Broj 28 VIDLJIVE EUHARISTIČNE POJAVE Velika tajna presv, Euharistije djelo je neizmjerne Mudrosti i Ljubavi bo- žanske Riječi, dragoga nam Spasitelja Isu.Krsta. Nijedan ljudski um nije u stanju da je dokuči; nijedna ljudska duša ne bi mogla u nju vjerovati, bez madnaravne milosti Vjere, koja osma- žuje dušu da može podložit um i volju objavljenim nadnaravnim otajstvima, Mi znamo, da je Euharistija uzvišena kršćanska Tajna, u koju su vjernici, počamši od apostola i njihovih učenika čvrsto vjerovali, na osnovu riječi Spa- siteljevih, koji je prvi ma posljednjoj večeri pretvorio kruh i vino u svoje vlastito Tijelo i Krv, i naložio sveće- nicima Novoga Zavjeta, da to isto čine na uspomenu njegove muke i smiti, I to se svakog dana i svakog časa ne- prekidno vrši; od zore od noći i preko noći do zore; od istočnog do zapadnog kontinenta na prostranoj kugli zemalj- skoj, na žrtvenicima Novoga Zavjeta, prema davnom proročanstvu Malahijinu — .Na svakome mjestu prikazuje se imenu momu čista žrtva pomirnica“. Euharistija, to najveće čudo Ljubavi Božje prama čovjeku, činila je i čini uvijek nevidljivih čudesa milosti u du- šama vjernika, počevši od čudesne okrjepe prvih mučenika sve do naših dana, dar& krvavih i beskrvnih borba, izmegju vidljivih i nevidljivih protivnika Isukrstove nauke. Ali je kroz duge vje- kove kršćanstva bilo i vidljivih čudes- nih dogagjaja u vezi s Euharistijom. Ovi su dogagjaji utvrgjeni brojnim svjedočanstvima savremenika, poput drugih historičnih činjenica, i ne dadu se lako ubrojiti u legende. Ima li neki dogagjaj potvrdu od ozbiljnih i ra- zumnih svjedoka, on već ne spada u legendu, nego u historiju. Donosimo ovdje dva od takovih čudesnih euha- rističnih dogagjaja, od kojih se jedan zbio u Bolseni, biskupije Orvieta, u bivšoj papinoj državi, pod očima sa- moga tadanjega pape Urbana IV (1261—1264); a drugi oko god. 1410 u Ludbregu (u Hrvatskoj). Kad je Urban IV. boravio u Orvietu, gdje se bješe zaklonio ispred navale Manireda Sicilskoga, desi se da kad je neki sumnjičavi svećenik čitao sv. misu u crkvi u Bolseni, biskupije or- vietske, pokazala se sveta hostija na očigled svakomu, poput prave fali, poštrapana ružičastom krvi, izim one česti, koju je misnik dirao prstima; a laneni čistilac i tjelesnik, natopivši se krvi, pokazivaše likove slične čovječje- mu, Objavivši taj isti svećenik stvar Urbanu IV., i pokajavši se gorko za grijeh sumnje, bi odregjeno da se ču- desni tjelesnik svečano odnese u orvi- etsku katedralu, kao što i bi učinjeno, uz pratnju papinu i cjelokupnog klera, dok ga jč vas narod sa ganućem do- čekao u stolnoj crkvi, gdje bi pohra- njen, i gdje se još i danas čuva i u nekim prigodama javno pokazuje; kako za stvar sviedoče crkveni pisci Oaairij Panvini, Ivan Tritemio, sveti Antonin i Vilim Lindano, i prihvaća je kao ču- desni dogagjaj kardinal Lambertini, potlije papa Benedikt XIV, u svome učenome djelu ;,de Servorum Dei bea- tificatione“, f Potašnut tim dogagjajem isti papa Urban IV. proširi god. 1264. na sve- ukupnu Crkvu svetkovanje Tijela Slav- noga (festum Corporis Christi“), koje se već prije održavalo u biskupiji Ličge-a u Belgiji, na poticaj svete Ju- lijane, cistercijske koludrice iz Cornil- . svetkovine 19. septembra; lona, uslijed jednog njezinog mističnog vigjenja u