————

 

 

Strana 2

 

Haydn-ov Oratorij

On, vedri, naivni Haydn, u atmo-
sferi klasične smirenosti, S unkcijom
pobožnosti kao da je bio preodregjen
da predoči Golgotsku dramu u ruku
zvukova. Ta dva pojma: ,smirenost“
i ,drama“ nijesu kontradiktorna. Oai
se u slučaju traže, popunjuju, na te-
melju neke intimne simpatije ideja.
Fatalan je pokušaj mnogih umjetnika
da kistom, dlijetom, riječi predoče ili
raščlane dramu križa na pretežno ljud-
ske elemcate: strah, žalost, očaj. Haydu
je u prostoti, naivnosti djeteta o po-
taknut bogatom umjetničkom inspira-
cijom kleknuo, uprtim očima u lik
Umirućega, dočim duša mu se preni-
jela u carstvo otajstava, i ne toliko
ljudski kolko duhovni, božanski ele-
menti predanosti, ljubavi, žrtve dirnuli
su žice njegova umjetničkog srca, i
ono je opojeno milinom propjevalo.

Zadnje su riječi Bića koji se sa
ljudske strane bori sa smrću. Zar to
nije slučaj da prevladava osjećajnost ?
A ipak, same riječi Kristove ostaju bez
glazbenog komentara. Recitativno, smi-
reno, u jednostavnom harmoničnom
stavu, mistično kor izusti svaku riječ,
bez akcentniranja, bez sfektacije, jer
su same riječi po sebi prepune izra-
žaja, osjećajne. u njima je sakrivena
božanske moć.

Iza svake riječi slijedi razvoj ideje.
U prvoj riječi dominira vapaj, prepun
svijetle nade u uslišanje. U časovima
svijesti grijeha duh poniznosti siže do
dna, ali se podigne u nekom ushitu
pomišljajući na krv Jaganjca. Od oso-
bitog su izražaja usklici: Jao mi
pasmo....“; nježno, intimno djeluju
riječi ,A Božja krv“; u ponovnom m»Jao
mi pasmo...“ vrvi osjećajnom gra-
dacijom i patos-om.

Opetovno se auktor u drugoj riječi
mavraća na pijev ljubavi i milosrgju
radi obećanog raja. Glazbeno je tkivo
puno svježine, a predosjećaj rajskog
čara dao je zanosa umjetničkoj inspi-
raciji, koja se ispoljuje u širokim di-
mensijama, impozantno, uvjerljivo.

Po sebi je shvatljivo da je majčina
dražest, koja dolazi do izražaja u tre-
ćoj riječi, raznježnila djetinjsko Hayd-
novo srce do opojnosti. U harmonij-
skom, sjetnom, disonantnom spletu ra-
stapa se od nježnosti. Prepun žara
moli je žarko ponavljajući ,Majko“,
ali mu stalna nada da će biti uslišan
ispunja srce odvažnošću, jakošću.

Osjećaj tugaljivosti dolazi osobito
do izražaja u četvrtoj riječi. Osjeća se
osamljenim, potištenim, ali ne prepušta
se očaju. Afirmacija te predanosti volji
Božjoj osobito se ispoljuje u dur-re-
prizama. Vrlo je jaka gradacija u frazi
.O Bože silni ti“, zatim kao da isče-
zava, jer je smiren radi preobrazbe
ljubavi ,u nebu gor“.

U petoj riječi auktor prenosi akce-
nat na ljudsku zloću. Markantni, umje-
reno nervozni intervali basa uporno
naglasuju ljudski zločin, a drugi gla-
sovi kao da ga oplakuju.

Svršetak, koji se naviješta u šestoj
riječi, daje povoda auktor da se pre-
nese u duhu na učinke Kristove smrti
ma križu i poziva sve ljude (pazi ma
zapletaj ,daj da jednom rajsku slavu“)
da se priprave na konačni triumi križa.

Sedma se riječ nad ostalima ističe
kontrastnom koncepcijom. Ima tu i-
dilske tako reći melodijske linije ; kat-
kada potresno žarke molitve; sad opet
preponiznih vapaja, zatim smireno dra-
matskih momenata, dok se potpuno
nečujno duh ne izgubi u vječaosti.

Slika je gotova. Još se kompozitor
htio da osvrne na zemaljski elemenat
drame. Prenuvši se iz mirne kontem-
placije u zaključnom koru crta stra-
hotu što je smrt Pravednika proizvela
i na neživoj tvari. Tulnjava bezdana,
drhtanje Golgote, otvaranje grobova,
uskrsnuće mrtvih sve je to u kratkim
ali snažnim potezima prikazano i ak-
centrirano.

U ovom djelu Haydn ova je umjet-
nička duša izrazila duboko proživljeni
melos ne strogo liturgijskog već puč-
kog napjeva na eminetno religioznoj
bazi. Baš zato stil ovog djela nema ni
operne razuzdanosti ni liturgijske sku-
čenosti već posjeduje pravi duh slo-
bode koja oplemenjuje, podiže, su-
blimira.

