TAKSA PLACENA U GO'OVU

Narodna Svijesi

 

 

 

GOD XIX — BR. 19

EUHARISTIJA U

Rimske katakombe, grobišta starih
kršćana (I. — IV. vijek) pod zemljom,
tako izabrana i sagragjena zbog pri-
kladnosti rimskog terena, koji se dade
vješto kopati da se mogu napraviti
podzemne galerije, kamere i kripte,
pružaju nam u svojoj tisućljetnoj šut-
nji najsnažnije glasove naše vjere i
naše nade. U tom podzemnom labi-
rintu počivaju i spavaju kršćani koji
su bili sjedinjeni vezom ljubavi u ži-
votu i u smrti. Grobišta su mazvali
koimeterion (spavalište), gdje tjelesa
vjernike, počivajući, u miru Kristovom
čekuju čas uskrsnuća, Ovaj novi naziv
za carstvo smrti uzeli su iz Evangie-
lja: ,Naš prijatelj Lazar spava“. (Iv,
XI. 11). I Sv, Pavao govori Solunja-
nima, da ne budu zebrinuti zbog onih
koji snivaju vječni sanak poput poga-
na koji nemaju nade, (I. Thess. IV.
13). Kad u mističnoj svjetlosti lukijer-
nara razgledamo ove grobnice tada u
nama oživljuje vjera i molitva. Ne os-
jećamo smit. Oaa je pobjegjene. ,O
smrti, biti ću tvoja smrt!“ Zvučnih
madgrobaih natpisa nema. Jedina sla-
va pokojnika je u tome, što su bili
kršćani. Jedina utjeha u riječi: Vivas
in Christo (Živi u Kristu). Odakle su
stari kršćani crpili ovu živu vjeru u
prekogrobni život, u uskrsnuće tijela?
Iz kršćanske nauke o Euharistiji. ,Ko
jede moje tijelo i pije moju krv ima
život vječni i ja ću ga uskrisiti u naj-
posljednji dan“ (Iv. 6, 55). Spasitelj
je sam naglasio da su Euharistija i
život vječni dva nedjeljiva pojma. Iz
Euharistije proizlazi život vječni, Vjera
u Euharistiju je vjera u uskrsnuće,
Kristove riječi shvatila je cijela kršćan-
ska starina potpuno realno. Sv. Oci
prvih vijekova tumačili su Euharistiju
u ovom smislu. Sv. Ignacije Antiohij-
ski (umro g. 107) nazivlje Euharistiju
lijekom besmrtnosti i protulijekom smr-
ti. Contraria contrariis curantur! [sto
je tako definirao Euharistiju i Irinej
Lijonski, koji kaže da će uskrsnuti sa-
mo oni koji se hrane Euharistijom,
Sv; Atanazije i najstarije molitve ori-
jentaloe liturgije spominju Euharistiju
kao medicinu (farmakon) protiv smrti,
Euheristija je u katakombama bila pri-
kazana samo pod simbolima. Najstariji
simbol jest klasje u katakombama Pre-
tekstata, slika uzeta iz klasične umjet-
nosti. Ornament je iz II, stoljeća. Naj-
starija slika Euharistije nalazi se u
kripti t. z. Lucine u katakombama Sv.
Kalista. Iz vremena tako bliskog apo-
stolskoj dobi, iz konca I., a iz početka
HI. v. sačuvana nam je slika ma zidu
(afresko), koja predstavlja Ribu sa eu-
haristijskim prilikama (species). Riba
nosi košaru hljeba i čašu jedne crve-
ne tekućine koja ne može biti drugo
Nego vino, Košarica dakle sadržava
prilike Euharistije: kruh i vino. Cijela
kompozicija govori da su hljeb i vino:
Riba, odnosno da su hljeb i vino:
Krist. Kako je poznato i često citirano,
Riba je već u 2. stoljeću bila uzeta
od kršćana kao simbol Spasitelja, kao

anagram Kristov.

Prvi literarni dokumenat o ovom

_ simbolizmu malazimo u traktatu ,De

Baptismo“ od Tertulijana (g. 200) u

DUBROVNIK. 12 Svib:ja 1937

KATAKOMBAMA

kojemu se kaže: ,Sed nos pisciculi
secundum IX6YN (ihthyo) nostrum
Jesum Christum in equa nascimur, nec
aliler quam in aqua permanendo salvi
sumus“, ,Ali mi ribice po Ribi —
Isusu Kristu našem ragjamo se u vo-
di i nikako drukčije ne možemo se
spasiti nego ostajući u vodi“, to jest
ustrajući u milosti svetog krštenja, Vo-
da, izvor u  starokršćanskoj literaturi
znači krštenje. A_i crkve su se zvale
»ecclesia baptismalis“, gdje se primao
sakramenat krštenja. To su bije samo
biskupske crkve, Za okolišne župe i
sela donašala se vođa iz biskupske
Crkve. Prve generacije kršćana pripisi-
vale su grčkoj riječi IH6Yr (ihtbys)
duboki i tajinstveni smisao, što ga je
Sv. Augustin protumačio u ,De Civi-
tate Dei“ (XVIII. 25): ,Pet grčkih ri-
ječi Jesus Christos theu yios soter =
isus Krist, Sin Božji, Spasitelj sadrža-
no je u početnim slovima riječi IH6Yx
= Riba“. Sv. Augustin kaže, da kao
što riba živi u dubinama mora, tako
i Krist živi u dubini naše duše, koja
mora biti čista i bistra kao duboko
more, Sa spomenutom slikom nije
mogla biti bolje identificirana veza
izmegju euharistijskih elemenata i ti-
jela našega Spasitelja. I zbog svoje
starine i zbog svog značenja ona je dra-
gcecijeni spomenik vjere prvih kršćana.