stvari. Kasnije god. 1316. papa Ivan XXII pridoda svetkovini Teo- foričnu (bogonosnu) procesiju. Drugi čudesni dogagjaj desio se je god. 1410, U Ludbregu je tada živio svećenik, koji je puno o tome razmiš- ljao, kako biva da poslije pretvorbe postane u kaležu prava krv Isukrstova pod prilikom vina. Zato položivši ka- lež na otar, pogleda u nj. Kako li osta osupnut, kad u kaležu ne ugleda vino, nego pravu krv gdje vri. Bog mu učini to čudo da mu rasprši sumnju. On se prepadne i ne htjede da stvar očituje, već pohrani kalež s krvi i zazida gau gradskoj kapelici iza otara, ne kazu- jući nitkome ništa. No naskoro se po- gibeljno razboli, i dade dozvat sveće- nika da se ispovjedi, a iza toga iskaže sve ispovjedniku, i blago u Gospodinu preminu. Ta je krv poslata u Rim sv. Ocu Papi. Stvar se dugo istraživala; pak od prilike sto godina kasnije preda molbu plemić Toma Zerez, vlasnik imanja Lethgenut, papi Juliju II. (1503—13.), da se stvar riješi. Papa sve to da istraživati dvojici opata: de Boersu i de Chyaku, koji su tada bili u Zagrebu. No sv. Otac Julije II na- skoro umre, a njegov nasljednik Lav X ispitivanje završi i izda o tome bullu od god. 1513., koja se hrani u žup- nom arhivu u Ludbregu. Kalež, kako se kaže u bulli, sa tajanstvenom krvi povraćen je u Ludbreg župnoj crkvi presv. Trojstva za čuvanje i čašćenje. Pobožni vjernici tamo iz daleka putuju, gdje se kalež sa krvlju izlaže štovanju svake godine u tri odregjena dana, i u nedjelju prije Male Gospe (pred Malom Mašom).* Još ima, zacijelo, takovih: slučajeva širom katoličkoga svijeta. Tako se u katedrali u Augsburgu čuva posvećena hostija crvene boje i slična mesu, ito od g. 1194. Svake se godine čini pro- cesija 11.og maja, u kojoj se ona nosi i štuje. Ima i jedan najnoviji slučaj, što se desio u augustu 1936, koji su donijele talijanske novine, i po njima ineke naše. U italijanskom mjestu Pa- ganico Sabina, kad je župnik pri ne- djeljnoj misi prelamao posvećenu ho- stiju, potekla je iz nje krv na tjelesnik. Župnik skoro da se nije onesvijestio i jedva dokonča misu, a svijet nagrne da vidi kaplje krvi na tjelesniku. Po- znati su i meki slučajevi različite ka- tegorije od ove, a koji svi nose obi- lježje nadprirodnosti, Tako se u Napulju obično svake godine rastapa u gostari i uzavri zgusnuta krv mučenika Sv, Januara (iz IV. vijeka) u dan njegove slučaj po- tvrgjen od više naučnih komisija. Kod nas u gradu Hvaru hrani se u katedrali malo Propeće, iz kojega je prokapila krv god. 1510. Ob ovom dogagjaju vodio se od tadanjih crkvenih i svje- tovnih vlasti strog proces, za dugo vre- mena, koji je potvrdio istinitost doga- gjaja.** Sve je ovo dokazom ljudima razuma i dobre volje, da se tajanstveno i nevidljivo ipak kadgod i vidno za ljude očituje. Niko Štuk * Ovaj dogagjaj iz Ludbrega crpio sam iz članka veleč, Franja Stefana, uvrštena u jednom predratnom broju ,Euharističnoga Glasnika“, nepoznatog mi, jer zagubljenog nadnevka. ** [stražni postupak uvršten je u spljet- skom ,Bullettino di Archeologia“ na zale- gjicama istoga god. 1909 i naprijed. »NARODNA SVIJEST“ 15 Srpnja 1937 Strana 3 7 b U: šaš. : jena prika Bmn= po : aii PETROLGAS KUHALO o I JER I ETA VN E EO. željeza i bvornicu (SAD EEA | JA samo za 70 para Usile i narudžbe na Bečka laveonica | | | strojeća