Strana 2

 

načila za nikakovu agresivnu gestu.
Ipak je Daladier smairao za potrebno
naglasiti u svom govoru, koji je bio
odrešitiji od Mussolinijeva, da Fran-
cuska neće praviti nikakovih, pa ni
najmanjih teritorijalnih ustupaka prema
nikomu. Oba su govora izrečena tako,
da se može naslućivati mogućnost uže
diplomatske saradnje izmegju Francu-
ske i Italije, ako ne možda odmah,
ali u možda ne tako dalekoj budućao-
sti. Na ovu saradnju mogla bi lako
da dovede zajednička opasnost, koju
vide u Njemačkoj i Francuska i Italija.
Daljnji razvoj  dogogjaja pokazat
će, da lii u koliko su naša naslućiva-
nja osnovana.

Belgija je u negjelju imala svoje
parlamentarne izbore, ma kojima su
iznijeli pobjedu katolici. Svoje dosa-
dašnje pozicije izgubili su komunisti
i reksisti, Liberalci su takogjer napre-
dovali.

Slovačka je takogjer doživjela novi
udarac, Nakon što su magjarske čete
prešle granicu i sukobile se sa slova-
čkom vojskom došlo je do formiranja
zajedničke komisije, koja je udarila
nove granice. Slovačka, po sebi male-
na, morala je ustupiti Magjarskoj teri-
torij od preko 1,200. km?, Tako je
ova već prije osakaćena zemlja svede-
na teritorijalno na minimum. Pitanje
je, da li i koliko vremena će i ove
nove granice biti stalne i nesmetane.

 

Financijski zakon

Nakon što je u beogradskoj skup-
štini izglasan financijski zakon za bud-
Žetsku god, 1930-40 u  potankostima,
pristupilo se je glasanju u financijskom
odboru o amandmanima, što su ih
predložila pojedina ministarstva. Izno-
simo važnija ovlaštenja, koja je izgla-
sao financijski odbor,

1) Ministar pravde dobio je ovla-
štenje, da može izdati zakonsku uredbu
o prenosu imanja i posjeda vjerskih
ustanova katoličke vjere u vlasništvo i
upravu katoličke crkve. Isto tako može
ministar da popuni ispražnjeno mjesto
pomoćnog biskupa u Makarskoj.

2) Ministru prosvjete dano je ovla-
štenje, da donese uredbe o izmijeni i
dopuni zakona o školskim udžbenici-
cima, zakona o srednjim o učiteljskim
i gragjanskim školama; zatim o ure-
gjenju bogoslovnog sjemeništa u Splitu
i Mariboru te uredbu o rangu katoli-
čkih škola u kraljevini.

Glede kateheta ministar je dobio ova
ovlaštenja: a) vjeroučitelji na osnovnim
školama, koji su državni činovnici, i-
maju pravo na stanarinu u istom iz-
nosu kao učitelji osnovnih škola,

b) Svećenicima priznatih vjeroispo-
vijesti priznaje se, kod stupanja u dr-
Žavnu službu na srednjim školama,
vrijeme, što su ga proveli u dušobriž-
ničkoj službi, u godine državne službe,
Svećenici mogu stupiti u državnu slu-
žbu na srednjim školama, nakon što
su prethodno položili državni stručni
ispit. Tom prigodom može im se pri-

znati najviše 20 godina dušobrižničke
službe.

Svećenicima vjeroučiteljima, koji se
zateku 1, travnja 1939, u državnoj služ-
bi na srednjoj školi, priznat će se
dušobrižnička služba, provedena u cr-
kvenoj službi za napredovanje i pen-
ziju tako, da će se naknadno prevesti
prema godinama, što su ih proveli u
službi crkve i države,

3) Banska trošarina na obuću, koja
se je plaćala i na obuću domaće pro-
dukcije ukida se tako, da se trošarina
plaća samo na obuću, koja se uvozi
izvana. — Takogjer je ukinuta banska
trošarina na lamice za brijanje,

NARODNA SVIJEST 5 Travnja 1939

 

 

