TAKSA PLACENA U GOTOVU

Narodna Svijesi

 

GOD. XIX — BR. Il.

i Danas se čuje govoriti na sve
stane o klerikaliznu, o njemu se piše
po svim novinama i časopisima. Ovu
riječ svak izgovara prama svome shva-
ćanju komentarišući je onako kako nje-
mu godi. Ovo je krilatica svih onih,
koji su nastrojeni proti vjerskim nazo-
rima. — Zlonamjerni huškači proti Crk-
ve upotrebljuju ovu riječ, da sakriju
svoje direktno agresivno napadanje na
vjeru, i mržnju proti svemu, što se
osniva na Evangjelju. —  Klerikaliz-
mom smatraju mnogi uplitanje Crk-
ve i svećenstva u politička pitanja, kao
što je bilo u srednjem vijeku, kad je
crkva imala dosta upliva u političkom
razvoju stvari, Ovakav klerikalizam da-
nas u crkvi ne postoji, niti ona čezne
za takovim klerikalizmom. — Treba
srednji vijek mjeriti po ondašnjim pri-
likama, a sada su prilike i razvoj stva-
ri sasvim drukčije. Crkvi je zadaća ši-
riti slavu Božju i spasavati duše za
viječnost, to u prvom redu, sve ostalo
sporedno je njoj. — Ona nastoji, da
sve upriliči prama toj njezinoj glavnoj
svrsi, pa zato pomaže i promiče i sve
ono, što je za dobro čovječanstva i
na ovom svijetu, sve bazirajući na
principima vjere i morala, — Vrhovni
poglavice Crkve savjetuju, upućuju,
opominju i na socijalni poredak ljud-
skog društva, ali u tome ne odlučuju.
— Drugi su danas faktori, koji odlu-
čuju u zemaljskim problemima, tu su
svjetovne vlasti, tu su narodi, da sami
kroje sebi zemaljsku pravdu i boljitak.
Crkva je posmatračica svega toga
i pazi samo na to, da ti ljudski za-
koni ne dodju u koliziju sa vječnim,
moralnim i Božjim zakonima. — Nije
klerikalizam, ni uplitanje u politiku,
kada Crkva mora da po svojoj duž-
nosti brani zasade Evangjelja, niti on-
da, kada ustaje proti svima onima,
koji je priječe u vršenju njezina bo-
žanskog poslanja.

Baška vjera, baška politika, i ova
se krilatica često čuje, pa opet kako
kome konvenira. — Vjera se ne pača
u politiku, niti bi se politika smjela
pačati u vjeru. Svakome svoje. Ali što
se na žalost dogagja, dok Crkva sav
svoj nauk i rad temelji na Božjoj ob-
javi i nepromjenjivim načelima, dotle
svijetovna vlast, mnogo puta sastav-
ljena od kojekakvih funkcionera, bez
vjere i duše, zadire bezobzirce u polje
Crkve, a tada Crkva ima pravo da
se brani.

Bilo je kadkada neplodnog kato-
licizma, pa i koješta se nepodesna do-
pero ali tu nije nikada ulazila služ-

ena Crkva, već pojedinci ili katolici

samo imenom, a djela bijahu im mrač-
na. — Pa zar je tome kriva Crkva kao
ustanova Božja? Treba dobro lučiti
Crkvu od osoba, učeću i slušajuću
Crkvu, po onoj: ko dobro luči, dobro
uči. a ne sve strpati pod jednu kapu,
te svaku pogrešku pojedinog svećeni-
ka svaljivati na Crkvu.

Sv. Otac Pijo XI. naglašuje depo-
litizaciju Katoličke Akcije, a za to vo-
juju ozbiljni i duboki razlozi,

Koliko je god uputno i dobro, da
osobito dušobrižnik, ne zalazi u sva-
kidašnje političke borbe, opet je svaki

DUBROVNIK, 17 Ožujak 1937

KLERIKALIZAM

svećenik sin svoga narooa i slobodno
mu je da simpatizira, prama svome
uvjerenju, za ovu ili onu političku
stranku, odnosno da joj pripada
ako se ova ne ogrešuje o ne-
promjeniva vjerska načela, o moralne
i pozitivne zakone,

Protivnici Crkve svaki čin njezin,
kojim se opravdano ona brani naziv-
lju klerikalizmom, ali nažalost i svaki
čin pojedinoga svećenika u protivnoj
stranci opet nazivlju klerikalizmom.
Svi ti hoće, da svećenika eliminiraju
iz javnog života i da se zatvori u sa-
kristiju, a vuci grabežljivi neka slo-
bodno razgone ovce stada.

