Strana 2 najpripravnije je izvršila taj nalog, te je crna zastava sve ove žalostne da- me vijala. Naš narodni zastupnik g. proi. Roko Mišetić uputio je u četvrtak preuzv. nadbiskupu Dr. Stepincu ovaj brzojav: ,Prilikom smrti hrvatskog me- tropolite primite u ime kotara i grada Dubrovnika uz vjernu odanost izraze dubokog saučešća u žalosti narodnoj za velikim biskupom. Dr. Maček kod odra dra A. Bauera. Dr. Maček s više narodnih zastup- nika pomolio se je pred odrom. lsti dan makon iskazanog saučešća nad- biskupu Dr. Stepincu u 11 sati došao je u kapelicu, gdje je bilo izloženo mrtvo tijelo velikog pokojnika. S njime su bili narodni zastupnici: dr. Trum- bić, dr. Pernar, dr. Torbar, dr. Reber- ski, ing. Košutić i mnogi drugi. Dr. Maček je ostao odmah podno odra i i pomolio se, a zatim blagoslovljenom vodom poškropio odar s mrtvim tije- lom. Potom su pristupili i ostali hr- vatski zastupnici da odadu počast vi- sokom crkvenom dostojstveniku i na- rodnom čovjeku blgpk. dru A. Baueru. Sažalnica Sv. Oca Pape. Hrvatski Metropolita preuzv. g. nad- biskup zagrebački dr. Stepinac primio je iz Vatikanskog Grada od Ni. U. Kardinala državnoga tajnika Pacellia ovu sažalnicu Sv. Oca Pape: .Nadbiskup Dr. Alojzije Stepinac Zagreb »Vrhovni svečenik duboko dirnut Smrču neprežaljenoga nadbiskupa Bauera, koji je prednjačio sjajnim uorlinama i zaslugama, za njegovu dušu upučuje Bogu tople molitve, »tebi pak i čitavoj nadbiskupiji izra- zuje osjećaje saučešča, želi ti nebeske «utjehe i podjeljuje ti blagoslov. Kardinal Pacelli*. I Nj. U. Kardinal Pellegrinetti poslao je iz Rima sažalnicu na hrvatskom je- ziku: ,Duboko ganut smrću Msgra Antuna Bauera, pobožnog, prezasluže- nog zagrebačkog madbiskupa, moga ponajboljeg prijatelja moje saučešće Mons. Koadjuroru, kleru i cijelom hr- vatskom narodu“. Veličanstveni sprovod. Pri zaključku smo lista, pak nijesmo još dobili potanji opis jučerašnjeg spro- voda, možemo samo to reći, da na dan pogreba sve srednje škole u Zagrebu kao i u ostalim gradovima savske ba- novine nijesu imale nastave, Pošto su bile najavile mnogobrojne delegacije, društava, preistavništva i mase naroda iz cijele zemlje svoj dolazak, Ministar- stvo je odredilo popust od 50% ma željeznicama. Nastup službe novoga zagrebačkog nadbiskupa Mons. Dra A. Stepinca. Odmah sutra dan po smrti bigpk. nadbiskupa dra Antuna Bauera dne 8 t. mj. u 10 sati bila je održana u kap- tolskoj vijećnici sjednica zagrebačkog kaptola, na kojoj je komemorirsna smrt blagopokojnog hrvatskog metropolite. Nakon toga je novi hrvatski metropo- lita Msgr. dr. Alojzije Stepinac pred- ložio bulu (Apostolicas Litteras), kojom je Sveta Stolica imenovavši ga nadbis- kupom-koadjutorom cum futura succes sione (s pravom nasljegja) dala pravo, da po smrti nadbiskupa Bauera odmah stupi u kanonski posjed zagrebačke dijeceze. Iza toga je Kaptol primio u sjednički zapisnik, da je Nadbiskup Koadjutor dr. Alojzije Stepinac predo- čio svoju bulu imenovanja Svete Sto- lice od 28 svibnja 1934 cum futura successione. Sv. Franjo Ksaverski pokrovitelj Dubrovnika (Petar Perica D. I.) Nastavak. Zahvalnost za Svečevu darežljivost. Gragjani su spremno slijedili krasan primjer crkovne i svjetovne vlasti. Svo- ju bi pobožnost spram toga zaštitnika Dubrovnika očitovali i zavjetnim daro- vima. Tako čitamo, da su g. 1737 re- dovnice sv. Marije poklonile crkvi sv. Ignacija 6 prekrasnih kita umjetnoga cvijeća od svile u čast ovoga sveca i sv. Frane Ksaverskog. (Chronicom str. 59). Vlastelin Nikola Gozze g. 1743 