Strana 2

 

NARODNA SVIJEST 18 Siječnja 1939

 

Broj 3

 

Da li je glavni oltar u Maloj braći uvijek
današnjem mjestu ?

bio na

Cijenio sam da je to pitanje, onako
kako sam iznio u ,Hrv. Straži“ broj
266 i 267 god. 1938., definitivno ri-
ješeno.

Megjutim neki se ne slažu s mojim
izlaganjem te nastoje dokazati (v. ,N.
Svijest“ br. 2 t. g. i ,Jadranski Dnev-
mik* koncem prošle godine) da se
Gundulićev grob ima iražiti ma dru-
gom mjestu, stojeći na stanovištu da
je oltar veliki, prije potresa, bio dub-
lje u apsidi, tako da bi ono što je
bilo onda ispred oltara, s pomaknu-
ćem oltara, ostalo danas iza oltara.

Za dokaz da je oltar bio dublje u
apsidi navogiaju se slijedeći argumenti:

1) Romanska crkva, njezin stil, arhi-
lektura i nutarnji namještaj zahtjevaju
da veliki oltar bude po sredini apside,
a možda i dublje.

Nekada je bila crkva Male Braće
romanskog stila.

Dakle je i oltar morao da bude
dublje u apsidi.

2) Iza oltara, u takvoj poziciji, mo-
glo je da bude mjesta za kor, za le-
gjio, sjedala i za grobove.

3) Gundulićeva grobnica, s poma-
knućem oltara naprijed, bila je napu-
štenu i nova učinjena u kapelici koja
se malazi i danas, izmegju vanjskog
zida apside i sakristije.

4) Ne stoji, ili ne zna se, da li je
Orsa Zamanja pokopana 1654 u koru
ispod legjija.

5? Na otvorenoj ploči ispod legjija
vide se tragovi neke ornamentike, ali
tu nema ni traga plemićkog grba obi-
telji Zamagna,

6) Sjedala nisu biia na istom mje-
stu gdje i sada.

8) Nezna se dosljedno, niti gdje je
bilo mjesto hebdomadata, a niti grob
ispod njega.

9) Biskupski grob, iza današnjeg
oltara velikoga, ne datira od prije po-
tresa nego istom od 1752 god. O bi-
skupskom grobu Matice mrtvih ne mo-
gu ništa da govore, jer ga tada nije
ni bilo.

10) Veliki oltar bio je manjih di-
menzija, najviše 2 m?, a i drugi oltari
su bili maleni jer ih je bilo 25, gdje
ih sada ima samo osam.

Prve iri točke su piščevi pozitivni
argumenti, dok su ostale točke jedno-
stavno negiranje mojih argumenata.

Osvrnuti ću se ukratko redom na
sve spomenute, pozitivne i negativne
argumente.

Nagagjati da je veliki oltar bio dub-
lje u apsidi, na temelju romanskog ili
romaničkog stila ondašnje crkve, odveć
je slobodno. Ne stoji da je crkva bila
čisto romaničkog stila. O tome pouz-
danih dokumenata nemamo. Ostataka
pako romaničkog stila danas jedva je
gdje opaziti. Naprotiv nalazimo lijepih
elemenata gotice kao na pr. portal,
prozori u sakristiji: i donji dio zvoni-
ka. Ponutrica crkve i njezin namještaj
izrazito je barokni ili renesanski, Da-
kle mješavina raznih elemenata. U
takvoj mješavini, oltar mogao je lako
da bude postavljen onako kako je po-
treba zahtjevala, bez obzira na stil.
No baš u tom pogledu, praktična na-
ime strana zahtjevala je oltar više spri-
jeda. Redovničke zadruge su prve po-
čele prenašati, radi praktičnosti, kor
iza oltara. Nije bila sretna ideja, a
nije ni posve u liturgijskom duhu, ali
kad je već jedanput bio iza oltara tre-
belo mu je naći i dovoljno mjesta. To
se je postizavalo tako da je oltar bi-
van pomaknut naprijed.

Kad bi bio oltar negdje po sredini
apside, onda ne bi bilo mjesta za o-
veću redovničku familiju, recimo od
tridesetak članova što svećenika, što
studenata, što braće lajika, kakva je
mogla biti onda u Male Braće.

U našem slučaju, takav smještaj
oltara bio bi nepriličan i radi slobod-
nog ulaza u zvonik i u samostan, koji
bi bio ostao ispred oltara.

Proračunavanje površine apside na
54 m3, kako je vrši pisac u svrhu da
dokaže te se je moglo naći mjesta i
za sjedala i za legjio i za grobove, ne
doprinoša za potvrdu teze ništa. To
izračunavanje vrijedilo bi samo u slu-
čaju da je oltar bio na današnjem
mjestu. Ali pošto pisac uzimlje da je
oltar bio u apsidi, onda je morao ra-
čunati samo onu površinu koja se je
nalazila iza ondašnjeg oltara. To zna-
či za polovicu manje nego li je da-
našnji kor. Prema tome nije moglo biti
mjesta za gori navedene objekte ako
je oltar t. j. bio po sredini apside.

