranje o
svim objektivnim vrijednostima, naro-
čito o kršćanstvu kao najvećoj i naj-
otsudnijoj pojavi i ljudskom životu,
vrijegjali svako naučtio i ozbiljno ra$-
pravljanje, švaku Ozbiljnu težnju za
prođubljenjem pitanja, što formiraju
naše naziranje na svijet i život, M:x
Nordau je prigovarao prčfesorima, koji
o Nietzsche-u troše vrijeme u predava-
SU jer da_je kod njega na mje-
stima protuslovlje i »bircatije“ van
stimnje, A danas? Zh&k je velikoga
pada gt int6lektualfiom i moralnom
sh vaćanju kad savremeno pokoljenje
može Friedricha Nieizsche-a smatrali
ideolog &ffl;_pfbr&kofi ovoga doba i
idealom kulturnoga, moralnoga, fil&-
zofskog fažvoja miegjii ljišdima. Sve je
to zato danas očigledno propadanje,
siliženje žiiz šlimbirii i koršćanje k jed.
noifi vičinelili, koje će povijest iza naš

Elizabeth Erden
azmnmmmišištunmmmmsimzian sm

preparati za iijegu ljepote jamči Vam za
šigiičani šišpjćh DEPOT PARFUMERIJA

BERNER — Dubrovnik

zabilježiti kao vrijeme destruktivnih
tedencija na polju duševnih vrijednosti.

Germanski mitos, kako se u naše
vrijeme razmahao, oborio se svom si-
lom na jednoga svoga pravoga protiv-
nika: katolicizam! I doista mu samo
može biti protivnik katolicizam i sve
ono, što odiše katoličkim duhom; sve,
što je sagragjeno na principima, koje
propovijeda katolicizam. Samio to je
danas sigurna brana protiv destruktiv-
nih elemenata u kulturnom životu čo-
vječanstva, kako dolaze do izražaja.
Letimični pogled na prilike u svijetu
uvjerava mas, da se sve ono, što ne
ide harmonično s Kristom i Njegovom
vidljivom Crkvom, drži u borbi s no-
vopaganskom ideologijom nekako mla-
ko i mlitavo.

Sve savremene t. z. nacional, crkve nisu
drugo, nego prvenstveno nacionalističke
formacije, obojene vjerskim bojama,
jedna manje druga više; svaka je naj-
prije nacionalna, političko. borbena stra-
načka i pomalo zasukana, a tek onda
kršćanska i to po vlastitom kriteriju.
Zato i jesu od Rima odijeljene crkve-
ne zajednice rastrgale Kristovu haljinu
na komadiće, da se od tih sitnih če-
stica po njihovom vlastitom priznanju,
ne da ništa više skalupiti. Sastaju se
i vijećaju, troše dane i vrijeme, ali od
svega slaba korist: na Krista sami ne
gledaju jednim očima, nego ga pro-
fanišu svaka na svoj način, Nije čudo
da germanski mitos kraj takovoga sta-
nja stvari može napredovati, Jedini tko
bi mu se mogao i tko će mu se do
posljednjih konsekvencija protiviti i
s njim se boriti do posljednjega dana,
do konačnog istrebljenja — to je ka-
tolicizam.

Na njemačkim je katolicima, a sada
i na austrijskima da budu zastavnici u
toj borbi. I došlo ne znam što, mi
znamo, da crkva u toj borbi ne može
popustiti ni za jotu. I nikada ne će
popustiti. Mogu nastupiti progoni i
zatvoranja daleko jača, nego što su do
sada ; mogu pobornici neo-paganizma
inscenirati nove procese ,otkrivati“ no-
ve saveze katolika s boljševicima, sa
židovima, komunistima i t, d.; sve će
to biti tužno, Žalosno i bolno za Crkvu,
ali j€ neće sklonuti, da se dobrovoljno
odrekne one misije; koje megju naro-
dima ima po Kristovoj ustanovi.

Strašno je svakako

Bijeg mikroba.
\ li Bi! ali nije nikakva

priča, jer mikroba (bacila, — bak erija) ima
svagdje. I u ustima i medju zubima. Oni su
uprato u zasjedi i čekaju na zgodnu priliku
da  uriište zube. Redoviti njega zubi sa
Chlorodontom tjera, mikrobe iz usta. Sai o
stalna i r&40vitd njega može da zaštiti
zubo od kvara i propadanja. Chlotodont izjtitra
=. Chlorodont , rije svega večer ! * Onda
jesu i oštaju ii zdravi! Doinači proizvod,

Neka strašna priča?

 

ru duša m zo oižes

CIJENA Din. 150

ip Nagu o Dubrovniku

Iz predvvanja održanog dne 20 III. o g. u ,Dalmatinskom Skupu“ u
Sarajevu. (Vidi prošlu »N. S.*)

“

Gubitak državnie nezavisnosti bijaše
nesumnjivo za Dubrovnik težak udarac,
Strašan udarac bio je ranije veliki po-
tres g. 1667. Pa ipak i tada kaoisada
život se nije prekinuo, Ni u jednom
ni u drugom slučaju nije bilo lako
preko noći uspostaviti sporazum s nic
vim dobom. Baš u doba, kada se du-
brovačka književnost za Gundulića i
Gjorgjića, a nauka za Baljivija i Boš-
kovića bijaše visoko digla, ekonomska
je snaga Republike bila u opadanju.
Već se javljaju znakovi života, koji se
gasi.

