sa 2

»NARODNA SVIJESI«

Bi. 28;

 

Gospina Svetišta na Pelješcu.

Jasna je radosna činjenica, da tolika Gospina
svetišta, žarišta lijepe pobožnosti na poluotoku Pelješcu
puno govore o žarkoj ljubavi i vjekovnom štovanju, o
velikom pouzdanju katoličkog naroda sa svojim sve-
ćenstvom svjetovnim i redovnim Sv. Franja Asiškoga
prema nebeskoj Majci, Gospi Zaštitnici mogućoj, za-
zivanoj u nas posvuda pod različnim onim značajnim
svetim slatkim imenima.

Od Gospinih svetišta na Pelješcu prikazaćemo
nekoje, glavnije.

Franjevačka crkva ,Gospina Uznesenja na nebo“
na Orebiću poznata je kao svetište ,Gospe od Angjela“.
Samostan sa zvonikom tu je ssgragjen doprinosima
bogoljubnih dobrotvora g. 1470 na divnom položaju,
nad visokim stijenama brda Vipere, 150 m. nad morem,
Ikonostas na glavnom oltaru djelo je Franja de S.ta
Croce. Na prvom pobočnom oltaru časti se uvelike
čudotvorna slika ,Gospe od Augjela“, naslikana na
daščici, un bizantinskom slogu. Naokolo nje mnoštvo
je zavjeta pobožnih peljeških mornara, te slike brodova
u pogibeljnim morskim valovima. U puku je sačuvana
predaja, da je ta slika čudotvornim načinom prispjela
na Pelječac, po predaji, sa ostrva Žanića (pred Bokom
Kotorskom). Ova je crkva bila posvećena nešto kasnije,
od biskupa korčulansko-stonjskoga Nikole Nikoničića-
Nigrevića dana 17 maja g. 1534.

Na drugi dan svetkovine Duhova mnoštvo bo-
goljubnog narcda sa cijelog poluotoka Pelješca i sa
bližnjeg otoka Korčule pohodi svoju milu Gospu sa
pobožnom molitvom i zavjetima, vapeći ju za se i za
svoje, za putnike i pomorce.

Četvrt sata put sjevera, ispod brda, nalazi se ne-
kađašnja župna crkva ,Gospe od Karmela“ (Karmena),
nekada sv. Vida i Modesta mučenika. U njoj se čuva
lijepa slika Obrazovanja Isusova“ čuvenog Kista.
Nakon nje vrlo je lijepa župna crkva ,Pomočnica
Kršćana“, sa zvonikom, sagragjena sred mjesta do-
prinosima svih imućnijih mješćana, sa vrlo zaslužnim
ondašnjim župnikom kan. Matom Štukom ; bila je po-
svećena 24 maja g. 1884. od dubrovačkog biskupa
Mata Vodopića. I u toj lijepoj crkvi ima mnogo po-
morskih srebrnih zavjeta, kao i uz pobočni oltar sa
lijepom slikom Sv. Nikole.

Franjevački samostan na Kuni ima poznato sve-
tište Gospe Delorite (od Loreta), ma uzvisitoj ravnini
okruženoj brežuljcima. Dom Božji taj na tri broda sa-
gragjen je brojnim prilozima pobožnog naroda g. 1681.
u baroknom slogu. A dični franjevac, Konavljanin,
teolog i propovijednik čuveni, biskup stonjski (god.
1702—1709) Otac Vicko Lupi (Vuković), podiže sa-
mostan franjevački na Kuni, kome, dozvolom Sv.
Rimske Kongregaeije, bi pridružena g. 1705. prelijepa
crkva Delorita. Ta je crkva bila posvećena 17. juna g.
1714. od stonjskog biskupa Frana Volantića.

U Janjinskom odlomku: Sreseru mnogo je čašćeno
svetište ,Gospe Male“ (Porogjenja BI. Dj. Marije).

N. Gjivanović.

 

Pomorstvo Pelješćana.

