Strana 2 Drugi hrvatski liturgijski sastanak u Splitu Dvije godine poslije sastanka u Hvaru drži se 12, 13 i 14 o. mj. Il. hrvatski liturgijski sastanak u duhovnom i po- vjesnom središtu Dalmacije u Splitu. Sastanak se drži drugog tjedna srpnja, da ne kolidira sa katehetskim sastan- kom u Djakovu. Pokroviteljstvo je nad sastankom rado preuzeo preuzv. split- ski biskup Dr. Kvirin Bonelfačić, koji će prvo jutro sastanak otvoriti službom Božjom i svojim govorom u starodrev- noj katedrali sv. Dujma, u tom najpo- nosnijem spomeniku Kristu. Žrtvi i Po- bjedniku. Kako je već u Hvaru zaključeno, čitav će sastanak biti posvećen sv. Misi, izvoru svih milosti, liturgiji kategsohen. Treći dan popodne ide se na izlet-ho- dočašće u Solin, da se pod stručnim vodstvom Dr. Lovre Katića pregledaju nebrojeni spomenici liturgijske staro- kršćanske i prvohrvatske dobi. Tamo će bit i zaključak sastanka. Na sastanku će se održati ovi refe- rati; Miho Pušić, biskup, Hvar: ,Sv. Misa — središte katoličkog bogoslužja“; Dou Ivana Mikić, Split: ,U čemu se sastoji žrtva sv. Mise?*; Dr. Ivan De- lalle, Trogir: ,Sv. Misa kroz stoljeća“ ; O. Dr. Dominik Budrović, O.P.; .Li- turgijsko shvaćanje sv. Mise“; O. Bo- goljub Strižić, D. I.: ,Sv. Misa i du- hovni život“; Dragutin Kukalj, Slunj : »Euharistijska žrtva u životu vjernika“ ; O. Dr. Ivan Glibotić, O. F. M.: Što da se pjeva preko sv. Mise?“; Dušan Žanko, prof., Zagreb: ,Sv. Misa i mo- derna kat. literatura“; Don Marin Be- zić, župnik, Grohote: ,Sv. Misa na župi“; Don Rade Jerković, kateheta, Metković: ,Školska sv. Misa“. Ovom će se prigodom održati i kra- tak godišnji sastanak liturgijskog od- bora s izvještajem tajnika. Učesnici će sastanka na stanu i hrani biti u biskupskom sjemeništu i cen- tralnoj teologiji, u čijoj će se svečanoj auli održati sva predavanja. Stan i hrana za svaki dan iznosi 40 dinara po osobi. Ko hoće da stanuje ili se hrani u gradu, naravski da mu je po- sve slobodno. Svećenici će misiti u zavodskim kapelama ili u gradu prema rasporedu što će se sastaviti po želja- ma pojedinaca. Za svjetovnjake se sva- kog dana biti posebno recitirana_Mi- sa. Umoljavaju se i pozivaju se sve- ćenici svih hrvatskih biskupija, redov- nici svih naših redova, bogoslovi i svjetovnjaci, koji se zauzimaju za li- turgijsku obuovu i osobito koji žele da njima i svima kršćanima sv. Misa bu- de središte duhovnog života, da se čim prije prijave i sastanku prisustvuju. Prijave se šalju: Liturgijski odbor, Split, Bogoslovija. riči O EN GO POŠLA Qdlazak i dolazak željez- mice. Vlakovi dolaze u Gruž svaki dan u 5:45, 9.20 (brzi), 18:40, a odla- ze svaki dan u 6:45, 12:05, 20:45 (brzi). Ovo je novi vozni red od 15 o. mj. Još k tomu u 15.45 odlazi vlak za Hum-Trebinje, a dolazi 14.51. Parkete HRASTOVE, BUKOVE BRESTOVE i JASENOVE dobavljamo najpovoljnije u svim vrstama i mjera Tvornica Parketa i Pilana D. D. Zagreh Katanićeva ul. 3 Telelon 22558 Tvornica u KARLOVCU Zastupstva i komisiona skladišta DUBROVNIK II. : M. KLIMOVIĆ, Lapad — Ante Kazale 3 SPLIT: ANDRIJA DVORNIK, ul. Načelnika Tartaglije 37 a Telefon 4-61 je smjesa rastopine modre galice i vapnenog mlijeka. Pazite na pravilno pri- premanjebordeške juhepo uputama tvornice, inače je uspjeh nesiguran. Upo- trebite modru galicu marke s ye ZORKA NARODNA SVIJEST & Lipnja 1938 Broj 23 m Sunce