TAKSA PLAĆENA U GOTOVvU

Narodna Svijest

 

UOD. XXI — Br. 44

DUBROVNIK, 31 listopada 1939

U sieni čempresa...

Dan mrtvih dolazi i ove kao sva-
ke godine. Misli i pažnja svih ljudi
okreću se prema groblju. | Dubrov-
čani ove kao svake godine upravit
će svoje korake prema Dančama,
Boninovu, Tri Crkve i Mihajlu. Ali
ove će godine sjećanje na Mrtve i-
mati svoj posebni značaj. Dubrovnik
živih posjetit će Dubrovnik mrtvih ne-
kim posebnim osjećajem, osjećajem
osobite zahvalnosti, osjećajem nekog,
makar žalosnog, ali ipak veselog ra-
spoloženja. Dubrovnik ide ove godine
na groblja da se sa svojim mrtvima
u duhu sabranosti porazgovori mo-
litvom i pobožnim osjećajima pijeteta
o onomu, što su oni, mrtvi naši —
tako dugo čekali, zašto su radili, žrtvo-
vali se, stradali, a mnogi i poginuli.

Mrtvi dan dolazi ove godine u
znaku slobode, koja je hrvatskom na-
rodu obnovljena. Nad grobom Pjesni-
ka slobode, Dživa F. Gumdulića za-
ustavit će naša noga, sabrano će se
pomoliti za dušu Dubrovačkog hrvat-
skog velikana i sakupiti snage za ču-
vanje slobode, koja eto razvija i nad
Dubrovnikom, krunom hrvatskih gra-
dova, svoj zlatni plašt. ,O mila, o
draga, o slatka slobodo...“

Mrtvi dan sjeća nas Nikole Veli-
koga Bunića, Vojnovića, Supila, ljudi,
koji su sve svoje snage uložili u to,
da bi očuvali i ponovno stekli slobo-
du. Sjeća nas Natalića, koji je svijetli
primjer čuvanja slobode, u času, kad
je ona bila ugrožena.

Lagana i pobožna šetnja kroz ale-

je čempresa dovest će nas i do gro-
bova narodnih boraca, čiji grob na
oko je neznatan i neugledan, ali u
sebi čuva kosti nevinih žrtava, koje
su pale od ruke onih, kojima je smrt
slobode hrvatsko; naroda životni pro-
gram. Ali baš kod tih grobova stiče
se uvjerenje, da se tijelo može ubiti
ali ideja pobijeđuje i ostaje.
Pod pločama ili humcima naših groblja,
nalaze se kosti onih, koji su zadužili
hrvatski narod i na raznim poljima
ljudske djelatnosti. Tu je  biskup-
pjesnik Vodopić i Dum Đuro Pulić,
ljudi vjere, znanosti i umjetnosti.

Mnogobrojni grobovi čuvaju u sebi
hiljade radnika, koji, prožeti vjerom
rađom i ustrajnosti ostavili su sjajni
primjer opće dužnosti rada i molitve.
Susrest ćemo se sa grobovima naših
seljaka, čijise je znoj pomiješaosa zem-
ljom ove pitome Dubrave. Naći ćemo
se u tihom društvu obrtnika, koji su
svojim radnjama doma i izdoma pro-
nosili slavu dubrovačkog obrta, zla-
tarskog, tkalačkog, krojačkog, crev-
ljarskog, stolarskog, mehaničarskog i
dr. I pomoraca je mnogo u grobišti-
ma, onih kapetana i mornara, o čijoj se
hrabrosti, slavi i veličini možemo u-
vjeriti u crkvi Gospe od Milosrđa.
Krunicom u ruci, stajali su na galija-
ma, borili se morem i širili slavu Re-
publike grada Svetoga Vlaha.

Da, sve ovo i još mnogo više naći
ćemo sačuvano na našim grobljima.
A najvažnije o čemu nam grobišta
svake godine i neprestano propovije-
daju i svjedoče jest vjera u život
poslije smrti. i

Čempresi svojim dubokim žilama i
vitkošću, koja se prema nebu ponosno

diže, kao da nam kažu, da se kroz
solidni, na vjeri i moralu osnovani
život stiže u blaženu vječnost.