u oporuci ostavlja 200 dukata za srebre- nu svjetiljku pred Franjinim oltarom. Ovoj svoti je kolegij pridodao 362 du- kata pa je dao svjetiljku napraviti kod rimskog vještaka g. 1747. (Isp. Chro- micon str. 79—80 i 93). Megiu pobožnim štovateljicama sv. Pokrovitelja ističe se majka Oca Fra- na Gundulića, g.gja Perka (+ 27. VIII. 1709). Isusovcima ostavlja razne svoje posjede, da se u novoj crkvi (koja se tada još gradila), sagradi kapela i oltar sv. Frana Ksaverskog, kamo da se kasnije iz stare crkve prenese u isti grob smrtni ostanci njezini i pokojnog joj sina Frana. (lsp. Chronicon str. 45 — 46). Obje joj se želje ispunile. Početkom ožujka 1725., nešto prije svečanog otvora i blagoslova crkve, našla je sa spomenutim sinom poči- valište na podnožju oltara svoga za- štitnika. (Isp. Chronicom str. 52). Takovi izljevi pobožnosti otkrivaju nam i darežljivost Svečevu spram svo- jih štićenika po dubrovačkoj republici. Godine 1695 g. Ivo Gundulić, ne- ćak tadašnjeg Rektora u isusovačkom Kolegiju, O. Nikole Božidarevića za- dobio više smrtnih uboda u prsa“. Ali po vanrednom zagovoru sv, Frane Ks. ranjenik je sretno umakao smrti. U zahvalu je Svecu prikazao lijep za- vjetni dar od srebra. (Isp. Chronicon str. 39—40). Po Pelješcu (,Ponta“) širila se g. 1732. smrtonosna pošast i već je bila pokosila oko 300 oosba. U ovoj stisci utekla se župa Janjina sv. Frani Ksa- verskom, sveopćem pomoćniku u sva- koj nevolji. Bilo to pred njegovu svet- kovinu. Od toga blagdana nije više pošast u Janjini zamahnula smrtnom kosom, Zahvalna Janjina za vječnu uspomenu velikog dobročinstva podi- gla je kapelu mogućem Pokrovitelju. (Isp. Chronicon str. 60) : Sv. Pokrovitelj u pozadini. Odlaskom Isusovaca iz Dubrovnika (1773.). ohladnjela je ponešto i pobož- nost Dubrovčana spram njihova dru- goga ,Parca“. Ipak se nije nikad uga- sila. U zapisniku crkve sv. Ignacija za vrijeme OO. Pierista, koji su iza od- laska Isusovaca preuzeli dubrovački kolegij, zabilježene su razne potankosti, koje treba pripraviti za taj blagdan pri dolasku Kneza i svećenstva i za vrije- me crkvenih funkcija na tu svetkovinu. Dapače još za vrijeme austrijske vlade na Svečev bi blagdan dužnost negdašnje- ga Kneza republike vršio kotarski Po- glavar sa svojim činovništvom, dok ni- je bešćutni liberalizam i to zabacio. (Isp. J. Predragović, nav. dj. str. 269) Kućni Dnevnik Dubrov. Rezidencije D. I. od 1859. donosi pobliži izvještaj o svečanoj proslavi 200-godišnjice dubro- vačkog Pokrovitelja sv. Frana Ksavera. Novi Dubrovnik danas s pohvalnim pietetom odgrće zastor zaboravi s po- budnih običaja iz lijepe dubrovačke prošlosti. Pravo je da se iz pozadine izvede i ovaj naš nebeski Pokrovitelj i da se s dužnim poštovanjem opet preuzme zavjetna obaveza dičnih nam pregja. Istina, slavni apostol azijskog istoka ne treba naših počasti, ali mi dnevno osjećamo sve to jaču potrebu njegova divnog uzora i snažnog za- govora. NARODNA SVIJEST 8 Prosinca 1937 NJSE === MMMMUMIMIMMAIMA, DAMAMA HAMM UMOM TREMA MMM, Ipak se i opet svi vraćaju IME Broj 53 SS k meni! ; zmmomnrmaammlh Nije ni čudo, samo NIVEA ,Eucerit“ sred- stvo za jačanje kože. Osim toga je NIVEA vrlo = jetina i izvrsna. A MKNN u NN N NE NS Je li Dubrovnik katololički grad ? Malo čudan izgleda ovaj upit, ali ipak nam se je sam nametnuo kad smo se na dan 8 XII. o. g. (blagdan Neoskvrnjenog Začeća _ Bogorodice) prošetali ulicama našeg starog i kato- ličkog grada i vidjeli kako su skoro sve trgovačke i zanatske radnje kroz cijeli dan otvorene širom