TAKSA PLACENA U GOTOVU Narodna Svijest GOD. XX — BR. 15. 4 Isus Krist je naša zakonita Glava : i to naravna Glava, jer osim što je pravi Bog, jest i pravi čovjek, naš brat, nama jednak u svemu izvan gri- jeha. ,U svemu se je morao izjedna- ćiti s braćom, osim u grijehu“. (Jevr. 1, 17). All on je i naša nadnaravna Glava; Glava otajstvenog tijela — Crkve Božje. On je drugi Adam : »Kao što po grijehu jednoga (Ada- ma) dogje osugjenje na sve ljude, ta- ko i po pravdi jednoga (Krista) dogje na sve ljude opravdanje života“, (Rim. V. 18). Izaija prorok, gledajuć u du: hu žrivu Kristovu : Bogu za nas pri- kazanu, kliče: ,Zaista slabosti naše on uze i boli naše on podnese... On bi ranjen za bezakonja naša, satrven za zločinstva naša; pokazanje bi na njemu radi našega mira, i modricom njegovom ozdravismo. Svi mi kao ovče zabludismo, svaki svojim putem okrenu: a Gospodin postavi na nj bezakonje sviju nas... Za to, što se trudila duša njegova, vidjet če i za- dovoljit če se ; naukom svojom oprav- dat če ovaj pravedni sluga moj mno- ge; i njihova če bezakonja sam no siti* (Iz, LIII, 4—6;' 11), Apostol Petar potvrgjuje Izaiju i veli: ,On (Krist) je iznio sam grijehe naše na tijelu suome na drvo, da grijesima umremo a pravdi da živimo; njego- vom ste modricom izliječeni. Jer bi- Jjaste kao izgubljene ovce, ali sad se vratiste k pastiru i biskupu duša va- ših“, (I. Petr. II, 24—25). Krist, kao prinositelj žrtve za nas pravi je svećenik, od Boga postavljen. »Ne proslavi sam sebe, da bude ve. liki svećenik“ — piše ap. Pavao — »ntego onaj, koji mu kaza; Ti si Sin moj, ja te danas rodih! Kao što i na drugomu mjestu kaže: Ti si sve. čenik do vijeka, po redu Melhisede- kovu. Jer se i pristojalo, da takav bude naš veliki svećenik : svet, nevin, neokaljan, odijeljen od grješnika, uzvi- šenje od nebesa“: (Jevr. V. 4—6; VII. 26) Skupa s time trebalo je i da bude sličan čovjeku ,da bude u svemu sli- čan braći, da bude milosrdan i vje- ran veliki svećenik pred Bogom, da okaje grijehe naroda svoga. Jer u če- mu je sam stradao i bio iskušan, mo- že pomoći onima, koji su pod kuš- njom“. (Jevr. II. 17—18) Krist je došao na svijet, da ga spasi. Otac nebeski htjede, da se čo- vječanstvo spasi krunom žrtvom na križu. Ta žrtva jeste isti Isus Krist. Svećenik i žrtva u isti mah. On se je žrtvovao drage volje. ,Žrtvovan bi, jer sam htjede,“ (Iz. LII.) ,Ja se — veli Krist — posvećujem za njih, da i oni budu posvećeni istinom, Ja svoj život polažem, da ga opet uz- mem. Nitko ga ne uzima od mene, nego ga ja sam od sebe polažem“. (lv, XVII. 19; X, —1781) DUBROVNIK, 13. Travnja 1938 &Muka “Smrt i QMskrsnuće '&ospodina Našeg -Heusa &rista »Krist je umro za sve; da, koji žive, više ne žive sami sebi, već onomu, koji je za njih umro i uskrsnuo, (Il. Kor. V, 15) Plodovi Kristove žrtve na križu upravo su neiscrpivi. , Jer ako prije- stupom jednoga mnogi pomriješe, da- leko se je obilatije izlila na mnoge milost Božja i dar u milosti jednog čovjeka Isusa Krista“. Osim što nas je svoiom žrtvom na Križu oslobodio krivnje i kazne, Krist nam je takogjer postigao ,da imamo život i da ga imamo u izobilju“, (lv. X. 10). Kristovoj otkupiteljskoj žrtvi imamo zahvaliti za svaku mi- lost, koju primamo od Boga. Na sva: koj je od njih kaplja predragocjenjene krvi njegove. Kristovom žrtvom na Križu dovr- šeno je djelo našeg spasa i otkupa. Blago je našeg spasenja