Stojeći, pisac ma stanovištu da je
Gundulićev grob bio iza današnjeg
oltara, (dakle negdje pri dnu apside)
veli da je s pomaknućem oltara taj
grob bio prenesen u današnju Gundu-
lićevu kapelu.

Ali otkuda pisac znade za to pre-
našanje groba ?

Oikuda znade (t. j. na temelju kojih
dokumenata) da je Gundulićeva kape-
la sagragjena istom poslije potresa ?

Otkuda znade da je baš u tu kape-
licu prenesen i pjesnik Gundulić ?, I
konačno u kojim ispravama se čita da
je pokopan ,in corau evaagelli ?“ Ni-
su li to sve samo nagagjanja ?

Da je Gundulićeva kapelica (grob-
nica) postojala davno prije potresa o
tome nema nikakve sumnje. Za vrije-
me potresa, kako mi je preč. Dn Niko
kan. Gjivanović čitao isvorni dokume-
nat. kapelica je stradala i familija Gun-
dulićeva tražila je u Rimu dispenzu
da može interese od uloženog kapitala
s kojima su se morale inače izgovarati
mise, obratiti u popravak rečene ka-
pele. To im je bilo i dozvoljeno za
rok od 10 godina.

Nije potreba, cijenim, ponovno do-
kazivati da spomenuta kapela nije pri-
padala lozi pjesnika Gundulića, nego
drugoj jednoj lozi roda Gundulića, koja
se je doista i pokopala u svojoj ka-
peli, dok se je loza našega pjesnika
pokapala ,ispred velikog oltara“.

Moje argumente, u pogledu polo-
žaja grobova iza oltara, piščevo nije-
kanje nije ni malo oslabilo. Ja sam
pisao da rečeni grobovi t.j. biskupski
odmah iza oltara, grob Zamanjin po-
sredini apside, te jedan ispod sjedali-
ca i još jedan ispod hebdomadara u
ravnoj liniji, datiraju od prije velikog
potresa, a postoje još i danas. Pisac
to niječe. Ja to, dabome, ne mogu
dokazati jer su predmeti neposrednog
iskustva, ali zato mogu svakome po-
kazati da vidi i da se sam uvjeri, ima
li dobre volje.

Za biskupski grob veli: ,Taj grob,
koji je tu sada nije to grob iz vreme-
na prije potresa. To je grob biskupa
Franchi-ja god. 1752. O tomu grobu
Matice prije potresa ne mogu ništa da
govore, jer ga tada nije bilo“. Biskup
Franchi iz 1752 g. nije zacijelo prije
potresa, niti sam ja to tvrdio. Ali zato
neki ,ira Savin, bisk. trebinjski etc, bi
pokopan iza velikog oltara u biskup-
skoj grobnici 26 prosinca 1661“. Da-
kle prije potresa. U taj grob pokapali

su se i dalje biskupi sve do 1810 g.
Te godine bio je naime pokopan u
isti grob biskup Ferrich. To sve zna-
mo iz Matica ili registra ukopanih u
crkvi Male Braće.

Za grob Orse Zamanjinke pokopane
u koru ispod legjila 1654 godine, veli
pisac: ,Ne zna se gdje je bio taj
grob... Ispod sadanjega legjila imade
komad ploče dobro izlizane ljudskom
nogom, pa do njega komad hrapave
ploče, na komu imade komad orna-
mentike, ali nema traga grbu familije
Zamagna“. I opet ne mogu dokazati
nego samo pokazati da se tu doista
nalazi i grob i grb rečene patricijske
familije, a ne samo fragmenat orna-
mentike. interesanino je spomenuti i
to da je onaj komad navodne orna-
mentike koga je vidio pisac, zapravo
jedan dio grba i to neizlizan ljudskom
nogom, dok je ostali dio grba i ploče
koji je bio ispod legjija ostao je ne-
taknut, dok se je maprotiv onaj dio
koji je ostao izvan dobro izlizao. Da-
kle je legjio bio na istom mjestu gdje
i danas.

Dalje veli pisac da sjedala, nisu bila
po sred kora, nego unmaokolo, kao što
je to i po drugim crkvama. To je
točno za sjedala (stalli) gdje sjede sve-
ćenici, Ali sjedalice koje služe klerici-
ma — akolitima kod čitanja sv. of ci-
ja, bile su i ostale do dana današnjega
na svom staru mjestu.

Pa opet veli pisac ,da sjedala nisu
bila na istom mjestu gdje i danas“, A
da gdje su onda bila? Valjda nisu
visjela pod stropom !

Tako isto mogu ponovno ustvrditi
da mjesto hebdomadara nije moglo
biti drugdje nego baš ondje gdje je i
danas t. j. na dnu kora. Sad, da li su
spomenuti grobovi bili u ravnoj liniji
jedan iza drugoga, ili ma koji drugi
način smješteni, sporedna je stvar.
Glavno je da su oni zauzimali (kako
se i danas može viditi) početak, sre-
dinu i dno kora. Njihov smještaj go-
vori nam da je kor ili apsida imala
duljinu prije potresa kao i poslije
potresa.

