Broj 5

 

NARODNA SVIJEST 1. Veljače 192

 

Strana

 

Tri Iizianove slike Sv. Vlaha, dubrovačkoga parca.*

U gradskom muzeju u Jakinu (An-
koni) u Italiji nalazi se jedna od naj-
ljepših Tizianovih slika: Oltarna pala
Blažene djevice u slavi, izmegju dva
sveca. Kraj njih kleči darodavac.

Po potpisu i datumu na slici znade
se pouzdano, da je veliki mletački
majstor sliku naslikao u Mlecima g.
1520, a po svojoj ljepoti i snažnoj
kompoziciji ona se smalra ne samo
jednom od najznamenitijih djela Tizi-
anovih, već i uopće cijele mletačke
slikarske škole.

Svetac, koji stoji ma lijevo ispod
Majke Božje raspelom u lijevoj ruci,
a žigom (stigmatom) na desnoj ruci je
sv. Franjo Asiški, naslikan u slavu
istoimene crkve u Jakinu, u kojoj se
slika prije nalazila.

Donator, stariji čovjek, obučeni -u ti-
pičnoj nošnji vlastele XVI. vijeka, du-
gom kosom do ramena, Dubrovčanin
je Aloysius-Lujo Gučetić, rogjen god.
1458, a pokopan u Jakinu god. 1538,

Tko je onaj svetac koji u biskup-
skom ornatu zakriljuje ljevicom du-
brovačkog vlastelina, a desnicom mu
pokazuje Blaženu Gospu, koja lebdi
mad oblacima, to je pitanje, koje je

ostalo do danas otvoreno. Istina je

doduše, da je velika većina prominen-
tnih kulturnih historičara složna u tom,
da svetac biskupskom mitrom ma gla-
vi i palijem u ruci, nije nitko drugi
negu sebatski biskup i dubrovački Pa-
rac sv. Vlaho, no ima ih koji misle i
drugačije.

U svečevom liku gledaju sv. Vlaha
uz mnoge druge, poznati kritičari
umjetnosti Crowe i Cavalcaselle u svo-
joj iundamentalnoj monegrefiji o Tizi-
anu štampanoj u njem. jeziku u Leip-
zigu god. 1887, pa Teodor Hetzer u
svom jedinstvenom djelu:  , Tizian
Geschichte seiner Farbe“. Frankfurt
a/M. 1935. I glasoviti umjetnički kri-
tik i jedan od najglasovitijih savreme-
nih poznavaoca talijanske renesansne
umjetnosti Bernhard Berenson gleda u
svečevom liku sliku sv. Vlaha, a jed-
nako i katalog izložbe talijanske u-
mjetnosti, koja se obdržavala u Lon-
donu g. 1928-30, Poznati naš slikar
Ljuba Babić bavio se takogjer tim pi-
tanjem (Obzor br. 195/1935) pa kaže,
da taj svetac i po obličju i po ornatu
sliči onomu sv. Vlahu, koji se nalazi
u dubrovačkih Dominikanaca, :i koji je
ondje poznat kao Tizianov. Ipak sma-
tra, da bi to pitanje trebalo konačno
riješiti svakako u vezi spomenutom
dubrovačkom slikom sv. Vlaha na za-
vjetnom oltaru donatora Pucića u Do-
minikanaca.

Protivno tom mišljenju tvrdi L. Voj-
nović (Novosti 8. XI, 1936) da to pi-

tanje ne treba tek riješiti, jer da je
ono već riješeno, Vojnović spominje
službeni katalog, izdan prigodom ve-
like Tizianove izložbe u Mlecima u
ljetu g. 19385, u kojem 3e kaže, da je
biskup u ornatu, koji zakriljuje našeg
zemljaka Franjevac sv. Alojzije, Dok
se megjutim Babiću čini, da je nemo-
guće ono, što tvrdi službeni katalog,
jer da je posve isključeno, da je do
sv. Franje Asiškoga u fratarskoj haljini
Tizian naslikao i opet drugog sveca
fanjevca u biskupskom ornatu sv. Aloj-
zija, Vojnović kaže, da se službeni ka-
talog u tom nije prevario, Ovaj biskup
kaže Vojnović zaista je imenjak Aloj-
zija-Luja Gučetića (koji je i sam možda
bio franjevac trećoredac), a nije nika-
ko sv. Vlaho, patron dubrovački,