postaje od dana u dan sve jače, zato je i svaki dan Vaša koža više opterećena. Mislite pravovremeno na neizbježivu njegu kože sa NIVEA kremom. _ Samo NIVEA sadrži Eucerit. NIVEA ojačava kožno sta- ničje, učvršćuje Vašu kožu proti sve jačih sunčanih zra- ka i daje joj svježi izgled. PISMA IZ NARODA VITALJINA (Konavle). Proslava Spasov dana. Ove godine proslavili su Vitaljani svoj crkovni god najsve- čanije. Od doba Vitoš grada, kako ka- žu isti, kad se veliko kamenje odva- ljivalo s brda (a to je vjerojatno bilo 1520 god.) Vitaljani strogo poste uoči blagdana. Na Spasovo rano jutro počinje velika procesija, kojoj svak iz Vitaljine mora prisustvovati, jer se do- tiče svih pet vitaljskih sela. Ljepota prirode spojena sa uzvišenošću vjere odrazuje se na ovom putu. Prostrane njive talasaju se pšenicom na žicu po- vezani mladi vinogradi, kažu da je ove godine u tu svrhu istrapljeno 2 km? zemljišta, tamnozeleni izresali ma- slinici, vrtovi, a sve to okružuje zelen gora i plavetno Jadransko More. Ovo- ga puta sela Bezboge i Misletići izne- nadili su nas svojim novo podignutim križevima, koji će sa svojim Moćima braniti mjesto od nepogode vremena i dozivati narodu ljubav Propetoga. Usred ove krasote Božje na brežuljku podiže se lijepa Spasova Crkva. Okružena grobljem nazire i čuva svih pet sela. A Vitaljani ju ko iko ljube i ponose se sa crkvom. Milota je bilo vidjeti u nedjelju prije kako svak hoće da je ukrasi, Procesiju i svečanu službu Božju pratilo je tradicionalno pucanje, što krv uzdiže i uzveličava proslavu. Po podne je bila zabava pred školom, na betonu što su ga Vitaljani napravili, a naroda je bilo sa svih strana Konavala. Kroz svu ovu svečanost, bilo kod podizanja Križeva, bilo kod pucanja u procesiji bilo kod regjenja crkve, bilo kod pje- vanja i podnevne zabave provejava rad i nastojanje našeg vrijednog učitelja g. Nikše Baća. Njemu s narodom i drugim ljubiteljima naše crkve mora se zahvaliti za ovako divno uspjelu svečanost. Neka sv. Spas očuva svoje Vitaljane od svih zala i nevolja. G. QDrimamo Ugl. uredništvo »,NARODNE SVIJESTI“ Dubrovnik Čast mi je zamoliti ugl. Naslov da bi donijelo idolinavedenu moju izjavu: ,Ovim izjavljujem da nikad ni- jesam bio član Jugoslavenske Radikalne Zajednice, kao ni član Jugoslavenske Radikalne Zajed- nice br. 2 u Dubrovniku niti sam sada. Dubrovnik, 5 lipnja 1938. Karlo Mandrak električar-instalater. Umjetnost Ivanke-Mitrović Kosor Pod vrlo skromnim naslovom , Album akvarela“ dobila je naša literatura jedno vrlo značajno djelo, koje za naše kul- turne razmjere predstavlja pravu um- jetnost. Pjesnički tekst od Josipa Kosora uvodi nas u život i rad ove naše čedne umjetnice, te nam objašnjuje iz bliže način njenog stvaranja, neposrednost i čistoću dojma njenih djela. ,Kroz sve njene kartone — kaže uvodničar — struji neka čista draž jedne ženske nježne duše, koja svojim kistom pre- nosi prirodu kao što to rađe neobično nadarena djeca, koja su zalutala me- gju bore, čemprese, smokve, masline, te svojim nevinim pogledom obuhva- taju sve te snatrive pejsaže i nebeske daljine ... Bilo da gledamo primorske kućne modre valove, sive pećine ma obali morskoj ili egzotične motive sa Pacifika, čilenskog Valparaiza ili scene iz Kordiljera Los Andesa mi osjećamo jednu istu ruku, koja spaja sve te razne klimate, kontraste, te