NEEE

TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

Narodna Svijest.

 

GOD. XIX — BR. 42.

Dubrovnik ima sreću i čast, da u

* svojoj sredini pruža gostoprimstvo po-

jedincima raznog porijetla, razne nma-
cijonalne i političke orijentacije te raz-
nog vjerskog i kulturnog naziranja.
No ipak je Dubrovnik grad kršćanskih,
katoličkih i hrvatskih osebujnosti i tra-
dicija.

Posebna nasrtljivost dolazi od onih
koji pripadaju društvu , braće od čekića“
a smatraju se k tomu jedino ,nacijo-
nalno ispravnima“, Ti i takovi , ideolozi“
i ,korektori“ javnog mišljenja pa ako
hoćete i morala u Dubrovniku ne pro-
puštaju prilike, da vrše svoju ,propo-
vijedničku“ službu. Dok su bili na
vlasti to im je lakše išlo, a sada se
zadovoljavaju s tim, da izliju svoja
čuvstva i osjećaje preko s formalne
strane javnog, ali u stvari sasvim pri-
vatnog listića, koji jedva može da
predstavlja papirnati Dubrovnik.

Ta vrsta proroka i ,vaspitača“ su-
vereno hoće da riješava ne samo na-
cijonalna nego i vjerska, pa čak i
megjuvjerska pitanja, Oboružan megju-
vjerskom tolerancijom koju dobiva u
masonskoj, valjda ,vilaromskoj školi“,
raspisa se tu skoro jedan od ,braće...“
te ispovijedi ispred lica ,dogmatičara“
— »prirodno shvaćanje vjere“ srpskog
maroda, kojemu, sva je prilika, i on
pripada.

Srpski narod ,zna, da je svaka vjera
osnovana na moralnim principima i da
je svaka pred Bogom jednaka, jer je
svaka izraz duše koja u nj vjeruje, a
da su sve vjere samo forme, po kojima
se taj izraz ispoljava, kao što su i
razni jezici na kojima razni narodi uz-
dižu molitvu Bogu, a svaka je molitva
— ako nije farizejska — od Boga do-
bro primljena, jer su Bogu svi narodi
jednaci (ki, op. naša), nema za njega
privilegovanih, ni odabranih naroda“,

Ovaj stavak fraza sadrži onaj tipični
krajnji vjerski indiferentizam masone-
rije, koja priznaje tobožnju ravnoprav-
nost svim vjerama za to, da bi se
lakše mogla boriti proti Katoličkoj Cr-
kvi, na koju auktor misli, jer u istom
članku govori o konkordatu i Hrvatima.
Objektivnu apsurdnost gornjetvrdnje do-
kazuje zdrav razum. Samo je po sebi jas-
no, da nije svejedno što i kako će čovjek
misliti, odnosno vjerovati o Bogu. Kad
bi Bog bio biće, koje svaki pojedinac
stvara za sebe, — što je uostalom ne-
moguće — onda bi svaki mogao i da
odredi način, kako će s tim bogom
uregjivati svoje odnose. Ali, budući je
Bog apsolutno, realno, savršeno i osob-
mo biće, koje nezavisno od svijeta i
čovjeka postoji od vijeka, a o kojemu
kao Stvoritelju zavisi sve pa i čovjek,
slijedi, da ne može čovjek kao ogra-
ničeno i ovisno biće biti onaj, koji ima
odrediti način za uregjivanje svojih
odnosa prema Bogu. Sam Bog je onaj,
koji pokazuje kako se to ima izvršiti

e da bude dostojno Njega, savršenog
bića i Gospodara svega.

Istim zdravim razumom vogjeni ne
možemo priznati, da je Bog auktor
svih religija, vjera, kad znamo, da se
one megjusobno razlikuju u naučava-
nju o jednom istom vjerskom ili mo-
ralnom predmetu. Pogaustvo je m, pr.

DUBROVNIK, 29. Rujna 1937

TRAGOM DOMAĆEG STRANCA

pripisivalo u Rimskom carstvu bogo-
vima sve ljudske mane i strasti, dok
Kršćanstvo uči ispravno, da je Bog samo
jedan i da je u sebi neizmjerno savr-
šen. Ne može se reći, da je poganstvo
kad uči, da se božanstva smije štovati
najpodlijim nemoralnim činima na pra-
vomu putu kao i Kršćanstvo, koje daje
čast Bogu najuzvišenijom žrtvom, Sve-
tom Misom.

Bog je jedan, jer je On jedna i pot-
puna Istina; stoga i vjera, kao put do
te jedine Istine, može biti samo jedna,
Od Boga objavljenu vjeru predao je
Isukrst Katoličkoj Crkvi, da je čuva i
nepokvarenu posreduje ljudima do
konca svijeta.

