Strana 2

 

Deset godina biskupovanja

Josipa M. Dr. Carevića

Biskupa Dubrovačkoga

Budući se ove godine na Malu Gospu navršilo 10 godina biskupskog rada preuzv. g. Dr. Jo-

sipa Carevića u našoj biskupiji bi
jubilej, ali kad je preuzvišeni dije
navodeći za razlog teške ratne pri

li smo odlučili, da tom prigodom skrenemo pažnju javnosti na ovaj
cez. biskup doznao za tu našu namjeru izričito je to zabranio
like koje su početkom mjeseca rujna upravo bile nastale u Evropi

isvijetu. Megjutim sad smo slobodni od te zabrane, kad ,List Dubrovačke Biskupije“ kao službeno
glasilo, donosi iscrpljiv prikaz o plodonosnom njegovu biskupskom radu kroz minulih 10 godina.
Dozvolom uredništva ,Lista Biskupije“ veomarado prenosimo članak u cjelini.

Na blagdan Rogjenja BI. Di. Marije, 8. IX. pije, a malo sjemenište već od par godina pre-

o. g. navršilo se je deset godina od svečane in

tvoreno u kouvikt za 7—8 gjaka, Na Mljetu za-

tronizacije biskupa Josipa M. Dra Carevića na vedeni otpadnici neprestano ruju. Na Orebiću se

slavnu stolicu biskupije sv. Vlaha.

Preuzvišeni naš biskup za-
želio je, da se za ovu prigodu,
uslijed nestalnog vremena ev-
ropske ratne pogibelji ne čini
nikakva javna svečanost, već
se je samo preporučio moli-
tvama svojih vjernika i prvu
desetgodišnjicu svog biskup-
skog rada proslavio je pri-
vatno namijenivši sv. Misu u
zahvalu za primljena dobro-
činstva.

Ipak uredništvo ,Lista Du-
brovačke Biskupije“ smatra svo-
jom dužnošću da se prigodom
desetgodišnjice preuzimanja u-
prave dubrovačke biskupije sa
strane biskupa Josipa M. Dra
Carevića, osvrne na njegov
mnogostruki plodni rad za do-
bro biskupije.

Stanje biskupije, pri njenom

 

javlja pravoslavni prozelitizam i prijeti razdiranjem
stada; slično i u Stonu. Po
raznim krajevima biskupije u-
slijed ekonomske krize širi se
komunizam. U državi vlada
autoritativni režim, a svećen-
stvo i narod u borbi je sa re-
žimlijama. Uslijed ekonomske
krize u narodu i crkve i sve-
ćenstvo proživljuju kritične ma-
terijalne prilike. U tim dosta
teškim okolnostima svi upiru
oči u novog biskupa i od njega
očekuju pomoći.

I nijesu se prevarili.

Biskup Josip M. Dr Carević
ustrajnom molitvom i ener-
gičnom akcijom učinio je mno-
go u ovih deset godina svoga
biskupskog djelovanja megju
nama. Velika su njegova djela
na vjersko-ćudorednom, kari-
tativno- socijalnom,  kulturno-

 

preuzimanju po biskupu Careviću, uslijed po- religioznom i crkveno-ekonomskom polju a za
ratnih prilika, nije bilo ružičasto. Jedanaest je opći napredak dubr. biskupije.

župa bilo praznih, na župama su bili većinom

Upoznavši potrebe biskupije na svom prvom

stariji svećenici, spremni zaigmirovinu; u bo-  svestranom pohodu župa i svih njihovih važnijih
gosloviji nijeduog bogoslova dubrovačke bisku- odlomaka preguuo je revni biskup da ih sanira,

 

U prvom redu treba orijentirati i ujediniti kraj Dubrovnika, u koji je kao djele mičnu svotu
kler biskupije u pastoralnom radu. Zato već prve za utrošak uložio i po želji oporučitelja realizirao
godine 1930. organizuje pastoralno-socijalni tečaj glavnicu legata pk. župnika Zlovečere.

,Uzajamnosti“ svećenstva dubrovačke biskupije u

Dubrovniku. Tečaj je držan_i veo-
ma lijepo uspio. K tomu uregjuje,
da se redovito obdržavaju pasto-
ralne Dekanatske konferencije, koje
su se u zadnje vrijeme radi rata
i poratnih neprilika rijetko obdrža-

vale, pa s toga u istoj prvoj go- '

dini izdaje Pravila svećeničkih
konferencija u dubrovačkoj bisku-
piji“. Za produbljenje svećeničkog
duha osnovao je Marijinu kongre-
gaciju svećenika i obnovio Društvo
svećenika klanjalaca.