neizmjerno i neiscrpivo. Ali to blago, koje nam je zasluženo na križu, treba primijeniti na svakoga pojedinca čovjeka, prama riječima Pavlovim : ,l došavši k svrsi posta svima, koji ga slušaju, uzrokom vječnog spasenja“. (Jevr. V. 9) Moramo dakle Gospodina Isusa Krista slušati, to jest upotrebljavati sredstva milosti, što ih je za naše spasenje naredio, i onda s dobivenim milostima do konca vjerno sudjelovati Vječno spasenje nije samo plod, koji dobivamo bez našeg truda, več je to i plaća, Moramo dakle raditi, to će reči: bdjeti, moliti, boriti se i trpjeti. U. Promotrimo li Krista, koji izlazi iz groba živ i slavodobitan, uvjerit če- mo se da je Uskrsnuće otajstvo u kojem život slavi pobjedu nad smrti, nebesko nad zemaljskim, božanstvo nad čevječanstvom i u kojem se naj- izvrsnije očituje ideal svetosti. ,Pro- čdrta je smrt u pobjedi !* (Kor. XV.) Uskrsnuće Kristovo najtvrgji je dokaz njegova božanstva, a po tome i najtvreji dokaz za istinitost vjere kršćanske. ,Ako Krist nije uskrsnuo — piše Pavao Korinčanina — onda je uzalud propovijedanje naše, uzalud i vjera vaša... Ali — veli apostol dalje — Krist uskrsnu od mrtvih, jer budući da po čovjeku dogje i usksnu- če mrtvih, I kako po Adamu svi u- miru, tako če i po Kristu svi oživje- ti“ (I. Kor, RV. 14, 20). Uskrsnuvši s Kristom treba da ži- vimo životom Uskrsnuća njegova, ži- votom milosti. ,Ako ste uskrsnuli s Kristom, tražite ono, što je gori, gdje je Krist sjedeći ob desnu Božju; osječajte ono, što je gori, a ne što je na zemlji. Jer umrijeste, i vaš je ži- vot sakriven s Kristom u Bogu. Kad se pojavi Krist, život vaš, tad čete se i vi pojavjti s njim u slavi“. (Kol, II, 1—4). Plodove Uskrsnuča primjenjuje Krist i na naše tijelo. I mi čemo poslije smrti jednom nskrsnuti. Uskrsnuti će- mo s tijelom svojim kao i Krist, sku- pa s Kristom. Ne može drugčije ni biti, jer je Krist naša glava, i mi skupa s njime sačiniavamo otajstve- no tijelo. Kako je dakle on uskrsnuo, CIJENA Din. 150 SVETO PLATNO ISUSOVO Riječ je o platnu, kojim tijelo Isu- sovo bijaše zamotano pri sahrani; za- pravo o gornjem platnu, jer bila su dva velika platnena komada, Jedan od ta dva komada, satkan od finog mi- sirskog beza, bio je razrezan u povo- je, natopljene skupocjenom pomašću i njima obaviše cijelo tijelo Spasiteljevv; zatim ga omotaše drugim platnom. Platna, kao i sve ostale potrepštine za ukop, mabavio je Josip iz Arima- teje, u čiji je grob i bio pokopan Isus, Platno bijaše novo, kupljeno baš za tu svrhu. Kad je Gospodin treći dan slavodobitno iz mrtvih uskrsnuo, osta- še povoji u grobu, pa ih Ivan i Pe. tar nagjoše, kada, na vijest o uskrsnuću, dohrliše na grob. Ovo dakle gornje platno — pozna- to i čašćeno u kršćanskom svijetu pod imenom sv, Platna — promijenilo je tijekom stoljeća više gospodara, dokle najposlije nije god. 1452 dospjelo u posjed kuće Savojske, talijanske kra- ljevske kuće, te se danas čuva u dvor- skoj kapeli u Torinu. U novije i najnovije vrijeme sv, Platno bilo je više puta podvrgnuto potankim znanstvenim istraživanjima, od strane priznatih stručnjaka - liječni- ka. Istraživanja vogiena su najsavjes- nije, a uz pomoć sviju tehničkih sred- stava, kojima moderna znanost raspo- leže za takove slučajeve, Osobito se u tome odlikovaše: čuveni pariški ki- rurg Dr. Pierre Barbet i takogjer u- gledni praški liječnik Dr. R. W. Hu- nek, Dr. Barbet objelodanio je