Broj 32

 

N. Subotić (Split):

OLTARSKI CIBORIJI U DALMACIJI

U mnogim starinskim crkvama oso-
bito  stolnim opaža se, kako su
glavni oltari, a ne rijetko pobočni nad-
višeni sa tako zvanim kamenitim
<iborijem ili baldahinom. U tlorisu
pokazuje ciborij kvadrat od 4 stupa,
mad kojim se diže krov u raznim
oblicima. U slučaju ciborija odlično
se ističe neko svečano i slikovito dos-
tojanstvo svetog žrtvenika, na kojem
se prikazuje nekrvna euharistična žrtva.

Oltarski ciborij potječe iz katakomba.
U tom podzemnom groblju stari su krš-
ćani u udubinu stijene pri zemlji postav-
ljali za odlične vjernike bogato izva-
jani sarkofag a nad njim bi gradili
polukružno posvogjen svod u obliku
arkosolija. Zna se, da je ,arkosolium“
bio mučenički grob, koji je bio ugra-
gjen u stijenu u vodoravnoj crti sa
pločom, koja je pokrivala grob, a nad
njim je izragjen polukružni svod, iski-
ćen naokolo simboličnim slikarijama.
“Ta vrsta groba zvala se je ,arcosolium“,
Mješte sarkofaga ili rake došao je na
to mjesto oltar. Kašnje je taj oltar bio
maknut iz udubine i postavljen na
dnu jedne kripte dalje od zida. U tom
slučaju, da nad grobom može biti
prijašnji svod arkosolija, morali su oko
oltara postaviti četiri kolone, nad ko-
jima počiva svod. To je početak oltar-
kog ciborija ili balkina.

Ime ciborij za tu vrst oltara ne do-
lazi od one posude ili golubice, koja
je visjela u zraku po srijedi ciborija, a
u kojoj posudi je bila pohranjena sv.
Hostija. Taj kameniti baldahin se proz-
vao zbog toga, što mu krov ima formu
jedne čaše, dakako okrenute (ciborium).
Stupove su ciborija u početku gradili
ne samo iz kamena, nego tako-
gier iz kovine i drva. Četiri
su stupa nosili arhitrave naokolo, a
nad njima je počivao krovili uzvišak,
Kašnje arhitravi bili su nadomješteni od
polukružnih arkada, a u vrijeme gotice
je naravno vladao nad stupovima oštar
luk, a nad njime krov. Taj krov ili je
bio ravan (slučaj oltarskog ciborija sv.
Stošije u Zadru) ili je imao oblik ku-
pole, čak i tornja, koji je ma vrhu
svršavao sa križem.

U ltaliji su se sačuvali svakovrsni
oltarski ciboriji, a bilo ih je i u doba
renesanse. U Njemačkoj su ciboriji
primaknuti na samu stijenu a pripadaju
ponajviše stilu gotice. Ako su ciboriji
pobočnih oltara — kao u Njemačkoj —
povezani spojeni zidom, onda sliče
izdubenom luku, što ga nose dva ili
četiri stupa. Danas oltarski ciboriji
mažalost nijesu više u modi, ali su
Nijemci opet preuzeli inicijetivu da
grade ciborije, kao što to radi umjet:
nički zavod A. Steinera u  Fiirsten-
feldbrucku, kod Miinchena. I zbilja ci-
borij pretstavlja visoke odlike crkve-
nog graditeljstva i služi ozbiljnom
uresu samog oltara, naročito ako se
nalazi u prostranom koru. S desne i
lijeve strane ciborija kao si traga u visini
kapitela vješali su izmegju stupova
zastore koji su zatvarali ciborij ma
početku kanona u Misi, a to da se
zaštiti svećenika od bilo koje smetnje
i da se u vjernicima pobudi strahopo-
čitanje prama presv, Euharistiji. U ne-
kim crkvama u lialiji i u Francuskoj
u drugoj polovici srednjega vijeka cibo-
rij nema svoda ili krova, nego se
zastori postavljaju izmegju četiri stupa
a na vrhu arhitrava postavljaju kipove
angjela i svetaca pa i kandelabre.

