se

»:MARODNA SVIJEST«

 

Pisma iz naroda.

KORČULA. Svečana predaja odličja. Kako je
poznato naši sugragjani gg. Portolan Š. Bartul i Stecca
Dinko bili su odlikovani od Sv. Stolice sa odličjem
Pro Ecclesia et Pontifice* za svoj rad na vjerskom
polju i to prvi kao pretsjednik a drugi kao tajnik od-
bora za Euharistijski kongres, koji je sa izvanrednim
uspjehom održan u našem gradu 1932 godine. Sve-
čana predaja tog odličja slijedila je u Nedjelju 20. o.
mj. u staroj, nekada biskupskoj a sada opatskoj pa-
lači, od strane Presvj. opata Dn Maša Bodulić, a u
prisustvu sreskog načelnika g. A. Pešić, gradskog na-
čelnika Dr. J. Arnerić, gradskog svećenstva, pretstav-
nika franjevačkog i dominikanskog samostana, te pret-
stavnika svih mjesnih bratovština, vjerskih društava i
kongregacija. Najprije je Presvij. opat oslovio svečare
istaknuvši njihov rad i zasluge na vjerskom polju, te
izrazujuć svoju radost i zadovoljstvo što su za to do-
bili priznanje kod najvišeg crkovnog foruma, što služi
na čast i našem gradu, koji je eminentno katolički i
prožet pravim vjerskim duhom. Završuje sa poklikom
živio Ni. Sv. Papi Piju XI., što svi prisutni oduševljeno
prihvaćaju. Tada Presvijetli predaje svečarima odličje,
a oni tronuti svaki za sebe u kratkom govoru izrazuju
svoju duboku zahvalnost Presvi. opatu, Preuzv. biskupu
i Preuzv. Nunciju, koji predložiše njihovo odlikovanje,
te nepokolebivu odanost i vjernost Svetoj Stolici. Još
je govorio gradski načelnik g. Dr. J. Arnerić čestita-
jući svečarima u ime općine i općinara. I time je čin
predaje odličja završen uz ponovne poklike Sv. Ocu,
Ni. Vel. Kralju i svečarima, kojima prisutni pristupaju
i čestitaju. Pošto je Presvjetli opat servirao prisutnima
čašicu razigjoše se otprativši svečare do njihovih kuća.

LUMBARDA na Korčuli. + Frano Musič, otac
mp. Don Nika Musića župnika u Crnoj Gori na Pe-
lješcu, preminuo je u svom rodnom mjestu Javiču
kraj Lumbarde u Ponedjeljak veče 14. o. mj. u 76.g.
života. Pokojnik je bio poznat sa svoje radišnosti i
poštenja, a pripravan da svakomu u svakoj zgodi dobra
učini. Stoga je i uživao veliki ugled megju svima, koji
su ga poznavali, što se je najbolje pokazalo prigodom
sprovoda, koga je uveličala i Lumbarajska glazba i
veliko mnoštvo naroda. Vječni pokoj plemenitoj nje-
govoj duši, a svojti i rodbini i naše žalovanje.

LUKA na Šipanu. Masline. Još se paljetkuju
masline, koje su u zadnje doba opale; svaka je ko
grozdova jagoda. Od ovih zadnjih izvrsno je ulje, a i
omet je lijep. Više vrijedi sada mlin, nego u početku
dva. Opaža se uopće puno rese, a osobito ondje gdje
je prošle godine rod bio slab, Radi blagog vremena
u aprilu maslina je počela cvijetati. Zato bi se sada
za masline hotjelo lijepih vremena, povjetaraca i sun-
čanih žega, a tamo kad se sve otrijebe, da dogje li-
jepa kiša i opere paučinu i lalice, koje se okolo cvi-
jeta i ploda uhvate. Sad bi kiša, dok se cvijet rastvara
i prašak oplodjnuje, više škodila nego koristila.

Loza lijepo iznaša plod, ali se pokazuje na mjesta
i jaka peronospora, te je mjestimice uništila i plod i
lišće. Narod je poljevao i po četvrti put. Velike rose,
a pripek sunca, to peronospori prija. Narod se muči,
pa neprestano poljeva, jer mu loza ipak koristi, ako-
prem su cijene vinu niske.

»Missale Romanum“* format 15XX23 cm.
Izdanje Pustet 1902, još u dobrom stanju. Umetnuta
većina novih misa. Zgodno za kapelice. Uvezan u

polukožu za samih 150 Din, Na uvid kod Dubro-
vačke Hrvatske Tiskare.

s Besplatno kupanje sa kabinama stavlja
cijenjenom građanstvu na raspolaganje samo

PENSION SREBRNO

Opskrba uz vrlo umjerene cijene. Česta
izravna autobusna veza sa kapalištem. (140

Važno za trgovce i zanatlije !