Sve do prvih godina XVII. vijeka —
tako razlaže Vojnović — dok nije pro-
glašen za sveca talijanski Isusovac
Alojzije Gonzaga (; 1591) svi oni,
koji su se nazivali Aloise, Alcysius
imali su za patrona imenjaka francu-
skog sveca St. Louis de Toulouse
(rogjenog god. 1274, umrlog g. 1297).
St. Louis bio je anžuvinski princ, mla-
gli sin kralja napuljskoga Karla II. Na-
kon, što je u 14. godini pao kao ta-
lac u ruke aragonskome kralju, Louis
je u 20. godini pun revnosti za službu
božju stupio u franjevački red i postao
god. 1296. biskupom južno francuskog
grada Toulouse, Za svog biskupovanja
odlikovao se vanrednim dobročinstvi-
ma i revnošću da očisti svoju bisku-
piju od Bogumilske i Patarenske sekte
(t. zv. Albigenza i umre u 23 godini.
Papa Ivan XXII. proglasi ga svecem
god. 1317. i utvrdi dan 11 aprila kao
njegov blagdan. U Mlecima postoji još
i danas čuvena crkvica njemu posve-
ćena Stant' Aloise tako nazvana u mlie-
tačkom dijalektu umjesto S. Aloysius.

Prema tomu je — zaključuje Voj-
nović — biskup franjevac, koga je Ti-
zian naslikao kraj Gučetića sv. Aloise
Tuluški, Da je nasuprot on sv. Vlaho,
držao bi u jednoj ruci grad Dubrovnik
kako se to vidi skoro na svim skulp-
turama u gradu sv. Vlaha, pa i na sli-
kama, osobito na Tizianovoj Manda-
ljeni i na tabli Nikole Božidarevića u
Dominikanskoj crkvi u Dubrovniku.
Sv. Vlaho bez Dubrovnika — završu-
je Vojnović — nije sv. Vlaho!

Ovo dosta osamljeno mišljenje Luje
Vojnovića koji u svecu vidi sv, Aloj-
zija djeli i pisac najnovije monografije
o Tizianu (štampane u Beču g. 1936)
Hans Tietze, koji u obrazloženju svog
stanovišta izričito naglašuje, da se u
pravilu uzima, da je biskup u ornatu
sv. Vlaho, no on da misli, da se tu

radi o sv. Alojziju, po kojemu i daro-
vafelj Gučetić nosi ime.

Mi megjutim držimo, da uglednom
njemačkom kulturnom i umjetničkom
kritičaru i historičaru Tietzeu, nije po-
tanko poznata naša dubrovačka histo-
rija, kao ni veliki kult sv. Vlaha u do-
movini Luja Gučetića. U protivnom
slučaju, on bi se sigurno priključio
mišljenju većine kulturnih historičara,
koji u svečevom liku gledaju zaštitnika
grada Dubrovnika.

Ne djelimo takogjer mišljenje Vojno-
vićevo i Babićevo, da je jakinski sve-
tac naslikan kao Franievac, te da mu
ispod svećeničke haljine viri sličan ru-
kav franjevačkoj odori, jer isto takav
rukav gleda i iz bijele košulje Puciće-
vog sveca, pa ipak svi priznavaju, da
je Tizian u njemu naslikao sv. Vlaha,
biskupa sebatskoga, Inače priključuje-
mo se mnijenju L. Vojnovića, da sko-
ro na svim skulpturama u Dubrovniku
sv, Vlaho drži u jednoj ruci relief
grada, premda to nije nužni atribut
svečev, koji je na istoku poznat u
istočnom, kod nas u zapadnom orna-
tu. Pa i u samom Dubrovniku imade
još uvijek po zidinama gradskim i po
kućama skulptura i slika, gdje je sv,
Vlaho prestavljen jedino mitrom na
glavi, plaštem preko ramena i palijem
u ruci, a da istodobno ne drži relief
grada.

U ostalom, Dubrovčani već od da-
vnine u toj slici gledaju sv. Vlaha, pa
su zato i jednu uspjelu litografiju bo-
jadisanu vodenim bojama, izragjenu
po jakinskom originalu, stavili baš u
Črkvu sv. Vlaha u Dubrovniku, gdje se
i danas dobro sačuvana u sakristiji
nalazi, Slika je pod staklom, u pozla-
ćenom okviru u veličini 80 X 60 ca.,
a izradio ju je talijanski slikar August
Bedetti u Jakinu god. 1870, dok ju je
crkvi sv. Vlaha poklonio dubrovački
vlastelin, rogjak obitelji Gučetića, Ma-
rin Bonda. Osim toga usmena predaja
u gradu sv. Vlaha znade još i to, da
su motivi i svetački likovi na plaštu
jakinskog sv. Vlaha, identični s onima
na plaštu, koji se još i danas čuva u
riznici dubrovačke katedrale. Nije isklju-
čeno naime — tako misle neki — da
je naručitelj Lujo Gučetić prigodom
slikanja svoje zavjetne slike dao slav-
nom majstoru za model jedan biskup-
ski plašt, kojeg bi poslije lasno po-
klonio dubrovačkoj katedrali. Megijutim
i Tizian je u svom ateljeru bez dvojbe
imao jednog ili više takovih plašteva,
da mu služe kod slikanja, pa bi stoga
trebalo — tako misle drugi — istra-
žiti ne samo našu domaću predaju o
tom plaštu, već i prispodobiti motive