Prisutnost euharističkih slika u ka-
takombama iz drugog stoljeća neumo-
ljivo svjedoči, da je HEuharistija bila
smatrana iznad svega kao princip ži-
vota, zalog besmrtnosti i samog us-
krsnuća. Uz euharistijske slike nala-
zimo istodobno u njihovoj blizini i
simbole besmrtnosti i uskrsnuća, Tako
u. pr. Lazarevo uskrsnuće, Jonu, s ko-
jim je Krist sama sebe usporedio, pa
Joba, koji je svojim prijateljima govo-
rio: Znam da Otkupitelj moj živi, a
u tom smislu spominje ga Klement
Rimski u poslanici Korinćanima. Često
je prikazana i ,Mana koju su Izraelci
jeli u pustinji“, Euharistija je sakrive-
na, otajstvena Mana (Manna abscondi-
tum). ,Oci vaši jedoše Manu u pusti-
nji i pomriješe. Ovo je hljeb koji s
neba silazi, da koji od njega jede ne
umre“, (Iv. 6. 49—50).

Kao daljnji simboli Euharistije (u
smislu žrtve, jest: žrtva Abrahamova.
Isak sa snopom drvlja za žrtvu je sli-
ka Isusa s križem, Slika Isusa i sa-
maritanke kod zdenca, u koliko Isus
govori o vodi, od koje neće žegjati
oni koji je piju, jest takogjer aluzija
ua Euharistiju. Osim simboličkih fi-
gura nalazi se veliki broj kompozicija,
koje prikazuju čudesno umnožavanje
hljeba (Iv. 6, 1—15), kao i samih pri-
zora euharistijske žrtve i euharistijske
gozbe. Euharistijski hljebovi uvijek su
označeni sa križićem. Posuda mlijeka
nije simbol Euharistije, U ,Cappclila
Greca“ (katakombe Priscile g. 120—
125) čuva se glasoviti fresko ,Fractio
Panis“, na kojem je realno prikazan
euharistijski obred drugoga stoljeća.
»1 upoznaše Njega u lomljeuju hljeba“
(Luk. 24, 35).

Rimsko podzemlje, grobovi prvih
kršćana pjevaju i danas pjesmu Euha-
ristiji, Iz onih mračnih hodnika, vijuga-
stih, vlažnih, mrežastih ulica grada smrti
čuje se pobjedna pjesma i molitva;

Isuse, kog sad mi krije veo taj

Žarku želju, molim, ti mi uslišaj

Daj da otkrito ti lice ugledam

I u slavi tvojoj blšžen uživam.

Dr. Ivan Delalle

CIJENA Dir, 1:50

PREGLED VANJSKIH DOGOĐAJA

Japanski izbori obavljeni su u ne-
djelju 2. Maja. Rezultat je bio ovaj:
Stranka Minšeito (konservativci) dobila
je 179 mandata, Š-jukaj (liberalci) 175
Šovokaj (vladinovći) 19, stranka Šahaj-
Tajšuto (socijalisti) 37 mandata (rani-
je 18), Kckumin-Domej 11, Tohokaj
11, stranka nezavisnih 23, razne dru-
ge skupine 9 mandata. Iz rezultata iz-
bora dađe se ustanoviti, da su porasle
većinom ljevičarske stranke osobito
socijalisti, čiji se je broj mandata po-
dvostručio. Inače je bila ogromna ap-
stinencija, skoro polovina glasača nije
se pojavila na birališta. Današnja vla-
da generala Hajaši išla je za tim, da
pomoću nekih pretstavnika stranaka
ustanovi posebnu političku skupinu sa
vojničko. fašističkim obilježjem. Tome
se protivi Dvor, koji još uvijek ima
jaki upliv i veliki kapital, Uslijed toga
je vlada ostala izolirana. Megiutim iz-
gleda, da bi krugovi, koji su doživjeli
očiti neuspjeh kod izbora, htjeli ipak
pošto poto da ostanu ma površini ma-
kar i uz uvjet ponovnog raspuštanja
parlamenta i uvagjanja vojničke dik-
tature. Mi smo već pisali kako postoji
jaz izmegju vojske i političkih strana-
ka. Uz vojsku pristaju seljaci, odakle
je najveći broj mladih oficira, a sa
strankama su velika industrija, velika
trgovina i plemstvo. Sa generalom Haj-
ši simpatiziraju samo neki umjereniji
krugovi vojske; inače ona je u cjelo-
sti radikalna i sva je prilika, da će
doći do prave vojničke diktature.

