TAKSA PLAĆENA U GOTOVU

Naro

dna Svijest

 

GOD. XIX — BR. 52

DUBROVNIK, 7. Prosinca 1937

Mješovite ženidbe

Danas, kada su i kod nas učestale
mješovite ženidbe, vrlo je važno da se
obazremo na ovu abnormalost, prama
katoličkom shvaćanju svetosti braka,

Katolička Crkva, kao zamjenica Isusa-
Krista na zemlji i svijesna svoje velike
i svete zadaće, čuva neustrašivo objavu
božju i nauk svoga Utemeljitelja.

Treba znati dobro lučiti božanski-
maravni zakon od crkvenog-ljudskog
zakona, I ko to ispravno čini taj ne će
nikada Crkvi prigovoriti da je nesno-
sljiva i nepopustljiva. Ona u svojim
ljudskim zakonima, koje izdaje za svoje
vjernike, da ovi mogu lakše i uspješ-
nije postići svoju zadnju svrhu — vječ-
no spasenje, može popuštati i može
te svoje zakone mijenjati i ukidati
prama prilikama vremena i ljudi, što
ona do potrebe i čini. Ali kada se radi
o božanskim-.naravnim zakonima, tu ne
može ni makac ni naprijed ni natrag,
jer božje i naravne zakone ljudi ne
mogu mijenjati, pa ni sama Crkva,

Imajući ma pameti ove zdrave prin-
cipe zagrabiti ćemo malo u problem
mješovitih ženidaba. Najprije ćemo go-
voriti o ženidbama mješovite vjere to
jest o onim, koje se sklapaju izmegju
katolika i onih, koji-su doista -kršteni,
ali nijesu katolici (kao n. pr. pravo-
slavni, protestanti, starokatolici itd.).

Ova ženidba sa strane katoličke Cr-
kve redovito je zabranjena, tu je tako
zvana Ženidbena smetnja, koju Crkva
uz neke uvjete ipak dopušta.

Da se može katolik vjenčati sa kr-
štenom, nekatoličkom strankom zaruč-
nici moraju dati tako zvane kaucije, a
te su: a) da će se vjenčanje obaviti
pred katoličkim svećenikom, b) da će
sva djeca biti katolici, c) da će kato-
lička stranka moći slobodno ispovije-
dati svoju vjeru i obavljati svoje vjer-
ske dužnosti. Kada se dobiju pismeno
takove kaucije biskup može uz valjani
razlog da dozvoli takovo vjenčanje. I
takova je ženidba pred katoličkom Cr-
kvom zakonita i valjana.

Druga vrst mješovitih ženidaba bila
bi onda, kada se katolik vjenčaje sa
osobom, koja uopće nije krštena (kao
m. pr. musliman) i ovdje dolazi, ne
više ženidbena smetnja, već ženidbena
zabrana. Crkva može i ovakovu ženid-
bu dozvoliti katoličkoj stranci, ako ima
valjani razlog, i pod istim uvjetima,
kako smo kazali kod ženidbe mješo-
vite vjere, ali ne može više biskup dati
dozvolu već sv. Stolica odnosno kon-
gregacija sv. Oficija.

Ako bi se koja katolička osoba vjen-
čala uopće sa nekatoličkom bez crkvene
dozvole, ta isti čas biva izopćena iz
katoličke Crkve, i gubi sva ona duhovna
prava, koja je mogla dobiti dok je
bila kao član katoličke Crkve (kao n.
pr. ne može se više u katoličkoj Crkvi
ispovijedati ni pričešćivati), a ženidba
joj ie mevaljana i meprsetano živi u
grijehu.

Kogod će valjda pitati: zašto kato-
lička Crkva dozvoljava takove ženidbe,
kada se dadu potrebite kaucije, a bez
njih nikako ne dozvoljava, i još kazni
svoje vjernike zap im iz Crkve i
lišava ih svih duhovnih dobara?

Da se ovo shvati treba se obazreti
na ono, što smo gore kazali, pa vidjeti

gdje je crkveni, a gdje božanski zakon.
Kada se katolička osoba vjenčaje za
nekatoličku, prvo, ona se izvrgava po-
gibelji da izgubi svoju vjeru, a drugo
opet svoju djecu pušta da se odgajuju
u tugjoj vjeri, što je zabranjeno božan-
skim zakonom. Tu joj Crkva ne može
pomoći, pa zbog toga strogo zabra-
njuje takova vjenčanja i kazni svoje
vjernike radi tvrdokornog neposluha i
napokon radi sablaznivog grijeha, koji
počini nepokoravajući se niti crkvenim
niti božjim nalozima. — Dok sa datim
kaucijama daje se jamstvo da će i ona
i djeca uvjek biti dobri katolici, pa tim
prestaje i zabrana božanskog zakona.