plodo- ve svojih dubokih istraživanja g. 1935 u sjajnoj studiji ,Pet rana Kristovih“ (Les cinq plaies du Christ); dok je Dr. Hyaek kroz posljednje tri godine napisao o istom predmetu dvadesetak temeljnih studija, što na češkom što na njemačkom. Iz svega onoga, što su netom spo- menuti, kao i druga istraživači, sv. Platna pronašli i otkrili, izlazi posve sigurno i za uvijek utvrgjeno, da to- rinsko sv. Platno jest uistinu baš ono platno, u koje je naš Gospodin mrtav bio zamotan. Sv. Platno dugo je 4 m. 34 cm., široko 1 m. 10 cm. Na temelju otisaka krvi i mnogih drugih tragova, otkrivenih na sv, Pla- tnu, došli su, koliko Dr. Barbet, toli- ko Dr Hynek, do upravo divnih re- zultata. Oai su tako utvrdili, i neobo- rivim dokazima potkrijepili svu silu potankosti gledom na Kristovu osobu i na njegovu muku. Saznajemo n. p. da je u sv. Platnu zamotano bilo tijelo čovjeka visokog 180 cm. anatomski savršeno razvije- nog. tako čemo uskrsnuti i mi, vjernici nje- govi, udovi otajstvenog tijela nje- govog. Nek nam dakle Vazmeni Jaganjac, koja čemo blagovati u uskršnioj Pri česti udijeli dar vječnog jedinsiva s njime, da uzmognemo istinito reči: »Živim ja, a ne ja, već u meni živi Krist * (Gal. II, 20) Uvijek i svuda u jedinstvu s Kri- stom ! Jedno s njime u muci, u smrti, u slavi! Iv Barbetove studije saznaje se dalje, da su Spasiteljeve ruke ma križ bile prikovane kroz zapešće, kroz bilo, dakle iznad dlana, a ne kroz dlan, Na taj način nije izlijev krvi iz sv, rana bio tako obilat, kao što bi bilo slijedilo, da su bili probodeni dlanovi, Sv. Platno pokazuje i to, da je krv iz Spasiteljeve lijeve ruke tekla u dva pravca: dijelom je kapala ravno na zemlju, dijelom pak curila niz pod- lakticu praveć vijugastu crtu. Noge su na križ pribijene prislo- njene jedna na drugu. Prikovane su obadvije jednim člavlom, izmegju dru- gog i trećeg prsta. Tu je naime naj- mekše mjesto da se čavao zabije. Vidi se dakle, da su se krvnici razumijeli u svoj posao. Sv. Platno nosi od to- ga pri dnu, jednu četverouglatu krva- vu mrlju. Dokazano je takogjer, da je ranom, zadanom od koplja u bok mrtvog Spa- sitelja, doista ranjeno i njegovo Presv, Srce. Rana je zadata s desne strane grudi izmegju petog i šestog rebra. Ošstrica koplja ozlijedila je najprije po- rebricu, zatim pluća; prošla je kroz desni plućni dio, dosegla srce i povri- jedila desnu njegovu predklijetku. Ova predklijetka kod mirtvaca je uvijek pu- na tekuće krvi, Voda, za kojoj evangjelje veli, da je skupa s krvi potekla iz boka Isu- sova, jest tako zvana limfa, sasvim nalik na vodu. Ova se sakupila u srčanoj kesici, pa kad je kesica bila razderana kopljem, izlila se vani, po- miješana s krvlju. Otisak rane na boku na sv.. Platnu mjeri 4—5 cm. u dužinu, 15 cm. u širinu. Još se mnoge druge potankosti da- du točno ustanoviti po mrljama i o- tiscima sv. Platna: kao pljuvanje u lice, što je Gospodin za vrijeme svoje muke pretrpio; učinci trnove krune; rana ma ramenu od nošenja križa itd, Uopće se vidi, da je kod Isusove smrti ispunjeno doslovce sve onako, kako je davno prije bilo prorokovano da će se zbiti. Sv. Platno, prama svemu što vidje- smo, predstavlja jedno svjedočanstvo o smrti Kristovoj tako vjerno i pre- cizno, te nije čuda, da ga nekoji na- zvaše: petim evangjeljem. ČISTO MASLINOVO RAFINIRANO ULJE DUBRAVKA MEDICINALE PRVO DALIMATINSKO TRGOVAČKO DRUŠTVO DUBROVNIK 2 1 —Rmmo