Sami položaj i formacija Pelješca uvjerava nas, da su
stanovnici ovog najduljeg dalmatinskog poluotoka bili
odvajkada pomorci. Ona mala uska prevlaka od Veli-
koga do Maloga Stona samo ga spaja kopnom, inače
ga odasvud plače more, da mu s jedne strane pravi
veliki neretvanski, a s jugo-istoka stonski zaljev, dok
mu more na sve strane prodire u mnoge njegove uvale,
zatone i luke, Za ranije uvidješe Pelješćani, da je more
vrelo blagostanja, pa se posvetiše odmah u početku
više pomorstvu, nego poljodjelstvu, radi toga su skoro
sva naselja na Pelješcu pri moru.

Zahumski knez Mihajlo Višević vrlo dobro je
poznavao pomorsku vještinu Pelješćana, pa je na svojoj
mornarici u neretvanskom i stonjskom zaljevu bio za-
poslio kao mornare skoro same Pelješćane; tako i
drugi zahumski knez u Stonu Mirostav Nemanjić, koji
se je tukao po moru sa Dubrovčanima. I na brodovima
Kristofora Kolomba nalazimo nekoliko Pelješćana kao
mornare, tako da Pelješac može biti ponosan, da je i
on sudjelovao pri znamenitom otkriću novoga svijeta.

Ali Pelješćani nijesu se zadovoljili da budu samo
mornari na tugjim brodovima, oni su počeli postepeno
graditi svoje vlastite brodove, na kojima su oni sami
bili zapovjednici i mornari. Zato nalazimo u svescima
dubrovačkog državnog Arhiva podataka, po kojima se
upoznavamo u XVI. v. sa prilično velikom trgovačkom
mornaricom, čiji brodovi su plovili ne samo po Sre-
dozemnom već i Atlantskom Oceanu. Tako se bro-
darstvo sve to više razvijalo, dok svoj cvat doživi u
drugoj polovici XIX, vijeka. Počeše se tada u višem

broju graditi lagje, razvijati pojedina pomorska druš-
tva, da je oko polovice XIX. vijeka do 1888 bilo na
poluotoku Pelješcu oko 500 pomorskih kapetana, te
nije bilo kuće da nije imala pomoraca, a u Orebićima,
Kučištu i Vignju gotovo svaka i pomorskih kapetana,
dok su osim raznih društava mnoge obitelji imale svoje
vlastite brodove i kapetane. Imali su i svoje vlastito bro-
dogradilište u Orebićima, gdje su gradili brodove, a što
se nije moglo radi prezaposlenosti tu graditi, obavljalo
seje u Korčuli, Gružu i na Rijeci Senskoj.

U tom svom velikom razvoju nije nimalo za-
čudno, da su Pelješćani bili u XIX. v. natkrilili u po-
morstvu isti Dubrovnik, Boku Kotorsku, Senj, Bakar i
Lošinj. Zato potpunim pravom ističe pelješki domoro-
dac Dr Niko Zvonimir Bjelovučić u svom djelu ,Po-
vijest poluotoka Rata“, da se je tijekom toga pomor-
skog cvata bilo prosulo bogatstvo diljem pelješke ri-
vijere, te su nicali zaseoci (ville) jedan za drugim, oso-
bito u Orebićima, Kučištu i Vignju sa krasnim peri-
vojima, punim subtropskog bilja, dok su mornari steče-
nim novcem po sinjem moru iskupljivali se kao kme-
tovi od gospara, zidali kuće, kupovali zemlje i pro-
micali narodno gospodarstvo.

»Pelješko pomorsko društvo“ postojaše u Orebi-
ćima od 1865 do 1886 g. s osnovnom glavnicom od
2,300.000 forinti, a brojilo je 34 velika broda na jedra.

Iznašašćem parobroda Pelješćani nijesu se znali
snaći, da pretvore svoja društva u parobrodska, već
ostadoše pri svojim jedrilicama, koje malo po malo
propadoše u konkurenciji sa parobrodima. Doduše
pokušaše neki iz pelješke općine kao Bijelići, Kova-
čevići, Mimbelli, Kosovići i drugi sa pribavom paro-
broda, ali centar trgovački prometne se na Rijeku i
Trst, koje su luke spojene željeznicama sa svojim oko-
licama i zalegjem.

