SR. 2

onom brijegu ili u onoj dolini, ili iza onog zavijutka,
gdje žurno koraca ,bez štapa i bez torbe“, ne mareći
ni za trud ni ze umor, ni za glad, ni za žegju, ni za
hladnoću. ni za toplinu, ni za neprijateljske spletke,
ni za smrtne pogibelji: jer ga ništa nije moglo od-
vratiti od ljubavi Kristove.

Oživljavao sam nspomenu na apostolski rad onog
velikog učitelja, čitajući u vlaku Djela Apostolska i
njegove poslanice. I nikada mi te knjige nisu bile tako
zanimljive i tako slatke, kao ova dva dana, kad sam
ih čitao prolazeći mjestima u kojima su se odigrali
oni dogagjaji i o kojima je sv. Apostol pisao.

A pomislio sam piše puta: Oh i kako bi danas
trebalo tog velikog Apostola da izbavi jadni narod
Male Azije iz mračne zablud krlvog proroka i povrati
u svijetlo kraljevstvo Kristove istine !

Mnogo sam toga lijepa vidio kroz ona dva dana
i dvije noći putovanja kroz Malu Aziju. Mnogo sam
toga lijepa i znameniia iz života sv. Pavla Apostola
vidio ovdje u njegovom gradu Damašku, što mi je
nemoguće spomenuti u ovako kratkom dopisu.
Zato završujem šaljuči topli pozdrav iz ovih dalekih
istočnih strana svima čitaocima ,Nar. Svijesti“.

O. Petar Vlašić.

 

Socijalna pitanja
u prvo doba kršćanstva*.

VI. Prakršćanstvo, njegova veza sa socij. pi-
tanjima, te odnošaji kršć. socij. pokreta. U doba
tako velike gospodarske i socijalne zamršenosti, ka-
kovu sam u ovo par krupnih poteza nastojao prika-
zati, u doba najkruće težaje za materijalnim dobrima
i prevlasti rimskog imperija nad ostalim svijetom, Bo-
žanski Spasitelj dolazi ma svijet da navijesti jednu novu
nauku suprotnu svakom doondašnjem materijalističkom
shvaćanju, nauku: vječne Istine, Pravde i Ljubavi.

Doktrine koje je On naučavao bile su sasma uovi
pojmovi, koji su preokretali cijelu nauku ondašnjeg
ljudskog znanja i bili antiteza svih starih nazora i
čuvstava. — Po onda vladajućem nazoru, oni koji
posjeduju zemlju, nijesu krotki, već naprotiv silnici :
sretni, oni koji sami po sebi mogu da kroje pravdu i
koši uživaju u osveti, a ne oni koji su milosrdni; bla-
ženi ne oni koji su čisti, već oni, koji sebi mogu pri-
uštiti sve pohotne užitke.

Istina stoici, kao još najbolji megju starima, na-
učavali su: ,sustine et abstine — podnosi i odriči
se“, ali se Krist ne ograničuje na ta dva negativna
načela; On govori: ljubi svog iskrnjega i pomagaj
ga. — Shvaćanje je starih bilo da je dobar onaj čov-
jek, koji je plemić, bogat, odvažan; od Krista je to
ime promijenilo značenje: dobar je omaj, koji ljubi
iskrnjega.

Krist ne čini razlike u ljubavi megju ljudima ;
obuhvata sve bez razlike: i sretne i nesretne i bogate
i siromašne i robove i gospodare. Koje onda čudo da
su žene, siromasi, nevoljnici, robovi i u opće svi, koje
je staro društvo omalovažavalo ili bilo izopćilo, gorljivo
slušali kršćansku nauku.

Starinske religije, pa i sama židovska bijahu re-
ligije jednog naroda, koji ih je ljubomorno čuvao, ne
hoteć je predavati drugim narodima; Krist je naprotiv
kazao svojim učenicima: idite i poučavajte sve narode.
A sv. Pavao je tu nauku još bolje formulirao riječima:
»Nema više prvih ni posljednih. Nema više Grka ni
Zidova, ni obrezanih ni neobrezanih, ni barbara, ni
robova, ni slobodnih, već Krist je sve u svima“.