, Po zakonu o taksama izdavaoci računa i nota treba d;
iste taksiraju sa Din. —'50 kad vrijednost prodane robe zlo
20—100 Din., a sa Din. 1— kad prelaze Din. 100—. U tu svrhu
nalaze se u prodaji u ovoj radnji Monopolisani Računi u
blokovima izdanje Ministarstva financija.

Karte za poslodavce kućne posluge!
takogjer se nabavlja u ovoj prodavnici svih monopolskih artikala
Jovo TUPNIĆ Dubrovnik I. ul. Kr. Marije.

Prodavnica Srećaka Državne Klasne Lutrije, Kr. Prodaja Duhana
Taksenih, Poreskih i Poštanskih E ačake mjenica U svih poš-
tanskih vrijednota i t. d. (132

Zlatne
nakite

najmodernije i uz najniže

 

 

 

 

cijene uaći će te kod

 

 

 

 

PLOČICE (Konavle). /zleć Njez. Vel. Kraljice
Marije u Molunat sa prinčevima i pratnjom kroz Plo-
čice bio je na Spasovdan. Čarobni predio našeg Mo-
lunta osobito se svidio Njez. Vel. Kraljici te se je pre-
vezla na otok gdje je u tišini, u sjeni maslina, bora,
planike i mirte uz pjev ptica proboravila puna dva sata.
Na povratku priregjen je Njez. Vel. spontan priček,
Mala učenica F. Božović pozdravila je Njez. Vel. i
poklonila joj kitu cvijeća. Na povratku kroz Pločice
narod je srdačno pozdravljao visoke goste,

,Majčin dan“ održan je na Spasovo u Poljicu
zauzimanjem vrijedne učiteljice gce Line Kumičić. Koli
njezino lijepo predavanje o majci, toli dječja predstava
osobito se je svidila brojnom narodu koji je dohrlio
iz obližnjih mjesta Radovčića, Popovića i Mikulića.
Poljičani su sretni da imaju ovakovu učiteljicu, koja
u školi zamjenjuje djeci rogjenu majku.

STRAVČA. Potreba kolnog puta. Mi smo uprav
odsječeni od svijeta, jer sva mjesta ove prostrane župe
nijesu spojena kolnom cestom. Od željezničke stanice
do Stravče, gdje je crkva Matica i školu za svu ovu
župu ima pet kilometara i od toga već su izragjena
još prije rata 2 kilometra kolae ceste. Pretprošle go-
dine bilo nam je odregjeno u ime pripomoći 5000 D.
da odradimo na tom putu, i da tu izvršimo i kuluk.
Ali do danas ta je radnja tek započeta. A narodu
je toliko potrebito da se dovrši taj komad puta, da
su mnogi obećali toliko besplataih nadaici, Trebalo
bi da se ova radnja čim prije dovrši e da sa dade i
poštene zarade siromašnom pučanstvu te da se kuluk
ovdje odradi pak eto ove ceste u brzo dovršene.

KUNA ma Pelješcu. Proslava blagdana bl, Gospe
Delorite. Ovdje je ova mjesna svečanost proslavljena
upravo na veličanstven način. Narod se je sjatio sa
svih strana okolice, čemu je dobro došlo i lijepo vri-
jeme, koje je za cijelog dana tako rekuć blistalo. Mjesno
kulturno-prosvjetno društvo ,Omladinski Klub“, kako
obično, tako i ovom zgodom sa diletanskom družinom
priredilo je publici ugodan užitak na pozorišnim das-
kama. Ovog puta se je odigrao komad ,Ulomak iz
života posljedajih Zrinskih“ od M. N. Ribarića, uz ne-
koliko deklamacija. Društvene prostorije bile su, dup-
kom pune osobito strancima, kojima je već pozaata
sposobnost Kuaovskih diletenata. Komad je uspio u
svakom pogledu.