Prema logici nedosljednosti našeg
»brata od čekića“ slijedilo bi, da je i
pojedino dijete slobodno odrediti, što
će misliti i kako će poštovati svoje ro-
ditelje. I ako bi u. pr. sin našeg auk-
tora onoga članka smatrao u sebi da
mora prezirati, vrijegjati svog oca morali
bi reći, da je to u redu, jer je to ,izlijev
njegove duše“,

Ali ,brat od čekića“ ne smatra vjeru
onim što bi ona imala zapravo da
bude. Njemu kao i drugovima koji
misle kao i om, vjera ima da bude u
prvom redu ,stup nacije“. Budući da
jugoslavenska

nacija upire svoje poglede
u pravoslavlje, kao vjeru ,macije“ to
je sasvim logično, da katolicizam, koji
je kod nas vjera uglavnom hrvatskog
naroda, ne može biti smatran ravno-
pravnom vjerom u ovoj državi.

Da u svojem zaključivanju ne grije-
šimo dokazuje i ovaj pasus ,brata od
čekića“: ,Mi smo na Balkanu. Neka
se onaj dio Hrvata i svi drugi tamo
amo obazru po toj zemlji, pa će se
uvjeriti, da je Srbija ne samo centar
jugoslavenstva, nego čitavog Balkana,
a Balkan je po prevashodstvu pravo-
slavni i takav će ostati dok bude svi-
jeta i vijeka“.

Kad se čovjek obazre po Balkanu
vidi, da se na njemu nalaze i krajevi,
koji su čisto hrvatski i katolički ,po
prevashodstvu“.

 

Tko oglašuje
taj napreduje!

 

Nego Bogu hvala, da više ne
mogu takove krilatice da upaljuju kod
našeg hrvatskog katoličkog naroda,
koji je na svojoj grbači jako dobro
osjetio kojim su dobrima obdarila raz-
na ,braća od čekića“ Hrvate, a napose
Dubrovnik,

Što piše ,SLOVENEC“

»Slovenec“ broj 205 od 8 ov. mj.,
glasilo J. R.Z. piše:

Dok je slovenski narod spavao, vrag
je po našoj njivi posijao kukolj. To je
naime ona slavna monopolizacija i uni-
fikacija udžbenika koja je ugledala dan
za vrijeme diktatorskog režima famoz-
nog Petra Živkovića. Taj duh veliko-
srpstva koji se je tih dana pokazao
u svoj svojoj pogubnosti, koji hoće
pomoću neke krivotvorene ortodoksno-
sti zagospodariti nad našom državom,
još uvijek ima potporanj kod mjero-
davnih krugova naših viših školskih
vlasti, tako da svi protesti proti posrbo-
hrvaćenju naše kulture preko ,unifici-
ranih udžbenika“ nijesu ništa postigli.
Pod lažnom krinkom jugoslavenstva
čitav taj postupak ide jedino za tim

da postepeno likvidira slovenski jezik
i kulturu.

U višim razredima slovenskih gim-
nazija nemamo svojih povjesnih udžbe-
nika niti udžbenika za slovensku po-
vijest književnosti. Ako to nije sramota,
ne znamo što bi viša moglo biti sra-
motno za neki narod! Naša šira jav-
nost u najviše slučajeva nije informi-
rana na koji način današnja srednja
škola upoznava slovensku mladež sa
slovenskom književnošću. Što bi kazala
njemačka javnost kad bi se u višim
razredima njemačkih škola obućavala
njemačka književnost kao dio jedin-
stvenog predmeta ,germanska književ-
nost“ uporedo i u jednakoj mjeri kao
danska, norveška, švedska i anglosaska
književnost? Zar se ne bi svi Njemci
jednodušno kao jedan čovjek tome
suprotstavili? Kod nas se već nekoliko
godina na takav način predaje sloven-
ska književnost u višim razredima
srednjih škola. Zar se uopće naša gim-
nazija još može nazivati slovenskom ?
Slovenska književnost na našoj sred-
njoj školi više se nikako ne poučava.

