TAKSA PLAĆENA U GOTOVU Narodna Svijest GOD. XIX — BR. 24 DUBROVNIK, 16 Lipnja 1937 CIJENA Dir, 150 Autoritet Sroza li se moral sroza se i auto- ritet, jer jedan počiva na drugomu kao zgrada na čvrstim temeljima; a morala nema bez sankcija za koje jamči mo- gući i pravedni zakonodavac, i koji može i hoće da prekršitelja pozove na odgovornost i da ga kazni. Inače je sve iluzija, zavaravanje i fikcija, jer se sudi po brcima, po interesu i svojim vlastitim manirama, a da se ne pita: je li to pravedno, pošteno i dobro za općenitost. Autoritet je ona čvrsta os, oko koje se sve okreće, dapače ona izhodna tačka svega poretka izmegju ljudske ga društva. To je baza ma kojoj počiva sveopći red i dostojanstvo čovjeka. —- Jeli se izgubio autoritet, ma bilo kod koga, kojemu inače pripada po polo- žaju i zvanju, nastaje nered, neposluh i rasap u svakom društvu. Mnogo puta položajan čovjek ne odgovara onome mjestu, na koji je postavljen, ali je mjesto takovo, da autoritet mora ostati netaknut, i kao takav uvijek poštovan i cijenjen. — Svi oni, koji ruše autoritet bilo svi- jesno ili nesvijesno, krivi su i od- govorni ljudskoj zajednici, jer iz te- melja ruše ono što mora biti sveto i netaknuto u svojoj biti. Takovi su gro- bari ljudske zajednice, koja se osniva baš na autoritetu, Onaj, kojemu je po demokratskim načelima, većina povje- rila autoritet, ili mu je inače legalno povjeren, taj ga nosi kao ustupljenu vlast sviju pripadnika pojedinih druš- tava. U autoritetu je usredotočena vlast i moć. Svet mora da je autoritet, jer neka znadu dobro preziratelji njegovi, da danas meni sutra tebi, pa kada se jed- nom naučilo neslušati i prezirati autoritet, to se lako mne ispravlja i poragja svim zlim i neugodnim po- sljedicama. Koliko podložnici moraju štovati au- toritet kod svoga starješine, to mora i sam nosilac autoriteta, sam starješina, da visoko drži svoj autoritet, te da svojim ponašanjem dade dobar primjer, da je on dostojan, da nesi onu vlast, koja mu je dana. — Po tomu će ot- skočiti njegova reprezentativna vlast i autoritet, te će podložnici sa pouzda- njem i štovanjem gledati u svoga šefa, i rado se pokoravati njegovim nared- bama i zapovijedima. Možemo slobodno kazati, da svaki zreli čovjek bio na položaju iline, ima svoj autoritet proma nižemu od sebe. I ovaj lanac povezan je čašću i duž- nošću, pa je nekako prirodno ljudskoj duši, da drži do svoje časti, moći i autoriteta, inače se buni i s pravom se buni, ako njegovi podložnici ne slušaju i ne rade, ono šio im se na- laže, On hoće da se njegov autoritet poštuje i ima pravo, i svak će mu to odobravati. Ako sada pogjemo s manjega na više, onda nam je odmah jasno, da Ne zaboravite na NIVEA! Ona jača Vašu kožu!!! što je auturitet viši i odgovorniji, to se mora kao takav više i gledati poštovati. Svi moramo biti za poštovanje auto- riteta, pa nosio ga ma ko bio taj, viša pak vlast je pozvana, da sudi da li dotična osoba dostojno nosi autoritet, a ne pojedinci, Ali na žalost mnogo puta, sa bilo kojih privatnih razloga, napada se oso- ba, koja nosi autoritet, i taj se napadaj hotimično ili nehotice izrodi i napada se baš onaj autoritet direktno, a osoba indirektno, Još gore je kada se neko napada, a ne zna se za uzrok ili se subjektivno sudi ne prosugjujući stvar sa pravog objektivnog stanovišta ili samo površno bazirajući svoje tvrdnje na: rekao rekla, a na stvari nema ništa pozitivna. Bilo kako bilo autoritet se