Kapetani sa poluotoka sačinjavali su jezgru Lloy-
dovih kapetana u Trstu, a mnogi su služili i na du-
brovačkim parobrodima, pa i na Jadranskoj Plovidbi i
»Dalmaciji“. | do danas ima kapetana po raznim na-
šim društvima, koji sa svojom naravnom pomorskom
vještinom i odličnim upravljanjem njima povjerenim
brodovima prodičuju svoje ime i domovinu, a rasvi-
jetljuju slavnu prošlost svojih pregja.

(Po podacima iz dubr. držav. Arhiva i , Povijesti
poluotoka Rata“ od Dr N. Z. Bjelovučić.)

Vicko Lisičar.

Rezolucije katehetskog kongresa
u Mariboru .

Kongres katoličkih kateheta održan u Mariboru,
od 3—5 jula 1934., donio je na temelju održanih re-
ferata, slijedeće rezolucije.

1, Katolički katehete u Jugoslaviji, sabrani na ka-
tehetskom kongresu u Mariboru, naglašuju, da je na-
ročito u današnje doba neophodno potrebno da se
poštiva blagotvoran upliv vjerskog uzgoja mladeži,
jer se samo na vjersko-moralnim načelima mogu uz-
gojiti uzorni karakteri, valjani nacionalno svijesni gra-
giani i korisni članovi ljudskog društva.

2. Vjeronauk bistveno sudjeluje u odgajanju
dobrih državljana i to tako da promiče pravilno shva-
ćanje države, njezine svrhe, prava, dužnosti, autoriteta,
odnosa prema pojedincima, a sve io po načelima mo-
ralnoga reda, kako je izražen u prirodnim i Božjim
pozitivnim zakonima, jer su to najmoćniji i najtrajniji
temelji prave državljanske kulture i napretka.

3. Stoga, kako se: s jedne strane najodlučnije
ogragjujemo protiv insinuacija, da Crkva sprečava uz-
gajanje omladine u duhu nacionalne svijesti i državnog
jedinstva, tako s druge strane odlučno osugjujemo
nastojanje onih koji pokušavaju da ograniče utjecaj
Crkve na odgoj školske mladeži time da traže ukla-
njanje vjerske nastave iz viših razreda srednjih škola.

4. Tim povodom naglašujemo da je vjerska nastava
i odgoj u višim razredima srednjih škola naročito pot-
reban, da u sudbonosno mlađenačko doba otvara mla-
deži pogled u najvažnija životna pitanja, i da uravno-
težuje mladenačku dušu u času životnog previranja i
tako joj opredjeljuje životni pravac na raskrsnici ži-
vota. Iskustvo je naime do sada pokazalo da je bez-
uspješan odgoj bez temeljnih vjerskih istina.

5. Pokušaj uklanjanja vjerske mastave iz viših
razreda srednjih škola otvoreni je kulturni napadaj i
izazov protiv slobode savjesti i poštivanja vjere, te
slobode znanosti, koja je svima gragjanima naše države
ustavom zajamčena.

6, Kako ispravna obrazovanosi i odgoj treba da
počivaju na apsolutnim vrednotama istine i dobra, u
tih nema bez objektivnosti u naukama, zahtjevamo da
se u školskim udžbenicima ne prikazuju hipoteze i

 

teorije kao već sigurni i utvrgjeni rezultati, te onda
dovode u suprotnost s temeljnim vjerskim istinama.
Osobito naglašujemo da je nenaučno po istinsku obra-
zovanost i istinski odgoj štetno isticati teoriju apso-
lutae evolucije kao utvrgjeni rezultat prirodnih nauka
i u njezino ime zahtjevati ukidanje vjeronauka u višim
razredima srednjih škola. Naprotiv, teorija evolucije,
doklegod se osniva na načelu uzročnosti i dovoljnog
razloga, kao i na činjenici savršenost (entelehije) koja
vlada u svem organskom svijetu, ne može biti protivna
temeljnim vjerskim istinama.

Opasnost koja prijeti omladini

7. Uvažujući velike tekovine nove svjetovne pe-
dagogike i na području vjerske nastave, pozivamo ka-
tehete, da se i dalje u punoj mjeri okoriste njezinim
rezultatima na dobro vjerske pouke.

8. Usvajajuć temeljna načela pedagogike sv, Ivana
don Boska, naročito njegovu veliku ljubav prema mla-
deži kao odlično sredstvo za uzgoj kršćanskog karak-
tera. Kongres pozivlje sve katehete, da u duhu Don
Boska uzgajaju omladinu.