Stranačke pogreške svećenika ne-
ka sudi politička stranka, i protivnici
neka ga slobodno kritikuju, kao i sva-
koga gradjanina, prama ideologiji svo-
je stranke, ali niti je pravo ni pošteno,
da ga napada, kao zastupatelja Crkve,
a još manje, da se njegove pogreške
svaljuju na Crkvu. — Pogreške pako
njegove kao zastupnika Crkve riješa-
vati će Crkva i proti njemu upotrebiti
svoje kanonske propise,

Treba stoga vrlo dobro lučiti po-
litički klerikalizam od obrane vjere,
politički i gradjanski rad svećenika od
vjerskog rada i držati se uvijek one:
qui bene distinguit bene :docet.

L. Totić

 

Posveta beogradskog
nadbiskupa

Kako smo već u preprošlom broju
javili, preuzv. je dr Antun Bauer u
prošlu nedjelju 7 ov. mj. obavio uz
sudjelovanje splitskog i ljublanskog
biskupa posvetu novog beogradskog
nadbiskupa preuzvišenog g. dra Josipa
Uičića. Posveta se obavila u crkvi
dječačkog sjemeništa u Zagrebu. Pri-
sustvovali su megju drugima, preuzv.
g. Nuncij i sedam drugih biskupa, tri
ministra, rektor i neki profesori ljubljan-
skog sveučilišta na kojemu je dr. Ujčić
bio profesor, pretsjednik zagrebačke
Općine te svojta novog crkvenog dosto-
janstvenika. Pjevao je golemi kor pito-
maca sjemeništa, njih 400 na broju.
Novi nadbiskup uzeo je za svoje geslo:
Misericordia et veritas — Milosrgje i
Istina.

 

 

 

Organizacija Katoličke Crkve
u Etiopiji

U Vatikanu su se sastali kardinali
triju kongregacija, da raspravljaju o
pitanjima organizacije katoličke Crkve
u Etiopiji. Kao što je poznato, još
prije abesinskog rata bio je u Rimu
osnovan veliki institut za studij filozo-
fije i teologije za Btiopljane. Na tom
institutu učili su mnogi, koji su se
kasnije posvetili pastirskom radu u
Abesiniji. Sada je bilo potrebito, da
se čitavi taj rad organizira i da se
uredi pitanje katoličkih misija u čitavoj
zemlji, Osim toga radi se o redovitom
pastoriziranju talijanskih vojnika, rad-
nika kolonista. Radi toga je sam Sveti
Otac pretsjedao ovoj sjednici.

CIJENA Dio. 150

PREGLED VANJSKIH DOGOĐAJA

Čehoslovačka. Masarykova repu-
blika važan je politički faktor u sred-
njoj Evropi zbog geografskog položaja
kao i zbog untrašnje konstrukcije same
države. Zato je i vanjska politika ove
države osobite pažnje vrijedna pogo-
tovu kad je Čehoslovačka ujedno čla-
nica Male Antante, Ministar vanjskih
posala dr. Krofta dao je otrag 15-tak
dana izvještaj u Skupštini i Senatu.
Osobito se je osvrnuo na odnošaje
prema Moskvi i Berlinu. Poznato je,
da Čehoslovačka vodi dosta jasnu po-
litiku simpatija prema Sovjetskoj Ra-
siji. Dokazom je i sklopljeni sporazum
izmegju obe države. Dr Krofta kaže,
da Čehosl. istina nema straha od bolj-
ševizma, ali da to ne znači, simpatiju
za boljševizam nego samo to, da je
demokratizam u Češkoj tako jak, da
ga nikakav boljševizam ne može sru-
šiti, Da li i koliko se ovomu ima vje-
rovati pokazuje činjenica, da je u Pragu
centrala za komunističku agilaciju u
Srednjoj Evropi kao i to, da se baš u
Pragu vrši silno snubljivanje studenata
koje kao dobrovoljce vode u Španiju
da se bore ma strani milicije, — U
odnošajima sa Berlinom Čehoslovačka
politički polemizuje, a trgovački sara-
gjuje. Ipak se kaže neko raspoloženje
prema Reichu tim što je vlada uspo-
stavila stanovitu saradnju s nekim frak-
cijama njemačke manjine, a Henlein
sa svojima podupire kao ,radni klub“
politiku vlade.

