TAKSA PLAĆENA U GOTOVU
'—————————nnan

Narodna Svijest

 

GOD. XIX — BR. 40.

DUBROVNIK,

Tko je nasrtljiv?

Konkordat je drača, koja se je za-
bola duboko u petu stanovite publike,
koja zbog toga još uvijek ne prestaje
kričati i sa mnogo srdžbe i pakosti
lomata rukama, nogama i perom una-
okolo ne bi li se tko lud prepao. Ali
sav je taj posao uzaludan jer... ka-
ravana ide dalje!

Ima onih koji vele da je u konkor-
datskoj borbi najvažniji politički mo-
menat, jer su pristaše skrahiranih pro-
tunarodnih režima htjeli na konkordatu
oboriti vladu dr. Stojadinovića i sami
isplivati na površinu, da opet zajašu
ma narodnu grbaču. Bit će da je tako
i mi to priznajemo, ali ipak mi kato-
lici Hrvati stojimo na tome, da su
akciju proti konkordatu poveli oni kru-
govi, koji misle, da pravoslavlje mora
da bude državna vjera bez obzira na
Ustav i činjenicu, da se u Jugoslaviji
nalazi 5 milijona katolika. Pod ovim
kriterijem i vidikom ocjenjujemo sve
što se u vezi s konkordatom govori
i piše.

Nedavno i baš dne 4 o. mj. izišao
je u našem gradu članak ,Zbog kon-
kordata“, Nepotpisani auktor ispituje
u njemu uzroke ,naše svagje“, Za
njega je osim Austrije, koje više nema

_ »još neko uzrok naše nesreće“. Da bi
našao krivca te ,naše nesreće“ poseg-
muo je auktor u stranice povijesti Bosne
ponosne. Dragocjenjeni rezultati znan-
stvenog (!) proučavanja nepoznatog
auktora su ovi:

»Bosna! — ta nesrećna zemlja...
stradala je naročito pridolaskom bogu-
mila, ...a koji su joj zadali mnogo
jada zbog nasrtljivosti i vjerske nesno-
šljivosti rimskog pape, koji je od Kulina
tražio da očisti zemlju od ,jeresi“...
Ista ta zemlja Bosna bila je za punih
250 godina ,mučena fanatizmom ka-
toličkih sveštenika, koji su silom i pa-
pinim blagoslovom odvodili bogumile
i pravoslavce u katoličku vjeru“...
»Do tada historija je zabilježila, da su
se dvije oprečne sile, dvije ideologije,
koje su jedna drugu isključivale, —
Turčin i papa — pašle barabar u is-
trijebljenju srpskoga naroda u Bosni“,

Iz ovoga nije teško zaključiti auk-
torovom logikom, da je kao nekad u
Bosni tako i danas katolicizam sa ,na-
srtljivosti i vjerskom nesnošljivosti rim-
skog pape“ i ,fanatizmom katoličkih
sveštenika“ uzrok ,naše svagje i ne-
sreće“. Nu da vidimo što nam o tome
govori prava objektivna povijest i či-
njeničko stanje?

Bogumili, sekta koja je nikla u Maloj
Aziji, a došla iz Bugarske u Bosnu
koncem XII st., bila je pogibeljna ne
samo s vjerskog nego i sa socijalnog,
državnoga gledišta. Zapostavljali su uz

vjersko-crkveni takogjer i društveno-
državni auktoritet i zakone,

Kulin ban, koji je vladao u Bosni
od 1168 do 1204 protežirao je bogu-
mile i čak sam postao bogumil skupa
sa ženom i obitelji. Mislio je da će se
tako lakše otresti vlasti ugarskog kralja,
pod kojim je tada bila Bosna. Bogu-
mile je protjerao iz Srbije i Stjepan
Nemanja jer je uvidio, da mu je ova
sekta pogibeljna za državu. Kulin ban
je bio u rodbinskim vezama sa Ne-
manjom, jer je brat Nemanje Miroslav
Zahumski imao za ženu sestru Kulina
bana.

