s, i

 

Strana 2

 

Refleksije pri ,,Izložbi Pomorstva“

Mi Dalmatinci vrlo dobro poznaje-
mo more. Kad smo bili djeca, svojim
ručicama brškali smo po njegovoj po-
vršini i uživali smo u njegovim mje-
hurićima. Kad smo bili dječaci, s
kamena, s barke skakali smo u more
da iznjorimo malo voge. Veselo smo
mješali rukama jagmeći se, tko će
bolje plivati i brže doći određenom
cilju. Kad smo stupili u muževno doba,
s barkama i barčicama vječno smo
bili na moru, da parangalićima i mre-
žama uhitimo ribe. Pri šiloku i maest-
ralu bili smo u svojim gucima i po-
hlepno smo jedrili ugodno odmičući
od jednog do drugod kraja. Kad smo
bili u školi, jedva smo čekali, da do-
đemo na more i da na moru nađemo
odmora i okrijepe. Kad nas zaokupi
životna borba raznim zvanjima opet
smo hrlili na more, da nas utješi. U
jednu riječ od zipke do groba srce
nam kliče: More, moje divno more!

Poznavao sam jednog kapetana,
koji je došao kući poslije 50 godina
plovljenja po moru. Upitao sam ga,
kako mu je kod kuće. On mi odvrati:
.Fali mi muzika, a ostalo mi je do-
bro!“ Kad ga upitah, o kojoj to mu-
zici govori, reče: ,Fali rhi, kad se
probudim, lupanje valova o korito
broda. Ovo je za mene bila: divna
muzika!“ Kad je ovi kapetan bio na
samrti, upitah ga, što bi bio, kad bi
se opet rodio. On odvrati: ,Kapetan
i ništa drugo. Trpio sam, ali sam i
uživao!“ Pomorci moga kraja jutrom
i večerom prvi svoj pogled bacaju na
more i po njemu znadu, kakav će
biti dan, kakva će biti noć.

U dubrovačkoj Sponzi nalazi se
izložba pomorstva. Razgledajući one
slike, promatrajući onatjelesa vidimo
ljepote i strahote mora. Tu su modeli
parobroda od lakiranogdrveta. Rekbi
da su ovi parobrodi neke igračke na
zrcalnoj površini mora. Kad pak ba-
cimo pogled na one slike, koje pri-
kazuju jedrenjake slomljenih arbula,
poklopljene strašnim valovima, tada
lako možemo sebi predočiti, da i oni

lakirani modeli kriju u sebi strahote
mora. '

U istinu pravi pomorski život od-
razuje se na jedrenjacima. Tu nema
mašine, kojaih pokreće. Jedro je sve.
Svaki dašak vjetra jedrenjak mora,
da iskoristi, a pri oluji, da upotrebi
što manje jedara. Mornari na jedre-
njacima nemaju mira ni počinka. Čuo
sam od pomoraca ovi događaj. Jedan
jedrenjak zapao je u oluju u Atlan-
skom oceanu i mornari nijesu spavali
punih 8 dana. Jedan mornar teško je
bolovao od zuba. Kad je poslije oluje
zaspao kao zaklan, drugovi su mu
špagom vezali zub, a drugi kraj špa-
ga vezali su za njegovo stopalo. Kad
je ovo bilo gotovo, uboli su ga u
nogu iglicom. On se je pružio, a zub
je bio izvan vilica. Mornar je i dalje.
spavao, kao da ništa nije bilo. Kad
brod zapane u oluju, mornari ne gube
duha, već junačkim svojim mišicama
drpe konope, potežu jedra, te ne žale,
ako su mokri i gladni, Kad pak stignu
u određenu luku, zaborave jade i o-
pet su veseli i nasmijani.

Na rečenoj izložbi ima slika naših
pomoraca i armatura. Divota ih je
vidjeti. Svi su ozbiljni, lice im je puno
bora, ali svi odaju neustrašivo srce
i dobrotu svoje duše. Oh koliko bi
oni znali pripoviđeti, kad bi im grob
usta otvorio. Mi koji u tim slikama
vidimo svoje drage, iskreno žalimo
što su nas tako brzo ostavili.

Razgledajući izložbu čuje se glas
mora: Po meni ste jaki i po meni
ćete vječno biti! Pri ovome glasu mi
se klanjamo izloženim predmetima i
u srcu odnosimo snagu, nadu i utjehu.

Ivo Stanoš, notar

 

 

NAOČALE za svačije OKO

možete dobiti kod optičara

BOGDAN-Dubrovnik

Zeiss Punktal samoprodaja. Tel. br. 272

 

 

 

Gospodarska štedionica

Središnjica: SPLIT

Podružnice: DUBROVNIK i MAKARSKA

Najveći dalmatiuski novčani zavod na zadružnom polju.

Nove uloške na štednju ukamaćuje najpovoljnije te ih u svako doba isplaćuje u cjelosii+

Otvara tekuće račune. — Daje kratkoročne zajmove. Lombardira sve državne papire. —

Kupuje, prodaje vrijednosne papire, devize i valute uz dnevne tečajeve. — Obavlja naj
kulantnije sve bankovne poslove. — Odlične izravne veze u zemlji i inozemstvu.