Njemačka i Italija dale su ko-
načao svoj odgovor na notu Engleske
iz mjeseca novembra 1936. god. u pi-
tanju organizacije megjunarodne sarad-
nje s posebnim obzirom na Društvo
Naroda. Sadržaj ovog odgovora još
nije poznat javnosti, ali svakako Italija
i Njemačka zastupaju stanovište | pot-
rebe reorganizacije megjunarodne sa-
radnje na drukčijoj bazi nego li je

Društvo Naroda. Obe države smatraju
D. N. nesposobnim da vodi pitanja
megjunarodne politike, što nije ieško
shvatiti ako se pomisli na versajski
ugovor, kojim se Njemačka smatra po-
niženom i na sankcije koje Italija neće
nikada zaboraviti. Ovim momentima
pridružuje se i revizionistički problem
što ga zastupaju države, koje podu-
piru Italija, a i Njemačka dakako ne
bez takogjer svojih interesa,

Mussolini je prošlih dana otpu-
tovao u Libiju, da prisustvuje sredo-
zemskim manevrima. U vezi s ovim
putovanjem  Duce-a ističe talijanska
štampa muslimanski problem, kojemu
Italija posvećuje u posljednje vrijeme
naročitu pažnju želeći doći u što bližu
saradnju sa muslimanima u koloni-
jama.

Haile Selasje prati kretanje Mus-
solinija i kaže, da on vjeruje u Dru-
štvo Naroda, koje će konačno dodije-
liti pravdu njegovoj zemlji. On smatra,
da abesinsko pitanje još nije skinuto
s dnevnog reda.

Vatikanski Grad. U nedjelju, 7.
o. mi. blagoslovio je Sv. Otac tako
zvanu ,zlatnu ružu“, koja se još od
davnine blagosivlja u IV korizmenu
nedjelju zvanu ,Laetare“ (Veselite se),
Zlatnu su ružu Pape uvijek darivali
jednoj od katoličkih vladarica. Ovoga
je puta dobila zlatnu ružu talijanska
kraljica Jelena. — Dne 11 o. mj. odr-
žana je pienarna sjednica Komgrega-
cija za Istočnu Crkvu, Propagande i
Izvanrednih crkovnih posala pod pret-
sjedanjem Sv. Oca Pape, čije se zdrav-
stveno stanje može smatrati normalnim.
— Na pariškoj megjunarodnoj izložbi
predvigjen je posebni katolički pavi-
ljon. — Peti kongres Krista Kralja o-
držaće se koncem Juna u Varšavi pod
geslom: ,Katolici svega svijeta ujedi-
nite se“,

 

U čijim su rukama
ministarska mjesta u
Rusiji >

Da se i s te strane uvjerimo, da
su faktički gospodari Rusije, a po tomu
i dirigenti svjetskoga komunističkog
gibanja Židovi, donosimo statistiku
sovjetskih ministara u Rusiji:

Komesarijat (tako boljševici nazivlju
ministarstvo) vanjskih poslova: Valah
Litvinov — židov; Komesarijat unut-
trašnjih poslova: Ježov — Rus; Ko-
Komesarijat unutrašnje trgovine : Aron
Rosenholz — židov; Komesarijat za-
granične trgovine: Izrael Weizer —
židov ; Komesarijat željeznica : Lazar
Kaganović — židov; Komesarijat rad-
ništva : Mores Kalmanović — židov;
Komesarijat industrije : Ljubimov —
židov; Komesarijat zdravlja: Dr Ka-
minski — Rus; Komesarijat državne
kontrole : Zaharija Bjelenski — židov;
Komesarijat pošta i telegrafa: Herš
Jagoda — židov.

Dakle svega je 10 ministara u
boljševičkoj Rusiji, a od toga je 8 ži-
dova i samo 2 Rusa,

Priznanje osiqurava-
jućoj zadruzi
Croatia“

»List Dubrovačke Biskupije“ u
službenom dijelu broja 12. od 31. XII,
pr. g. u biskupskoj okružnici preuzv.
g. biskupa Dra Carevića upozorava na
potrebu i koristi osiguranja protiv po-
žara te obrazlaže, kako je ne samo
patriotska dužnost, već da nas i go-
spodarski interesi upućuju da svoju
imovinu osiguramo kod našeg najsta-
rijeg domaćeg osiguravajućeg društva
»Croatiae“ osiguravajuće zadruge u
Zagrebu, koja je svojim dosadanjim
solidnim radom zaslužila puno povje-
renje. Biskup dubrovački izriče tom
prilikom i svoju želju svećenstvu, da
i ono i u svojim uputama i preporu-
kama narodu u pogledu osiguranja,
spominje na prvom mjestu osigurava-
juću zadrugu ,Croatiu“.

Ova preporuka sa strane visokog
crkvenog dostojanstvenika jeste sva-
kako najbolje priznanje stručnom vod-
stvu, odličnim fundacijama i macijo-
nalnom karakteru tog našeg vodećeg
domaćeg osiguravajućeg zavoda.