Vukan, vladar Duklje, obavijestio je
Inocencija Ill o bogumilskoj sekti u
Bosni i zamolio, da poradi kod Hen-
rika, ugarskog kralja, da istrijebi bo-
gumile iz svoje države, Henrik je po-
zvao Kulina bana na odgovornost,
Ovaj se je pravdao tim što je izjavio,
da je mislio, da bogumili nijesu here-
tici, nego pravovijerni katolici. Obećao
je, da će poslati u Rim nekolicinu
predstavnika, koji će obavijestiti Ino-
cencija Ill o pravoj vjeri njega i nje-
govih zemljaka. Delegaciji, koja je
otišla u Rim 1202. bili su na čelu du-
brovački nadbiskup i arhidjakon Martin.

Na molbu delegacije papa je poslao
u Bosnu Ivana de Casamaris i Ber-
narda, splitskog nadbiskupa, metropo-
litu i Bosne. Pred njima se je odrekao
Kulin ban bogumilske sekte a s njim
njegova obitelj i ostali bogumili.

Što se pak tiče zajedničke akcije
»Turčina i pape“ auktor članka ,Zbog
konkordata“ se je zaletio. Poznato je
naime, da su Turci protežirali pravo-
slavlje proti katolicizmu i kad netko
nije htio da primi islam onda su mu
dali da bira pravoslavnu vjeru, ali ka-
toličku nikako.

Mi bi preporučili onom auktoru, da
malo bolje proučava povijest i origi-
nalnu korespondenciju izmegju pape,
Nemanje, Vukana, ugarskih kraljeva,
Kulina bana i dr., pak će tu naći mno-
go toga što će ga udariti po prstima.

 

ri
arodnu Soifesf“ 1

POZOR!
PRISPJELE

kod firme: J. RONCEI Dubrovnik

 

 

 
 
 
 
 
 
  

(ži

a ... dajte da Vam nešto predložim:
Dobar savjet pokušajte jedanput da operete zube
ORINENIIZEANTINJENCIKDIDIEIMM

sa Chlorodont-pastom za zube, pa

kad Vam zubi postanu sniježno bijeli, bićete vrlo zadovoljni
da ste poslušali moj savjet. I pored najjače sposobnosti
čišćenja Chlorodont ne oštećuje skupocjenu caklinu zuba,
pošto je čisteća supstanca ove paste mekša od cakline. O tome
će Vas najbolje uvjeriti pokus. Chlorodont pienušavi ili bez
pjene - obe su kvalitete jednako dobre. Domaći proizvod.

lorodont

   

15. Rujna 1937

Rezolucija
poslanika JRZ

Poslanički klub JRZ održao je sjed-
nice 5, 7 i 8 ovoga mjeseca na koji-
ma se povela svestrana diskusija o svim
aktuelnim pitanjima političke ekonom-
ske i finansijske prirode, Poslanički
klub JRZ je dao obavještenje za jav-
nost o toku rasprave u šest tačaka.
Mi donašamo drugu tačku, u kojoj se
izmegju ostaloga kaže:

Vlada u želji da svim vjeroispovi-
jestima zagarantuje punu ravnoprav-
nost, prešla je na sregjenje vjerskih
odnosa u državi, Pošto je 1929 g. bio
odnijet zakon o srpsko-pravoslavnoj
crkvi, a 1936 o muslimanskoj vjerskoj
zajednici, ostalo je još neriješeno pi-
tanje odnosa sa rimokatoličkom crk-
vom. Unutrašnji mir naše zemlje ne
može se zamisliti bez sregjenja vjers-
kih odnosa svim zakonom priznatih
vjeroispovijesti. Zemaljski ustav garan-
tira vjersku ravnopravnost svim  gra-
gjanima. Kako se može govoriti o po-
litičkoj ravnopravnosti, ako nema rije-
šenog pitanja vjerske ravnopravnosti ?
Zakoni o srpsko-pravoslavnoj vjerois-
povijesti i muslimanskoj vjerskoj za-
jednici donijeti su u svoje vrijeme u
punoj tišini bez ikakvog mješanja pred-
stavnika drugih vjeroispovijesti. Klub
poslanika JRZ stoga sa žaljenjem kon-
statira da se bez stvarne potrebe u ri-
ješenju pitanja Konkordata unijela jed-
na nerazumljiva nervoza, podržavana
od izvjesnih opozicionih grupa u zem-
lji putem laži i kleveta. Tako je od
ovog pitanja vjerskog karaktera otvo-
reno jedno političko pitanje. Klub pos-
lanika JRZ u ovom momentu smatra
za dužnost da istakne puno i nepoko-
lebivo povjerenje u predsjednika vlade
g. dr. M. Stojadinovića, da i u ovom
pitanju respektira sva prava srpsko-
pravoslavne crkve, i da čuva dostojans-
tvo i autoritet države iznad svega i
svakoga.