ih skupa pove- zuje u jednom umjetničkom zanosu ljepote. Tu se grli Amerika, Evropa i Dubrovnik, tu se otkrivaju duše triju zemalja“. U tekstu slijedi autobiogra- fija autorice ovih kolekcija, te nije ma- nje zanimljiva s obzirom na njenu ličnost osobito za vrijeme njenog du- gogodišnjeg boravka u Londonu sa prvim mužem Don Pablom Mitrovićem. On bijaše ujedno najvelikodušniji me- cena naših književnika i umjetnika. Dovoljno je spomenuti da je pokojni Mitrović kupio Meštrovićev reljef u drvu ,lsus na Maslinovoj Gori*, a sa- mo za vrijeme rata izdao je bajoslovne sume u dobrotvorne i patriotske svrhe. Oni su pomagali izdašno sve što je trebalo materijalne i lične pomoći. Za- sluge za samu domovinu su nepro- cjenjive. Uz slikarstvo gja Mitrović je pisala i pjesme i to na više jezika. Jedna zbirka tih pjesama izašla je prije ne- koliko godina pod naslovom: ,Ninula“. Možemo slobodno kazati da se pod ovim pseudonimom krije jedna Cvijeta Zuzorić današnjeg Dubrovnika. Što se tiče slikarske tehničke nao- brazbe ona je primila prve poticaje i upute kod slikara akvareliste Josipa Lalića, u našem gradu, a za vrijeme rata svoje studije za daljne dvije go- dine kod Mr Stredtona u Londonu, a uz to je marljivo i izdržljivo vježbala sama u svome atelieru kojih desetak godina prije nego li je počela da kreira i živo prenosi prirodu na karton. Re- zultat i sinteza tih studija jeste ovaj lijepi album izdan na finom papiru. Ovih 50 biranih akvarela obuhvataju cjelokupnu slikarsku djelatnost g.gje Ivanke Mitrović-Kosor. Prikazuju mrtve prirode, cvijeće i interieure pejsaže, naime, figure i portrete. Kad uzmemo u obzir da je akvarelska tehnika po sebi lapidarnost i izvjesnu pointiranost da bi se njome izrazilo ono najunu- tamnije, onda moramo upravo čestitati g.gji Mitrović što je lakoćom umjetnice svladala te napore i dala samostalna umjetnička djela. Njeni akvareli impre- sioniraju ne samo stručnjake nego i umjetnike, Pored toga što svaki njeni akvarel govori o rijetkoj spontanosti, čistoj invenciji i nježnosti jedne djevi- čanske duše oni su u likovnom (teh- ničkom) smislu mala remek djela. Sa najminimalnijim sredstvima postizava izvanredne pikturalne ekspresije. Sa nekoliko prefinjenih tonova toplih i hladnih boja, ona je kadra da karak- teriše dušu pojedinih materija (zraka, vegetacije, terena, vode, kamena, cvi- jeća, draperije itd.), te ih oduhovljava ma vrlo suptilan način da djeluju po svojoj čistoći kao pjesme i molitve naivnih dječjih duša. U tehničkom po- gledu ima mnogo srodnosti s piktural- nim principima nekih velikih franc, maj- stora kao što su Henri Roussean, Utrillo, Matesse, Vlaminek, Marle Laurencin. I ako su mnogi u Dubrovniku znali da se g.gja Ivanka Mitrović-Kosor bavi slikanjem nitko nije njezin rad uzimao ozbiljno i vjerovalo se da oni ne pie- laze okvir običnog diletontizma. Stoga je bilo baš više nego potrebno izdanje ovog albuna da se vidi opus ove na- še umjetnice u pravom smislu riječi. Megju akvarelima neki se ističu upravo prvoklasnom vrijednošću kao n. pr. Cvijeće (br. 3), Trešnje u cvatu (br. 7), Tulipani (br 8), Lutka (br. 26), Vila Tamarix (br. 36), Ruže (br. 38), Uvala (br. 39), Portret Jolande Rocchi (br. 49) te i po samim riječima slikar- skih stručnjaka čast ne samo gji Ivanki Mitrović Kosor nego i našoj likovnoj umjetnosti uopće.