Strana 2 Gdje je grob pjesnika God. 1880, u Presbiteru pred vrati- ma Sakristije, bile su se izlizale neke mramorne ploče i probušile, i još ne- koliko ploča u istomu. O. Jakob Jović čitav je pločnik izmijenio. Kada je bio dignut pločnik, tu takogjer nije bilo nikakova traga grobovima. Tu se je raskopavalo nabijalo, izravnavalo, ali se nije došlo do nikakova groba. U ulazu u Crkvu Malebraće kroz ve- lika vrata, dvije tri mramorne ploče bile su se tako izlizale, da je na jed- moj bila otvorena velika rupa. To se je moralo novim pločama izmijeniti, i to se je učinilo. Kada su se digle sta- re ploče, i kopalo se da se vidi ka- kav je temelj, nije se naišlo na nika- kovu ploču od groba, a i tu su mo- rali da budu bili grobovi, već na na- sip jak, tvrd, dobro stučen. Ova se je radnja obavila god. 1928, a meštar je bio Bartucci, koji je još živ, pa ga se može o tomu zapitati. Ako su dakle u koru bili nasuti grobovi i u Presbiteru, i na ulazu Crk- ve, posve je naravno da su bili nasuti i zatrpani grobovi u čitavoj Crkvi, tim više, što vidimo da su bili nasuti i u Klaustru. Da su se bili pridržali gro- bovi u Crkvi bili bi se pridižali i u Klaustru. Imade još jedan dokaz da su gro- bovi bili zatrpani. — Stalno je, da su grobovi bili u livelu sa pragovima Cr- kvenih vrata i u razmjeru sa skalini- ma Presbilera; to jest, da je treći ska- lin najdonji bio jednake visine, kao druga dva. Pločnik (ploča i malta i krevet plo- či) morao je da bude visok najma- nje 20 cm. Da je pločnik bio položen nad grobovima, tada bi bio pločnik 20 cm. visočiji od Crkvenih pragova, tada bi zadnji skalin pred Velikim Oltarom bio ukopan u pločniku. Ali to tako nije. Dakle, ili su dignute ploče, grobovi nasuti toliko da budu sa ploč- Gjiva Frana Gundulića? Konac. nikom u livelu; Crkvenim vratima ili su diguute 23 ruke kamenja od sva- koga groba, pa tu položena ploča, pa na ploči položen pločnik. Ovo drugo nikako nije vjerojatno; jer 1.0 nije lagodan rad dizati od svakoga groba 23 ruke kamenja, pa tada opet na ploči napravljati novi krevet ploči, jer 2.0 da se je tako radilo u Crkvi bilo bi se zacijelo tako radilo i u Klaustru: ali su se je u Klaustru nasipali grobovi jer 3.e po Samostanu, u vrtu Samos- tana, u jednomu u drugomu klaustru nalazimo svu silu grobnih ploča, ko- mada; smije se pitati odakle te ploče? To su ploče iz Crkve i Klaustra; 4.0 da je pločnik položen bio na grobo- vima; kada se je po drugi put poplo- čio Kor i Presbiterij; kada se je tu kopalo i prekopavalo, bilo bi se došlo bar negdje do ploče; sli se tu nije našlo drugo nego nasip, pa nasip pa nasip. Još ima jedan dokaz, da su gro- bovi napunjeni. Tim se dokazom ne mislim sada poslužiti, jer sada nemam u ruci taj dokumenat. Taj je dokaz ovaj: imade nalog fratrima od civilne vlasti da grobove zatrpaju — ispuue. Ideja dakle da se ide rovati po crk- vi Malebraće i raskopavati nije nimalo sretna, Raditi razborito, upotrebiti no- vac, koji će nam donijeti dobre rezul- tate to je pohvalno; ali poduzeti neke korake slijepački — pa recimo bezum- no može izazvati zaslužene prigovore i ništa drugo. Kada se znade stalno, da je Gundu- lić ukopan u Crkvi Malebraće dosta je da mu se postavi tu Spomen ploča sa lijepim natpisom prigodom ovoga nje- gova centenara; tim ćemo iskazati svoj pijetet, uzbuditi blagu uspomenu u duši svih Dubrovčana, svih Jugoslavena prama našemu velikanu, našemu Du- brovčaninu. T Iz rezolucija s križarskog zbora u Milni Hrvati katolici