mora po- štovati u općem interesu čovječanstva, a to će činiti svaki onaj, koji nije za- dojen mržnjom, inadom i osvetom, nego komu je uistinu stalo do napretka i boljitka megju ljudima, on će štovati autoritet i držati će se na visini izo- braženog i kulturnog čovjeka. U prvom redu moramo poštovati i crkovni i državni autoritet, pa roditelj- ski, te uopće svaki društveni autoritet, jer se na njemu osniva poredak, na- predak i svaki uspjeh u djelovanju za- družnog ljudskog rada. Odjeci Papine enciklike Papina enciklika protiv komunizma doživjela je silni interes i obilate ko- mentare svjetske štampe. Tako i fran- cuska štampa, i desničarska i ljevi- čarska, donose šire izvatke iz enci- klike. Značajan je komentar, što ga je na- pisao poznati Charles Pischon u ,/? Echo de Paris“ pod naslovom , Jedna velika enciklika“, Tu kaže: ,Komuni- zam je — ne samo teoretski, nego i praktički, koji je svojim podvizima natopio krvlju Rusiju, Meksiko i Špa- njolsku — što ga Papa afrontira. Od- sada je za vjernika, za svakoga isprav- nogu inteligenta ustanovljena bitna nespojivost komunizma s primarnim naravnim moralom. Neizrecivo dobro- činstvo ukazuje Papa čovječanstvu još jednom pokazujući što je učinila ,stis- nuta šaka“: poljubac Judin“, Radikalska ,L' Ere Nouvelle“ kaže: Papa osugjuje komunizam u ime krš- ćanstva, u ime individualnoga i soci- jalnoga morala Crkve. Evo važnog akta, koji pokazuje utjecaj Crkve u svijetu“. I njemački su listovi pozdravili en- cikliku s nadom, da će oma donijeti velike plodove u cijelom svijetu. A kad je objelodanjena druga enciklika o Njemačkoj, naglo su ohladnile simpa- tije te iste štampe za Svetu Stolicu. ad ef IZJAVA G. R. GIUNIA DEFINITIVNA KAPITULACIJA ,GLASA BOKE“ U vezi sa urednikovim člankom g. Rudolf &Giunio, glavni ,maher“ pri »Glasu Boke“, smatrao je za zgodno da dade jednu svoju izjavu. Jezgra je ove izjave ovo: ,Pisacje još i anoni- man i prema tome je sve to jedna važna rabota. Megjutim mi je izjaviti da anonimnom piscu neću odgovarati“. A malo dalje: ,Ja ga pozivam da otvo- renim vizirom istupi za stvar za koju se bori, kako ću i ja otvoreno i po- šteno istupiti za stvar za koju se ja borim...“ A jeste li Vi, gosp. Giunio, prisilili Vašeg ,vjernika“, da ,otvore- nim vizirom“ istupi za stvar za koju se bori? Ili ste možda računali, da Vaša funkcija viceadmirala ,Bokeljske mornarice“ daje pravo Vašim ,vjerni- cima“, da sole pamet katoličkim sve- ćenicima, i da im oni, a ne crkva, de- kretiraju, što smiju propovijedati, a što ne smiju? Ili da ta ista Vaša funkcija daje pravo ,Glasu Boke“, da, pod si- tom ,prolaznih političkih raspoloženja“ retira katoličko svećenstvo kao neko? roblje? I nije istina što tvrdi Vaš ured- nik, da ona izjava, o kojoj je bilo ri- ječi u zadnjem broju ,Nar. Svijesti“, nije bila dana pred dvojicom katolič- kih svećenika. Jest, ona je izjava pala na uredništvu Vašega lista, i to pred preč. gosp. Ivom Stjepčevićem, biskup- skim provikarom i pred vIč. g. Lavom Spalatinom, biskupskim tajnikom. Ako uredništvo misli da je ovo kleveta, neka stvar izvoli iznijeti pred sud! Mi ne živimo u zabludi, g. Giunmio, niti druge u zabludu vodimo. Vrlo je komotno šutjeti, ali se na neke stvari ae smije šutjeti. Najmanje Vi, kao vi- ceadmiral ,Bokeljske mornarice“ i kao šef ,Glasa Boke“! Istina je, da doka- zivanje iz šutnje za javnost nema mno- go značenja. Ali za praktičan život, osobito u balkanskim prilikama, a