d.d Orijek | lie Povodom blagoslova novih orgulja u (Nastavak) Čuvajmo se ekstrema. Ne smije se zanijekati da instrumenti moćno dje- lju na ljudski duh. Osim orhestralnih instrumenata u crkvi se razliježe glas »kralja instrumenata“ — orgulja. Iz jednog magičnog skupa svirala, u ko- jemu su kao sakriveni bezbrojni i raz- mi glasovi prirode, na niz svirača o- glasuju se i očituju razne istine, t&de razne osjećeje. Nad / orhestralnim in- strumentima orgulje se mogu ponositi srodnošću s ljudskim glasom; bogati- je su te mogu da razviju veću zvuč- nost; ozbiljne su, zato isključuju sen- sualae dopadnosti i učinke isprazne virtuoznosti. Pobugjuju blago, istodob- no veselo raspoloženje. Ako se ne dađe opisati, dade se iskusiti kako umiruju, stišavaju. Njihov načim emi- tiranja glasa, njima vlastit trajni pro- ces vibracije, ekspansivnost zvuka it.d, bilo da se pojavljuje u formi reskih, mekanih, istaknutih ili moćnih regis- tara uvijek prouzrokuju smirenost, o- prečnu bučnim, profanim agitecijama. Povijest orgulja vezana je reklo bi se po naravi uz povijest života duha, religije, Crkve, I ako su isprva na za- padu služile u profane svrh ipak su dobile svoj sjaj najviše onda kad ih je Crkva uzela pod svoje okrilje. Pravo veli Pijo XI, da ,Crkva ima. svoj vlastiti glazbeni instrumenat, koji je primila od tradicije, a to su orgu- lje; njih se zbog njihove divne uzvi- šenosti i veličajuosti smatralo dostoj- Katedrali nima, da se združe s liturgijskim obre- dima; da, bilo, prate pjevanje, bilo prema crkvenim propisima, dok k muči, izvode blage harmonije. Al tome se treba uklanjati onome pob: kavanju svetog i svjetovnog koje, t krivnjom graditelja orgulja, bilo radi drskosti nekih svirača prijeti Čiste svete misije koju su orgulje pć da u crkvi ispune... Neka se u movima ore samo one skladbe za or gulje, koje odgovaraju veličanst ta i odišu svetošću obreda; sam taj uslov i umijeće graditelja org umjetnost glazbenika u uporabi orgi lja naći će svoj pravi put i svoj procvat na pravu korist svete liturgije Katolička crkva bez orgulja može se reći da je nepotpuna, nijeme, One s pozvane ne samo da ispune baz katedrale već i manje crkve. Ko zanijekati da se u mjesnoj katedre osijećala u tom pogledu velik nina? Sada je ta praznina ispunje: uz cijenu žrtava, koje su upravi ne crkve na ponos. Od osobite nosti mogu se smatrati orgulje ze pjev. zbor, koji će se oko njil simbola kompaktnosti i jediustva ljati za bogatije, veličanstvenije pe. Svi pak ljubitelji liturgije i nosti sa zadovoljstvom poz ovaj gest dobavljanja novih o svijesni da je to u intferesu umje i dubrovačke, katoličke samos g JK. p Gospodarska štedionica Središnjica: SPLIT Podružnice: DUBROVNIK i MAKARSKA Najveći dalmatinski novčani zavod na zadružnom polju. Nove uloške na štednju ukamaćuje najpovoljnije te ih_u svako doba isplaćuje u cjel sti. Otvara tekuće račune. — Daje kratkoročne zajmove. Lombardira sve državne papire. — Kupuje i prodaje vrijednosne papire, devize i valute uz dnevne tečajeve. — Obavlja naj- kulantnije sve bankovne poslove. — Odlične izravne veze u zemlji i inozemstvu. — 9 pokućstvo uređaje slolarska i tanetarska radiona Duhovni [0. križ Pržiona kafe E. TOLENTINO, Dubrovnik Prodavaone : PLACA KRALJA PETRA ULICA KRALJICE MARIJE Podmirite predplatu Za