Strana 2

 

eeVv . g
Politički pregled

Dogođaji posljednjih par sedmica
u priličnoj su mjeri uzbudili megju-
marodnu javnost.  Izvjesna nervoza,
skopčana sa bojazni pred sveopćom
konilagracijom nije dopustila da se
ovogodišnji uskrsni blagdani u miru i
spokojstvu sprovedu. Ta zabrinutost
još nije nestala premda se može reći,
da je ona najjača zategnutost prilično
popustila i možemo reći, da i ovog
puta neće svijet zagaziti u ono, što bi
značilo konačni svršetak Evrope, kul-
ture i civilizacije. Megjutim treba is-
taknuti da je diplomatska djelatnost
još uvijek živa i brza. Borba izmegju
dva tabora demokratskih i totalitarnih
država još uvijek. je žestoka.

Potrebno je izmegju ostaloga istak-
nuti posjet magjarskog ministra pret-
sjednika Telekya i ministra vanjskih
poslova Czaky a u Rim. U Rimu je
zaključeno da će Magjarska i dalje biti
tijesno povezana sa ltalijom i Njemač-
kom i da će svoje odnošaje sa Jugo-
slavijom urediti na prijateljskoj bazi
tako, da će se odreći svih teritorijalnih
zahtjeva prema Jugoslaviji.

Bugarski ministar pretsjednik Kju-
seinov izjavio je, da namjerava ući u
Balkanski sporazum uz uvjet, da se
Bugarskoj povrate granice iz g. 1913.
Govori se, da od Jugoslavije ne traži
Bugarska ništa zbog pakta vječaog
prijateljstva.

Putovanja Grafenca, rumunjskog
ministra vanjskih posala diže mnogo
praha u Esropi. Bio je u Berlinu, Lon-
donu, Parizu i Rimu. Ova putovanja
dovoljno podcrtavaju važnost, što je
ime Rumunjska u sadašnjoj diploma-
matskoj igri kao vanredno važna stra-
teška zemlja.

Središte pažnje evropske javnosti
bez sumnje je sastanak jugoslavenskog
ministra vanjskih posala dr. Cincar -
Markovića sa grofom Cianom u Ve-
neciji. Ovaj se je sastanak održao od
22 do 24 ov. mj. Iz komentara što ih na-
lazimo u stanovitoj štampi može se za-
ključiti, da je sastanak u Veneciji je-
dan novi uspjeh u diplomatskoj akciji
država osi Rim-Berlin, jer su se pro-
dubli i učvrstili prijateljski odnošaji

izmegju Italije i Jugoslavije. Ministar
dr Cincar-Marković pozvan je u Ber-
lin, a talijanski radio javio je, da će
doskora Princ Pavle posjetiti Rim.
Francuska štampa prigovara Jugosla-
viji, što ostavlja staro prijateljstvo sa
Francuskom a prislanja se uz državne
osi.

KOD NAS. Zagrebački razgovori
Maček-Cvetković nastavljeni su i prošle
sedmice, ali opet su odgogjeni. Osla-
njajući se na vanjsku štampu izgledalo
bi, da je riješenje hrvatskog pitanja
došlo u završnu fazu. Megjutim treba
sve te glasine primati sa najvećom re-
zervom i imati pred očima narav i
kompliciranost pitanja o kojima zavisi
unutrašnje uregjenje i konsolidacija
Jugoslavije. Potrebno je zabilježiti, da
Udružena Opozicija i JNS pokazaju
posebno držanje dok traju zagrebački
razgovori.

——— um
Radi pregradnje
snižene cijene

zgodna prilika za nabavu

raznih predmeta
KNJIŽARA

JADRAN"

DUBROVNIK
= Ra a =a RI S. SKILE
Pažnja

ribarima !
Prodaje se Petroplinska lampa
No 901 (Koutinental) radi uve-
dene elektrike, jakost 2.000
svijeća, vrlo malo rabljena.