Prema tom logično slijedi da je ve-
liki oltar bio i ostao na istome mje-
stu.

Što se tiče konačno veličine oltara
velikoga, te broja malih oltara kojih
bi bilo prema pisanju pisca 25, pre-
ma o. Juriću 21, ništa me mijenja na
stvari. Ja držim da nije bilo više od
12 ev. 14 oltara. Ali o tome drugom
zgodom bude li prilike i volje.

fra N. Španjol

—
Radi pregradnje
snižene cijene
zgodna prilika za nabavu
božićnih darova

KNJIŽARA

JADRAN"

DUBROVNIK

Podmirite pretplatu!

 

 

Iz božićne poslanice pra-
voslavnog patrijarhe

Srpskopravoslavni patrijarha g. Dr.
Gavrilo Dožić, uputio je svojim vjer-
nicima božićnu poslanicu, koja poči-
nje riječima :

,Gavrilo po milosti Božjoj pravo-
slavni Arhiepiskop Pećki, Mitropolit
Beogradsko-Karlovački i Patrijarh Srp-
ski, svemu časnom prezbiterstvu, mo-
naštvu i blagočestivom i Bogom ču-
vanom narodu pravoslavnom, blago-
dat i milost od Boga Oca, koji nas je
blagoslovio svakim blagoslovom s ne-
ba u Hristu (Ef, 1, 2—3), a od smer-
nosti naše celiv u Duhu i svesrdni
božićni pozdrav :

Hristos se rodi!

Već je dvadeseto stoljeće od kako
u radosti i duhovnom veselju slavimo
veliki praznik Gospoda i Spasitelja
našeg Isusa Hrista. Ova velika i čo-
vječjem umu nedostupna tajna Božijeg
ovaplogjenja, trijumf je Božje volje i
Božje ljubavi prema rodu ljudskom.

Spasonosna tajna ovaplogjenja Slo-
va Božjeg trijumiuje pobedom nad
svima grešnim i zločinačkim postupci-
ma i pothvatima odmetnutog i zablu-
djelog  predhrišćanskog čovečanstva.
Ona irijumfsuje nad padom naših Pra-
roditelja, preko kojih se grijeh uselio
u ovaj svet; nad potopom, ispred ko-
ga ie moralna pokvarenost bila ovla-
dala svetom; nad idolopoklonstvom,
koje je bilo zasjenilo u očima naroda
jednog i istinitog Boga; nad faraon-
skim nasiljem, sa kojim je izabrani
narod bio lišen zavjeta Božjeg; nad
vavilonskim ropstvom, koje je izabra-
ni narod vodio u tugju zemlju; nad
grubom silom Grka i Rimljana, koji
su primorali izabrani narod da se
otcjepi i odmetne od istinitog Boga ;
nad zločinačkim planom svirepog cara
Iroda, koji je, ubistvom toliko hiljada
nevine odojčadi u Izrailju, tražio da
pogubi i novorogjenog mladenca Isusa,
Iskupitelja i Spasitelja sveta“.

Poslanica završava riječima :

»Proslavljajući veliki i radosni praz-
nik Božića, Nove godine i Bogojavlje-
nja, kao najveće duhovno blago i spa-
sonosno dobročinstvo Božje volje i
Božje ljubavi prema nama, pogjimo,
braćo i sestre blagočestiva djeco Sve-
tosavske Pravoslavne Crkve, za Hristom
Bogom, najvećim i svemogućim ze-
maljskim i nebeskim Mirotvorcem i
Dobročiniteljem roda ljudskoga! Samo
lučezarna svijetlost Njegove Božanske
i spasonosne nauke može nas osvježiti
i osnažiti, da u svetoj vjeri našoj bu-
demo sposobni i jaki srcem i duhom,
voljom i energijom za svako dobro
djelo. Obasjani evangjelskom svjetlo-
šću i ljubavlju možemo osjetiti veliku
radost i trijumf slave carstva Božjega
na zemlji, da bi u neizmjernoj i velikoj
tajni Rogjenja Sina Božijeg i Iskupi-
telja našeg, mogli sa nebeskim angje-
lima, u skromnosti vitlejemskih pastira,
pjevati: ,Slava na visini Bogu i na
zemlji mir i dobra volja megju lju-
dima!“

Mir Božji, Hristos se rodi !“

Blagoslov i neizmjerna blagodat Božja
neka uveliča Božićnu radost vašu, a
svesrdni pozdrav i topla ljubav Nama
neka bude sa svima vama u Gospodu
i Spasitelju našem Isusu Hristu sada
i svagda!

 

Odlazak i dolazak željezž-
mice, Vlakovi dolaze u Gruž svaki
dan u 5:45, 9.20 (brzi), 18:40, a odla-
ze svaki dan u 6:45, 1205, 20:45 (brzi).
Još k tomu u 15.45 odlazi vlak za
Hum-Trebinje, a dolazi 14.5%,