ua biskupskim plaštevima poznatih Ti
zianovih slika sv, Viaha u dubrovačkih
Dominikanaca, sv. Marka, sv. Gemini
ariusa u Mlecima i sv. Tiziana u Pi
ove di Cadore s motivima na plašt
jakinskog sv. Vlaha,

To nastojanje nas sjeća na
s poznatom augsburškom urom
se opetuje na mnogim Tizianovim sli
kama, a koja je više puta doprinijela
raspoznavanju nekih dosli nepoznati!
majstorovih djela. Mi megjulim vjeru
jemo, da se naklonost legendarnom i
čudesnom, crta u karakteru Dubrovč
na, koju su oni sačuvali kroz vijekove
javlja i u toj predaji o plaštu sv, Vla
ha. Kao što seotimentalni dubrovački
lokalni patriotizam hoće da vidi (J,
Marotti: Fiora Zuzzeri. Pola 1934) u
pozadini jakinske slike silhuein grada
Dubrovnika, što ne stoji, jer se k
ture grada sv, Marka i predobro ra-
spoznavaju, i kao što ne stoji, da
tu sliku naslikao Tizian u Dubrovn 1,
tako su izgieda propali god, 1667 u
katedrali i svi stari dubrovački biskup-
ski ornati, pa ih nemamo više gdje
da tražimo.

Za nas je megjutim svakako najin-
teresantnije da sv. Vlaho na jakinskoj
slici Luje Gučetića, podsjeća po obličju
na sv. Vlaha na autentičnoj Tizianovoj
slici u dubrovačkih Dominikanaca, To
je već zapazio i slikar Ljuba Babić,
no dok je na jakinskoj slici iz g. 1520
prikazan sv, Vlaho u punoj muževn i
snazi crnih brkova i crne brađe, na
dominikanskoj slici izragjenoj preko
35 godina kasnije, on je već prosjedi
starac. Kao da je Tizian, koji je u to
doba već i sam ostario, gledao u svo-
joj slikarskoj viziji i sv. Vlaha megju-
tim ostarjela. Tizian je naime naslikao
Gučetićevog sv. Vlaha po prilici u svo-
joj 35 godini, a Pucićevog u 70 god.
Ovom slikarskom pojavom (da likovi
u majstorovom ateljeru s njim zajedno
dobivaju kod replika sve starije izgle-
de) susrećemo se u ostalom i inače u
radu Tizianovu. Njegove Madone, koje
slika kao mlad čovjek nježne su, tan-
kog struka i obraza, dok su one sli-
kane pod starije dane izgledom zrele
žene, Tempora mutantur, et nos mu-
tamur in illis!

Osim u Jakinu, još se dva puta su-
srećemo likom sv, Vlaha, koji se pri-
pisuje kistu Tizianovu. Jedanput na
spomenutoj pali sv, Mandaljene u
dubrovačkih dominikanaca, drugi put
na slici, koja ukrašuje s lijeve strane
veliku oltarnu palu: ,Uzašašća Mari-
jina“ u dubrovačkoj katedrali. Obje ove
slike s njihovim kompozicijama zahtje-
vaju potanke temeljite opise, zato o
njima druge prigode,

* Gosp. Dr. Frano Kesterčanek stavio nam
je na raspoloženje za broj odlomak iz jed-
nog poglavlja svoga djela: ,Tizian u Dub-
rovniku i Dalmaciji“, koje se sprema za
štampu.

 

 

  

 

 

 

 

 

 

Izabrana VIŠKA kao i sve

vrsti prvorazrednih
dalmatinskih

dobijete kod

FIRME

A

=a=auRnRllOR RER

 

 

PERO KOLIĆ

DUBROVNIK

KABOŽINA ULICA, prije agencija Banac & Rusko

Medicinaalni Cognac, pravi vinski destilat. Ver-

*

 

moutht takmiči se sa najboljim inostranim markama,

 

ZLATNA KAPLJICA i PROŠEK_ fina desertaa v'ne. |
AaaRaaaRana&iši a SRB

 

 

 

EzEEIOOA a