Ali još gore dandanas se opaža, da
se katolička stranka ne samo vjenčava
sa nekatoličkom bez dozvole, već, na-
žalost vidimo i tu sramotu, da pri to-
me mijenja i svoju vjeru. — Takove

osobe su male ili nikakve vjere, si-
gurno ne misle na ono, što rade, jer
tim činom stavljaju na kocku svoj
vječni spas. Takovi su naravno odma
isključeni svojom voljom iz katoličke
crkve. Oni bivaju kao grana otsječena
od svoga stabla i duhovni su mrtvaci,
Kada bi takove osobe promislile na
vječnost, na Boga, na svoju dušu, ali
ozbiljno ne zatravljene zemaljštinom i
sensualnosti, morali bi se zgroziti. —
Sve će proći, ali ipak jednom treba
doći k Bogu, da mu predademo račun
svoga djelovanja.

Hrvatske i katoličke djevojke, ne
budite lakoumne i me igrajte se vječ-
nim  spasom, ostanite uvijek vjerne
kćerke svoga naroda i katoličke Crkve,
— Sjetite se kršćanskih mučenica, pa
i naših čeličnih ponosnih hrvatica, koje
su radije bile spravne i u smrt ići nego
li zatajati vjeru svoju. — Najljepše
blago što imate to vam je katolička
vjera, izgubite li nju izgubiliste sve,

L. Totić

 

GLAVNA SKUPŠTINA
ZADRUŽNE MATICE

Dne 30. pr. mj. održana je redovna
glavna skupština Zadružne Matice. Za
skupštinu je vladao veliki interes te je
broj delegata zadruga bio veći nego
ikada do sada. Prisustvovali su i pred-
stavnici vlasti i drugih zadružnih us-
tanova.

Pretsjednik Prof, Ivo Juras je u zna-
čajnom pozdravnom govoru prikazao
zadružne prilike na Primorju. Vodeći
se starim i prokušanim mačelom da
Bog radišu pomaže Zadružna Matica
uložila je svu svoju snagu da što so-
lidnije organizira zadrugarstvo u našim
krajevima. Velike je uspjehe imala oso-
bito u proizvodnom i potrošnom za-
drugarstvu, a u posljednje vrijeme se
pokazuje znatno poboljšanje i kod
kreditnih zadruga. — Iznosi i poteškoće
u radu. Tako ističe da Privilegovano
izvozno društvo umjetno diže cijenu
pšenici koju Dalmacija mora nabavljati,
a ništa se ne brine za primorske pro-
izvode. Matica je bila organizirala do-
bavu sjemenskog krumpira iz Holandije
ali vlasti nijesu dozvolile oslobogjenje
od uvozne carine. Zaključuje da sve te
poteškoće ne smiju da ometu rad, nego
treba da dadu nove snage da ustrajemo
na započetom putu.

U ime Banske uprave pozdravio je
skupštinu savjetnik g. Kuljevan te
se najlaskavije izrazio o Matičinu radu.
U ime Zadružnog saveza govorio je
g. Prof. Katunarić, te Matici izrazio
priznanje na lijepim uspjesima i zaže-
lio da se što prije ujedini hrvatsko
zadrugarstvo na Primorju.

Pošto je zadrugama razaslan opširan
tiskani izvještaj o poslovanju, ravnatelj
Z. Matice g. Dr. T. Ciko u glavnim
potezima je prikazao velik porast Ma-
tičnog članstva (koji će uskoro biti 200),
zatim sve što je Matica poduzela u
cilju zaštite poljoprivrednih i zadružnih
interesa na Primorju, za zadružnu pro-
pagandu, izobrazbu zadrugara it.d.
Taj je rad bio vrlo obilan, pa je iz-

vještaj sa zadovoljstvom primljen ma
znanje.

_ Nakon_toga se je razvila vrlo zani-
miva rasprava raznim aktuelnim pita-
njima, u kojoj su sudjelovali mnogo-
brojni zadrugari. Osobito su zapaženi
izvještaji i predlozi gg. VIč. M. Dido-
vića iz Sjeverne Dalmacije, I. Farollfi,
načelnika Visa, Stjepana Smojvera iz
K Starog, B. Vučkovića iz Sinja, mar.
zastupnika I. P. Mladineo itd.

Sve su tačke dnevnog reda jedno-
glasno prihvaćene. Upravno vijeće je
popunjeno sa g. Markom Lukšićem iz
Mandaljene kod Dubrovnika, a Nadzorni
odbor sa g. Ivanom Farolfi zamj. nar.
zastup; iz Visa.

Skupština je ovlastila Upravno vijeće
da poradi na postepenom okupljanju
zdravih zadružnih snaga na solidnoj
osnovi, kako bi ojačano hrvatsko za-
drugarstvo bilo u stanju da još uspješ-
nije vrši svoju zadaću za dobro naroda.