i u njima se radi kao svakog radnog dana. Da se uvjerimo je li tako i u dru- gim gradovima Dalmacije i Hrvatske, potražili smo novine i našli smo u jednim i drugim saopćenje trgovačko- industrijskih i obrtno-zanatskih komora koje oglašuju i obavještavaju svoje čla- nove i gragjanstvo, da će toga dana (8. XII.) radnje biti otvorene samo do 12 i po sati a radionice do 12 sati, radi spomenutog katoličkog praznika. O inovjerskim radnjama nema spome- ua. Dakle ove potpadaju istoj naredbi. Pogledali smo i na obično mjesto oglašivanja naših trgovačko-obrtnih i zanatskih udruženja, ali nijesmo ni vi- djeli ni našli nikakva oglasa. Upitani pojedini trgovci i obrtnici odgovoriše nam da nijesu dobili nikakvo obavi- ještenje, ali nam takogjer naglasiše da za Zetsku banovinu ze važe oni isti zakonski propisi u tome pogledu, koji važe u savskoj i primorskoj banovini. Zaista čudno ako je to istinito. Zar nijesmo svi u jednoj državi? Zar se ne moraju poštivati vjerski osjećaji ogromne većine gragjanstva? (preko 95% katolika). Zar za Dubrovnik mo- raju vrijediti isti propisi u tom pogle- du koji danas vrijede u najzadnjoj va- rošici Crnegore gdje nema. mješanih vjernika ? Ako je zbilja ovako onda je krivnja samo na našim gore spomenutim tr- govačko-obrtnim i zanatskim ustanova- ma, koje su morale po savjesti i po dužnosti tražiti i zahtjevati da se ta- kovi propisi izmjene, jer vrijegjaju vjerske osjećaje ovog starog i katolič- kog grada, koji se je kroz vjekove po- nosio svojom katoličkom vjerom. Mi nećemo svaliti niti cijelu krivnju na spomenute ustanove koje su pro- pustile, u ovom slučaju, da učine svo- ju vjersku i gragjansku dužnost, Mi ovim okrivljujemo i sve naše trgovce, obrtnike i zanatlije Katoličke vjere, jer su oni to morali imperativno tražiti da se uredi ovo pitanje na čast i ponos njihova vjerskog i nacijonalnog osvje- dočenja. Kad i to ne bi uspjelo i ako je da- nas sve moguće dok su na kormilu pojedinih ustanova bezvjerci, onda su svi oni katolici morali sami bez ićijeg naloga i nagovora zatvoriti svoje rad- nje i pokazati svakomu da oni poštu- ju svoje vjerske svetinje i ne dozvo- ljavaju da ih itko vrijegja. U ovom slučaju nema nikakovih izgovora ni kompromisa. ž Bog i vjera nemogu se spojiti sa irgovačkim i političkim spekulacijama i svi pravi katolici znati će voditi ra- čuna o takovim spekulantima. Još smo nešto tog dana opazili. Onim ulicama kud je imala proći obi- ćua godišnja procesija iz Male Braće, neki su se trgovci i obrtnici ustruča- vali da za prolaza procesije zatvore vrata svojih dućana, već su to jedva na polovicu učinili kad ih je redar u- pozorio da tuda ima proći procesija sa Svetotajstvom. Gragjani - katolici starog Dubrovni- kr, zamislite se malo u ove žalosne naše konstatacije i sjetite se kako je to bilo u našem katoličkom gradu otrag samo nekoliko godina, pak oada ruku na prsi i sami prosudite dokle smo doprli u ovo nekoliko godina. Pri završetku naglašujemo da je vjerski indiferentizam uništio ne samo pojedine gradove nego i čitave narode i survao ih u rasulo i propast. To sve vigjamo i u današnjim danima po svi- jetu. Zato u pamet dok nam je još na vrijeme, jer bi docnije moglo biti pre- kasno kako to već i kod drugih naroda osječaju na vlastitoj koži i imovini. Imamo uvriježenu od starine onu našu lijepu narodnu poslovicu: ,Bog ne plaća svake subote !*“ za BOŽIĆ najprikladniji dar, cipela Veliki izbor za dame i gospodu. — Članovima ,,Zadruge državnih službenika“ na otplatu uz iste cijene kao i za gotovo.