0 dekretima fiorentinske unije

God. 1430. osvojiše Turci Solun. Ovo
je potaklo Grke, da traže opet vezu s
Rimom, očekujući od zapada pomoć
proti Turcima. Oktobra mjeseca 1431.
god. dogje grčka delegacija u Rim i
traži, da se u kojem gradu Italije sa-
zove ekumenski crkveni sabor u svrhu,
da se sklopi unija izmegju istočne i
rimske Crkve, Ipak se stvar zategla.
Tek dne 24. nov. 1437. god. ukrca se
okolo 700 Grka, od njih 50 svećenika,
na papino brodovlje te se u Mlecima
iskrcaše dne 8. febr. 1438. god. Dne
4, marta stigne u Fareru, gdje je već
dne 18, jan. (1438) otvoren ekumenski
Sabor, bizantinski car Ivan VIII Pale-
olog, a dne 7. marta carigradski pa-
triarh Josip, oba dva sa sjajnom pra-
tajom. Iz raznih razloga, kao m. pr. i
radi kuge, koja je u Ferari harala me-
giu Grcima, prenešen je Sabor iz Fe-
rare u Firencu, gdje je dne 26, februara
1439, god. otvorena prva sjednica, tako
da slavimo ove godine petsto-godišnjicu
fiorentinskog koncila i unije.

Fiorentinska unija je pravni temelj
veze istočnih kršćanskih crkava sa ri-
mokatoličkom Crkvom. Fiorentinskom
unijom su bile ukinute dogmatske raz-
like koje su postojale izmegju grčke i
rimske Crkve, a koje je razlike kardi-
nal Julije Cesarini sveo na 4 glavne
točke: ,fiolioque“, azymen, čistilište i
primat pape. Dekret unije priznaje:
da Sv. Duh proishodi od Oca i Sina,
kao jednog počela, pak konsekraciju
prijesnog kruha, nauku zapadne Crkve
o čistilištu i ,da je rimski biskup isti-
niti i pravi zamjenik Krista, glava či-
tave Crkve, otac i učitelj svih kršćana
te da mu je takogjer u osobi sv, Petra
data od Našega Gospodina Isusa Krista
puna vlast, pasti, vladati i upravljati
čitavu Crkvu, uz neokrnjena prava i
privilegije patriarh4“. Dekret unije pot-
pisalo je dne 5. jula 1439. god. 115
latinskih i 33 grčka biskupa; samo ga
— od grčkih nijesu potpisali fanatični
Marko Eugenik, metropolita Efeški, i
biskup Stauropolski, koji je već prije
otputovao; potpisali su dekret m. pr.
i bugarski biskup Ignacije i kievski
metropolita Izidor. Dekret je opremljen
i pečatom pape Eugena IV i Ivana VIII
Paleologa, cara bizantinskoga. Cari-
gradski Patriarh Josip, koji se je prije
razbolio i dne 10. juna umr0, dao je
dan prije svoje smrti, t, j. dne 9. juna
1439. god. pismeno svoj pristanak, kao
svoju ,extremam sentenjiam“,

Dne 6. jula 1439. pročitan je dekret
u fiorentinskoj katedrali, a dne 20. i
21. jula 1439. potpisane su i kopije
dekreta; u grčkima je kopijama prepi-
sivač pogrješno izostavio jedan pasus,
budući se riječi ,Romaikon arehier&a“
u kratkom preslijetku brzo opetuju.
Dne 22. novembra 1439, proglašen je
i dekret unije s Armencima, a dne 4,
februara 1442, god. zaključena je u
Firenci i unija sa Jakobitima,

Ivan Stojko Dubrovčanin, jedan od
glavnih saborskih govornika, pozvao
je i Dubrovčane, da neka nastoje, pri-
praviti za uniju, odnosno dovesti opet
u maručje katoličke Crkve i vladare
Bosne, Humske zemlje i Srbije, a papa
Eugen IV pokušao je već god. 1439,
po svom legatu, hvarskom biskupu
Tomi, da odvrati vojvodu Stjepana Vuk-
čića od patarenskog bogomilstva; ali
je biskupu Tomi tek god, 1444, pošlo
za rukom, nagovoriti bosanskoga kralja
Stjepana Tomu Ostojića, da prigrli rim-
sku vjeru. ,1 tako se zgodi, da je kralj
Stjepan Toma Ostojić još prije rujna
1444, god, ostavio bogomilsko krivo-
vjerstvo i prigrlio rimski zakon“, Po
primjeru kralja prihvatiše katoličku vje-

ru i njegovi rogjaci i mnogi bosanski
velikaši,

Potkraj god. 1442. prenešen je fe-
rarsko-fiorentinski Sabor u Lateran. Tu
je na sjednici dne 30. septembra 1444.
zaključena unija sa sirskom, a dne 7.
augusta 1445, god. sa nestorijanskom
ili kaldejskom i sa maronitskom ili
monoteletskom crkvom.