TRSTENIK na Pelješcu. Gospa Delorita. Na
10 maja bila je ovdje svečano proslavljena ova sve-
čanost. U 9 s. j. svečana sv. misa. Istoga dana bio
je inauguriran novi harmonij, što ga je našem žup-
niku dobrohotno ustupio uz nisku cijenu velač, Don
Kosto Selak župnik Janjine. Na novome harmoniju
svirao je g. Nini Joković dobar glazbenik. Veliku po-
žrtvovnost pokazuje u svemu naš župnik, koji i ako
je slabog zdravlja neumorno radi za procvat mjesta i
da što bolje održi vjerski duh i pobožnost. Popodne
istog dana razvila se je veličanstvena procesija kojoj
je prisustvovao cijeli narod, a bilo je i stranaca. —
Takogjer smo krasno proslavili majčin dau u Nedjelju
13 ov. mj. Mješčani.

 

SPORT. Građanski — Gošk 3:2. Pred rekor-
dnim brojem gledalaca (1500) svršila je ova prija-
teljska utakmica, igrana u stilu prvenstvene borbe, za-
služenom pobjedom Gragjanskog. Prvo poluvrijeme
redale su se izmjenične navale, ali ipak u maloj nad-
moćaosti Gragjanskog. Drugo naprotiv izuzev par prvih
minuta početka, pripada Gošku, a zadnjih 15 minuta
Gragjanskom, koji ovo iskorišćuie i zabija pobjedo-
nosni gol. Kod pobjednika odličau igru je dao V.
Matičević, kojem ništa nije umaklo što je smislio spra-
šivši tako 3 idealna gola (izim prvog jedanaesterca
radi kojeg treba jednu opasku da primi, a ta je: da
se u naglosti jedanaesterci ne tuku!) Jemo i ostali
vrlo dobri. Gošk je imao svoje najbolje ljude u Mili-
čiću, koji je s Matičevićem dijelio ulogu i Zaninu koji
je branio u par navrata i one udarce, koje smo već gledali
u mreži, spasivši tako svoj klub od većeg poraza. Sudio
je g. Gjeri iz Zagreba vrlo dobro. Nije dozvolio nika-
kove grubosti ni surovosti. Publike kako gore rekosmo
mnogo, al na žalost previše muktiša. Bp.

ll
orguljar i udesitelj glasovira

PRE Dubrovnik — Prijeki 11.

NIKO BOGDAN irqglat
Dubrovnik

 

 

Glasovire, orgulje, harmoniume,
vloline i tambure popravlja i
i intonira najsavjesnije

Bartunćk Antun

Cijene umjerene !

=

 

 

.jateljstvo neimućnih proti imućnih to se nije svagjalo

 

Socijalna pitanja
u prvo doba kršćanstva*.

B) Rimsko Doba. Zadiranje rimske moći u po-
litičke spletke helenskog istoka samo je još pogoršalo
u kasno republikansko rimsko doba megjudržavne spo-
rove, a tim i socijalne probleme, Najprije su Grčka i
mala Azija bili pozorišta ogorčenih borba, a strastveni
rimski nagon za svjetskom prevlasti i žudnja gledati
u podjarmljentm zemljama i narodima u prvom redu
objekte ekonomskog iskorišćavanja nijesu mogli do-
pustiti da se sporovi megju zemljama i gradovima po
obalama sredozemnog mora i male Azije stišaju, Tek
je Cezar donio mir i red i bio pozdravljen od grčkog
Orijenta kao ,spasitelj ljudskog roda“.

August je umio brzo i mudro ugušiti novo raz-
buknule sporove usljed naprasite Cezarove smrti i
istočnim zemljama priuštiti neko vrijeme mira i ne-
pomućena pokoja.

Rimsko gospodstvo donijelo je istočnoj polovici
carstva, koja za povijest prvog doba kršćanstva u
prvom redu dolazi u obzir, najprije jedan novi društveni
sloj — gospodujući sloj rimskih gragjana — sa svim
pripadajućim privilegijama. U sudbini sv. Pavla važ-
nost tog privilegija jasno otskače.

Dok su socijalna pitanja u helensko doba, kako
smo vidjeli, najvećma političke prirode u savezu t, j.
sa helenskom gradskom organizacijom i unutarnjim
borbama u gradovima - državam za prevratom; borba
za posjed zemljišta i diobu zemljišta, sa rimskim osvo-
jenjem istoka pitanje posjeda prestalo je biti političko
pitanje, jer je slobodni gragjanin sada, kad je vlast
došla u ruke rimskog imperija, postao podanik veli-
kog moćaog imperija.