Jedna od glavnih biskupovih
briga u početku rada za biskupiju
jest odgoj svečeničkog pomlatka.
Zato se je pobrinuo da dobije za
biskapiju svećeničkih kandidata u

Za duhovni napredak naroda naumio je od-

 

Za Euharistijskog Kongresa u Dubrovniku
Preuzv. gg. biskupi pri svečanoj Misi pred katedralom

velikom i malom sjemeništu. I to mu je pošlo mah u početku biskupovanja, da se najprije održe
lijepo za rukom. Kroz ovo deset godina dobavio  Euharislijski kongresi po dekanatima, a konačno
je 34 nova svećenika, od kojih je 24 odgojio, dok veliki biskupijski Euharistijski kongres u Du-

 

Za Euharistijskog Kongresa u Dubrovniku
Nepregledno mnoštvo prisustvuje pontifikalu pred katedralom

brovniku. Priprava za pojedine
dekanatske kongrese bit će sv.
Misije, koje će se neposredno
prije kongresa održati u odno-
snom dekanatu. I taj je program
potpuno izvršen! U godini 1931
održane su Misije i dekanatski
Euharistijski kongres u Pridvorju
za konavoski dekanat; god. 1932
isto u Korčuli za korčulanski de-
kanat; god. 1933 u Stonu za ston-
ski dekanat; god. 1934 u Ore-
biću za pelješki dekanat, a na-
pokos god. 1937 Dubrovniku veli-
čanstveni biskupijski Euharistijski
kongres, koji se je pretvorio u
pokrajinski, te su mu učestvovali
4 biskupa, 2 opata i vjernici iz

ih je nažalost kroz ovo vrijeme umrlo 19, a sada svih hrvatskih krajeva. Da osigura plodove Euh.
biskupija ima 19 bogoslova i 43 gjaka u malom Kongresa, proveo je dijecez. biskup god. 1938
sjemeništu. U sjemeništu pak higijenski je uredio sv. misije za gradsku župu, koje je održao revni

rezne prostorije, a osobito dotjerao zavodsku kape:
lu. Za odmor i odgoj sjemeništaraca preko praznika

misijonar mp. O. H. Belić Dominikanac.
Za vjersku obnovu naroda doprinijeli su mno-

mabavio je Ljetnikovac sv. Terezije Dj.Is. u Vrbici go i dijelom obnovljena a dijelom novo usta-

NARODNA SVIJEST 18 listopada 1939

 

Broj 42

 

Da ne ostanemo dužni

Dubrovnik“ nam _ ponavlja tvrdnju da je ,Soko“
jedna naša stara, poznata patriotska ustanova, jedina
u kojoj se Srbi i Hrvati tako dobro snalaze, ne pra-
veći nikakve razlike megju sobom“, Prvi put smo sa
posmjehom prešli preko ove tvrdnje, ali kad ,Dubrov-
nik“ ima smjelosti da je još jednom ponovi, onda kao
borci za istinu i pravdu smatramo svojom svetom duž-
nosti da i ovdje svaku stvar stavimo na svoje pravo
mjesto. Hrvati se ne nalaze u Sokola. Po učešću one
neznatne sačice t. zv. Hrvata ne može se izvesti kon-
statacija koju nam Dubrovnik“ tura pred oči. Politi-
čari moraju voditi računa samo o realnostima. Inače
nijesu političari, Činjenica je da je Hrvatski narod o-
kupljen oko svoga vogje Dra Vlatka Mačeka i da se
u njemu personificira politička težnja Hrvatskog naro-
da. Manjina i to iščezavajuća manjina predstavlja iz.
nimku. Baš ta manjina bila je najborbenija u svim
protuhrvatskim udarima. Ona je beogradskom režimu
odlično poslužila u poznatim njegovim naletima. Ova
šačica t. zv. Hrvata ne dijeli osjećaje i težnje sa svo-
jim narodom. Oaa je sve učinila da se ostvari zami-
sao 6 januarske diktature, odigravši bezuspješno ulogu
grobara Hrvatskog naroda. U predposljednjem jurišu
diktature pod Jevtićevom komandom starosta dubro-
vačkog Sokola t. zv. Hrvat kandidirao je na Jevtićevoj
listi. To su činjenice poslije kojih ni jedan političar
ne može tvrditi da se Srbi i Hrvati u Sokolu dobro
snalaze. Tamo su se dobro snalazili i još se snalaze
Hrvati, koji su Hrvati samo po imenu odnosno Hrvati
kad treba paradna analiza nekog jugoslavenstva.

