TAKSA PLACENA U GOTOVU

Narodna Sv

tjesi

 

GOD. XIX — BR. 17.

Kažu, da je seljak onaj, koji sači-
njava hrvatski narod te da mu stoga
ide prvenstvo i u politici. — Kad bi
ovu tvrdnju diktirala samo politička
aritmetika po demokratskom principu
većine, kad bi se tvrdnja osnivala samo
na pogrješnom ,pseudopastoralnom“
idealiziranju seljačkoga života i poljo-
djelstva, s kakovim se. stvarno stanje
sela ue slaže, mogli bi preći preko
ovakovih enuncijacija u našem jav-
nom životu. Ali, budući se radi i o
važnom kulturnom pitanju, treba ista-
ći i ovo:

Nacionalna ekonomija smatra diobu
rada i zvanja za jedan od najglav-
nijih faktora narodne privrede, indivi-
dualne i socijalne kulture i napretka
maroda u opće. Bez diobe rada nema
dakle napretka. U Njemačkoj su na-
brojili već u god. 1907 okolo 200 sku-
pina zvanja i oko 13.700 naziva za
razne zanate i zvanja. Ni sam seljak,
koji bi htio danas sve sam da učini,
ne bi posiupao ekonomski; pa ne
može sam da načini niti pluga!

DUBROVNIK, 28 Travnja 1937

Socijalna nirvana.

Dok je svaki Hrvat bio donekle se-
ljak, bio je i hrvatski narod seljački
narod. Ali, ova su vremena već davno
prošla. — Valjda nećemo poći za
»plemenitim“ nacionalno - ekonomskim
i socijalnim  ,nihilizmom“ Tolstoja,
kojemu je sve — mužik, a ideal druš-
tva mu je: duštvo bez grada, bez pro-
prometa, bez saobraćaja, bez industri-
je, novca i trgovine?! — Hoćemo da
otklonimo naziv, da smo »orijentalci“,
a silimo — u patriarhalnu orijeutal-
sku socijalnu nirvanu. —  Orijental-
ska društvena struktura je oma, koja
ne pozna jakih srednjih staleža, do-
čim se s takovima diče uprav zapadno
-kršćanske države, u svojima najbolji-
ma vremenima, tako da su kršćan-
sko- socijalne stranke zapisale brigu
za srednje staleže čak u svoj program
kao glavnu tačku.

Vrijeme je, da hrvatska javnost
svugdje izgradi jake srednje staleže,
sa svojom kulturom i tradicijom, ka-
kova postoji već m. pr. u Sloveniji, pa
i u Dalmaciji. Dr Martin Malnerić

 

Vjerski preporod u Rusiji

Ništa više ne može da zaustavi pro-
ces propadanja marksističko-komunis-
tičke doktrine u Rusiji. Sav političko-
ekonomski umjetno stvoreni sistem
boljševizma likvidira se. Likvidira ga
i sam Staljin. Nastao je novi kaos ide-
ja iz koga se vidi da boljševici nijesu
u ruskom narodu ubili vjeru. Rušenje
samostana i crkava, strijeljanje svećen-
stva, zatvaranje onih koji su tražili slo-
bodu ispovijedanja vjere, dalo je mjes-
ta novom vjerskom pokretu. Vlada vi-
di svoju slabost i neuspjeh u  protu-
vjerskoj kampanji. U ruskim gradovima
i selima oživljuje vjera.

U Moskvi, Lenjingradu, Kievu, Odesi
javno se drži služba božja u lokalima
blizu crkava, koje su pretvorene u
vojne magazine, muzeje, teatre ili ples-
ne dvorane, Mnoge sovjetske ličnosti,
koje se još boje javno istupiti, odlaze
tajno u automobilma na selo da pri-
sustviiju službi božjoj.

U Lenjingradu bili su se uvukli u
jednu tako improviziranu crkvu meki
agenti sa grupom ,bezbožnika“ i po-
čeli se rugati popu, ali su ih vjernici
izbacili napolje. Onda su izašli na u-
licu u procesiji sa krstom na čelu.