9. Katehete neka van škole osnivaju vjerska udru-
ženja za omladinu i neka nastoje da se omladina u
tim udruženjima bavi karitativnim radom.

10. Kongres kateheta upozorava kompetentne
vlasti, da se naredbe i propisi Ministarstva prosvjete
u svetkovanju nedjelje i blagdana (S. n. br. 35420 od
1, nov. 1932; čl. 6 i 12) tu i tamo još uvijek krše
time, da se u te dane priregjuju izleti, tjelovježbeni
nastupi, da školska mladež nikako ne može izvršit
svojih vjerskih dužnosti,

Jer se mladež spomenutim priredbama hotice ili
nehotice dovodi do zanemarivanja primarnih vjerskih
dužnosti, jer se otugjuje Crkvi i kreposnom životu,
pa se take ruše i temelji državljanske svijesti i vjernosti,
upozorava Kongres na sve to i očekuje, da će Mini-
starstvo prosvjete spomenuti nered i ukloniti i poskr-
biti da će se gore navedeni propisi ministarske uredbe
točno uvažavati.

11. Kongres upozorava kompetentne vlasti da se
megju omladinom šire neispravni i pogubni marksistički
nazori nedozvoljenom propagandom te tendeucijoznom
tzv. socijalnom literaturom. Stoga ih moli da tome
uspješnim načinom stanu na put.

12. Napose naglašujemo, da se pogubni utjecaj
marksizma može (suzbiti jedino izlaganjem načela o
društvenom poretku, koja počivaju na socijalnoj pravdi
i ljubavi. Ta su načela osobito jasno izložena;u encik-
lici ,Quadragesimo anno“,

13. Pozivljemo katolička nakladna poduzeća, da
izdaju i šire takovu socijalnu literaturu, koja će pro-
micati pravilni socijalni odgoj omladine. Time će naj-
bolje ukloniti štetni utjecaj tendencijozne marksističke
socijalne literature.

14. Umoljavamo oblasti, neka podupiru osni-
vanje zanatskih domova gdje će se radaička omladina
moći čuvati od zaraze komunizma,

15. Kako u našoj diaspori ima mnogo katoličke
omladine, koju tamošnji malobrojni svećenici uslijed
prezaposlenosti ne mogu posjećivati, te joj davati du-
ševnu hranu, moli Kongres preuzvišenu gospodu bis-
kupe, da po megjusobnom sporazumu redovito šalju
u diaspo1u svećenike, koji će posjećivati zapuštenu
omladinu, te joj davati najpotrebniji vjerski odgoj.

16. Za uspješni rad megju omladinom od emi-
nentne je važnosti dobra katolička štampa. To puno
odgovornosti djelo vrši u diaspori jedino .Glasnik ka-
toličke nadbiskupije u Beogradu“. Da bi taj list uz-
mogao vršiti svoju misiju i megju tamošnjom omla-
dinojn, molimo, neka bi ga biskupijski ordimarijati
preporučili svojim viernicima, (Da bi svećenici u dia«
spori mogli pružiti mladeži dobro štivo, moli Kongres
sve katoličke kajižare u Jugoslaviji, da barem po sni-
ženim cijenama daju svojej knjige u tu svrhu.

17. Da bi djeca iz diaspore mogla upoznati lje-
potu uregjenoga vjerskoga Života, neka bi se po bisku-
pijama, gdje je to moguće, osnivali odbori, koji će se
brinut za ferijalne kolonije katoličke mladeži iz digspore,

Za reformu nastavnog programa

18. Kongres kateheta utvrgjuje okvirni macrt nas-
tavnoga programa za nauk vjere rimokatoličke mladeži
za pojedine razrede osnovnih i viših narodnih škola u
Jugoslaviji i podastire ga na odobrenje Predsjedništvu
biskupskih konferencija, a po njemu Minist. prosvjete.

19, Katehetski kongres utvrgjuje opći cilj vjerske
nastave i odgoja u svim tipovima škola u Jugosla-
viji, a glasi: i

Cilj: 1. Svestrano i skladao obrazovanje duha,
privikavajuć ga pravilnom vršenju dužnosti ;

2. Upoznavanje dužnosti iz vrela Objave Božje ;