Obratiti se:
Advokatska kancelarija Dr. Ni-
kole Mandića, Sarajevo, Alek-

sandrova ulica broj 43.
maa aa RR > E > a la ERIE

NARODNA SVIJEST 26 Travnja 1939

 

Broj 17

 

PISMA
IZ NARODA

JANJINA. Velebno hrvatsko slav-
lje, održano dne 16 ov. mj. prigodom
posvete zastave mjesne org. HISNS:
uspjelo je preko očekivanja. Mjesto je
bilo divno okićeno zelenilom i zasta-
vicama. Na svakoj kući vijale se tro-
bojke. Doček mnogobrojnih gostiju bio
je srdačan i oduševljen. Mjesna ,Hrv,
Glazba“ neumorno je svirala. U 9 s.
odslužena je u Matici svečana sv. Mi-
sa. Na koru je pjevao muški zbor.
Službi Božjoj uz nebrojeno mnoštvo
naroda, prisustvovahu na počasnoj klu-
pi gg. nar. zastupnici i ostali funkcio-
neri, Na glavnoj ulici bila je podig-
muta velika tribina. Tu je poslije sv.
Mise preč. Kinkela blagoslovio novu
zastavu i održao sadržajan govor. Pred-
sjednik g. Čučuković davao je riječ
slijedećim govornicima : konavoskom
seljaku g. Peru Bakić, g. P. Antičevi-
viću iz općine kunovske. g. Niku Buš-
ko, tajniku kotarske, g. dr. Lučin-Bje-
lovučiću, nar. zast. iz Metkovića, g.
prof. R. Mišetiću, domaćem nar. zast.
iz Dubrovnika, te g. don Niku Milić,
dekanu iz Orebića. Svi su govornici
istakli pogreške prošlosti, prilike da-
našnje i program za budućnost hrvat.
naroda u slobodi, pravdi i poštenju.
Uzorno slušateljstvo pozorno je slu-
šalo i oduševljeno odobravalo kličući
pretsjedniku dr. Mačeku i Slobodnoj
Hrvatskoj. Na koncu je pročitan brzo-
javni pozdrav dr. Mačeku u ime svih
prisutnih. Saslušavši ,Lijepu našu“ na-
rod se je u miru i redu razišao, po-
mosan radi takove sloge, discipline i
odlučnosti u ovim mutnim vremenima.
Poslije podne je ,Hrv. glazba“ i mnoš-
tvo naroda otpratilo prema Draču neu-
strašivog i obljubljenog nar. zastupni-
ka g. prof. Mišetića i njegove vrijedne
saradnike, dok je u večer u biv. Hrv.
sokolani održana uspjela hrv. zabava.

KUNA. Na Mail Uskrs po starom
običaju bila je zaključna korizmena
propovijed i blagoslov u Svetištu Go-
spe Delorite. Poslije toga održan je
kupitul crkovinara svetišta. Veliko za-
zumijevanje za naše stare običaje po-
kazao je i prisutni načelnik g. Bibica.

Ugled i estetika grada

Mnogo je problema, koji čekaju na
svoje riješenje već dugo vremena, a
koji su u vezi sa ugledom i estetičnim
izgledom našega grada. Jedno od ta-
kovih pitanja jest vješanje odijela is-
pred dućana, koji se bave rasprodajom
narodnih nošnja. Poznato nam je, a
to je sasvim u redu da Općina pazi
kakove će se table odnosno reklame
stavljati poviše dućana, odnosno rad-
nja. Ima čak i nekoliko slučajeva, gdje
su vlasnici radnja morali skinuti za-
starjele table jer nijesu odgovarale sa-
vremenim estetskim nazorima. To tre-
ba pohvaliti. Ali ne razumijemo, po
kojem kriteriju estetike može se i da-
lje dopuštati ono čaršijsko vješanje
odijela pa makar i narodnim vezivima
bila ukrašema. I to još na našoj glav-
noj ulici »Stradunu«.