Ne volimo ,svagje, podržavanje megjusobne mrž-
nje i zlobe“, Ali jer propovijedamo istinsku bratsku
ljubav, ne volimo da se medene riječi ljubavi i sloge
rastapaju u ustima hrvatoždera, jer onda znamo da su
neiskrene. Kucaj srca Hrvatskog maroda odzvanjao je
težnjom za slobodnim ravnopravnim životom u ovoj
državnoj zajednici danas kao i onda kad su kosti Hr-
vatskog naroda škripale i pucale u bratskom“ zagr-
ljaju ,Dubrovnikovih“ istomišljenika. Hrvati, Srbi i
Slovenci tri su bratska naroda. Bratski odnošaj ovisan
je ne o medenim i farizejsko-lukavim riječima nego o
djelima. Bratstvo mora biti manifestirano u javnom
djelovanju svih oblasti života i u kesama. Tako brat-
stvo ima solidne granitne temelje i predstavlja čvrstu
garanciju sretne sadašnjosti i još sretnije budućaosti.

Da se naše prilike ne mogu usporegjivati sa onim
u Njemačkoj i Italiji to je svakom političkom čovjeku
jasno. Nijesmo krivi što to nije jasno urednicima ,Du-
brovnika“, Izlazeći jednom u sedmici nemamo moguć-
nosti da davamo lekcije koje spadaju u političku os-
movnu školu. Isto je tako svakom političkom čovjeku
danas jasno da proces jedinstva Njemačke i Italije ne-
ma ništa sličnog sa dekretiranim jedinstvom iz Beo-
grada, jer u Jugoslaviji takav proces ne postoji niti
može postojati. Svijest Hrvatske narodne individual-
nosti jaka je i živa u tolikoj mjeri da se slobodno bez
ikakvog pretjerivanja može reći da je danas jača nego
što je ikada bila. Osjećaj narodnog jedinstva na postoji
ni kod Srba. Srpske manifestacije jedinstvu stvar su
političke računice. Tako najbolje konvenira jer se je-
dinstvom najuspješnije maskira politika hegemonije.
Kad Hrvati pitaju, zašto se na svim vodećim mjestima
nalaze samo Srbi ili zašto u centralnim uredima sjede
devet desetina Srba onda im se odgovara parolom je-
dinstva. A kad se na položaje izabiru kandidati vjed-
nog jedinstvenog naroda“ onda se potajno zaviriva u
krsni list i narodnost. U tome je cijeli problem ,08-
veštenog“ narodnog jedinstva.

Konačno još nekoliko riječi o terminu ,kukuruza-
ši“, Moramo lojalno priznati, da smo ovaj termin po-
zajmili iz ,zalegja“ jer ga u hrvatskom riječniku ne-
mamo, Hrvatski narod nije nikada megju Srbima tra-
žio odmetnike, Naprotiv od odmetnika Hrvatskog na-
roda formirane su seoske sokolske čete, a za konori-
ranje odmetništva kukuruzom naš je narod pozajmio
iz ,zalegja“ termin ,kukuruzaši“. Za nedozvoljeno slu-
ženje ovim terminom, molimo oproštenje. Mislimo, da
smo na ovaj način udovoljili propisima zakona o au-
torskom pravu !

Kulturne bilješke

Bohuslav i Jan Lobković i Dubrovnik. Potanje
proučujući predmet (v. Nar. Sv. 5 IX t. g.) treba da
potvrdim kao točnu tvrdnju g. univ. prof. Dr. Tadića,
da je posjetio Dubrovnik god. 1493, kao hodočasnik
u Sv. Zemlju Jan Lobković. Jan L. je svoje putovanje
opisao te je putopis odštampan u ,Českoj Včeli“
1834; putovao je u društvu Ditriha Gutenštejnskog.

Brat mu Bohuslav, koji je takogjer uz dalmatinsku
obalu putovao na Istok i u Sv. Zemlju, vratio se je
već god. 1492. u Mletke. — (Wurzbach).

Dr Martin Malnerić