Nek nam sada netko kaže kakav
mora izgledati slovenski čovjek koji
izagje iz takove srednje škole. Koje
je narodnosti zapravo takova amfibija ?
Na čemu je bazirana njegova osobnost i
karakter ? Hvala Bogu, što još imamo
svoju crkvu sa slovenskim obrednikom,
slovenskim propovjedima i nabožnu
knjigu, zatim naša književna društva,
slovenske narodne časopise i našu slo-
vensku katoličku prosvjetu, koji će sa-
čuvati naš slovenski narod u njegovoj
individualnosti i kulturi, Kad bi ovako
išlo dalje iz naše srednje škole ne bi
više izlazili Slovenci i Slovenke, već
neki čudni dvo- ili -troživi. — Ener-
gično zahtjevamo da poučavanje slo-
venskog jezika, književnosti i kulture
postanu opet samostalni predmeti,
kako to i zaslužuju. Taj zahtjev treba
proširiti megju najšire slojeve našeg na-
roda koji u tome mora stajati skupa
sa svojim predstavnicima. On mora
postati stalna tačka dnevnog reda na-
ših prosvjetnih zborova, da isčupamo
kukolj kojega je posijao slovenstvu,
našoj vjeri i našim tradicijama pogubni
unitarizam koji hoće slovenski jezik,
kulturu i narodni karakter utopiti u
onom hegemonizmu čija se je pogubna
slika pokazala u svojoj golotinji gone-
ći sve što je nama Slovencima sveto
i milo.

CIJENA Din. 150

Razne vijesti

Junački čin svećenika u Valenciji,
Ratni sud u Valenciji nedavno je osu-
dio na smrt jednog Španjolca, jer je
u stanovitoj zgodi pokazao svoje sim-
patije prema nacijonalnoj Španjolskoj.
Prije nego je bio izveđen na stratište,
zatražio je da bi mogao govoriti s jed-
nim svećenikom. Želja mu je bila us-
lišana. Redovnik, koji ga je došao p po-
hoditi, nije do tada ništa znao o smrtnoj
osudi, Čim je to saznao i još k tome,
da je osugjenik otac četvero djece,
uputi se ravno k upravitelju tamnica,
Slijedećeg je jutra bio dotični svećenik
strijeljan. On se je sam ponudio u
zamjenu mjesto siromašnog oca če-
tvero djece.

500 milijona prema 65 milijardi
Na pariškoj je izložbi počeo innkcijo-
nirati veliki svjetionik, najjači na svi-
jetu, koji ima jačinu od 500 milijona
svijeća. To je za sada riječ ljudske
moći. Tom prilikom ,la Croix“ opaža
da smo još jako daleko od 53 mi-
ljardi, što, po računu stručnjaka, iznosi
po prilici jačina sunčane svjetlosti,

Nakon smrti kardinala Bisletia,
koji je od njegova osnutka (g. 1915)
bio Prefekt (pretsjednik) Sv. Zbora za
Sjemeništa i Sveučilišta, Sv. Otac Papa
je lično preuzeo njegovo mjesto na
čelo te prevažne ustanove ,da pokaže
— reče — još jednom koliko cijeni
njezinu važnost za život i upravu Crkve“.

Japan se sprema da formalno objavi
Kini rat, a to stoga jer ne bi mogao
blokirati kinesku obalu bez opasnosti
po interese neutralnih država,

U Belgiji osnovalo je 200 hotela i
pensiona udruženje, kojem je svrha,
da traži od svojih gostiju moralno po-
našanje i naročito pristojno odijevanje
prigodom kupanja na plaži. Hoteli,
koji su u ovom udruženju obvezali su
se da meće primati goste, koji se ne
bi pristojno odijevali. Ti hoteli imaju
na ulazu ploču, na kojoj je označeno,
da se od gostiju traži najveća pristoj-
nost, Nadalje su svi hoteljeri preuzeli
na sebe dužnost, da će u salon, bla-
govaonicu i u prostorije za namješte-
nike staviti na vidno mjesto križ, da
će u petak priregjivati samo posna je-
la, da neće dozvoliti gostima ulaz u
salon i blagovaonicu u kupaćim odi-
jelima i da će na vidljivo mjesto sta-
viti oglas o radu službe Božje u crkvi,

U Engleskoj pozvano je na kongres
britanskog udruženja za promicanje
znanosti mnogo istaknutih katolika,
megju tima i dosta Isusovaca. Jedan
irski Isusovac govorit će o temi: ,Bog
u znanosti“,

U Čehoslovačkoj. Prošlih je dana
bulom sv. Oca Pape Pija XI. objav-
ljen tzv. Modus vivendi, ugovor izme-

gju Svete Stolice i Čehoslovačke, Ugo-
vorom izmegju Vatikana i Čehoslovačke
uregjena su gotovo sva pitanja, koja
su dosad nerješena ometala pravi raz-
vitak crkvenog djelovanja. S druge
opet strane država je dobila veće po-
vjerenje u dobru volju českih katolika
i njihovu suradnju. I jedno i drugo
potrebno je svakoj državi.

  

 

Hrvatska katolička obitelj kupuje i
troši poštanske dopisnice Duvanjske
bazilike. U svakoj pošti samo 1 dinar.