PRODAJA SREĆAKA DRŽ. KLASNE LUTRIJE

 

NARODNA _ SVIJEST Oosani 1941

 

Broj 11

 

Pisma iz naroda

TRSTENIK - PELJEŠAC. + Ante
Skaramuča trgovac vinom umro je u
Dubrovniku 2. Il. od teške bolesti,
upale srednjeg uha. Vijest o njego-
voj smrti, zaprepastila je u Trsteniku
svakoga, koji je poznavao i Antu, a
osobito rodbinu i prijatelje. Pokojnik
je bio na daleko viđen i štovan, zbog
toga, što je bio duševan u svojem
poslu, te nikome, a pogotovo svojim
mušterijama, nije učinio ništa na žao.
Nije se mogao nitko potužiti na nje-
ga, pa ni najveća sirotinja, od koje
je pokojnik kupovao vino za svoju
trgovinu, nego je dapače mnogoj si-
rotinji pomogao, te bi govorio: ,Neću
da ti tvoje odnosim, već da platim
bolje, nego će ti drugi platiti“. Zbog
toga bio je obljubljen od svih, koji su
ga poznavali. i koji su k njemu dolazili.
Dne 4. veljače, kad je javljeno, da će
pokojnikovo tijelo biti dovedeno iz Du-
brovnika u Trstenik, okupilo se je
mnoštvo naroda sa svih strana i u-
daljenih sela da oda počast čestitom
pokojniku. Netom je parobod ,Soča“
sa zastavom na pola stijega pristao
uz obalu, odani prijatelji odmah po-
hrliše da iznesu svog neprežaljenog
Antu, a Potomska glazba zasvira ža-
lobni marš. Mrtvo tijelo odnesu naj-
prije do kuće pokojnikove, da se rod-
bina i prijatelji s njime oproste. Od
kuće pak svrsta se povorka na čelu
s Potomskom glazbom, te mnogi vi-
jenci i sprovod krene prema crkvi
župe Trstenik. Mjesni župnik veleč.
Don Marko Tomašić uz asistenciju
župnika iz Kune viIč. Don Mata Mi-
lić i njegovog kapelana veleč. Don
Mirka Talaić, održaše mrtvačko opi-
jelo, a zatim je tijelo odnešeno u
rodno mjesto .pokojnika...,Pijavičino“
na sahranu. Putem do vrha , Prijevor“
nošahu ga Trstenjani, pa onda Pija-
vičani. Kroz mjesto Pijavičino, formi-
rala se povorka s glazbom prateći
pokojnika sve do groba. U sprovodu
kroz Pijavičino priključi se veliki broj
prijatelja pokojnikovih s rodbinom,
te školska mladež sa svojom učitelji-
com. Nezaboravnom našem pokojniku
bila laka zemlja. P. u m!

IZ KONAVALA. Konavosko polje
rijetko je kada bilo tako dugo pod
velikom vodom kao ove godine. Radi
toga još nije ništa obrađeno ni zasi-
jano. Ako voda još ostane onda će
izostati proljetne radnje i neće se
upće moći zasijati proljetni usjevi. A

fali sada dosta i radne snage. Marča-
nih bura još nema da isuše zemlju,
a kiša se navraća gotovo svaki dan,
pak eto novog jada i nevolje.

Radnje na bušenju tunela nasta-
vljaju se. Izdubeno je s morske stra-
ne oko 20 metara, a do 2000 metara
ima još dosta posla.

Nove radnje i ustanove. Stočna am-
bulanta bit će ustanovljena u Konav-
lima, a prvih dana aprila započet će
se radom oko uređenja ,Ljute“ za
elektrifikaciju Konavala.

Općinsko Vijeće sazvano je za 16.
o. mj. Osim proračuna pozabavit će
se i pitanjem prehrane jer se osjeća
velika oskudica živežnih namirnica.

Za naše vino interesirala se je i
Gospodarska Sloga iz Zagreba a još
više domaći trgovci, koji plaćaju crno
vino po 55, a bijelo po 65 dinara od
stepena gradacije.

SKOPLJE. Proslava sv. Vlaha.
»Blagovijest,“ lijepi nabožni časopis
što već 14 godina izlazi u Skoplju
svakog mjeseca, u svom broju od
marta o. g. donaša i ovu kratku vijest:
»Dne 3. veljače proslavili su skopalj-
ski Dubrovčani svoga zaštitnika sv.
Vlaha. Bili su svi na sv. Misi, koju
je služio župnik preč. g. A. Kordin.
Ovaj je održao itoplu propovijed o zna-
čenju svetkovine. Tako su naši Du-
brovčani svugdje vjerni svojim lijepim
tradicijama.

 

ARENI na at dA LN

Jutro na Crnome moru

Kositar se noći topi... Zora tija
Galebove budi između stijena,
Lice ruseć bl' jedo pospani' pulena
Poput ružičasta, svježa preludija...

Rub iz mora pupči sunčeva kotura,
Usijan ko rubin... Raste sve po malo...
Pučina se lašti kaon' ogledalo,

Pod kupolom topla zlata i azura...

