TAKSA PLACENA U GOTOVU Narodna Sv tjesi GOD. XIX — BR. 17. Kažu, da je seljak onaj, koji sači- njava hrvatski narod te da mu stoga ide prvenstvo i u politici. — Kad bi ovu tvrdnju diktirala samo politička aritmetika po demokratskom principu većine, kad bi se tvrdnja osnivala samo na pogrješnom ,pseudopastoralnom“ idealiziranju seljačkoga života i poljo- djelstva, s kakovim se. stvarno stanje sela ue slaže, mogli bi preći preko ovakovih enuncijacija u našem jav- nom životu. Ali, budući se radi i o važnom kulturnom pitanju, treba ista- ći i ovo: Nacionalna ekonomija smatra diobu rada i zvanja za jedan od najglav- nijih faktora narodne privrede, indivi- dualne i socijalne kulture i napretka maroda u opće. Bez diobe rada nema dakle napretka. U Njemačkoj su na- brojili već u god. 1907 okolo 200 sku- pina zvanja i oko 13.700 naziva za razne zanate i zvanja. Ni sam seljak, koji bi htio danas sve sam da učini, ne bi posiupao ekonomski; pa ne može sam da načini niti pluga! DUBROVNIK, 28 Travnja 1937 Socijalna nirvana. Dok je svaki Hrvat bio donekle se- ljak, bio je i hrvatski narod seljački narod. Ali, ova su vremena već davno prošla. — Valjda nećemo poći za »plemenitim“ nacionalno - ekonomskim i socijalnim ,nihilizmom“ Tolstoja, kojemu je sve — mužik, a ideal druš- tva mu je: duštvo bez grada, bez pro- prometa, bez saobraćaja, bez industri- je, novca i trgovine?! — Hoćemo da otklonimo naziv, da smo »orijentalci“, a silimo — u patriarhalnu orijeutal- sku socijalnu nirvanu. — Orijental- ska društvena struktura je oma, koja ne pozna jakih srednjih staleža, do- čim se s takovima diče uprav zapadno -kršćanske države, u svojima najbolji- ma vremenima, tako da su kršćan- sko- socijalne stranke zapisale brigu za srednje staleže čak u svoj program kao glavnu tačku. Vrijeme je, da hrvatska javnost svugdje izgradi jake srednje staleže, sa svojom kulturom i tradicijom, ka- kova postoji već m. pr. u Sloveniji, pa i u Dalmaciji. Dr Martin Malnerić Vjerski preporod u Rusiji Ništa više ne može da zaustavi pro- ces propadanja marksističko-komunis- tičke doktrine u Rusiji. Sav političko- ekonomski umjetno stvoreni sistem boljševizma likvidira se. Likvidira ga i sam Staljin. Nastao je novi kaos ide- ja iz koga se vidi da boljševici nijesu u ruskom narodu ubili vjeru. Rušenje samostana i crkava, strijeljanje svećen- stva, zatvaranje onih koji su tražili slo- bodu ispovijedanja vjere, dalo je mjes- ta novom vjerskom pokretu. Vlada vi- di svoju slabost i neuspjeh u protu- vjerskoj kampanji. U ruskim gradovima i selima oživljuje vjera. U Moskvi, Lenjingradu, Kievu, Odesi javno se drži služba božja u lokalima blizu crkava, koje su pretvorene u vojne magazine, muzeje, teatre ili ples- ne dvorane, Mnoge sovjetske ličnosti, koje se još boje javno istupiti, odlaze tajno u automobilma na selo da pri- sustviiju službi božjoj. U Lenjingradu bili su se uvukli u jednu tako improviziranu crkvu meki agenti sa grupom ,bezbožnika“ i po- čeli se rugati popu, ali su ih vjernici izbacili napolje. Onda su izašli na u- licu u procesiji sa krstom na čelu. Kod Minska su vlasti bile zabranile procesiju, a usprkos toj zabrani je ona održana i brojno je stanovništvo uče- stvovalo prolazeći gradskim ulicama, te je i sam šef GPU išao u procesiji to- bože da pazi na red, U Habarovsku je crkva bila pretvo- rena u skladište poljoprivrednih stro- jeva. Preko noći su vjernici sve bacili