Zaista, treba već jednom stati na
kraj pojavama, koje malo po malo
pretvaraju naš grad u čaršijsko mje-
sto, gdje se vlasnici radnja natječu tko
će od njih neukusniji biti u izlaganju,
odnosno vješanju raznih predmeta.

Mi pozdravljamo akciju onih, koji-
ma je ma srcu estetika, a po tomu i
ugled grada te kao javno glasilo mo-
limo, da javni kao privatni faktori us-
traju na poduzetoj akciji, koja mora da
naigje na najveće odobravanje svako-
ga gragjanina, kojemu nije svejedno
da li će Dubrovnik biti i ostati grad
kulturnih oznaka i ambicija ili će ga
se srozati na jedno najobičnije čaršij-
sko selo.

.

Montovijerna je jedna posebna atra-
ktivna tačka u nizu ljepota našega grada.
Ali nažalost dešava se tamo nešto, što
je možda malo komu od gragjana po-
znato. Na onoj strani koja je s desne
puta Iva Vojnovića bacaju se i poka-
paju crkaute životinje i to ponekad na
način, da stranci, koji stanuju u ta-
mošnjim  pensionima vide kako se to
radi. Takav je jedan slučaj bio pred
nekoliko dana. Pitamo: Zar se tako
propagira turizam u našem gradu? —
A onda, je li kogod ikad promislio,
da se osobito ljeti crkaute ili ubijene
lješine usmrde i da je onda u pitanju
ne samo estetika nego i higijena? Mo-
limo, da i ta stvar bude radikaluo
riješena.

 

Problem
obiteljskog odgoja

Pedagogija se označuje kao nauka
koja otkriva blaga životne mudrosti,
pokazvjući nam putove i mačine za
vlastiti odgoj i odgoj povjerenih nam
lica. — Ovako jasno determiniran po-
jam pedagogije pretpostavlja odredjeni
cilj, kojemu ona, upotrebom pogodnih
sredstava, treba da teži.

Činjenica pak, da savremena — ,mo-
derna“ pedagogija obiiujeraznovrsnošću
svojih odgojnih sistema, jasno doka-
zuje, da ti, naročito obzirom ma cilj,
nejednaki, odgojni sistemi rezultiraju
iz isto tako velikog broja razaih filo-
zofsko-pedagoških pogleda na svijet i
život uopće, a na problem obiteljskog
odgoja posebno. Istina je, da su tako
diametralno oprečni ciljevi odgoja bili
i u ranijim vremenima karakteristični
za pedagogiju, ali ipak nama danas
više ruzumljivi s razloga, što se sra-
zmjerno važnosti obiteljskog odgoja za
ljudsko društvo, nije tom odgoju po-
klanjalo dovoljne pažnje.

Ali, dok većina ,modernih“ — are-
ligioznih pedagoga proklamuje neozbi-
ljne i potpuno materijalističke ciljeve
odgoja, naglašujući to obilježje u od-
goju jače i od samih starih poganskih
filozofa, dotle ozbiljnost trezvenih pe-

dagoga ranijih historijskih razdoblja,
pa i današnjice, pokazuje nam izvornu
snagu solidnog i razumnog odgoja
u — solidnom obiteljskom odgoju.
Prava pedagoška umjetnost, koja je,
temeljem drugih pomoćnih nauka, ste-
kla zasluženi atribut znanosti, svaki
pedagoški problem, pa i problem obi-
teljskog odgoja, ispituje, odnosno pro-
dubljuje sa stanovišta etike, i to spe-
cijalno kršćanske etike. Jer samo emi-
nentno ova, me ostavljajući nikakve
praznine u ljudskom duhu, uzvišeno
govori o smislu ljudskog života, pre-
cizno dinstingvirajući pojam apsolutnog
dobra i zla, nasuprot današnjim po-
vršnim teorijama relativiteta u svima
spoznajama ljudskog duha.