Kod Minska su vlasti bile zabranile
procesiju, a usprkos toj zabrani je ona
održana i brojno je stanovništvo uče-
stvovalo prolazeći gradskim ulicama, te
je i sam šef GPU išao u procesiji to-
bože da pazi na red,

U Habarovsku je crkva bila pretvo-
rena u skladište poljoprivrednih stro-
jeva. Preko noći su vjernici sve bacili
na ulicu, pa je svećenik održao službu
božju na improviziranom oltaru. Crkva
je bila puna vjernika, kad je došao
komesar GPU s pretsjednikom bezbož-
nika i naredio svima da isprazne crk-
vu, jer će inače upotrebiti silu. Megju-
tim je msrod klekao i pjevao svete pje-
sme. Na to je komesar pozvao bata-
ljon vojnika, koji su bili pred crkvom,

da izbace svijet, Kad su vojnici htjeli
da ugju u crkvu pojavi se na vratima
pop s krstom, našto su vojnici bacili
oružje i poklekli, a pop ih je blago-
slovio i vratio se mirno da nastavi
službu.

Na selu se služba božja i litije odr-
žavaju bez smetnje, jer vlasti su ne-
moćne da ih spriječe, Nije ništa pre-
tjerano ako se ustvrdi da je u Rusiji
vjera sada jača nego ikada prije i da
je selo na čelu vjerskog pokreta.

»Jugosi. List“,

 

aštitnik slobode vozi se u sirahu

Vijesti iz Rusije posljednjih dana
ovako glase:

»Staljina sada tako dobro čuvaju, da
ga uopće nije nigdje vidjeti. Ako se
ljudima slučajno posreći da vide ne-
koliko automobila, koji jure opkoljeni
gustim kordonom mongolskih jahača,
znaju da je u jednom od tih automo-
bila Staljin, U kojem, nezna se, Stakla
su neprozirna i za vrijeme vožnje auto-
mobili neprestano pretječu jedan dru-
goga, tako da se njihov raspored ne-
prestano mijenja“:

Diktator se boji. A ima se i česa
bojati. Ruski narod je počeo dolaziti
svijesti. Uz to ne miruju ni trockisti,
Novine javljaju, da je ovih dana kao
trockista uapšen ravnatelj moskovskog
Malog teatra Ljadov. Megjutim se do-
znaje da je po srijedi mnogo važniji
razlog tog uapšenja. Ljadov je naime
postavio pod ložu sovjetskih komesara,
u koju običava dolaziti i Staljin pakleni
stroj najveće jakosti i opsega. To je
otkriveno i Ljadov će ,otputovati“.

U tim prilikama eto, zaštitnik slo-
bode svijeta, zarobio je sam sebe da
ne može slobodno ni par koraka da
učini.

 

Širite Narodnu Svijest

CIJENA Din. 150

Živ na križ razapet!

Lionski list ,Le Nouvelliste“ donosi
slijedeću groznu vijest iz španjolske
Leride :

»Anarhisti priredili su bučnu mani-
festaciju gradom vukući jednoga mla-
dića od kojih 18 godina. Prispjevši
tako ma glavni trg upriličili su neke
vrsti sud porugljivo oponašajući osudu
Poncija Pilata protiv Božanskog Ot-
kupitelja. Pošto su mladića išćuškali
i strašno izudarali, podigli su ga ma
jedan stol te su ga zapitali, iko je on.

Mladić je velikom odvažnošću odgo-
vorio, da je sjemeništarac iz Barbastra.

Rulja je tada tražila njegovu smrt,
a komesar Iberskog Amarhističkog Sa-
veza, pošto je oprao ruke, osudio ga
je na smrt na križu, I zbilja malo ka-
snije mladi sjemeništarac bio je čavlima
pribit na jedno drvo u obliku križa,
On je izdahnuo s riječima: ,Isuse za
Tvoju ljubav i za spas Španjolske!“

Bijesna rulja završila je ovo grozno
zlodjelo kamenovanjem mrtvoga trupla
mučenikova“,

Vatikanski ,L' Osservatore Romano“
ovim povodom dobro opaža :

»Rulja_ ovog anarhističkog vijeća nije
pazila na to, da bi tragična parodija
muke i smrti Isusove mučeništvom jed-

noga njegovog mladog levite zaslužila,
da se i za krvnike i za žrtvu ponovi
sve ono, što je u očima čovječanstva
značila božanska žrtva Golgote: sra-
motu Pilata, prokletstvo onih, koji su
ga razapeli, proslavu Raspetoga, vječnu
pobjedu.

Progonitelji u španjolskoj nijesu mo-
gli ispisati, i to krvliu jednoga neduž-
nika, slavniju stranicu za Crkvu, pri-
znavajući i potvrgjujući, da je ona sve
i uvijek, u životu i smrti, tako vjerna
sljedbenica svoga božanskog Ustano-
vitelja, da ju se može samo gledati
kao najautentičniju Njegovu sliku.