Stari su mislili da bogatstvo uzdiže čovjeka, a
oholost su smatrali plemenitim osjećajem. Krist je na-
protiv naučavao : Blaženi siromasi po duhu, jer je nji-
hovo kraljvestvo nebesko. Ove i druge nama svima
dobro poznate doktrine udariše, kako sam i prije na-

glasio, osnovicu zajedničkog etičkog osvjedočenja za
sve ljude bez razlike slojeva i staleža.

S toga je kršćanstvo, makar da je bio vjerski
pokret, moglo a i moralo imati odjeka i na socijalne
prilike i pokrete ondašnjih potisnutih masa željnih za
pravednim poboljšanjem socijalnog i ekonomskog po-
ložaja; ali je pogrešan nazor racijonalističkih socijo-
loga, koji svagjaju prakršćanstvo na puki socijalni pokret
masa. ,Što vrijedi čovjeku da Vas svijet dobije, a dušu
svoju izgubi“ riječi su Evangjelja: A te su riječi naj-
bolje oprovrgnule taj nazor.

Kršćanin treba po tom u prvom redu da radi,

kako će usavršiti sebe samoga, a ne da usavršuje u
prvom redu društvo.

 

NARODNA SVIJEST.

I baš nam povijest prvih vijekova kršćanstva pruža
jedan rijetki prizor. Nijedna druga religija nije tako brzo
napunila gradove, zemlje i provincije sa svojim Evan-
gjeljem ; nijedna se nije tako duboko udubla u ljudske
odnose i zbivanja; nju uprav prožimlje želja u sve
uroniti i žarki nagon u sve se pretvoriti; ona ima i
za sve što je ljudski ograničeno širokogrudnu ljubav
i iskrenost, a sa svim tim se kršćanska religija u svo-
jim prvim vijekovima tako malo pača u vanjske udese
i nevolje vremena, u kome je nastala i uzrasla tako,
da bi se moglo reći da je u prva dva vijeka kršćanstvo
prošlo nehajno mimo sva goruća pitanja i nevolje
onog vremena.

Razlog je u tome što Isusovo poslanstvo i nauka
nijesu išli za izmjenom vanjskih odnošaja ondašnjeg
državnog i socijalnog poretka, nego za obnovom čov-
ječje nutarnjosti, za spasom duša. Ali ta obnova unut-
rašnjosti, i ako nije u prvo doba kršćanstva izazvala
odmah preokret na socijalnom polju, pripravljala ga
je, a svakako pojedinačno je i ublaživala socijalno —
ekonomske opreke.

Rob je n. pr. doista i dalje u rimskom carstvu
ostao rob, ali, ako je slučajno dopao u ruke kršćan-
skog gospodara, bio je smatran bratom u Kristu, a
postupak je s njim bio kršćanski zbog promijenutog
kršćanskog shvaćanja gospodareva usljed obnove nje-
gove unutrašnjosti. A budući da obnova unutrašnjosti
pojedinaca, kad je proteguuta na mase, vuče uvijek bez
dvojbe za sobom kao neminovnu posljedicu i stano-
vite vanjske učinke, to su se takovi učinci u ondašnjem
rimskom carstvu u kasnijim vijekovima kršćanstva i
vanjski pokazali.

U toliko i samo u toliko se može i početuo dje-
lovanje kršćanske religije staviti u savez sa socijalnim
pitanjima onoga doba. A tek iz onoga, što je u kas-
nijim vijekovima slijedilo, možemo stvoriti jasan zak-
ljučak da je upravo kršćanska religija tim postepenim
preobraženjem ljudskih osjećaja, proizvela faktično u
rimskom imperiju jedan mirni socijalni prevrat, i to ra-
dikalni i sveopći.

Danas su svi narodi uznemireni. Toliko se ra-
spravlja o gorućim socijalnim i ekonomskim pitanjima
sadašnjosti. — Ali sva nastojanja, sva vijećanja, svi
paktovi, sve planske privrede, sva korporativna ure-
gjenja država neće i ne mogu uspjeti i trajno usrećiti
dok god se jedno osjeća, drugo piše, a treće radi;
dok god evangjeoska Istina, Pravda i Ljubav ne budu
kraljevati u ljudskim srcima.