Kievski metropolita Izidor, koji je
zajedno sa nekima drugima, kao n. pr.
sa Besarionom dobio i kardinalski klo-
buk, zatvoren je poslije svog povratka
u samostan tie je proti njemu uveden
istražni postupak; glavni su mu pro-
tivnici Jonss Rijazanski i Abraham Suz-
daljski; ipak je kardinalu Izidoru us-
pjelo pobjeći u Rim. Metropolija mu
je razdijeljena u dvije: kod Rima ostaje
samo Kiev sa sufraganima  Brjansk,
Smolensk, Premisl, Turov, Luck, Vla-
dimir Polock, Helm i Halič, — lsti

Broj 14

kardinal Izidor, bivši metropolita kiev-
ski, proglasi kao papin legat nakon
dugog odugovlačanja sa strane Grka,
dekret fiorentinske unije u crkvi sv.
Sofije u Carigradu dne 12. decembra
1452. god. — Poslije pada Carigrada,
due 29, maja god. 1453. ustoličen je
od samog turskog sultana Muhameda
II. za carigradskog patriarha dne 1.
juna iste god. 1453. — najveći nepri-
jatelj unije, Genadij (Juraj Sholarij,
koji je u Firenci najviše laskao uče-
nosti Latina), God. 1472 pak je na sve-
čanoj sinodi u Carigradu fiorentinska
unija za osmanske zemlje i formalno
ukinuta,

Pravoslavna kievska metropolija, koja
je bila poslije povratka kardinala Izi-
dora premještena u Moskvu, te je bila
prekinuta čak i veza sa Carigradom,
podregjena je bila god. 1470. opet ca-
rigradskoj patriaršiji,

Dr Martin Malnerić

 

Mekoliko crtica o glazbenim prilikama u starom Dubrovniku

Dana 29 januara god. 1713., na dan
Sv. Frana Saleškoga, nova dubrovačka
Stolna Crkva bi posvećena bogoslužju.
Bilo je tada studeno doba godine,
ali, bez sumnje, odregjen je bio taj
dan, eda se svečanost Sv. Vlaha pro-
slavi i u novoj stolnoj Crkvi, i ako je
ova tada imala samo jedan, glavni
oltar, a i nutrnje uregjenje crkve nije
još bilo dovršeno.

Za orgulje pobrinulo se je Starje-
šinstvo Stolne Crkve provizorno, ne
mogući tada drugčije, na ovaj način.
Pozajmljene su bile orgulje iz samo-
stanske franjevačke Crkve Sv. Jerolima
u Slanomu. O tome nam je sačuvana
i bilješka u rukopis. knjizi O. Vitala
Aadrijaševića  (Andriasius) u arhivu
dubrovačkog samostana Male Braće.

Ta bilješka na talijan. jeziku,  po-
sljednja u onoj knjizi, glasi u prije-
vodu ovako:

»Neka dobro zabilježe Oci, da su
dne 7 januara 1713 naša Presvijetla i
Preuzvišena Gospoda pozvala u Malo
Vijeće našeg Poštovanog Oca Provin-
cijala, a to je bio O. Benedikt iz Du-
brovnika, saopćivši mu, da osjećaju
veliku potrebu i želju, da bi Oci pri-
stali da pozajme svoje orgulje koje
imaju u samostanu Sv. Jerolima u
Slanom, i to Stolnoj Crkvi, dok ih oni
ne pribave, a ne mogu da nagju dru-
ge zgodne orgulje, što bi mogle za-
dovoljiti pomenutu Crkvu. Stoga su
Oci, iz uslužnosti koju čvrsto osjećaju
prema svome Knezu, i da udovolje
Njegovim željama, pozajmili mu (orgu-
lje), i te su bile sutradan prenesene
iz Slanoga u Stolnu Crkvu, pod u-
vjetom, da netom Crkva pribavi svoje
orgulje, budu one povraćene samosta-
nu slanjskomu. Ove su orgulje sa 7
registara, sa škrinjom modro plavom,
i sa pozlaćenim rubom naokolo, te
su bile smještene u velikoj Kapeli,
koja gleda put mora. Laus Deo«,

*

Članovi obitelji Santoro u Dubrov-
niku bili su muzikalni. Oni su stari-
nom iz Italije kao i one druge muzi-
kalne obitelji u Dubrovniku: Bonomo,
Zaborio (Zabolio), Frezza, Resti.