Osobitu pažnju zaslužuju oltarski
ciboriji gragjeni još za dobe hrvatske
dinastije u Dalmaciji. Ističem u prvom
redu oltarski ciborij kraljevske dvorske
crkve sv. Marte u Bijačima iz 9. vijeka.
Taj su ciborij rekonstruirali sa otkopanim
fragmentima u splitskom arheološkom
muzeju. Krov mu je piramidalan a važ-
na je i plastika koja se opaža na toj
»radnji. Svojom ozbiljnom konstrukcijom

ostavlja u gledaocu dubok dojam iako
je plastika u detaljima još primitivna
i jednostvavna, Sv. Marta u Bijačima
u blizini kraljevskog dvora hrvatske
narodne dinastije bila je zasnovana,
kao bazilika na 3 lade. I taj je ciborij
krasan primjer starohrvatskog monu-
mentalnog graditeljstva. Našao se je
takogjer vrh  ciborija stolne crkve
hrvatskog dvorskog biskupa u Kninu,
u sv. Mariji u Biskupiji. U Rabu imamo
djelomično sačuvani ciborij gradske
katedrale iz XI vijeka. Taj ciborij je bio
nošen od 6 stupova iz mramora, a to
je veli L. Karaman, vrlo rijedak oblik
oltarskog = ciborija. Najveću  pred-
nost davaju stručnjaci čuvenom cibo-
riju u velebnoj katedrali sv. Ivana Ur-
sina u Trogiru. Gragjen je u roman-
skom slogu iz 13. vijeka. Vajarske su
radnje na tom ciboriju izvršene osobi-
tom finoćom i rutinom i s mnogo sen-
zibiliteta za otmeni relief, Kupola mu
je osmerokutna podijeljena finim stu-
pićima na dva kata.

U stolnoj crkvi sv, Stošije u Zadru
ističe se oltarski ciborij iz doba roma-
nike sa ravnim krovom. Kapiteli su
tog ciborija iz 14 vijeka izragjeni buj-
nom fantazijom. Kako je kor prostran
olterski se ciborij lijepo harmonizuje
sa cjelinom arhitetonskog djela. Zna-
tan je takogjer oltarski ciborij iz dobe
hrvatskog monumentalnog graditeljstva
u stolnoj crkvi sv. Tripuna u Kotoru
sa osmerokutnim krovom. I taj je ci-
borij vrlo važna plastična radnja koju
ističu najviše Iveković i Vasić. Krasan
je dekorativni relief na  arhitravima
stupovlja, što nosi osmerokutnu kupolu
ispod koje se ističe oltar sa svojom
divnom jednostavnošću.

U Dubrovniku se nije sačuvao iz
starine nijedan oltarski ciborij. Ali su
taj ciborij imale sve znatnije crkve iz
dobe hrvatskih vladara, maročito kra-
ljevska zadužbina, crkva sv. Stjepana,
sada porušena u vrtu b. sjemeništa. I
monumentalna stolna crkva Velike Go-
spe porušena potresom g. 1667 je imala
oltarski ciborij u romanskom stilu
prema duhu vremena. Oltarski su ciborij
imale i neke crkve iz dobe hrv. vladara
na Pelješcu, kao Gospa od Lužina u
Stonu sv. Petar ,ad ripas“ u Trpnju.
Nažalost uišta se od toga nije sačuvalo,

Megjutim oltarski ciboriji u dalma-
tinskoj Hrvatskoj nijesu prosta kopija
sličnih radnja izvan Dalmacije, jer oni
pretstavljaju neku posebnu hrvatsku
varijantu. Ta je varijanta mogla nastati
utjecajem cistercitskog tipa iz južne
Italije. Ciborij iz sv. Marte u Biačima
je srodan sa ciborijem po prilici iz
iste dobe u Perugii (Italija). No vidi
se u detaljima da hrvatski majstor hoće
da modeluje na svoj način, a pri tome
su bili mjerodavni i liturgični zahtjevi
u rasporedu prostora dotične crkve.

Pojava oltarskih ciborija u Dalmaciji
zaslužuje poseban i opširan studij. No
ovi retci će biti dostatni da se uvjerimo
kako naše autohtono hrvatsko gradi-
teljstvo nije zanemarilo nijedan predmet
iz područja sakralne umjetnosti.

Iaače treba istaknuti, da je oltarski
ciborij bio omiljeli arhitektonski motiv
u rimskim bazilikama pa i u mnogim
lombardijskiin bazilikama. Zato bi bilo u
duhu starokršćanske pa i starohrvatske
prakse, da se opet u naše crkve uvedu
prema stilu oltarski ciborij. Oreste
Pantalini u jednom svom djelu (, Arte
sacra e liturgia“ Milano 1032) veli :
Ciborij je dostojan i prikladan završe-
tak oltara naročito u crkvi znatnih pro-
porcija, samo ako se izgradi sa umjet-
ničkim ukusom iz plemenitog gragjev-
nog materijala bez obzira na štednju“.