Za nemirnih dana na početku XIX
vijeka Dubrovačka vlada, u duhu naj-
strožije konservativnosti, u dopisima
na svoje predstavnike u inozemstvu
redovito opetovaše ovu poruku: ,Pri-
like u Europi traže, da se o nama go-
vori što imanje“. Ali glas vlade nije
bio glas naroda. Bilo je dosta Đubrov-
čana, zadojenih idejama, koje dolažahu
iz Francuske, bilo je ljudi, koji čitahu
francuske filozofe i publiciste i koji,
čitanjem, razmišljanjem i promatranjem
dogjoše do uvjerenja, da se Republika
preživjela. To je istina i to se ne da
zanijekati. Ali je isto tako istina i ni-
kako se ne da zanijekati, da nije bilo
nikoga, tko bi stranoj vlasti dao pred-
nost nad domaćom. A mi danas, pro-
matrajući prilike po naučnim kriterijima
onako, kakove doista jesu, možemo
mirne duše reći, da je Dubrovnik svoju
novu orijentaciju udešavao po ovom
jednostavnom načelu: Ako je dosad
domača vlast bila dubrovačka; ožsad,
nakon što je prestala Republika, do-
mača vlast nad Dubrovnikom mogla
je biti samo ona, koja je mogla zahva-
titi sve hrvatske zemlje i čitav hrvat.
ski narod.

Starije se generacije nijesu mogle
lako sporazumjeti s novim prilikama,
utapale su se u svijetlu prošlost i umi-
rale; mlagje, čak i one, koje ugledaše
Božje svijetlo, dok je Republika bila
na životu, odlučno pogledaše u bu-
dućnost, lako im je tradicionalan duh
donekle suživao slobodu kretanja, ipak
še najprije okreriiiše prema onoj strani,
kamo ih je nukao ne samo jezik, nego
i vjera i kulturita stediria. Zagrebu i
Ilirskom pokretu posvjedočiše svoje
osobite šimpatije a to učiniše i prvom
redti ža to, što su llirški pokret i Ze-
greb odali veliko poštovanje dubrovač.
koj literartičj i  killtutnoj prošlosti.
Siiipatije Ljudevita Gaja i Hrvata ttopće
za Dubrovnik stajahu visoko iznad nji-
loviti i ža oštale tišše gradove,
Đok je sve tario 46 g. 1848. šamio
po koji sin kfšte Dalmacije shvatio
pravi zamašaj llirskog pokreta; neko-
liko je umnih Dubrovčana odmah u
početku ispravno Bojao i sarl&ga
Gaja i njeg6va pelitičke; kdliirne i
književne ciljeve; Đubrovački pjesnik,

HOTELI i

RESTAURACIJA

historik i publicista — političar Medo
Pucič isticaše, da ima malo ljudi, ko-
jima Dubrovnik toliko duguje, koliko
Gaju; njemu jedinome ima da zahvali,
što vidi gdje je njegovo ime i njegova
književnost nerazdruživo spojena s pre-
porodom narodnoga duha u liiriji. Du-
brovčani su sa zadovoljstvom opažali
da je Danica redom donašela pjesme
iz stare dubrovačko-dalmatinske knji-
ževnosti kao dokaz, da rad preporodi-
telja nije početak već samo nastavak
velike kulturne tradicije. U Dubrovnika
je neko doba izlazio list £' Aovenire
(Budućnosi), čiji je samo vatijski oblik
bio talijanski & pravi cilj, da utite put
federativnom preuregjenju habsburške
monarhije i sjedinjenju Dalmacije s Hr-
vatskom. U Dubrovniku se rodio god.
1829. Dr. Miho Klaić, tz Doti Mija
Pavlinovića najodlučniji pobornik sje-
dinjenja.
HA

S pojavom lijepog i zanimivog ali
još uvijek malo obragjenog pitanja o
sjedinjenju Dalmacije i Hrvatske za-
vršuje se ova, da tako kažemo, uver-
tira, koja se kreće oko propasti Dub-
rovačke Republike i dubrovačkog života
iza Republike.

Naše razlaganje završit ćemo pri-
mjedbom, da su u Dubrovniku mlagje
generacije doskora bile na čistu, da je
politika, koju je Dubrovnik vodio u
doba samostalnosti, za XIX vijek ana-
hronizam i da je sada trebalo uspo-
staviti što užu vezu s narodom. I tako
je konačno Dubrovnik potpuno zaplo-
vio onom strujom, kojom se stao kre-
tati hrvatski narodni život novijeg vre-
mena. Dok je, dakle, dubrovačkog duha
brzo nestajalo iz političkog života, u
književnosti se duže održao. Odatle
ona elegijsko-patriotska nota, koja do-
minira u poeziji sve do g. 1848., a
koja se tamo i amo javlja i_ kasnije.
U svojoj Cvijeti pjeva Medo Pucić još
g. 1856:

Sveti Vlaho, ti $i nam jedina

I na kopnu i ria moru dika,

Ti si ljubav, ti si čast istina

Ti si prava sreća Dubrovnika,
A zatim nastavlja:

Svakome se hoće nać lijeka,

Vlastelinu nikad do vijekal...

2.- 11 IV.
1938.

a XV. SALON
i Automobila
29. SPEGIJALNI

180. SAJAM:

vino, poljoprivreda, ljeto i dom,
Kozmetika, turizam.
Na željeznicama 28. Il. — 16. IV. u Jigoslaviji bes-
pišti površtak, o susjedni državama 25% do 408%
popusta, na Jadranskim parobrodima viši razred za
DOENIM

 

   
   
 

bossa seoski ze

 

KUPALIŠTA KUPARI otvoreši
USPOSTAVLJEN REĐOVIA AUTOBUSNI SAOBRAĆAJ