Katolička vjera ponos je starog Du-
brovnika. Na njoj je grad sv. Vlaha
podigao svoju slavu i veličinu.

Stoga neka se zapale lukjernari
vjere na grobovima kao simbol u
srcima obnovljene vjere. I dok zvo-
na na Dančama, na Boninovu i u
Mihajlu budu klecala, sjećajmo se o-
nih, koji su prožeti vjerom radili za
dobrobit i slobodu grada sv. Vlaha i
hrvatskog naroda.

U sjeni čempresa, slušajući njihovu
nijemu propovijed odužimo se uspo-
meni svojih velikana seljaka, radnika
obrtnika i gospara.

Počivali u miru...

CIJENA Dia, 1:50

Da se razumijemo

»Dubrovnik“ nas sili, da pišemo i
da se na njegovo pisanje obaziremo
ne zato, što bi on bio organ za kojim
stoji znatna skupina ljudi, nego zato,
što se ta neznatna šačica stavlja u
pozu da docira i soli pamet svima i
svakome. U vezi sa prošlim brojem
moramo opaziti slijedeće :

1) U članku ,Dubrovačkom seljaku
na razmišlanje“ ,Dubrovnik“ prijeti
bojkotom od strane onih, koji dolaze
iz ,zaleđa“ da kupuju svoje potrep-
štine u našem gradu kao i kod se-
ljaka iz Župe i Konavala. Pitamo sa-
mo: Što to znači i koja bi to eko-
nomska katastrofa zadesila našeg se-
ljaka i trgovca, kad ljudi iz zaleđa“
moraju namirivati potrebe kod nas u

 

OTPLATA

6, 12, 14,

MJESECI

8 raznih modela
3 talasne dužine

 

od din. 2.990
do din. 8.335

 

Paše & komp.

Dubrovnik
&onavoska. 28/30

 

 

 

 

Mortvi Dan

Prosu se prvi cvijetni snijeg,
Po odru mrtvog Dana vene...
Čempresi, ko stari lukjernari,
Gore plamom puste Uspomene...

Zarđalijeh zvona škripu grede
Po kapelicama drevnim. Tuže...
Dumna zaprašeni konop vuče,

A po groblju popadale ruže...

Uzdah se za uzdahom ko magla
Teška sl'ježe... po pločama puze...
Rasplakana Jesen sv'jeće gasi,
Kapljući debele, žute suze...

Pao je prvi cvijetni snijeg,
Po mramoru mi duše bone...
Na Mihajlu zadrhtale sjene
Pucića i Nikolice Bone...

Elmot

 

Ako nemate bolesno oko a treba-
ju Vam naočali možete ih dobiti i bez
liječničkog propisa kod stručnog op-
tičara Bogdan, Dubrovnik, koji ima
na skladištu sva potrebna optička do-
magala i samoprodaju najboljik opti-
čkih leća tvrtke Carl Zeisa - Jena, Svi
popravci izvršuju se odmah i najjeitinije.

Dubrovniku i okolici s jednostavnog
razloga, što to traže njihovi interesi.
Naše je megjutim mišljenje, da se sa
prijetnjama bojkotom nije lako igrati,
jer taj argumenat ima dva kraja i ne
pretjerujemo ako kažemo, da je dosta
jasno tko bi u tom slučaju izvukao
tanji kraj.

2) U članku ,Ozbiljna riječ srpskih
rodoljuba“ jadikuje ,Dubrovnik“ nad
Srbima, za koje kaže da su još jedva
trpljeni, i koje nazivlje domaćinom,
,kome se jedva još daje uloga pazi-
kuće“ koji ,očajan sjedi u prikrajku
i snužden čeka da ga izbace napo-
lje“: Ovo je zaista interesantno zabi-
lježiti. ,Dubrovnik“ neće da razumi-
je, da stanje, koje se stvara poslije
sporazuma ima za svrhu da povrati
Hrvate i hrvatski narod u svoju ku-
ću, iz, koje je već bio u dobroj
mjeri izbačen od onih, koji su vodili
čaršijsku politiku brisanja hrvatskog
naroda sa lica zemlje. I sada kada su
ljudi, Srbi kojima se ne može i ne
smije odreći osjećaj ljubavi prema
svom srpskom narodu i državnoj za-
jednici, uvidjeli da se u interesu dr-
žave moraju ispraviti i suviše dras-
tične nepravde, nanesene kroz 20 go-
dina hrvaiskom narodu, dolazi nez-
natna šačica ljudi oko ,Dubrovnika“
i kaže, da će ,domaćin“ ,Srbi“ biti
izbačen iz ove zajednice. Preveliki
skok čini ,Dubrovnik“ u svojem lo-