Treba mimogred spomenuti, da se
imenom  ciborija u liturgiji katoličke
Crkve nazivlje takogjer piksida u kojoj
se čuva HEuharistija za pričesnike u
svetohraništu.

NARODNA SVIJEST 23 Srpnja 1937

 

 

Strana 5

Umjetničke ženske crkvene radnje
u starom i novom Dubrovniku

1. Incefi, Megju vrlo vrijednim žen-
skim radnjama u starome Dubrovniku
ističu se neki veoma fino izragjeni
incefi (antipendiji).

Na prvom mjestu stoji incef kojim
se zagrće glavni oltar u katedrali. Ovaj
skupocjeni iucef izvezen je na crvenom
polju. U sredini u medaljunn prikazuje
Gospu, koja sjedeći drži djetešce Je-
zusa položena na skutu. Navezen je u
reliefu sa zlatnom niti a punto pittura.
Cijeni se, da je ovaj incef rad dubro-
vačkih dumana, a po stilu spada u 14.
ili najkašnje u 15. vijek, Pred 40 go-
dina zaslugom preč. kanonika Dan. Iva
Ferranti, onda rektora katedrale, spa-
šen je od propasti. Na staromu sred-
njemu dijelu ovog incefa, jer su mu
krajevi nadodani pri popravku, vide se
konture starog veza i po nekim zna-
kovima se sudi, da ga je resilo drago
kamenje i biseri što se jes vremenom
otsukalo.

Drugi je takogjer veoma važan incef
iz 17. stoljeća navezen od dumne Ma-
rije Stay, domenikanke iz manastira
sv. Katarine u Dubrovniku, sestra gla-
sovitoga Beaedikta Stay. Ovaj je incef
navezen u reliefu sa svilom i zlatnom
na svilenom polju, koje je s vremenom
dobilo žutkastu boju. U medaljunu
u sredini incefa vidi se Jezus, koji
drži dvije krune, jednu zlatnu a drugu
trnovitu i nudi ih sv, Katarini Sijeaskoj
da izabere koju želi. Medaljon je iz-
vezen a puuto ipittura, Ovaj se incef
za blagdane stavlja pred oltar Križa u
kapeli presv. Sakramenta u katedrali,

Treći incef vrlo vrijedan pažnje je
onaj što se izlaže pred oltar sv. Vlaha
u svečevoj crkvi samo dva puta u go-
dini na svečev blagdan i na Ruku sv,
Vlaha 5. VII. Navezen je na crvenom
svilenom polju sa zlatnom i srebrnom
niti u reliefu. U sredini je medaljon
izragjen takogjer a punto pittura, a
prikazuje  ,Angjeosko Navještenje“.
Drži se da je i ovaj incef rad dumne
Stay, jer je glavna svečanost u domi-
nikanskom manastiru sv. Katarine bilo
Navještenje.

U maše doba naslikala je gospogia
Marija Marotti medaljone na dva incefa
u Maloj Braći, a u našoj zavjetnoj
crkvi ,Spasu“ vidimo incef naše dične
gospogjice Ike Bizzarro, koja je u me-
daljonu naslikala našu dragu ,Gospu
Milosrgja.“ G.gjica Ika, potomkinja sta-
rih naših matrona, htjela je da slijedi
primjer starijih dubrovkinja, koje su
prošloga vijeka svojim rukama izradile
i darovale fapit za zavjet crkvi ,Spasu“.

2. Zavjetni tapit u crkvi ,Sv. Spas“.
Sv. Spas zovu u Dubrovniku zavjetnu
malu crkvu, koja se nalazi blizu crkve
franjevačke. Ova elegantna mala crkva,
lijepa radi čistog svog stila i radi
svoje starine, posvećena je Spasitelju
Isukrstu. Crkvica je podignuta nakon
trešnje godine 1536 i poviše vrata nosi
ovaj natpis:

Ad avertendam coelestem

iram in maximo terrae tremore
hanc sacram aedem Se. Rha. vovit
anno a Christi natali die DXX
supra M.XVI. Cal, Jan. Dan.
Rhes. et Dam. Min, faciendum
curarunt et Pe. Seor.