Rimski razgovori vogjeni su ne-
davno izmegju Mussolinia i Goeringa
te von Neuratha o pitanjima, koja su
u vezi sa evropskom političkom situa-
cijom. Posebno se je raspravljano pi-
tanje sirovina, Španjolske, Podunavlja
i zapadnog pakta. Obzirom na gra-
gjanski rat u Španjolskoj Njemačka
neće da previše uznemiruje Englesku.
Najveće poteškoće izgleda postoje ob-
zirom na pitanje zapadnog pakta, koji
bi imao da zamijeni lokarnski spora-
zum. I jedna i druga država su za to,
da se likvidira Liga Naroda. Ali Nje-
mačka hoće da se približi Eogleskoj,
a toga ne može postignuti nego ako
popusti nešto u pitanju zapadnog pak-
ta. Sondiranje terena za ovo zbliženje
uslijediće prigodom svečanosti kruni-
sanja u Londonu. Njemačkoj uvelike
leži na srcu da uvjeri Englesku, kako
ona nije neprijateljica engleskog im-
perija.

Španjolski gragjanski rat, Težište
gragjanskog rata nalazi se sada na
sjevernoj iroati. Nakon što je general
Franco osvojio Malagu i tim pojačao
znatno svoje pozicije na južnoj fronti,
poduzeo je general Mola ofenzivu oko
sjevernih luka, Bilbao je glavna luka
biskajskih krajeva, Santander je cen-
tar stare Kastilije, Oviedo i Gijon na
obali glavni su čvorovi Asturija. Gali-
cija je na čelu Korune. Položaj vojska
po prilici je ovaj: Baski su uglavnom
pod kontrolom nacironalista. Bilbao je
središte koje Mola hoće da osvoji.
Drugo središte vojnih operacija nalazi
se u Asturijama. Konačno je zapadni
dio, t.j. galicijski teritorij u rukama
nacijonalista. Imajući ovo pred očima
lako je shvatiti važnost operacija oko

Bilbaa. Osvajanjem Bilbaa bilo bi  :i-
ješeno pitanje gragj. rata u svim zem-
ljama, što ih nastavaju Baski, Nakon
toga mogla bi Franccva vojska da se
koncentriše u Asturijama, glavnoj za-
preci smirenja sjeverne Španjolske, Re-
publikancima su zatvoreni saobraćajni
putevi sa Valencijom i otešćano je snab-
dijevanje hranom i municijom po
kopnu. Maogo je prašine uzvitlalo pi-
tanje prevoza neboraca prigodom eva-
kuzcije Bilbaa. Francova je vlada ulo-
žila protest u Londonu zbog miješa-
nja Engleske u prevoz izbjeglica isti-
čući, da bi se sama vlada u Burgosu
bila pobrinula, da neborce odvede na
svojim brodovima iz Bilbaa. — Napo-
menuti je, da je prošlih dana buknu-
Ja neke vrsti revolucija od strane amar-
hista u Bilbau. Oni su htjeli, da im
valercijska vlada preda vlast, Ustanak
je likvidiran.

 

Gore od Bizmarka želi
poniziti katoličku crkvu

u Njemačkoj Hitler i njegova stran-
ka. Bizmark je u prošlom sto
mislio, da može skršiti Katoličku crk-
vu, ali tu je naišao na tvrd orah, Ss-
da Hitler nastavlja Bizmarkovo djeli
Zašto to Hitler radi? Po preludoj mis-
li, po kojoj država ima pravo da u-
redi sve, kako ona hoće, i da zapovi-
jeda ne samo u političkim stvarima
nego i čisto vjerskim (a takvo mišlje-
nje o državi imadu ne samo komu-
nisti, nego i fašisti svih boja), Hitle:
ne može podnijeti utjecaj crkve u od-
goju omladine, pa sada izmišlja sve i
sva, samo kako bi što više ponizio i
oblatio katoličku crkvu i katolike u
Njemačkoj, pa da onda zavrne i nji-
ma vratom kao što je zavrnio svako-
me, tko se usudio malo slobodnije di-
sati. Ali on nije puno naučio od proš-
losti. Zlo se sprema državi, koja pro-
goni vjeru svojih gragjana. To će Hit-
ler osjetiti, a za njemačke katolike
prava je sreća, da se mne nalaze u
Hitlerovu čoporu, jer kad se počne
ovo nasilje krhati, onda će svi, koji su
ga pomagali, osjetili na svojim legji-
ma, šta znači jednomu narodu oduzeti
sva prirodna prava.

aaa lisne NSSRJRCEO*
Što je Kafa Hag za srce
to su Zeiss. Umbral
stakla za oči.

  

Zaštitite Vaše oči od prejake
svjetlosti.

Za sve informacije kao i pro
spekte obratite se na stručnog

optićara BOGDAN

DUBROVNIK

 

 

Naučnika za trgovinu ili obrt tra-
žite putem Podružnice ,Hrvatski Ra-
diša“ u Dubrovniku.

 

Širite Narodnu Svijest!