gičnom zaključivanju. Čaršija nije
srpski narod, prema tome ona nije
domaćin. Ona skupa sa ljudima oko
»Dubrovnika“ misli, da joj pripada
uloga domaćina, ali svoje je nasilno
uzeto domaćinstvo proigrala na štetu
u prvom redu hrvatskog naroda. U
ostalom, kako se može govoriti o
domaćinu ? U ovoj državi domaćin
mora biti jednako srpski, kao hrvat-
ski i slovenski narod, a nikako šači-
ca ljudi, koji uzurpiraju za sebe ulo-
gu domaćina, da mogu isisavati ži-
votne snage srpskog, hrvatskog i
slovenskog naroda.

»Dubrovnik“ govoreći općenito mi-
sli sigurno na konkretni slučaj u na-
šem gradu. Zaista imali smo i suviše
prilike da izbliza i na licu mjesta vi-
dimo što znači to ,domaćinstvo“, kad
su kroz svo ovo vrijeme pašovali u
našem građu oni, koji su svršili po-
sebni čaršijski tečaj, na kojemu su
se usposobili u razbacivanju imovine
hrvatskog naroda, na polju ubijanja
hrvatske narodne svijesti i ekonom-
skog života u Dubrovniku. Neka zna
»Dubrovnik“ da je domaćin u Dub-
rovniku hrvatsko građanstvo, a u ko-
taru hrvatski seljaci. I sporazum ne
čini drugo nego to, da se vlast do-
maćina preda pravom domaćinu u
Dubrovniku za Dubrovnik, u banovini
Hrvatskoj za cijeli hrvatski narod, a
u Srbiji za srpski narod.

3) Logično je prema tome da je-
dan Dr Vlatko Maček na kongresu
Samostalne Demokratske Stranke po-
diže glas i ustaje mačem u ruci i za
slobodu srpskog naroda. Svojom izja-
vom Dr Maček je dokazao, da nije
tjesnogrudni političar, kojemu je na
srcu dobro samo hrvatskog naroda,
nego naprotiv državnik prvoga reda,
koji vodi računa o državnoj zajedni-
ci kao cjelini, odnosno i o srpskom
narodu, koji je također — dakako u
manjoj mjeri ali ipak — bio ugnjeta-
van i progonjen od beogradske čar-
šije. A ljudima oko ,Dubrovnika“ je
dr. Maček ,Novi Mesija“, na čiju
adresu upućuju riječi omalovažavanja.
Neka ,Dubrovnik“ ne zaboravlja, da
sve što on piše o Dr Mačeku uprav-
lja i cjelokupnom hrvatskom narodu,
čiji je on vođa i legitimni pretstav-
nik! To neka ima pred očima i g.
državni tužilac.

 

Prvi veliki životopis
bi. Nikole Tavilića

Do 7 studenoga izaći će tiskom prvi
veliki životopis bl. Nikole Tavilića u
knjizi, koja će opsezati oko 200 sira-
nica, Knjigu je napisao o. dr ira Ber-
nardin Polouijo, najbolji poznavalac
tog našeg Blaženika, a izdaje ju Hr-
vatsko Književno Društvo sv. Jeroni-
ma u Zagrebu (Trg Kralja Tomislava
21) stajat će 20 Dinara. Tko je odmah
naruči, dobit će je još za blagdan bi.
Nikole Tavilića. Neophodno je potreb-
na svakom propovjedniku, svakom pre-
davaču, svakom širitelju slave bl. Ta-
vilića, a i svakom njegovom štovate-
lju. Narudžbe se već sada primaju.
Krasan posebni primjerak tog životo-
pisa predat će Sv. Ocu Papi Piju XII.
hrvatsko hodočašće 14. studenoga u
Rimu.