Strana 2

 

 

Iz ,Dubrovačkih Soneta“

Miho Pracat

U zelenom plaštu ogrnuf u dvoru,

mirno, vječno stoji na svom piedestalu,

k0 da misli, sanja o Lopudskom žalu,
karavele gleda na dalekom moru.

Stari Dvor ga čersto, sveto prigrlio,

u tišini svojoj čuva ga i krije,

da mu vrijeme sjajnu slavu ne zakrije,
kojoj on je i sad uz sudbinu mio.

Valovi dvd puta, brodove i blago
a dno svoga mora očima su skrili,
ali trećeg puta vjerni su mu bili.

Za nami daleko to je doba drago ! —
Pred Lopudom bajnim pučina se stere,
Gušterica jedna treći put se vere.....

Februara 1941 u Dubrovniku

NIKO KUĆAR

 

ZGODNO ZA KORIZMU

Put Križa O. Vlaha Letunića — starinski
dubrovački — Din. 2.

Ps. 50. ,Smiluj se meni Bože“ Din. 050.

Plač Gospin ,Muka gorka Gospodina“
Din. 2.

Smrtno rvanje na Križu (Agonija) str.
68 Din. 3.

Sve se ovo može dobiti kod:
Dubrovačke Hrvatske Tiskare

akokskokokokokokokokokakakokokokokakojkokokskskokac

Pisma iz naroda

KORČULA. Svečana proslava Pa-
pina dana obavljena je u Nedjelju 2.
o. mj. na dan izbora Pija XII za gla-
vara Crkve. U 10 s. j. držao je sve-
čani pontifikal naš opat presvj. Mnsgr.
Petar Kalogjera. Istomu su prisustvo-
vali predstavnici svih mjesnih vlasti
i društva te naše bratovštine uz mno-
štvo pobožnog naroda. Poslije Evan-
đelja presvijetli je opat izrekao sočan
prigodni govor ,Petrus non moritur“
te prikazao uz božanski auktoritet i sve
zasluge papinstva za civilizaciju i kul-
turu, za socijalno poštenje te za svetost
ženidbe idt. Na koncu je ispjevan
»Tebe Boga hvalimo“ sa molitvom
za sv. Oca Pija XIl da ga Bog čuva
i okruni uspjehom njegovo nastojanje
za mir u svijetu.

++ Dr. Marin Smrkinić, advokat-
sljepac preminuo je u četvrtak veče 27.
februara u S7. godini života pravom
kršćanskom smrću primivši sve nared-
be Božje, pri potpunoj svijesti do zad-
njeg časa. U Subotu 1.[Ill. bio mu je
svečani sprovod, kojemu je prisustvo-
vala cijela Korčula, koju je pokojnik
toliko ljubio. U ime kolega advokata
i sudaca, te građanstva Korčule opro-
stio se je sa pokojnikom advokat Dr.
Antun Mirošević dirljivim govorom.
Prikazao je energiju ovog tragičnog
patnika, koji se još mlad vraća iz
svjetskog rata potpuno slijep i mjesto
da padne na tuđa leđa diže se na
vlastite noge, polaže doktorat i od-
vjetnički ispit, da mu se ispitatelji dive,
otvara vlastitu kancelariju i druge za-
posluje, vodi parnice, da se sudci i
odvjetnici čude njegovom pamćenju
i oštrini kriterija, te mu ne izbjegne
ni najmanja sitnica pojedinih paragrafa.
Stavlja ga za uzor svima, kojebi za-
desio tragičan udes kao pokojnika da
ne klone duhom već da se hrabro
pouzdaju upomoć Božju i vlastite sile.
Ime Dr Marina Smrkinića, slijepca-
advokata spominjat će se dugo u
pravničkim analima. Pokojnik ostavlja
ucviljenu udovu i rođenog brata Nada,
koji energično vodi škver pokojnog
svog oca Marina Smrkinića, jednoga
od poznatih korčulanskih brodogradi-
telja. P. u: m!

NARODNA _ SVIJEST 5 Ožujka 1941

 

Broj 10

 

Milodari. Na počast uspomene +
Dr. Marina Smrkinića mjesto vijenca
na grob  udijeliše Javnoj dobrotvor-
nosti za siromahe u Korčuli: V. Be-
nussi i. nepučad Smrkinić Din 50,
Obitelj Petra Glavočić50, Braća Marin,
Don Spaso i Božo Fabris 300, Obitelj
Dr. Ante Franulović - Blato 100, Obi-
telj Mlinarić 100, Toma Stanić, trgo-
vac 100, Peručić P. Jakov. 20.