Liturgijsko vrijeme godine baš pri-
kladno za izvedbu ovog djela zgodno
je izabrano i dostojno je da se pri-
goda iskoristi, te se barem za nekoli-
ko vremena prekine nervozni ritam
svakidašnjeg života, da se duh smiri
u smirenoj, eterskoj atmosferi božan-
skih riječi zaodjevenih u tako odlično
glazbeno ruho. Jok.

GRA S LA Lee R

 

 

Pisma iz naroda.

CAVTAT. Nove orgulje u župnoj
crkvi su opet jedna nova tekovina
mjesta, ujedno i ponos malog grada.
Mjesec dana već radi tvrtka Josipa
Brandel iz Maribora instalirajući nove
orgulje modernog pneumatičnog si-
stema sa dva manuala i 16 registara.
Dne 1 ov. mj. obavili su pregled za
primopredaju mp. O. Kvirin Orlić, O.
Ante Matijević te g. Bartunek. Procje-
nitelji su našli da orgulje zadovolja-
vaju i sa ljepotom i puninom zvuka
kao i u svojoj funkciji. Nekoliko regi-
stara kao Gamba, koncertaa viola i so-
licijanal doimlju se vrlo ugodno, a
glas punih orgulja je svečan i blistav.
Stoga firma Brandel zaslužuje prizna-
nje i pohvalu, osobito kao se uzmu
u obzir da je čitavo djelo izvela uz
vrlo umjerenu cijenu. Mons. don Ivo
Dagonig, župnik, mora da zaista bude
zahvalan Bogu i veseo što mu njegov
odvažan rad uspjeva i završava tako
lijepim uspjehom. Zaista, ko pozna
siromaštvo cavtatske crkve, moraće se
diviti odvažnom i žilavom poduzeću
preč. don Iva. Blagoslov i koncerat na
novim orguljama održaće se na Mali
Uskrs.

 

 

= o o ooo DL

Veliko sniženje cijena!

 

Članovima ,Zadruge državnih
službenika“ na otplatu uz iste
cijene kao i za gotovo.

 

 

 

Zajmove

dajemo na zadrugarskoj osnovi držav-
nim i samoupravnim aktivnim i umi-
rovljenim činovnicima (službenicima)
posjednicima, trgovcima, obrtnicima itd.
Povjereništvo kreditne štedne zadruge

Povjerenje“ Dubrovnik I

Strma ulica 1

»,NARODNA SVIJEST“ 6 Travnja 1938

 

Broj 14

 

Uređenje radničkog položaja

Pp
U

Osnovna načela tog uregjenja objav-
ljena su u promulgovanom pismu, koje
propraća novi Statut rada što ga je
šef države Franko donio. Uvodna de-
klaracija precizuje shvatanje i doktrinu
manuelnog i intelektualnog rada; ona
objavljuje: slijedeća načela : lični i
ljudski, rad ne može biti sveden na
shvatanje rada kao materijalnu robu,
ni biti predmet transakcija koje se ne
slažu s dostojanstvo ličnosti koja daje
rad“, Ova deklaracija dodaje: ,da dr-
žava ceni i uzvisuje rad, plodni izraz
tvoračkog duha kod čovjeka, i da će
ga ona u ovom smislu štiti silom za-
kona, dodjeljujući mu najveće pošto-
vanje i čineći ga skladnim s vršenjem
ostalih individualnih, porodičnih i so-
cijalnih ciljeva“. Niko nije isključen
,Svi Španjolci imaju pravo na rad.
Realizacija ovog prava je prvobitni za-
datak države“.

Ova prava imaju sa svoje strane re-
cipročnu posljedicu :

Rad, smatram kao socijalni zada-
tak, biće zahtijevan neumitno, u raznim
oblicima, od svih Španjolaca koji ni-
su nesposobni, jer se on smatra kao
obavezni tribut nacionalne imovine“.

U drugom paragrafu ,država se o-
bavezuje da vrši stalnu i efikasnu ak-
ciju za zaštitu radnika, njegova života
i njegova rada. Ona će postaviti pra-
vedne granice trajanju radnog dana,
da ne bi bio pretjeran i obezbijediće
radu sve garancije defanzivnog i hu-
manog karaktera. Zabraniće naročito
noćni rad ženama i djeci, urediće u-
slove rada kod kuće i oslobodiće u-
datu ženu rada u fabrici“.

Zakon ustanovljava godišnji odmor
i maregjuje stvaranje ,ustanove pot-
rebnih da obezbijedi radnicima pristup
svim tekovinama kulture, radosti zdrav-
lja i sporta“.

Treća glava utvrgjuje: ,da će na-
grada pretstavljati u najmanju ruku o-
bezbijegjenje da pruži radniku i nje-
govoj porodici dostojan život. Usta-
novljavaju se: ,porodične pomoći pu-
tem pogodnih organizacija“ i dodaje
se: ,da će životni nivo radnika biti
postepeno i neumitno uzdignut u mje-
ri koju bude dozvolio najviši interes
države“.