 

Spomen 1000 godišnjice Kraljevstva

Hrvatskoga — ilustrirana poštanska

dopisnica sv. Cirila i Metoda na Du-

vanjskom polju. U svakoj pošti samo
dinar.

 

 

 

Vama koji nosite i trebujete
naočale treba apsolutno da na-
doknadite slabost Vašeg vida sa
Perfa Punktuel staklima - Roden-
stock. Jedini zastupnik Josip
Krilić. Osim posebnog optičkog
ateliera pruža Vam veliki i veoma
moderni izbor zlatnog nakita,
satova i argjenterije.

CIJENA Din. 150

Trnovitom
stazom

Nitko ne može prigovoriti Križar-
skom pokretu da je pobirao jeftine
lovorike, Svaka stopa osvojenog zem-
ljišta, svaki korak naprijed obilježen
je mnogim žrtvama i samoprijegorom.
Za Križare to nije značilo nikakovo
iznenegjenje. Odmah na početku svog
rada oni su u svoju lozinku stavili
riječ žrtva da time sebe spreme na
najveća pregaranja, Znali su mladi i
poletni Kristovi borci da je težak boj
kojega su započeli. Težak po zamaš-
nosti ideje koja ih je vodila, ali po
sebno težak radi vremena u kojemu
su započeli svoj rad,

Probuditi uspavane duhove, osvježiti
i produbiti vjerski život i crkovni smi-
sao, popularizirati ideju papinstva ;
jednom riječi: unijeti Krista u sav
život pojedinaca, obitelji, skupina i
naroda, to je pokretna misao osnivača
Križarstva. Velebna i zamašna zami-
sao, težak i naporan pothvat! Mladež
bez osobite spreme: seljaci, radnici,
gjaci. Vojska naoko slaba i nedovoljno
naoružana, ali samo na oko, Tu je
vojska Božjeg duha puma. Poniznost i
nesebičan rad za Boga uz pomoć Božju
obilježuju Križarstvo. Bez mnogo no-
vinske reklame, bez mnogo iraza i
bučnih programa Križarstvo se je od
svojih početaka afirmiralo svojim so-
lidnim radom. Lovorike koje Križarstvo
pobire uz najteže žrtve neće unijeti
mlohavost u njegove redove, jer je
svaki Križar svijestan da niti pedalj ne
bi napredovala njegova organizacija
kada bi joj bila uskraćena pomoć s
Neba. Ta misao vodi svakog Križara,
koji je dostojan tog časnog naziva,
Zato blagoslov Božji i prati rad ta-
kovog pokreta. Neprekidni porast član-
stva, osnivanja novih društava doka-
zuju da  Križarstvo prati blagoslov
Božji i da njegov rad za Boga uz
Božju pomoć nailazi na plodno zem-
ljište. Milost Božja natapa duše i spre-
ma putove Križarstvu. Bog blagosivlje
nesebične napore i idealistički mlade-
nački polet svojih boraca.

Nijesu to fraze, Fakta govore. Ve-
like Križarske smotre za vrijeme ovo-
godišnjih Euharistijskih kongresa u
Dubrovniku, Brodu, Koprivnici i Požegi
dokazuju da je Križarstvo u svoje re-
dove okupilo najveći dio borbene ka-
toličke omladine. Nije baš slučaj što
Križari obavljaju svoje smotre za vri-
jeme Euh. kongresa. Tim svojim na-
stupima Križari javno manifestiraju
svoju vjeru u Euharistijskog Boga i
glasno dovikuju svakome da svoju

 

 

lložne knjižice Srnske Banke

kupujem 15.000— do 20.000 dinara.
Knjižice mogu biti i sa manjim iznosom. — Za škelske
knjige i ostali materijal primamo Uložne knjižice Srpske
Banke uz povoljni tečaj počam od Din. 100:— na više.

liniižara ,,Jadran“

Dubrovnik [

 

 

RR SEEN