na ulicu, pa je svećenik održao službu božju na improviziranom oltaru. Crkva je bila puna vjernika, kad je došao komesar GPU s pretsjednikom bezbož- nika i naredio svima da isprazne crk- vu, jer će inače upotrebiti silu. Megju- tim je msrod klekao i pjevao svete pje- sme. Na to je komesar pozvao bata- ljon vojnika, koji su bili pred crkvom, da izbace svijet, Kad su vojnici htjeli da ugju u crkvu pojavi se na vratima pop s krstom, našto su vojnici bacili oružje i poklekli, a pop ih je blago- slovio i vratio se mirno da nastavi službu. Na selu se služba božja i litije odr- žavaju bez smetnje, jer vlasti su ne- moćne da ih spriječe, Nije ništa pre- tjerano ako se ustvrdi da je u Rusiji vjera sada jača nego ikada prije i da je selo na čelu vjerskog pokreta. »Jugosi. List“, aštitnik slobode vozi se u sirahu Vijesti iz Rusije posljednjih dana ovako glase: »Staljina sada tako dobro čuvaju, da ga uopće nije nigdje vidjeti. Ako se ljudima slučajno posreći da vide ne- koliko automobila, koji jure opkoljeni gustim kordonom mongolskih jahača, znaju da je u jednom od tih automo- bila Staljin, U kojem, nezna se, Stakla su neprozirna i za vrijeme vožnje auto- mobili neprestano pretječu jedan dru- goga, tako da se njihov raspored ne- prestano mijenja“: Diktator se boji. A ima se i česa bojati. Ruski narod je počeo dolaziti svijesti. Uz to ne miruju ni trockisti, Novine javljaju, da je ovih dana kao trockista uapšen ravnatelj moskovskog Malog teatra Ljadov. Megjutim se do- znaje da je po srijedi mnogo važniji razlog tog uapšenja. Ljadov je naime postavio pod ložu sovjetskih komesara, u koju običava dolaziti i Staljin pakleni stroj najveće jakosti i opsega. To je otkriveno i Ljadov će ,otputovati“. U tim prilikama eto, zaštitnik slo- bode svijeta, zarobio je sam sebe da ne može slobodno ni par koraka da učini. Širite Narodnu Svijest CIJENA Din. 150 Živ na križ razapet! Lionski list ,Le Nouvelliste“ donosi slijedeću groznu vijest iz španjolske Leride : »Anarhisti priredili su bučnu mani- festaciju gradom vukući jednoga mla- dića od kojih 18 godina. Prispjevši tako ma glavni trg upriličili su neke vrsti sud porugljivo oponašajući osudu Poncija Pilata protiv Božanskog Ot- kupitelja. Pošto su mladića išćuškali i strašno izudarali, podigli su ga ma jedan stol te su ga zapitali, iko je on. Mladić je velikom odvažnošću odgo- vorio, da je sjemeništarac iz Barbastra. Rulja je tada tražila njegovu smrt, a komesar Iberskog Amarhističkog Sa- veza, pošto je oprao ruke, osudio ga je na smrt na križu, I zbilja malo ka- snije mladi sjemeništarac bio je čavlima pribit na jedno drvo u obliku križa, On je izdahnuo s riječima: ,Isuse za Tvoju ljubav i za spas Španjolske!“ Bijesna rulja završila je ovo grozno zlodjelo kamenovanjem mrtvoga trupla mučenikova“, Vatikanski ,L' Osservatore Romano“ ovim povodom dobro opaža : »Rulja_ ovog anarhističkog vijeća nije pazila na to, da bi tragična parodija muke i smrti Isusove mučeništvom jed- noga njegovog mladog levite zaslužila, da se i za krvnike i za žrtvu ponovi sve ono, što je u očima čovječanstva značila božanska žrtva Golgote: sra- motu Pilata, prokletstvo onih, koji su ga razapeli, proslavu Raspetoga, vječnu pobjedu. Progonitelji u španjolskoj nijesu mo- gli ispisati, i to krvliu jednoga neduž- nika, slavniju stranicu za Crkvu, pri- znavajući i potvrgjujući, da je ona sve i uvijek, u životu i smrti, tako vjerna