Čežnje vrelo cv'jeće, nosiš meni Sunce,
Iz Tormina slavenskog mi don'jelo ti,
Gdje si poljubio mramorne vrhunce

I oprao lice u njeg' voj Ljepoti;

Te i Morem Crnim Ona plamti, slja,

Al za tajnu nitko ne zna neg' ti i ja!
ELMOT

BONA LN Nena LA LN LA LL LA LL NL LA LN NL LA LANA LA NN Nene LAN LENS OSA NNLELNA SONO NOALONA E

&oratok Osvrt
"na »Nnaučnost« marksizma

Neka se komunistički simpatizeri ne naljute.
Marksizam sadrži u sebi bakcile neistine. Ruši se po
neumoljivom zakonu raspadanja, po kojemu se ruše
svi sistemi, koji uključuju u svojim bitnim tezama ap-
surdne tvrdnje. Pada od prve do zadnje nauke, baš
zato što mu je nesolidna baza. Kuća sagrađena na
pijesku, kula u zraku.

Onaj dijalektički zakon kao premisa tolikih za-
ključaka nije nego prosta tvrdnja. Temelji se na kri-
vom stanovištu: ukalupivanja činjenica po formula-
ma. Svaki naime normalni um zaključuje, da se for-
mule izvode iz činjenica, a ne činjenice iz formula.
Ako se pojedine etape razvoja na bilo kojem polju
razvijaju u sličnosti s onim procesom teze, antiteze,
sinteze, to još ne znači, da se ta formula može pre-
nijeti na sve pojave ljudskog zbivanja. Kombinacija
razvoja po formuli je samo slučaj. Ta formula os-
taje u glavi mislioca, bolje reći: sanjara.

Uzmimo primjer zrna, da vidimo kako je pri-
mjena samovoljna, fantastična. Zašto se razvoj zrna
u biljku ima zvati negacijom zrna? Negacija je zrna

njegovo uništenje, recimo kada ono izgine. Biljka, koja
se razvija iz zrna, a još više plod, dosljedno i daljni
razvoj, jest prava afirmacija zrna. Ako se iz zrna
razvija biljka, a biljka daje plod, vidni je dokaz, da
je u zrnu bio neki životni princip, o kojemu je ovisio
razvoj, i koji je uspio. Taj princip je nešto više nego
prosta materija. On je izvorom daljnog razvitka.
Biljka je afirmacija zrna, plod pak još jasnija afir-
macija biljke. Plod je dokaz razvojne moći biljke.
Kada plod sazrije, opet rađa novu biljku. To nije
u duhu suprotnosti, revolucije, koja ide k destrukciji,
već u duhu stvaralačke evolucije. Suprotnost, nega-
cija nikada nije plodna, ako nema sposobnosti su-
radnje na nečemu što je pozitivno, afirmativno.
Primjer odgoja malo vrijedi. Dijete treba od-
gojiti. Doba djetinjstva ne smije se ni zvati doba
slobode, kao odlazna točka daljnog razvoja, jer baš
je dijete rob svojih hirova, raspoloženja, osjećaja itd.
Zapt pak nije negacija slobode, već usavršavanje slo-
bode. A zašto sedoba zrele slobode ima zvati negacijom
zapta, kad baš prava sloboda uključuje podložnost
onomu, što je više? Uostalom, što je glavnije,
gdje su danas, poslije tolikih odgojnih sredstava,
ti građani sa zrelom slobodom? U autarhijama?
Pod komunističkom diktaturom ? Po snazi dijalek-

Ona bi se morala konformirati formuli. Formula
je međutim ostala u glavi, a protivna činjenica u
stvarnosti.

Smiješno bi bilo navesti primjer o oblicima
vladavine, jer dands svatko zna i osjeća, da je
centralizam i despotizam najobičnija vladavina.
Gdje je taj ideal sretnoga pravednoga parlamenta-
rizma P Zar ne će i u buduće biti uvijek razloga, da
barem s nekima, u nekim časovima narodne povije-
sti, jedino sila bude u stanju održati red i mir?
Oblici se vladavina toliko mijenjaju, baš u našim
danima, da se ne može bez sažaljenja čuti maštanje
o nekoj jedinstvenoj, savršenoj vladavini, koja je
nastupila kao sinteza, ideal.

Ni primjer o vlasništvu ništa ne dokazuje. Ko-
liko je trajao taj život nomadskih i pastirskih naro-
da u kolektivnom radu i posjedu? Znamo stalno,
da je privatno vlasništvo činjenica, koju povijest
čovječanstva bilježi na svojim prvim stranicama.
Djelomično kolektivnog rada i posjeda bilo je uvijek,
i uvijek će biti. Današnji pak kolektivni rad u tvor-
nicama, na koji Marks upozorava, tek je jedan dio

rada. Gdje su privatni radovi seljaka, obrtnika, sa-
mostalnih radnika u drugim granama djelatnosti ?
Pa i ga radnike u tvornicama ostaje i pravo i korist

 

 

tičke metode zrela sloboda bi imala biti činjenica.

privatnog vlasništva.
Slijedi. dr. J. Kuničić