Za francuske okupacije Dubrovnika
bila je sekvestrirana i pretvorena u
magazin za držanje soli.

Crkvica je unutra sasvim interesantna
zbog veoma ukusnog arhitektonski
gragjenog plafona, te je sredinom proš-
loga vijeka povraćena bogoslužju, iako
se još uvijek vide i osjećaju posljedice
teške uspomene francuske sekvestracije.

Na jedinom oltaru slika predstavlja
Propelo, a povrh crkvenih vrata stoji
velika slika koja predstavlja Uzašašće
Gospodinovo. Ova je slika od nepo-
znatog ali svakako klasičnog kista.

U Dubrovniku opstoji predaja, da
su ovu crkvicu, za zavjet, pomogle gra-
diti dubrovačke matrome te da su one
prenosile kamenje pri njenoj gradnji.
S toga iz pobožnosti pa i u čast i ma
uspomenu ove domaće predaje, nakon
zemljotresa od godine 1843 dostojne
potomkinje izvezle su fapit (ćilim) koji
još i danas — u svečanim prigodama
—- pokriva tlo kapele, S donje strane
naličja stoji prišiven četverokutni ko-
mad bijelog platna, na kome je napi-
sano u ondašnjem pravopisu :

Nakon trescgne 14 rujna g. 1843.
Trud i ves gnihovieh ruka
Vladike dubrovačke

Jedinom Spasitelju svijeta

U gnemu zavjetnoj crkvi
Poklagnaju, posvetivaja“.

Matrona, koja je radnjom upravljala,
bila je gospogja Mara Gozze, a sa-
radnicama je bilo odregjeno koliko
svaka ima da izradi, Vez je bio na
dvonitki na križić. Dvonitka je bila
podijeljena na četverokute i predana
svakoj saradnici da izveze,

Ali s vremenom se taj tapit bio nešto
oštetio, pa su ga pred desetak godina
dubrovačke gospogje u lijepom broju
i izglednom zauzetnošću popravile, Li-
jepe uspomene blagopokojni biskup
Marčelić dopustio je bio, da u velikoj
dvorani biskupskog dvora gospogje
obavljaju taj posao oko popravka i
čišćenja ovog zavjetnog tapita dubro-
vačkih žena.

3. Misni paramenat u narodnom
vezu za ,Gospu od Milosrgja“. Mi-
lost Božja me je nadahla da se pove-
dem za našim starim dubrovačkim
gospogjama, koje su ljubile ljepotu
u crkvi prama onoj psalmiste: ,Do-
mine, dilexi decorem domus tuae.“ [
uputile smo da se izradi za svetište
naše premile ,Gospe od Milosrgja“
misni paramenat t. j. planitu (kazulu)
i ostalo što joj pripada. Moja je ideja
bila da sve. bude naše i roba i vez i
rad. I sve smo se složile i uspjele,
Svila (seta cruda) je izatkana na Lopu-
du t. j. svilene bube, čahure-funkjele
naše, predivo, osnova i podka naša,
dakle svilena tkanina naša. Izvezena je
u narodnom vezu po motivu iz starin-
skog mrkog konavoskog veza ošva
žutnice. Izradila ga je umjetnica rada
blagopokojna gospogjica Ane Hozman,
koja se osobitim oduševljenjem zauzela
da izvrši cijelu radnu i krojučku i ve-
ziljsku. A uprav je majstorski sve iz-
vršila, da joj služi na čast i uspo-
menu*,

Ovaj se misni paramenat upotrebljava
u svetištu ,Gospe od Milosrgja“ samo
na najveće svečanosti. Nek je svima,
koji su pomogli, da se je ovo izvan-
redno lijepo djelo i prvo svoje višti
moglo izvesti, plata od Boga i naše
drage ,Gospe od Milosrgja“

L. B. B.

 

 

* Ova vrla vezilica bila je skromna i sak-
rila se kao ljubičica. Posjedovala je svoj
skupocjeni album, u koji je bila sakupila sve
motive konavoskog veza, a bila je i među
prvim sakupljačicama narodnih vezova. Njoj
su bile povjerene mnoge teške radnje od
visokih ličnosti, što je sve vrlo pohvalno i
sa priznanjem izvršila. Bilo joj je ponuđeno
da bi otvorila u Dubrovniku školu u koju
bi dovela mlade konavoke, koje bi poduča-
vale građanke u konavoskom vezu, ali je
ona u svojoj skromnosti to odbila.