sljedbenica svoga božanskog Ustano- vitelja, da ju se može samo gledati kao najautentičniju Njegovu sliku. Dostojna dakle, beziznimno, i poslije dvadeset vijekova, da se na njoj obi- stine koliko proroštva toliko obećanja Kristova: progonjena kao što je Onu bio progonjen konačno će slaviti slav- lje protiv taštih vrata paklenih, kao što je i On konačno slavio takvo slavlje, Ime onoga, koji je ovakvim svojim mučeništvom potsjetio na ovu utješnu stalnost španjolske katolike, kao što i one, koji su mučeni po čitavom svijetu, te one, koji trpe radi muka svoje braće po vjeri, s blagoslovom će se spomi- njati, dokgod će čovječanstvo osjećati potrebu da čita Evangjelje, e da ne bi očajalo“. Hrvatsko hodočašće u Svetu Zemlju Već četiri godine nije bilo hrvatskoga hodočašća u Svetu Zemlju, kamo od godine do godine dolazi sve više ho- dočasnika iz sviju kršćanskih naroda, No ovog će ljeta hrvatsko hodočašće, koje polazi na čelu sa zagrebačkim nadbiskupom koadjutorom u Spasite- ljevu domovinu, posebnim svečanim načinom manifestirati ljubav hrvatskog naroda prema zemlji, koju je Sin Božji izabrao za svoju zemaljsku domovinu. Za vrijeme tog hodočašća bit će u Je- rusalemu posvećen prvi hrvatski vjer- sko-kulturni spomenik u Svetoj Zemlji: oltar u čast Hrvata bl. Nikole Tavelića. Bit će to rijetka hrvatska svečanost u stranome svijetu i još k tome u naj- svetijem gradu svijeta. Trebalo bi zato, da s tim hodočašćem pogje u Svetu Zemlju što veći broj Hrvata katolika, pa da uzveličaju tu slavu i prodiče jednog od najslavnijih sinova hrvat- skoga naroda, koji je mučeništvom u Jerusalemu stekao slavu blaženika ka- toličke Crkve. Hodočašće kreće 10 srp- nja iz Splita i vraća se 3 kolovoza u Dubrovnik i Split, a 4 kolovoza u Zagreb. Cijena u Ill razredu 6900 din. a u II razredu 9500 din. Zatražite još danas potanje upute od Odbora za Sv. Zemlju, Zagreb, Trg Kralja Tomi- slava 21. Rok za prijavu samo do 10 svibnja. Saznajemo, da je zanimanje za ovo hodočašće veliko i da već dosad ima prijavljenih hodočasnika iz sviju naših krajeva. Naučnika za trgovinu ili obrt tra- žite putem Podružnice ,Hrvatski Ra- diša“ u Dubrovniku. Politički pregled Turski državnici u Jugoslaviji. Na- kon dr Beneša posjetili su Jugoslaviju takogjer ministar pretsjednik g. Ismet Ineni i g. Rudži Aras, ministar vani- skih posala Turske repulike. Osim Be- ograda obašli su i neke ostale krajeve u zemlji. Gospogje gg. ministara sa pratnjom bile su takogjer na Jadranu, pak su uz ostale gradove takogjer po- sjetile Split i Dubrovnik, Ministri dvaju država vodili su razgovore političke naravi, na kojima se je konstatovalo potpuno suglasje u pitanjima koja za- nimaju Jugoslaviju i Tursku, a u sklo- pu ostalih megjunarodnih problema. Serija internacionalnih razgovora, Veoma je karakteristično, što se u posljednje vrijeme stalno vrše diplo- matski razgovori izmegju pojedinh dr- žava, koji ili svršavaju sa bilateralnim ugovorima ili idu za tim, da dovedu do sporazuma megju pojedinim drža- vama. Pitanje je, čemu iolika užurba- nost državnika? Ili stojimo pred kojim dogogjajem, koji ugrožava megjuna- rodnu sigurnost ili je to samo zato, što je ženevska Liga Naroda svršila svoju misiju ili bolje pokazala se ne- Što je Kafa Hag za srce to su Zeilss-Umbral stakla za oči. Zaštitite Vaše oči od prejake svjetlosti. Za sve informacije kao i pro- spekte obratite se na stručnog optičara BOGDAN DUBROVNIK