Jednako kao što je u prvo doba kršćanstva, tako
je i danas za izljećenje sadašnjih grubih socijalnih i eko-
nomskih poremećenja uvijek aktuelan doziv u pomoć
onih istih vječnih, neoborivih i jedino ispravnih na-
čela Kristove nauke za obnovu čovječanstva.

iza to ni danas da se poslužim riječima Dr.
Ušeničnika: ,neće riješiti socijalnoga pitanja samo gos-
podarski i socijalno-politički rad, nego treba segnuti
dublje u duše i izvesti ujedno s vanjskim reformama
i reformu srdaca živim praktičnim kršćanstvom“.

Da reforma srdaca je potrebita !

»Kad se ljudi uzdignu nad materijalnošću više
radeći i misleći na nebesku domovinu, nestat će ne-
mira, napetih odnosa, sebičnih izrabljivanja i potište-
nosti slabih“. ;

I za to da završim riječima istog Dr, Ušenič-
nika: ,Prva i zadnja riječ kršćauskog i socijalnog
pokreta mora biti — Krist i u tome je njegova prava
vrijednost“. Svršetak.

* Predavanje koje je održao dne 26/4 o. g. gosp. Dr. V.

Svilokos u Katoličkom Društvu ,Bošković“ prigodom završetka
25-godišnjice opstanka društva.

 

Skrećemo pažnju!

svakome ko je naumio graditi, da se
u vlastitom interesu prethodno obra-
ti za savjet ovlaš-
tenom graditelju
visokih  gragjevina

Rikaesdu

Trostmanu.

koji jej ovih'j dana
dobio ovlaštenje za
samostalni rad, —
Uvjereni smo, da će
svako biti zadovo-
ljan sa stručnom i
ekonomskom  izra-
dom projekta i teh-
ničkih elaborata kao
i sa jeftinom i so-
lidnom _ gradnjom.
Stručne savjete daje
besplatno i izragjuje
potreban broj skica
za gradnje, — —

Idejna skica vile za Sv. Jakob

 

Naš list zapada samo 5 Dinara mjesečno!!

 

za [IaoGale

 

 

obratite se
stručnom optičaru

NIKO BOGDAN
Dubrovnik

 

 

yi

Br. 22.

Pisma iz naroda.

STRAVČA. Sv. Misije za puk održao je od
18—21 o. mi. mp. O. Vinko Michieli Isusovac, Narod
se je oduševljeno odazvao sjećajući se još dobro svo-
jih starih ,misijonata“ Isusovaca, koji su 22 godine
upravljali ovom župom kao dušobrižnici (1869—88),
Starcima je još u živoj uspomeni blagopok. Padre
Fenili i Padre Fantini, a mlagji ih se sjećaju po pri-
čanju starijih. Isusovci su držali i školu, jer onda još
nije bilo pučke škole i tako su mnogi naučili ne samo
čitati i pisati već i strane jezike. Kroz tri dana neu-
morno je sada radio mp. O. Michieli, propovijedao,
ispovjedao, organizovao ,apostolstvo molitve protiv
psovke“ i ,Djevojačko Društvo“, te naučio djecu i
mladiće ,Zlatnu krunicu“ te se sada ore brda i doline
njihovim pjevanjem. Impozantna je bila procesija u
Nedjelju 20 o, mj. na koju se sjatio narod pod svojim
zastavama iz Dube, Jagojila, Bratnice, Slježaka i Jase-
nica. U trajnoj će uspomeni ostati posveta presv. Srcu
i obnova krsnog zavjeta pod vedrim nebom, Narod se
je ganuto oprostio sa Ocem ,misjonatom, i zamolio
ga, da ih opet pohodi, što im je on i obećao, Bilo
sve na veću slavu Božju i spasenje duša.

ĆILIPI (Konavle). Stanje usjeva n Konavlima
do sada dobro, pašnjaci i livade vrlo loše. Buhač je
samo mjestimice donio dobar rod, inače uopće slabo
roda. Kvaliteta vrlo dobra, jer mu ugodilo vrijeme,
Maslina je prikazala mnogo rese i ako ugode vremena
sa povjetarcem moglo bi biti dobra roda, a ulje je
seljaku uz kruh najpotrebitije. Loza nosi dobro i kako
se cijene vinu nešto poboljšale, to je seljak svu snagu
posvetio vinogradu. Kako su padale više puta sitne
kiše to se je poljevalo 10—12 puta.