Konačno su prihvaćene važne rezo-
zorucije za zaštitu i unapregienje do-
maće proizvodnje (vino. ulje, ribarstvo,
itd.), protiv oporezovanja zadruga, za
smanjenje prevoznih tarifa, za bolje
trgovačke ugovore sa inozemstvom, za
kreditiranje zadrugarstva itd.

Nakon zaključka skupštine otvorena
je vrlo uspjela izložba zadružnih pro-
izvoda, u prvom redu suhih smokava,
eteričnih ulja, sadnica južnog voća i
pletarskih proizvoda.

 

 

Nowvost!

Česka Staklana, Dubrovnik

otvorila je svoju brusionu stakla i iz-

radu OGLEDALA te vrši sva brušenja

i graviranja stakla za pokućstvo, iz-

loge, automobile, i t. d.

Izragjuje OGLEDALA svih vrsta kao i
iz čistoga kristala.

Popravlja stara pokvarena ogledala.

Na svoj ostaloj robi daje

10% jesenskog popusta.

CIJENA Din. 150

Sv. Franjo Ksaverski
pokrovitelj Dubrovnika

(Petar Perica D. I.)

Nastavak.

I Dubrovčani su dugo ostali vjerni
svome zavjetu, a primali su za to po-
bude od otaca iz isusovačkog kolegija,

   

vali su ponajvrsnijem propovjedniku,
Kao glasovita panegiričara sv. Frane
spominje kroničar umnoga i p: r
O. Filipa Bracci-a, Kad je god. 1

ostavljao Dubrovnik, s velikom žalošću
i sa suzama oprostili se Dubrovčani
s revnim Ocem. Mnoštvo gragjana bilo
je na oproštaju ,pun kol
luka“ (Isp. Chronicon str. i

Od Isusovaca Dubrovčana gorjeli su
od revnosti za proslavu apostola Ču-
dotvorca osobito O.O. Ivo Marija Ma-
tijašević (Mattei) i Juraj Bašić. Matija-
šević je stalno podržavao žar te po
božnosti u Cavtatu, gdje bi niz godina
devetnicom spremao Cavtaćane, naro-
čito pomorce, na svečev god. Gradu je
takogjer pribavio njegovu sliku.  (Isp.
Nav. dj. str, 123—124),

Ni pučki misionari nisu zaboravljali
na divnog uzor-imisionara
apostolskih izleta po Žž
vačke republike. G. 1755. za sv.
O.O. Bašića i Matijaševića u Slan
očitovalo se vanredno skrušenje vjer-
nika u čestim uzdisajima i jecajima.
Misije su okrunjene svečanim opho-
dom, u kojem je župnik nosio sliku
Sv. Frana Ks. uz pobožnu pratnju
mnuogobrojnog naroda. Slika je ostala
u župnoj crkvi javno izložena, da se
mogući pomoćnik nevoljnika i uuapri-
jed časti od sviju, ,napose od pomo-
raca onoga mjesta“. (Isp. Chronicum
str. 130). Pomorci se naročito prepo-
ručali sv. apostolu Indije i Japana, jer
su mnogi za njegova života i poslije
svete mu smrti iskusili na uzburkanom
moru njegovu očitu pomoć,

Ali Dubrovnik je prednjačio. S ve-
likim sjajem slavio se blagdan novoga
»Pokrovitelja grada i republike“, Na
proslavi bi s gragjanstvom sudjelovali
redovito i Knez republike s malim Vi-
iećem i Nadbiskup sa brojnim svećen-
stvom. Toliko bi svećenika ujutro došlo
u crkvu sv. Ignacija služiti sv. Misu,
te je nekoliko mladih profesora bilo
odregjeno, da nastoje sve opremiti i
zadovoljiti. I Kneza i nadbiskupa na
crkvenim bi vratima svečano dočekao
Rektor kolegija s ostalim ocima. Pon-
tifikalmu Misu pjevao bi sam Nadbis-
kup. Kod asistencije bi sudjelovala
osobito Mala Braća sa svojim  klerici-

Baldo Crnjak

Na zmmlubrovnik 2

proizvagja 2 put dnevno pekarske
proizvode. Luksuzno pecivo, ple-
tenice, razni domaći keks, Do-
maće ne tvorničke tjestenine. Ku-
šajte i uvjerit ćete se da je roba
prvoklasna i najieftinija. Posjetite
i moju pomoćnu radnju na
Gundulićevoj Poljani u gradu.

Parna Pekarna odlikov. u Londonu 1936.

 

  
 
 
 

prigodom
ma dubro-

  

 

 

 

 

 

"BALDO CRNJAK - Dubrovnik 2.