Socijalna pitanja nijesu naravno time nestala;
zakupnik i dalje stenje pod pritiskom vlasnika ; radnik
mrmlja, kad je u nadnici prikraćen i uzdiše za kru-
hom svagdašnjim; seoski rob kriči za oslobogjenjem ;
a svih i svakoga tišti mora poreza i oštrina poreskih
sakupljača. Bijeda i zahtjevi su ostali isti, ali manjka
skoro potpuno i pomisao da bi se ta pitanja eko-
nomskih i socijalnih razlika mogla i morala riješiti
vanjskim ili nutarnjim načinom putem jedaog preokreta
ili prevrata, kako je to bivalo u malenim helenskim
državicama - gradovima, jer sada postoji veza jedne
velike državne zajednice, koja pojedinca obuhvaća kao
jedna čvrsta neraskidljiva mreža.

Dvije sile su sada nosioci javnog života: neo-
sobna činovnička država sa svojim raznovrsnim mo-
nopolima, dužaostima, porezima, tlakama i malogra-
gjanstvo i seljaštvo, koji kao jedino produktivni sloj
hrane i nose cjelinu.

Ali je ovaj sloj bio socijalno odviše potisnut, i
imperij odviše moćan i birokratski, a da bi se mogao
poroditi novi ekonomski i socijalni sistem i život.

Bilo je pokušaja drmanja i potresa. Ali ti potresi
nijesu dolazili iz osjećaja soliđarnosti; tako se je svaki
put dogagjalo da se je postojeći sistem bezdušnije i
ukočenije stezao, čim jači bijaše pokušaj da ga se prelomi.

Vidjet ćemo kašaje kako je kršćanstvo i njegov
razvitak djelovao na socijalno-ekonomske prilike rim-
skog imperija, dok se samo naiprije sa dvije riječi
obazremo na posebne socijajao-ekonomske prilike ju-
dejskog naroda u Spasiteljevo doba.

€) Ekonomsko-socijalne prilike Judej. naroda u
Isusovo doba. Jađejski se narod dijelio u tri sloja:
svećenici, farizeji i amhaarezi ili seljaci. Za razliku od
levitskih čistih farizeja, seljaci su nečisti, s njima je
općenje ograničeno samo na najnužnije. Protivnost
izmegju grada i sela postoji dakle i tu, ali je ta pro-
tivnost više religijozno-socijalnog, nego ekonomsko-
socijalnog karaktera. Seljački sloj i ako socijalno prez-
ren, kao nečist, ne bijaše ekonomski potisnut. Bogati
izvoz žita, vina i maslina u inostrane zemlje, kao i
opsežna unutarnja trgovina, dioba zemlje samo na
srednje i male posjede zemljišta, sve to daje oznake
zdravog gospodarstva. Da se i ovdje susretalo protiv
nosti izmegju bogatih i siromašnih, samo je po sebi
razumljivo, ali te protivnosti nijesu imale svoj dublji
uzrok u nekim osebinama judejskog socijalnog i eko-
nomskog poretka, već u pritisku strane rimske vlasti,
koja je sve slojeve jednako tlačila.

Ta je strana vlast dovela u narod još jedan sloj:
sloj poganskih oficira i vojnika, upravnih i poreskih
činovnika, u čiju su se službu iz ekonomskih motiva
čestoput stavljali i odmetnuti judejci.

Rimski su činovnici i oficiri smatrali svoju službu
u Judeji progonstvom. Ali su to vrijeme ,progonstva“,
po rimskoj navadi, umjeli vrlo često korisno upotrebiti
za financijsko guljenje svih slojeva pučanstva.

Ovi stranci obogaćeni usljed guljenja kao i s njima
politički združeni bogati Saducejci, radi svoje sile i
gramzljivosti, uvriježiše u judejskom narodu mišljenje, da
su bogataši bezbožnici, a samo siromasi miljenici božji.

Poznato je kako je ovo mišljenje našlo donekle
odzvuka i u samim  Spasiteljevim pričama, u čigovim
se riječima u opće poučao zrcale mnogi odnošaji i
običaji judejske zemlje i naroda.

Gornje narodno mišljenje može da nam protu
mači za što u Judeji u Spasiteljevo doba, usprkos i
oskudice i borbe proti njoj, nije opstojao pravi soci
jalni pokret, jer u koliko je postojalo ogorčeno nepri«

   
 
 
  
  
   
 
   
   
  
 

na pitanja o socijalnoj .nepravdi, već se religijski tu«
mačilo božjom pravdom: siromasi su Božji prijatelji;
a bogati njegovi neprijatelji, jer su putevi bogataša
putevi grijeha. Nastaviče se.

* Predavanje koje je održao dne 26/4 o, g. gosp. Dr. V

Svilokos u Katoličkom Društvu ,Bošković“ prigodom završetku!
25-godišnjice opstanka društva. 3; |