Strana 2

 

čelnošću, poštenjem i nesebičnošću po-
stao je uzorom svim mladim pokolje-
njima naročito u trim velikim kreposti-
ma, koje jedine spasavaju narod od
propasti: u postojanosti da se nikad
ne izmori u vjeri za ostvarenje bolje
budućnosti, u značajnosti da se nikad
ne pusti zaplesti i zarobiti korupcijom
i mrvicama, i u samoprijegornom radu
za narodno dobro bez obzira na sve
borbe i patnje.

Hrvatski narod može biti doista ha-
ran Božjoj Providnosti da mu je u
prelazno doba, iza najkrućeg austrijskog
apsolutizma, kad se našao pred od-
lučnim problemom, čije je riješenje
imalo dati pravac razvoja za daleka
pokoljenja, kao što je pitanje svijesti
o marodnoj induvidualnosti i imenu,
poslala Dr. Autu Starčevića ; kao što
joj može biti haran da mu je nekoliko
decenija kašnje, kad je madošlo opet
drugo pogibeljno razdoblje: previranje
u njegovom socijalnom životu, ima li
se u socijalnim nazorima ići putem
seljačkog ili putem socijalno-demokrat-
skog-boljševističkog shvaćanja, poslala
za vogje Dr Autuna i Stjepana Radi-
ća, koji su u svojoj mladosti bili od-
gojeni na programu Starčevićeve poli-
tike i koji su mu ta shvaćanja usmje-
rili u pravcu sela, gdje se nalazi sta-
tički konservativni elemenat narodnog
organizma.

Tako su te neprekidne uiti unutarnje
povezanosti od Starčevića do Radića i
do današnjeg neprepornog vogje hrvat-
skog maroda Dr Vlatka Mačeka dale
hrvatskom narodu onaj stalan pravac,
koji ga je doveo do današnje jedin-
stvenosti u mislima i u cilju kakve još
nije nikad zabilježila naša historija.

I zato takogjer ide konačna hvala
Dr Amati Starčeviću.

 

Grobnica Đ. F. Gundulića

Kako je javnosti poznato, Pododbor
Matice Hrvatske u Dubrovniku preuzeo
je dana 9 siječnja 1939 rad oko pre-
kopavanja pločnika u prezbiteriju Olta-
ra velikog Male Braće, kao i pred Ve-
likim Oltarom ispod balaustra. Grob
je pronagjen pred balaustrom, baš pred
stepenicama koje iz Crkve vode u kla-
ustar, a ostaje pred balaustrom s de-
sne evangi. strane oltara velikoga. Na
tome su mjestu u ostalom pri otkriću
Gnndulićeva spomenika u junu g. 1893
sva zastupstva i društva polagala vi-
jence, kako što se danas sjećaju još
mnogi živući Dubrovčani. Za ovu akciju,
koja nema zajedničkog s postavljanjem
ploče od Braće Hrvatskog Zmaja na
unutrašnjem zidu Crkve, dosada su
dali svoj prinos na ruke Dra Ernesta
Katića slijedeća ugledna društva i gra-
gjani: Narodna Ženska Zadruga Dim.
400, Hrvat. Kult. Društvo , Napredak“
150, Jozo Kalafatović 500, Marko Ra-
sko 400, Karlo Banaz 200, Dum Niko
kan. Gjivanović 200, Dum Ivo kan.
Božić, vikar 100, Dr Milo Katić 200,
Zbor učiteljski 200, Ljubomila Vukić
100, Kate i Danica Pavlin 100, Gjorgjo
Zuanić 100, Dr Edi Wolf 100, Josip
Ucović 100, kap. Niko Hrdalo 100,
Sakupljeno u Crkvi Male Braće 1.283.50
A. T. 50, Sakupljeno od Dubrovčana
u Sarajevu (preko g. M. Krile) 270, Etta
Mašina- Fischer, Preko 100. Dosada u-
kupno 4.633.50.

Dok Pododbor Matice Hrvatske daje
već na znanje javnosti sve dosada
primljene prinose, spravan da objavi
po izvršenju popločenja Crkve i rasho-
de, preporuča se svakom Dubrovčani-
nu, Dubrovkinji i institucijama, da ga
pomogau prinosima, jer izvještaj cije-
log rada i pronalaska, kao i prinosa
s rashodima biti će po izvršenom radu
objavljen.

Zahvaljujući već sada gori naznače-
nim prinoscima, očekuju se bez ika-
kvog poziva, već jedino ovoga, daljnji
prinosi, jer niko ne će izostati ko zna
pridati vrijedaost.

Politički
nemoral

,Dubrovnik“ nam neda mira i zato
smo protiv naše volje prisiljeni da se
opet osvrnemo na njegovo pisanje.

Ustraje i dalje u tvrdnji da je poli-
tički nemoralno napadati nekoga tek
onda kad je sišao s vlasti, Na razlo-
ge, koje smo zadnji put iznijeli on se
uopće ne osvrće. Kao da se njega ni-
šta ne tiče činjenica što je štampa za
cijelo vrijeme Stojadinovićeve vlade bi-
la zakovana u tolikoj mjeri da se u
njezinim redcima nije moglo pročitati
ni najblaža kritika. Gazeći najosnovni-
je slobode Stojadinović je išao još i
dalje, šikanirajući naročitim metodama
štampu, koja mu se nije htjela poko-
riti t. j. koja nije htjela štampavati
fabricirane članke ,po  naregjenju“.