po- gotovo u gnjilim kotorskim prilikama, gdje se ljudi boje i da dahnu, da se komu ne zamjere, ,argumentum €x silentio“ može da stekne snagu pe- remptorna dokaza, — Bila je sveta dužnost g. Giunia, obzirom na neke uloge što ih vrši u javnome životu Boke Kotorske, da se svečano ogradi od svake ma i najmanje sumnje o ne- koj sklonosti ideologiji i tendencijama slobodnozidarske lože (članci njegova »Vjernika“ odišu masonskom intona- cijom !). On to nije učinio. Bila mu je sveta dužnost, da spriječi ispade ,vjer- nika“, tog Velikog Besednika ,Glasa Boke“, ili da ih najoštrije osudi. On to nije učinio. Bila mu je sveta duž- nost, da se poskrbi da se dade satisfak- cija uvrijegjenom, oklevetanom i de- nunciranom katoličkom svećenstvu. Om to nije učinio. Ergo... Katolički su krugovi u pravu da iz ove šutnje po- vuku logičkom nuždom neke zaključke, koji za reputaciju g. Giunia nijesu ni najmanje laskavi. Mi smo time došli na kraj svoga posla. Prema tome mogli bismo već i završiti ovu polemiku. Ali smatramo za zgodno, da još u dojdućem broju »Narodne Svijesti“ reasumiramo pozi- tivne rezultate ove polemike. Kažemo »pozitivne“; razumije se za našu stranu jer su za protivničku samo negativni, Ali, prije nego dovršimo, još nekoliko stvarčica, koje će takogjer pripo da definitivno utvrdimo mjesto k uašoj publicistici prlpada , Glasu Boke“, Jedluo pitanje o konkoriaiu Ovo pitanje upravljamo radije g Giuniu kao ideologu integralnog slavenstva i kao poborniku vjer trpeljivosti, bratske sloge i bokel tradicija, nego uredništvu ,Glasa B Zna li vlasnik ,Glasa Boke“ onaj ispad pravoslavnog svećenika obzira ne spominjemo ime) proti korđatu, koji se desio u kotorskoj srpsko-pravoslavnoj crkvi sv, Nikol: nije davno? I kako se tom prigodo apeliralo na ministra predsjednil Stojadinovića da zaštiti interese države ? — Što sudi o tome ,Glas Boke“, or- gan g. Giunia, viceadmirala ,Bokelj- ske mornarice“? Kako je ,Glas Boke“ ustao na obranu katoličke crkve (svi su pri uredništvu katolicil)? Je li barem u ime vjerske trpeljivosti i m megju nama, — a to je tradicija u Boki! — protestirao i osudio takav postupak? A ,Glas Boke“ umije da digne viku na katoličke svećenike, k mirno, trijezno, ne vrijegjajući nik tumače ili i samo spomenu katolič nauku ! Zar to nije uistinu pravi prav- cati vjerski defetizam ? Jezik ,,Glasa Boke“ m»Jedna šuplja lubanja“, ,kukolj“, »duševni eunuh“, ,drumski razbojnik“, anonimni nevaljalac“, ,okorjeli, stari pokvarenjak“, gavran“ (u pretpostavci da je dopisntk ,Narodne Svijesti“ sve- ćenik!) Evo, ovo je jezik ,Glasa Boke“, razumije se, za katoličku štampu i za njezine dopisnike, za katoličku crkvu i njezine pravovjernike, dok se ispadi na konkordat i na katoličku crkvu ni po kroničarskoj dužnosti ne notiraju. Pretprošli broj ,Glasa Boke“ ima ova- kav oglas: ,Gavran nas je zbilja po- slušao. Nastavio je da grakće da je milina. Danas, megjutm, imamo važ- nijeg posla, pa je za strvinara i ovo- liki prostor teško i jedva utrošen“. Eto, to je etičko-kulturna linija ,Glasa Boke“. Čini ti se da čitaš najgore mark- sističko glasilo, za harangiranje rad- ničkih masa. Uostalom, oficiozna je terminologija ,Glasa Boke“ čisto srp- ska, pa i onda kad piše latinicom. aaa nj IRO. NRK QL Što je Kafa Hag za srce to su Zeiss-Umbral stakla za oči, Zaštitite Vaše oči od prejake svjetlosti. Za sve informacije kao i pro: spekte obratite se na stručnog optičara BOGDAN DUBROVNIK ad