Daje se poticaj zanatstvu: ,Živo na-
sljegje slavne prošlosti“, i predvigja se
zaštita poljoprivrednog rada u direktnom
odnosu sa revalorizacijom poljskih pro-
izvoda, svojine i zemljoradničke sta-
bilnosti, a tako isto tehničko umapre-
gjenje proizvodnje.

Najzad, pitanje kredita, socijalne po-
moći, kako u pitanju besposlice, tako
i u pitanju nesposobnosti, takogje su
dobili osnovne konture budućeg za-
konodavstva, što će ga obilježiti soci-
jalni okvir Nove Španije.

Suprotno bijedi marksističkog shva-
tanja rada i kapitala, koje ponižuje
radnika na stepen užasnog ropstva,
novi zakon o socijalnom značenju ra-
da i kapitala u Novoj Španiji ispunjen
je duhom kršćanske ljubavi i čovjeko-
va dostojanstvo. Kapital je našao svoje
mjesto kao elemenat potreban u pro-
izvodnji, kome je odregjen djelokrug
i sposobnost privregjivanja, bez dira-
nja u socijalna i čovječanska prava
radnika i najviših interesa države kao
zajednice jednog naroda koji ima pra-
vo na veliku i bolju budućnosti.

U punom jeku vođu se pobjedo-
nosne borbe za oslobogjenije Nacije
od marksističkog ropstva i moskovskih
boljševika koji žele da Španiju pretvore

u koloniju. “Nova država nalazi mo- _]

gućnosti da počae svoj veliki socijalni
zadatak, posvečujući najveću pažnju
glavnom faktoru nacije : radniku. I kao
što su dosadašnji rezultati u borbi
protiv neprijatelja španjolskog naroda
i španjolske kulture dali sliku jednog
moćnog i svijesnog naroda tako će i u
buduće socijalna pravda pružati španjol-
skom čovjeku bolji život i bolje uslove
za stvaranje španjolskih kulturnih vri-
jednosti.

Bulletin de propagande espagnole“.

   

 

 

 

 

 

Katolička Crkva

Dobro stanje katolicizma u Sjedi-
njenim Državama. Prama zvaničnim
podatcima stanje katoličke crkve u
Sjed. Državama bilo je u prošloj go-
dini slijedeće: Broj katolika iznosio je
20 milijuna 260 tisuća, što prama go-
dini 1936 čini porast od 224 tisuće.
Osnovane su 3 nove nadbiskupije i
4 biskupije, pa je sada ukupno 19 nad-
biskupija i 95 biskupija.  Svećenstva
bilo je 31.650. Sagragjeno je 139 no-
vih crkava, tako da ih je sada 18.526.
Sa raznih krivovjerja obratilo se na
kvtoličku vjeru 62.000 osoba.

Tajna služba Božja u Sovjetskoj
Rusiji. Isusovac o. Fridrich Seidenburg
iz Sjed. Država, proputovao je nedavno
Rusiju prerušen u civilno odijelo. Po
izričitoj dozvoli sv. Oca on je, za vri-
jeme svog putovanja, više puta služio
sv. Misu u najvećoj tajnosti. Da su ga
sovjetske vlasti pri tome zatekle, bio
bi jamačno smaknut. On je dakle so-
bom prokriomčario u Rusiju jednu fla-
šicu vina, nekoliko komadića hostija i
par stranica otrgnutih iz jedne male
misne kajige. U hotelskoj sobi, dobro
se zaključavši i spustiv zastore na pro-
zorima o. Seidenburg prikazivao je
Bogu sv. Misu. Za oltar služio mu je
jednostavan stol, na koji bi razastro
jedan mali stolnjak, u komu su na
zgodan i nezapažljiv način bile ušivene
sv. Moći. Mješte kaleža služila mu je
mala čašica. Ko u Neronovo doba !

Pomoč sv. Oca obitelji H. Hertza.
U ime Svete Stolice predan je udovi
i kćerima Henricha Heitza, pronalazača
valova zvanih ,Hertzovi valovi“ ček od
1950 funti sterlinga (268.750 dinara).
Porodica velikoga učenjaka živi već
više godina u Cambridgeu u vrlo teš-
kim materijalnim prilikama. Poklon
Svetog Oca Pape predao je udovi
Hertza kanonik Msgr. Marshall. Po-
trebno je naglasiti, da udovica i kćeri
učenjaka Hertza nijesu pripadnice ri-
mokatoličke crkve.

== nm==m=—

Qdlazak i dolazak željež-
mice. Vlakovi dolaze u Gruž svaki
dan u 5:35, 8.50 (brzi), 18:30, a odla-
ze svaki dan u 6:50, 12:10, 21-18 (brzi).

 

što činile kad ste bolesni ?
Tražite lijeka!

Isto tako treba Vam lijek kad
nevidite a tu će Vam pomoći
jedino optičar

Bogdan

DUEBRONVNIMK

Zeiss Punktal
samoprodaja