Urednici ,Dubrovnika“ valjda misle
da mogu igrati ulogu naivnjaka bez
štete po ličnu reputaciju. Oni po
»hristijanskom moralu“ traže milost za
Stojadinovića navodeći da je za njiho-
ve profane sljedbenike  hristijanske
morale“ to isto ,što i napadati fizički
nekoga koji bolestan leži u postelji i
ne može da se brani; ili je umro, pa
u tom slučaju hristijanska nauka i mo-
ral uči: de mortuis nihil nisi bene“.

Na ovo imamo najjednostavniji od-
govor: Qui bene distingil, bene do-
cet. Ovakovom obranom ,Dubrovnik“
čini slabu uslugu Stojadinoviću a is-
todobno otkriva svoje nazore o mora-
lu i o obrani. Stojadinović nije ni bo-
lestan ni mrtav ni u fizičkom ni u pre-
nesenom smislu. On je još i danas
šef vladine stranke, kojem stoji kao i
svim političkim ljudima na raspolaga-
nje sredstva obrane. Ali kad ,Dubrov-
nik* misli da se Stojadinović ne može
da brani, on sigurno ima u vidu samo
ona sredstva obrane, kojima se je Sto-
jadinović ,branio“ dok je igrao ulogu
diktatora. ,Dubrovnik“ priželjkuje ob-
ranu crvene olovke, koja se je Stoja-
dinoviću pri padu onako teško osve-
tila. On bi htio da se istina sakrije i
da nikada ne ugleda svijetlo dana. A
što je najčudnovatije, sve to u ime
pogrešno primjenjenih moralnih prin-
cipa. Za ,Dubrovnik“ je nemoralno
što smo u prvom dozvoljenom času
u ime morala i u ime istine podigli
glas u obranu napaćenog i ekonomski
upropaštenog Hrvatskog naroda. Ne-
moralno je po ,Dubrovnikovu“ ključu
morala ustati u obranu hiljada radni-
ka, koji su se po izborima zajedno sa
svojim obiteljima našli na ulici samo
zato, jer su manifestirali svoje hrvat-
ske osjećaje i pripadnost Hrvatskom
narodu. Zna li ,Dubrovnik“* kako su
se proveli radnici u državnim poduze-
ćima Zagreba, Sarajeva, Banjaluke i
Tivta? Je li mu šio poznato o šika-
nacijama Žeua-radnica u državnim po-
duzećima, koje su ,krive“ što im mu-
ževi nijesu glasali po komandi? Ko-
načno čitaju li urednici ,Dubrovnika“
kako je Stojadinović nabavio eksperta
Glavnjače da bi mogao provesti amand-
mane kojima je imao novim sredstvi-
ma pogaziti i ispljunuti slobode čo-
vjeka ?

Tako bi ih mogli pitati redom, na»
brajajući nemoralna djela, koja bi ,Du-
brovnik“ htio štititi i sakrivati u ime
mhristijanskog morala“, Ako je to po-
sljednji adut obrane, onda naše vese-
lje nije preuranjeno.

 

Daje se stan u najam, na Posatu Ga-
jeva ulica 4, sa 4 sobe, kuhinjom, nuz-

prostorijama i vrtom. laformacije kod
uprave lista. 48

NARODNA SVIJEST 1 ožujka 1939

 

Broj 9

 

  
 
   
 
 
 
   
   
  
 
  
 
 
 
  

  

Evo me
da zaštitim
Vašu kožu !

  

g Prepustite od sada meni njegu
4 Vaše kože. Jedino što Vam
\ valja činiti jest, Vašu kožu re-
| dovito sa Nivea natrti. Samo
| Nivea sadržaje E ucerit sred-
stvo za jačanje kože. Time vrši
Nivea dobrotvorni utjecaj
na kožno staničje. Ona održaje
W Vašu kožu mladom i jakom tako
da joj niti oporo vrijeme ne
4 može nauditi. Kupite još danas
Nivea, jer je bolje predusresti
nego liječiti !

 

Totalitarne države
i Katolička Akcija

Načela kojima se rukovode totali-
tarne države dolaze u temeljni sukob
s načelima Katoličke Akcije, Ideolozi
totalitarnih sistema isključuju potrebu
Crkve pak prema tomu i Katoličke
Akcije. Kod totalitaraca država i rasa
izvor su i norma svakog prava i mo-
rala.

Neosnovanost načela totalitarizma
kao i njihovu apsolutnu štetnost za
narode i zajednicu sa gledišta i po-
sebnim obzirom na Katoličku Akciju
dokazuje Crkva preko svojih najviših
funkcijonara i pretstavnika.

Važne su misli kardinala Cerejeira
patrijarhe Lisabona, izrečene u adresi
upravljenoj klera 18. XI prošle 1938
godine.