Povijest Korćule. Kao tridesetšesta
knjiga zbirke ,Djela“ Jugoslavenske
akademije znanosti i umjetnosti, iza-
šla je velika radnja našeg sugrađa-
nina profesora gimnazije u Dubrov-
niku dr. Vinka Foretića ,Otok Kor-
čula u srednjem vijeku do 1420“. U
prvom dijelu obrađena je povijest
Korčule od najstarijih vremena do
1420. na temelju svih do sad pozna-
tih povijesnih izbora; u drugom dijelu
prikazan je unutrašnji život otoka u
tom razdoblju kao statut, uprava ko-
mune, zakonodavno tijelo i staleške
razlike, obrana komune i njene voj-
ničke obaveze, ropstvo, agrarne pri-
like, stočarstvo, šumarstvo, obrt, trgo-
vina, pomorstvo, odnosi s ostalim ze-
mljama, javne financije, grad i njego-
ve građevine, stanovništvo, naselja,
jezik u javnom životu, crkvena poli-
tika. Cijena knjizi je 130 dinara, a
nabavlja se kod Akademije u Zagrebu.

KOTOR. Pepeljuga“ kazališna baj-
ka u 5 slika od S. Širole. Dne 23.i
25. februara ov. god. u prostorijama
Kat. Akcije članice ženskog ,Doma-
goja sa. uspjehom su odigrale ,Pepe-
ljugu“ tako da su je na zahtjev pu-
blike ponovili. Dali su dvije dnevne
i dvije večernje predstave. Režija de-
kor, garderoba i maska bila je u ru-
kama rutiniranog i iskusnog kaz. rad-
nika Kazimira Lenac, koji je ujedno
kreirao ulogu kralja.

ŠKOLSKI PRIBOR

dobije svaki đak
u najvećem izboru kod
najveće papirnice i knjižare

JADRAN

DO BR O NJA
Placa Kralja Petra
Zel, 194 (Priv. 195).

 

ODGOJ SAVJESTI

Odgoj savjesti* po nauci sv. Ivana
Krizostama. Napisao Dr Lazar Rossel.
Prenašamo iz predgovora o važnosti
ovog pitanja. Zakon je objektivna i
izvanjska norma naših čina, savjest
je subjektivna, nutarnja i bližnja nor-
ma preko koje zakon istom dobija
svoju obvezatnu moć za pojedinca.
Savjest primjenjuje opće moralne
principe na konkretne čine, te stoga
igra centralnu ulogu u kršćanskom
ćudorednom životu.

Naša vremena postaju sve više
slična onima prvih kršćana. Onda je
Crkva vodila borbu protiv cijelog po-
ganskog svijeta, da bi ga dovela u
krilo kršćanstva. Danas je njezina
zadaća sačuvati današnjem svijetu
kršćanstvo i zapriječiti njegovu apo-
staziju u poganstvo. Možda više no
ikada, osjeća se danas potreba za
obnovom života po kršćanskim ćudo-
rednim načelima. Ta se obnova ne
da zamisliti, a da se prije ne probu-
de i odgajaju savjesti kršćana.

Cilj je ove radnje prikazati sv. I-
vana Krizostoma kao odgajatelja sa-
vjesti i ličnosti njegovih  slušalaca.
Radi toga iznaša iz njegove nauke
samo one zasade, koje su u vezi
s odgojem, naime njegovu nauku o
savjesti i o slobodi volje, te glavnu skrb
posvećuje pitanju, kako je sv. Ivan
odgajao savjest svojih slušalaca.

Radnja je razdijeljena u tri dijela:
1. ,O savjesti uopće“, po nauci sv.
Ivana. 2. ,Neizravni odgoj savjesti“
paralela između rada sv. Ivana i
smjernica, što ih nova psihološka
istraživanja za odgoj savjesti predla-
žu. 3. ,Izravni odgoj savjesti“ t. j.
sredstva, kojima se sv. Ivan u svom
radu služio.

U uvodu pisac nam prikazuje život
i djela velikana, jednog od glavnih
crkvenih naučitelja istočne crkve sv.
Ivana Krizostoma, a onda navađa
izvore i svu literaturu kojom se je
pri ovoj radnji poslužio.

 

* Može se nabaviti i kod Dubrov. Hrvat-
ske Tiskare ili kod auktora — Beograd,
Hadži Melentijeva 75. Str. 88. Cijena 20 D.

 

Širite ,, Narod. Svijest,

 

Pokušaj naučnog opravdanja

Židov Karlo Marks i njegov prijatelj Engels,
sin bogatog industrijalca, pokušali su dati znanstve-
no obilježje komunističkom sistemu. Prvu ulogu ima
Marks, pa se naučni komunizam i zove marksizam.
Suradnja Engelsova je bila vrlo tijesna. Marks jeu
Engelsovim očima ,genij“.

Nema dvojbe, da životne prilike utječu na osni-
vače raznih sistema. Sjetimo se, da je Marks po krvi
Zidov. U djetinjstvu je pokršten na protestansku
vjeru. U mladosti je puno proučavao Epikurovu
filozofiju. Ni on se nije mogao oteti revolucionarnom
duhu, koji je onda strujio Europom. Nešto narav, a
nešto životne prilike, učinile su ga pristašom revolu-
cionarnih pokreta. Bavio se novinarstvom. Bio je
vješt teoretik, ali ne originalan mislilac. Više je bio
eklektik.