Riješenje, dakle, problema obitelj-
skog odgoja omogućuje uspjeh škol-
skog odgoja. — Obitelj je praćelija
ljudskog društva, koja posjeduje maj-
više uslova i neiscrpive izvore za pra-
vilno i svrsishodno odgojno postupa-
nje. I, jer se obitelj temelji na prirod-
nim vezama njezinih članova, na ljubavi
izmedju roditelja i djece, cjelokupni
daljni školski odgoj može da poluči
pravi uspjeh samo onda, ako se obi-
teljski odgoj bazira na principima
etike i morala.

Obitelj toliko utiče na odgoj djece,
da se baš u njoj, još iz najranijih dje-
čjih dana, i kasnije, formiraju najveće

odlike koje — pod pretpostavkom i
daljnjeg solidnog školskog odgoja —
postaju najjače duševne komponente
odrasla čovjeka.

Ali, jer moderna obitelj i moderno
društvo, a najviše pak areligiozna i ma-
terijalistička pedagogija problem obitelj-
skog odgoja tretira nezavisno od etike
i morala, tih najjačih stubova obitelj-
ske i svih ljudskih zajednica, beskori-
sne i neefikasne u svom djelovanju
pokazuju se savremene nzajednice doma
i škole“. To su samo umjetne tvore-
vine tako labilnih ,modernih“ peda-
goških zasada. 1, jer su gradjene ma
pijesku, propast im je neizbježiva. Re-
zultati modernog obiteljskog odgoja ne
pretstavljaju nikakve garancije za op-
timističko gledanje u budućnost naše
omladine.

A pošto se polovičan obiteljski od-
goj s punim pravom identifikuje s ni-
kakvim odgojem, koji se sa istom ten-
dencijom nastavlja i kroz mnoge sred-
njoškolske odgojne zavode, a često
puta već i u osnovnim školama, briga
za istinsko i savjesno rješavanje pro-
blema obiteljskog odgoja pozvanim
faktorima opravdanije se mameće. Utje-
šljiva je pojava, da se je u svima isto-
rijskim epohama, pa i u današnjoj,
uvijek našlo ljudi koji su junački usta-
jali na obranu baš onih vrednota, koje

su putem različitih krivih sistema kao
takve negirane.

Moogi naši odgojni srednjoškolski
zavodi — putem svojih pedagoga, imu-
niziranih prema zarazi novih areligioz-
nih pedagoških sistema i tendencija,
ulažu sve sile, da se problemu obitelj-
skog odgoja posveti što više pažnje.
Pokazuje se i na putove i sredstva,
koja će ponovo omogućiti da obiteljski
odgoj bude oslonac cjelokupnog peda-
goškog rada u svima vrstama škola.

Problem obiteljskog odgoja bio je,
jest i ostaje uvijek važan i aktuelan za
pedagogiju, a njegovo riješenje posta-
vljeno na čvrste temelje religije i mo-
rala, omogućilo bi opstanak današnje,
inače razrovane obitelji i drugih oblika
socijalne zajednice.

Na organizmu današnjeg čovječan-
stva uopće, a evropskih naroda napose,
pokazuju se mnoge rakrane.

Jednu izmegju tih rakrana smatramo
i krizu odgoja, koja ima svoj izvor u
krizi obiteljskog odgoja.

Ne potrudimo li se da obiteljski kao
i cjelokupni odgoj postavimo na čvrste
temelje religije i morala, propast ljud-
skog društva, a potom i civilizacije,
neizbježiva je. Dosljedno tome, i XX.
v., koji nosi obilježje najjače ekspan-
zije ljudskog duha na polju duhovnog
i materijalnog napretka, po posljedica-
ma zanemarenog obiteljskog odgoja i
drugim socijalnim anomalijama, u sko-
roj budućnosti biće označen vijekom
»kulturne regresije“. Bučić Marin.