Antun Santoro oženio se u Dubrov-
niku g. 1749 Pavlom Grgurevićevom;
umro je 15. XI, 1794. Imao je sina
Marina, koji se niže spominje. Ovaj
je učio glazbu u napuljskom  konser-
vatoriju, oženio se Marijom  Gjuriće-
vom, i umro je u Dubrovniku 27. X,
1823. Njegov sin Antun »organist« u
Dubrovniku, umro je ovdje 25. IV,
1877. starac u dobi od 80 godina.

Donosimo ovdje u prijevodu i ori-
ginalv odluku što ju je 20. decembra

1801. donijelo Malo Vijeće dubrovač-
ko: da Marin Saatoro »glazbeni ma-
estro« pri svim javnim svečanostima
kao u Stolnoj Crkvi tako i u Crkvi
sv. Vlaha i jest i uek bude smatran
glavnim dirigentom orhestra i upravi-
teljem pjevačkog zbora.«*

* Die XX M(ens)is X. bris 1801.

Captum fuit de terminando, quod
Marinus Santoro Magister Capeli(a)a
in omnibus Publicis Functionibus tam
in  Eccl(es)ia  Cathedrali, quam in
Ecci(es)ia S.ti Blasij sit, et intelligatur
p(ri)o(ci)p(a)lis Director  Orchestr(a)e,
et Moderator Chori. Consilium Minus,
113 str. 315 v.

*

Kad su se prvih decenija XX v.
počele u crkvenoj glazbi u Dubrovni-
ku opažati neke loše zloporabe, tako-
ve da je bilo očito da se je ta vrsta
glazbe dosta udaljila od crkvenih za-
kona i propisa, na štetu bogoljubnih
vjernika koji su crkve posjećivali, Star-
ješina dubrovačke biskupije »sede va-
cante« vikar generalni kapitularni ka-
nonik Ravao Čumbelić odlučno je i
svijesno iznio naputke i reforme že-
ljom i naredbom, da se budu savjesno
od svih vršiti. Ove promjene zamišlje-
ne i naregjene od Crkvenog starješine
činile su se neopravdane i teške oni-
ma, koji su se drugčije bili priučili,
kojim se još uvijek dopadala i u crkvi
glazba teatralnoga stila, pa i oni, koji
su od glazbe imali i nekog materijal-
nog interesa.

Nu pred naredbom svijesnog i sav-
jesnog Crkvenog Starješine morali su
iščeznuti interesi pojedinaca, sve sklo-
nosti i pojedinaca i glazbene im škole.
A te je zloporabe muzičkog crkvenog
stila uporno tada podržavala u Du-
brovniku bivša »Kneževska glazbena
kapela« (»fit Cappella Rettorale«), ko-
jom je upravljao Frano Boriani, inače
dobar muzičar, sa drugovima. Oni su se
na to pritužili austrijskoj Vladinoj U-
pravi u Zadru na ovakav, po njima ču-
dan i neopravdan, postupak svoga Crk-
venog Starješine, nadajući se oni, da
će Vladina Uprava njima dati pravo
protiv Crkvenog im Starješine. Nakon
obavijesti u tom predmetu od strane
Vladine Uprave Upravitelju dubrovač-
ke nadbiskupije spisom dneva 12 mar-
ča 1822 br. 4081/800, ovaj je u svo-
jem spisu-odgovoru od 30 marča 1822
br. 84 čvrsto ostao pri svojem posve
opravdanom i obrazloženom stanovištu,
ne žaleći ni to, što bi se profesori
glazbari bivše »Kneževske  kapele«
posve odlučili i prekinuti sa glazbenim
sudjelovanjem u dubrovačkim crkvama,
»oni koji se žale na prestanak njihove
novčane zarade, dok je njima glavno
ono drugo: da crkve pretvore u pozori-
šta«, Taj na talijan. jeziku sastavljeni
energični spis-odgovor Crkvenog Star-
ješine u Dubrovniku sačuvan je u
>Aktima kurijalnim god. 1821-1824“ u
Biskupskom dubrovačkom Arhivu.

Niko Gjivanović