sakupljeni na velikom križarskom zboru u Milni na Braču dne 7 kolovoza 1938 iz čitave hvarske biskupije sa delegacijama iz splitske, šibenske i dubrovačke biskupije pri- bvaćaju jednoglasno, megju ostalim i slijedeće rezolucije : Pri modernoj krizi i duševnoj bolesti svijeta, osobito u njegovoj prvoj sta- nici, obitelji, prisutni katolici smatraju presv. Euharistiju, ovaj Izvor života, prvim lijekom i snagom privatne i javne i iscrpljena — treba je gnojiti. Izdatak za umjet- no gnojivo mnogostruko se vraća bogatom žetvom. Tražite upute od trgova- ca zadruga ili od tvornice kz zan ANEZI III BEOGRAD kršćanske obnove, te svečano izjavljuju da je apsolutao potrebito da svi vjer- nici drže vazda što užu vezu čitavog svojeg života s presv. Euharistijom i s gorljivim liturgijskim životom, kojemu je Presv. Euharistija središte i žarište. Zgražajući se nad slobodnim trova- njem naroda osobito naše mladeži por- nografskom i kriminalističkom štampom te nazovi umjetnošću kao što i nad poganskom golotinjom te tugjinskim nemoralnim vladanjem što se nesme- tano šepiri te ponizuje, sramoti, sablaž- njuje i okužuje naše primorske strane, najodlučnije traže od nadležnih faktora da već jednom stanu na put i spriječe takav javni nemoral, Odlučno prosvjeduju proti uporabi školskih udžbenika, u kojima se ne- znanstvenim bipotezama gazi i pogr- gjuje katolička vjera i crkva. Zato od- lučno traže da se već jednom uklone ovakovi neredi, Sablažnjeni, unaprijed prosvjeduju proti naumljenom nacrtu zakona 0 ra- stavi braka, jer su uvjereni, da bi takav zakon, uz druge poganske običaje i ustanove, bio pravim rasulom naših obitelji i na narodnu propast, Jesteli kušali pogaču iz pravog pšeničnog brašna tako lijepu ukusnu reš pečenu jedino možete dobiti kod trgovine BALDA CRNJAK Dubrovnik 2 Pomoćaa radnja Gundulićeva poljana Dubrovnik 1. NARODNA _ SVIJEST 17 Kolovoza 1938 Broj 33 nI . ne milostiva gospodjo, to \ nije ,,baš to isto“' Samo Nivea sadržaje Eucerit sredstvo za ja- čanje kože. Nijedno dru- go sredstvo nije ,,baš to isto“. Nivea ojačava kož- no staničje i smanjuje pogibao sunčane upale. Koža ojačana sa Niveom potamnjuje brzoj jednolično i zaštićuje vas od prehlade kod ne- nadanog ohlagiivanja. Broj naših boraca raste... (Dojmovi s križarskog dana u Trstenomu, 14 kolovoza 1938) Brod se ctiskivao od kraja, a u nje- mu je sve kipilo od života. Oči vide samo bijele križeve koje su si oni — naši borci prikopčali o prsi. Ponosni su oni njime: eno i kapu im _resi znak spasenja cijelom svijetu pa i našemu izmučenom Hrvatskom narodu. Hrvat- ski su to križari, pod barjakom Križa i simbolom svoje domovine, u kojoj oni žele širiti Kristovo Kraljevstvo: vjerne jačati svjetleći im vlastitim pri- mjerom; neuke upućivati, privoditi ih pravom cilju; a prema neprijateljima će smjelo nastupati s velikom nadom u svoju pobjedu : Konstantin je samo u znaku Križa pobijedio. Lagja je plovila: izgledalo je da su se povratila vremena slavnih križarskih ratova, kada su se kršćanski vitezovi upućivali prema Palestini da osvajaju svetu zemlju i oslobode Kristov grob. Plemenita je bila svrha onih krstarenja u srednjem vijeku. Još plemenitija je savremenih Križara: oni oslobagjaju duše iz sotonskih zamka i usmjeruju ljude prema Kristu. Žestoku borbu oni vode: izravno proti gjavla i njegovih slugu. To je boj za duše... pa jei oružje duhovno, Eao ga: nad križem čitamo : Žrtva, Euharistija .. To je lozinka Kri- žara. Ko želi osvajati, mora najprije biti sam sobom na čistu. A Žrtva je upravo sredstvo kojim čovjek sam sebe pobjegjuje. Za okrepu pak hite k Eu- haristiskom Bogu, Njega primaju, s Njime izlaze u borbu za Njegovu stvar, spas duša. Lagja se približuje pitomom selu vozeći apostole. 