Prvi je kamen svog sistema uzeo od /. Hegela
(1770.—1831.). Hegel je idealist. Ovaj svodi sve, što
postoji na apsolutnu ,ideju“. Apsolutizam ideje, mi-
sli, duha. Materija, kao različita od duha, ne postoji.
Ono što je misaono, razumno, to je stvarno. I pri-
roda je samo pojava te jedne i jedinstvene stvarnosti,
ideje. Materija se utapa, iščezava u duhu.

Hegel tordi, da je ova ideja ili misao u nepre-
stanoj evoluciji. Vječno se mijenja. Promjena nastaje
po stalnom zakonu razvoja, po snazi suprotnosti,
na osnovi dijalektike. A to se događa trostrukim
kretom : unutarnjim, vanjskim, vanjsko - unutarnjim.
Tako imamo : ideju (teza, afirmacija), koja kretom
van sebe negira samu sebe, postaje drugim bićem
(negacija, antiteza), pa konačno dolazi do novog,

 

savršenijeg stanja, spoja prvog i drugoga stanja u
savršenije jedinstvo ((negacija- negacije, sinteza).
Evolucija je ideje prema tome pravilna. Po tome i
evolucija svega.

Prirodni, historijski, socijalni red morali bi se
svesti na spomenuti kalup. Ljudski duh uvjetuje ma-
terijalni razvoj čovječanstva. Po toj dijalektičkoj
metodi razvija se na pr. pšenično-zrno (zrno-biljka-
plod) ; razvija se i odgoj (nesavršena sloboda dje-
teta - zapt- savršena sloboda građanina) ; razvijaju
se historijsko - političke činjenice ( jedinstvo despoti-
zma - razdvojenost demokracije - parlamentarna mo-
narhija). Dijalektika je dakle simbol i faktor pro-
mjena, nestalnosti, vječnog zbivanja. Ona opravdava
relativizam svega, revoluciju.

Hegel je dao prvenstvo duhu, misli. To lako
dovodi do zaključka, da postoji Tvorac kao prva
misao, vodilica svega. Marksu ti i njemu slični
izvodi nijesu išli u prilog. Materijalist Ljudevit Feu-
erbach (1804. — 1872) pomogao mu je izvući se iz
neugodnog položaja. Ovaj baca s prijestolja duh,
ideju Hegelovu, a stavlja materiju. Hegel je zanijekao
materiju, Feuerbach niječe duh (kao raznorodan
s materijom). Po njemu je materija jedina stvarnost.
Mišljenje i htijenje su proizvodi materije, sekrecija
mozga i živaca, Sve idejne tekovine čovječanstva kao
filozofija, religija, književnost, umjetnost su plod
materijalnih, gospodarskih prilika. Ove ih prilike
stvaraju. Sto prelazi materiju, nadosjetni svijet, ne
postoji.

Marks je objeručke primio od Hegela dijalekti-
ku, od Feuerbacha materijalizam. Tako je nastao
dijalektički materijalizam. Marks se s njime služi,

da dokaže ispravnost komunističkog vlasništva. Kod
primitivaca, veli Marks, to jest kod pastirskih i no-
madskih naroda postojao je komunizam života, rada,
vlasništva: zemlje i oruđa. Kasnije se prešlo na pri-
vatan rad, dosljedno privatno vlasništvo. Poslije ove
teze i antiteze sada dolazi sinteza, jer u tvornicama
i velikim gospodarskim poduzećima vlada kolektivni
rad, dakle po zakonu evolucije treba da iščezne pri-
vatno a da zavlada kolektivno vlasništvo. U tome
je srodnost, prava primjena nauke, po kojoj materi-
jalne prilike stvaraju ideje socijalnog uređaja. I da-
našnje borbe klasa su znak i faktor prelaza priva-
tnoga vlasništva u kolektivno. One pomažu trans-
formaciju.

To je u glavnim potezima marksizam. Spoj di-
jalektičke metode i materijalizma na historijskom
polju, socijalnom redu. Materijalne prilike su baza sve-
ga socijalnoga zbivanja. Stoga se marksizam može
nazvati materifalistički historizam. Sve se svodi na
materiju. Ona je uzrok same sebe i svih stvari. Duh
je samo viši razvoj materije. Ne poznamo ništa osim
materije, jer ne postoji ništa raznorodna s materijom.
Za kriterij istine vrijedi samo materijalna akcija.
Gospodarska proizvodnja jest vrhovna vrednota. U-
mjetnost, filozofija, religija i druge tekovine duha
su samo luksus. Uopće sve je na svijetu neprestano
gibanje materije. Sve su socijalne prilike otsjev go-
spodarskih prilika. Kakvo je stanje produkcije i diobe
tih produkata, takve su i socijalne prilike. Nestalne
jedne i druge. Zato je sve relativno. Nema stalnih
istina, dogmatskih formula.

 

Dr. J. Kuničić