Dostojna dakle, beziznimno, i poslije
dvadeset vijekova, da se na njoj obi-
stine koliko proroštva toliko obećanja
Kristova: progonjena kao što je Onu
bio progonjen konačno će slaviti slav-
lje protiv taštih vrata paklenih, kao što
je i On konačno slavio takvo slavlje,

Ime onoga, koji je ovakvim svojim
mučeništvom potsjetio na ovu utješnu
stalnost španjolske katolike, kao što i
one, koji su mučeni po čitavom svijetu,
te one, koji trpe radi muka svoje braće
po vjeri, s blagoslovom će se spomi-
njati, dokgod će čovječanstvo osjećati
potrebu da čita Evangjelje, e da ne bi
očajalo“.

 

Hrvatsko hodočašće
u Svetu Zemlju

Već četiri godine nije bilo hrvatskoga
hodočašća u Svetu Zemlju, kamo od
godine do godine dolazi sve više ho-
dočasnika iz sviju kršćanskih naroda,
No ovog će ljeta hrvatsko hodočašće,
koje polazi na čelu sa zagrebačkim
nadbiskupom koadjutorom u Spasite-
ljevu domovinu, posebnim svečanim
načinom manifestirati ljubav hrvatskog
naroda prema zemlji, koju je Sin Božji
izabrao za svoju zemaljsku domovinu.
Za vrijeme tog hodočašća bit će u Je-
rusalemu posvećen prvi hrvatski vjer-
sko-kulturni spomenik u Svetoj Zemlji:
oltar u čast Hrvata bl. Nikole Tavelića.
Bit će to rijetka hrvatska svečanost u
stranome svijetu i još k tome u naj-
svetijem gradu svijeta. Trebalo bi zato,
da s tim hodočašćem pogje u Svetu
Zemlju što veći broj Hrvata katolika,
pa da uzveličaju tu slavu i prodiče
jednog od najslavnijih sinova hrvat-
skoga naroda, koji je mučeništvom u
Jerusalemu stekao slavu blaženika ka-
toličke Crkve. Hodočašće kreće 10 srp-
nja iz Splita i vraća se 3 kolovoza u
Dubrovnik i Split, a 4 kolovoza u
Zagreb. Cijena u Ill razredu 6900 din.
a u II razredu 9500 din. Zatražite još
danas potanje upute od Odbora za
Sv. Zemlju, Zagreb, Trg Kralja Tomi-
slava 21. Rok za prijavu samo do 10
svibnja. Saznajemo, da je zanimanje
za ovo hodočašće veliko i da već dosad
ima prijavljenih hodočasnika iz sviju
naših krajeva.

 

Naučnika za trgovinu ili obrt tra-
žite putem Podružnice ,Hrvatski Ra-
diša“ u Dubrovniku.

Politički pregled

Turski državnici u Jugoslaviji. Na-
kon dr Beneša posjetili su Jugoslaviju
takogjer ministar pretsjednik g. Ismet
Ineni i g. Rudži Aras, ministar vani-
skih posala Turske repulike. Osim Be-
ograda obašli su i neke ostale krajeve
u zemlji. Gospogje gg. ministara sa
pratnjom bile su takogjer na Jadranu,
pak su uz ostale gradove takogjer po-
sjetile Split i Dubrovnik, Ministri dvaju
država vodili su razgovore političke
naravi, na kojima se je konstatovalo
potpuno suglasje u pitanjima koja za-
nimaju Jugoslaviju i Tursku, a u sklo-
pu ostalih megjunarodnih problema.

Serija internacionalnih razgovora,
Veoma je karakteristično, što se u
posljednje vrijeme stalno vrše diplo-
matski razgovori izmegju pojedinh dr-
žava, koji ili svršavaju sa bilateralnim
ugovorima ili idu za tim, da dovedu
do sporazuma megju pojedinim drža-
vama. Pitanje je, čemu iolika užurba-
nost državnika? Ili stojimo pred kojim
dogogjajem, koji ugrožava megjuna-
rodnu sigurnost ili je to samo zato,
što je ženevska Liga Naroda svršila
svoju misiju ili bolje pokazala se ne-

Što je Kafa Hag za srce
to su Zeilss-Umbral
stakla za oči.

Zaštitite Vaše oči od prejake
svjetlosti.

Za sve informacije kao i pro-
spekte obratite se na stručnog

optičara BOGDAN

DUBROVNIK