Hrvatsko Kulturno Društvo ,Napredak“ upri-
ličit će izlet na Lopud, Cijelo će društvo ići u marod-
nim nošnjama. Naknadno ćemo objaviti potanakosti.

Bravarska radnja koja je za tri godine bila
zatvorena, što je bilo zeugodno za cijelo mjesto, sad
je opet otvorena. Novi vlasnik g. Bogumil Kaap radaju
je posvema priuredio i cijene oborio na opće zado-
voljstvo. Želimo mu dobar početak i sretan uspi M.

Jadranski,

JANJINA na PELJEŠCU. Lijepa svečanost obav-
ljena je na Duhove. Naš mješćanin preč. Don Niko
Milić, dekan došao je sa pjevačkim zborom s Orebića.
Miešćani su ih svečano dočekali. U 10 s. bila je sve-
čana staroslovenska Misa u trojci. Misu je pjevao nes-
tor naš preč. Don Ivo Kiakela. Preč. Don N. Milić
održao je oduševljeni govor, te pozvao svih na euha-
ristični kongres u Orebićima, koji će se održavati 15.
jula. Na koru je fino izveo Misu od Adamića pjev,
zbor s Orebića pod vještim ravnanjem g. Zglava, a
g.gja Zglav finom je interpretacijom otpjevala dva
solo - komada. U župnom dvoru bili su pjevači počaš-
ćeni banketom, te je uz bratsko zadovoljstvo pjevao
i zbor s Orebića i ,Slava“ iz Janjine razne pjesme.
Ovom se je posjetom sav marod oduševio za euhar.
kongres, te je ova proslava bila kao jedna priprava na
veliko slavlje. : L.

ŠIPAN. Ribarstvo. Kod nas love srgjele samo
vojgama, za to su srgjele tečnije nego svijećarice. Uhva-
tilo bi se srgjela puno, ali naši vojgari ne srću radi
niske cijene, a opet više puta ne mogu se ni prodati,
Ne srću ni radi toga, što su navalile silne pliskavice,
pa im nanašaju silna kvara, ne samo što ribu poplaše,
da li mrežu isparaju, da često nije moguće na riba-
nje poći, dok se mreža ne zakrpi. Krpačice naplaćuju
po 20 din. nadnicu. U ovome listu više se je puta
pisalo, da se uvede u škole uz more učenje pletiva,

krpljenja i armiranja mreža. Po tome bi trebalo, da
se taj predmet uči i u preparandijama. Ne će li se taj
predmet uvesti, da se uči u osnovnim školama pri
moru, nek se bar uz škole pri moru drže tečajevi za
ribarstvo odraslim muškim i ženskim kao i djeci viših
razreda za nekoliko mjeseci. Tada će i naše škole
stvarno djelovati na korist naroda. Da se što više uništi
i ostrani pliskavice, treba proganjati te morske vukove,
U tu svrhu nek se udijeli svakoj ribarici dozvola da
može nositi pušku, da puca na pliskavice. Ranili se
ptiskavica, ona bježi glavom bez obzira, pa sve druge
za njom, te se ondje nmagju. Trebalo bi da i državni
motori financijške straže pucaju na pliskavice, koje im
se okolo motora i parobroda vrte. To bi zapovjednicima
bio sport, a ribarima, uopće ribarstvu velika korist.
Kod nas je zapušteno ribarstvo, ta bogata grana našeg
gospodarstva, što je požaliti. Nek se naši ugledaju u
druge države, koliko one troše u podignuće "area

 

SAROćAČ OOO RENO O ORE IRS
Dobar tek je znak zdravlja
pa čim opazite na djeci ili odraslima da im jelo
ne prija, da nijesu dobre volje, znak je neraspo-
loženja. Vi ne ćete odmah pogriješiti, ako im
odmah dadete u malo vode ili mlijeka praška
»Magna«. — »Magna« čisti bez boli ugodno.
»Magna« osvježuje. Za otvor djeca malu, odrasli
veliku kašiku.
»Magna« prašak dobiva se u apotekama 1 omot Din. 4.
(Reg. S. Br. 4788/32).