1 Apostolat je sastavni dio njihove lozinke. To su poslanici Božji. Bog ih šalje u svoj vinograd da pomažu onim prvim radnicima koje je postavio dijeliteljima sakramenata i služiteljima oltara. I na lagji su se o- kupili okolo svojih pastira-svećenika. Sretni su da im mogu pomagati. Borbena se pjesma ori brodom : him- na apostola koji se bore da Raspeti vlada u našem društvu, da križ nje- gov resi naše kuće, škole.,, Oni na- stoje da što više duša otmu iz gjav- lova ropstva otimajući ih pokvarenja- cima koji ih zamamijivo gonu u otrov- ne baruštine. Križari ih privode čistim vodama. Velika je fronta onih koji mrze Krista : njima nasuprot izlaze Kri- žari s križem da osvajaju i utvrgjuju te da tako Bog živi u dušama Hrvata i da barem budući naraštaji dočekaju novu preporogjenu i skroz katoličku Hrvatsku. Posijao je gjavao na sve strane svo- je šegrte, I naše primorje ih je puno. Ipak Bog je s nama i podigao je u našemu narodu idealne ljude da stva- raju svetu obranu. Veselimo se, jer raste njihov broj! Zato je i bilo veselo na brodu. Uz lepršanje barjaka i snažne zvukove križarske muzike vrlih Župljana pribli- žavali su se križari-apostoli mjestu u kojem se podigoše novi sljedbenici istoga barjaka. Braća su se dočekala uz klicanje svomu Ocu: Bog Žii!l Pa i oni trom- buni kao da su isto tutnjali. Dug niz borbenih seoskih i gradskih momaka penjao se prema crkvi: slikovito je taj uspon predočivao uspjeh križarske o- mladine. Malo po malo, u teškim pri- likama, popeo se njihov broj u Hrvat- skoj na pedeset (50) tisuća, Megju nji- ma su i Trstenjani, i barjak su dobili. Oko njega se svijet zgrčao. Blagoslo- vio ga je njihov Don Danko. A onda su govorili stariji borci i u mlagjima ulijevali borbenosti. Najprije kum g. Banić s obzirom na barjak i njegovo značenje. Pa domaći presjednik u za- nosnom pozdravu poziva svoju braću da vjerno stupaju za barjakom. Zatim je oduševljavao brat Arnerić. U ime braće iz Župe Msandaljene i Konavala pozdravio je prisutne br. Zec. Zatim je grmio temperamentni delegat i brat Donadini. Zanio nas je i agilni brat Brešković. A duša svega bio je Du- hovnik i presjednik okružja veseli Da Frano, potstrekač na svešto je plemenito. * Uz tiho šuštanje platanova lišća slu- šao je narod Naše borce. Tu su kri- žari iz Majkova, koji su se osobito isticali svojom narodnom nošnjom; za- tim oni iz Šipana, Osojnika Mokošice, Mandaljene, Gruža i Dubrovnika. Na čelu svojih seljana bila su njihova gg. Župnici. Svi su došli premda je bilo potrebno mnogo žitava : oni su vjerni svom geslu: , Žrtva...“ Malo kasnije dotrčaše i braća iz Maranovića na Mljetu: znojna su im lica, a srce im je gorjelo. Narod je očekivao da bii Don Danko malo progovorio. Nije mogao. Križa- ri su ipak radosni jer znaju da ih mno- go ljubi; veseli su što se je za njih on molio, Braća željna apostolskog djelovanja sijala su i ma blagoslovu barjaka i na akademiji, na kojoj su prikazali ,Cvijetau Budućaost“ koju križari donose Hrvatima. Svi su bili ganuti i oduševljeni samo si čao: ,Bog Živi!“ Bez sumnje da će obilno roditi sjeme koje je palo u srca Trstenjana i ljudi iz okolice. A oni će stoljetni platani dočekati i novu, potpuno Božju Hrvatsku... Dan G.