Totalitarni režimi idu za tim da
unište slobodu Katoličke Akcije. Treba
dobro istaknuti da je ova tendencija
bitno povezana sa temeljnim načelom
koje hoće da apsorbira svaku indivi-
dualnu aktivnost. Već iz toga što dr-
žava proglasuje da izvan nje nema
ništa, Katolički život i sama sloboda
Crkve izgledaju joj, kao neko ograni-
čenje njezina apsolutnog gospodstva.

U ltaliji opetovani napadaji na Ka-
toličku Akciju dokazuju da je samo
jedan viši osjećaj političkih realnosti,
u zemlji gdje je sjedište katolicizma,
izbjegnuo progonstvo. Obzir Crkve i
javni interes nametnuli su se neisprav-
noj logici sistema.

Naprotiv je u Njemačkoj Katolička
Akcija, protivno svim ugovorima i pra-
vima Krista, sistematski uništena. Po-
božanstvenjena država prisvaja sebi
božanska, apsolutna prava. Ovo je jedna
sasvim nova koncepcija društva i ži-
vota. Bog, ako opstoji, javlja se u po-
veličanoj savjesti narodnosti ili rase,
čiji je vrhovni organ država.

Uvagjanje totalitarizma značilo bi
uništenje u dušama djela Kristova. To-
talitarizam se protivi diobi vremenite
misije, koju ima država od božanske
koju je Krist povjerio Crkvi. Mi veli-
mo, da je apsolutni totalitarizam ne-
spojiv s Katoličkom Akcijom. Ako je
Katolička Akcija, sam katolički život,
onda ona ne može a da se ne prene-
se izvana kao i sav život. Živi ka-
tolicizam javno je svjedočanstvo dano
Kristu u misli i akciji, koje obuzimlje
savkolik život. Katolicizam se ne mo-
že konfinirati u crkve, on treba
da božanski razjasni moral, pravo,
filozofiju, umjetnost, ekonomiju, poli-
tiku, svu ljudsku djelatnost... Oa je
nužno nespojiv sa ma kojim pokuša-
jem dekristijanizacije života.

VAŽNIJI DOGOĐAJI

Vatikanski Grad. Danas u 9 i 30
sati otslužio je dekan kardinalskog
zbora u Pauliaskoj kapeli u Vatikanu
svečanu Misu Duha Svetoga. Nakon
Mise slijedila je molitva za izbor no-
voga Pape. Poslije podne sastaju se u
u 3,30 s. u istoj kapeli svi kardinali
na ,Dogji Duše Presveti“, a onda uz
pokorničko pjevanje ulaze predvogjeni
Križem u Konklave. Prvo glasanje bit
će sutra četvrtak prije podne.

Španjolsko pitanje nalazi se u za-
vršnoj fazi. Nakon zauzimanja Katalo-
nije od strane vojske generala Franca
vanjski je svijet na čistu, da je crvena
Španjolska likvidirana, Eagleska i Fran-
cuska priznale su vladu generala Fran-
ca za jedinu legitimnu vlast. Očekuje
se, da će sada doći na red postavlja-
nje zahtjeva Italije Francuskoj u pita-
nju Džibutija i Tunisa.

Balkanski sporazum imao je proš-
lih dana svoje redovito zasjedanje u
Bukureštu. Megjunarodna je javnost
sa mnogo interesa pratila vijećanje mi-
nistara vanjskih  posala Rumunjske,
Grčke, Turske i Jugoslavije. Iza sloma
Male Antante, nakon dogogjaja sa Au-
schlussom i Čehoslovačkom vodi se i
ako prikrivena, ali očita borba izmegju
velesila, o tomu, kako će se orijenti-
rati države Balkanskog sporazuma. To-
talitame države Njemačka i ltalija, o-
sobito pak lialija htjele bi, da se Bal-
kanski sporazum orijentira prema osi
Rim-Berlin. Megjutim izgleda, da Ea-
gleskoj uspjeva zadržati pomoću Ra-
munjske, koja je odlučno uz Eagles-
ku, opredjeljivanje Jugoslavije i osta-
lih država za politiku osi. Eagleska
štampa podvlači, da su ostali bezus-
pješni svi napori država Balk. Spora-
zuma da se Bugarsku jače veže uz
Balkanski spoiazum, jer ova država
neće da prizna status.quo-a nego us-
traje na tomu, da joj se priznaju nje-
zini opravdani teritorijalni zahtjevi.
Nadu u uspjeh vidi Bugarska u činje-
nici, da se za Magjarsku priznaje po-
treba udovoljenja njezinim teritorijal-
nim zahtjevima prema susjednim ze-
mljama.

Kod nas u glavnomu nema ništa
osobita, jer se u skupštini pretresa
budžet za 1939-40 godinu. U financij-
skom odboru završena je debata. Sad
o budžetu raspravlja skupština. Jedina
novost je ta, što je ukazon imenovan
još jedan ministar bez porlfelja u 080-
bi dr. Voje Čvrkića, ministra pošta u
zadnjoj vladi dra Stojadinovića. Ime-
novani su novi banovi za dunavsku i
vardarsku banovinu.

 

Širite Narodnu Svijest

rp