| Broj 4—5 Zajednica doma i škole odredila je da priregjuje češće sastanke rodi- telja, na kojima bi svaki put bilo na dnevnom redu po jedno predavanje kojeg od nastavnika gimnazije. To u cilju, kako bi se tako upoznali gjački roditelji sa pojedinim predmetima i dobili praktične upute za saradnju sa školom u pitanju izobrazbe i odgoja njihove djece. Tu odluku uprave treba svakako pohvaliti ako ta predavanja budu takova, da će pozitivno uticati na roditelje i postizavati svrhu zbog koje postoji i škola i zajednica. Prvi je pokušaj učinjen u nedjelju 1 26 o. mj. Profesor matematike i fizike g. Blaž Lopičić održao je predavanje, koje je u javnosti označeno pod mna- slovom: ,Pripravljanje učenika kod kuće iz matematike“, Predavač je isti- ma dao nekoliko uputa za objašnjava- nje gjaku matematike kod kuće, ali je ipak veći dio svog predavanja, što ga je na pamet govorio, posvetio više te- oretskoj strani tražeći uzroke neuspjeha u školi uopće, a ne samo obzirom na matematiku. Naglasio je i najviše se razmjerno zaustavio kod toga da do- kaže roditeljima, kako je važno da oni stvaraju i podržavaju povjerenje izme- gju gjaka i nastavnika, jer da je to jedan od glavnih uslova uspjeha, bu- dući da gjaci vide u predmetu ,oličena nastavnika, a u nastavniku oličen pred- met“, Nitko ne može poreći, da je po- vjerenje gjaka prema nastavniku doista jedan od temeljnih uslova uspjeha u predmetu ; ali je još važnije naći i upo- irebiti sretstva, koja do tog povjerenja vode, odnosno ukloniti uzroke nepo- vjerenja. G. predavač je opetovano spome- nuo ono, što je po njegovom osvje- dočenju glavni uzrok nepovjerenja gjaka prema nastavniku. ,Izvesna tra- dicionalna sredina“ krivac mu je u najvećoj mjeri tog nepovjerenja; zato je mišljenja, da se treba emancipovati od te sredine. Tradicije, rekao je pre- davač dalje, hvataju se našeg razuma poput rgje koja se hvata gvožgja i iz- jeda ga. Stoga je logično, da se mo- ramo otresti ,izvesnih“ tradicijonalnih predrasuda. Iz daljnjeg izlaganja mo- glo se je doznati, na što zapravo pre- davač misli, kad govori o ,tradicijo- nalnoj rgji, koja izjeda naš um i koči sav napredak“, To su one , razne po- liličke i verske tradicije“. Vjerske tra- dicije dobile su jedno specijalno odli- kovanje tim, što ih je g. predavač označio kao ,još smešnije“. Nakon dovršenog izlaganja nije bilo nikakove diskusije, jer je pretsjed- nik, umirovljeni pukovnik g. Ikić, pre- šao na eventualija. Tek u eventualijama govorilo se je nešto u vezi s preda- vanjem. Naše je megjutim mišljenje, da se preko navedenih izjava g. pre- davača ne smije m 4kom proći, jer se lu radi o mnogo važnijim pitanjima, nego je to možda kome od prisutnih toditelja izgledalo. Istina je, da je povjerenje gjaka prema nastavniku jedan od glavnih uvjeta napretka u školi; samo je pre- davač pogrešno postavio način riješe- nja problema povjerenja. Treba znati, da je u prvom redu i u najvećoj mjeri TRADICIJE NIJESU RĐA od samog nastavnika zavisno, hoće li gjaci imati u njega povjerenje ili ne. Da to povjerenje dobije i da ga trajno sačuva, potrebno je, da profesor ima kvalitete nastavnika i odgojitelja, jer su svi nastavnici, osnovnih i srednjih škola, zamjenici roditelja. Znači, da nastavnik treba da je istina u svom predmetu s naučnog gledišta solidno potkovan, ali s druge strane i u još većoj mjeri treba da vidi gjak u njemu auktoritet pravog odgojitelja. A da bude mogao nastavnik uživati auktoritet i povjerenje gjaka i u odgojnom po- gledu, na prvom je mjestu nužno, da on poštuje tradicije onoga kraja ili sre- dine u kojoj razvija svoj nastavnički rad, Dobre tradicije ne valja zabacivati, jer je prošlost, po uvjerenju svakog mi- saonog čovjeka, najsolidniji temelj i za bolju budućnost. To opće uvjerenje lijepo je izrazio i naš pjesnik, kad je zapisao: »Narod, koji svoje mrtve štuje, Na prošlosti budućnost si snuje“, Da se nijesu poštivale tradicije uopće zar bi maš narod dospio do onog položaja, na kojem se danas na- lazi? A da nije bilo specijalno vjer- skih tradicija, koje su po g. Lopičiću smiješne, zar bi se hrvatski i srpski narod bio održao kao nacijonalni, kul- turni i politički faktor u historiji? Na osobiti način to vrijedi za Dubrovnik, grad sv. Vlaha. Dubrovnik je svu svoju slavu i veličinu kasnijih vremena gra- dio na vjerskim i kulturnim tradicijama ranijih vjekova. Katolička je vjera u prvom redu onaj faktor u historiji, koji je poje- dince i narode odgajao i vodio kroz vjekove od barbarske primitivnosti da- lje, dok ih nije podigao na visoki ste- pen prave kultute i čiviližacije. Odgojni momenat religije od neprocjenjive je važnosti u historiji naroda i čovječan- stva, Istom religija i samo ona kulti- više u čovjeku ono što je u njemu ljudsko. A jer se je taj odgoj vršio i viši se postepeno, potrebno je, da se nastojanja kasnijeg vremena ravnaju prema onom što je ranije izvedeno i postignuto. Stoga su vjerske tradicije i te kako potrebne. Zato je teška za- bluda misliti, da se treba otresti svih tradicija, napose vjerskih. Objektivnom poznavaocu prošlosti i nepristranom posmatraču sadašnjosti jasno je kakav to može biti napredak, koji nastaje, kad se potezom pera pre- gje preko prošlosti i izbrišu tradicije osobito vjerske, Tipičan primjer imamo u Rusiji, gdje je boljševizam izbrisao silom sve tradicije, Priznajemo, da se u tradicije na- roda uvuče pokatkada što zbilja ne ide i što je kadro da koči napredak. Ali ovog OnIČIĆ , Domi Spedilerska radnja Dubrovnik 2 Telefon br. 219 Telefon br. 219 Vrši prevoz vlastitim kolima svakovrsne robe. Za selidbe, (prevoz pokućstva) ima vješte 4) ljude. g piti 11 kg Din 6.50 i 8— Kemički čišćeno čehano perje 1 kg. Din, 16.— i 20.—, čehano gušće perje 1 kg. 70.— dalje, sive pahuljice Din. 80.—, bijele pahuljice Din. 150.—, punjeni jastuci 60x80 cm. od Din. 22.—, punjene perine od Din, 90.— dalje. Inleti, i popluni. POSTELJINA“ ZAGREB, lica 76/5 in, 36.—, polu pahuljice Din. Uzorci besplatno kod; Kao dobra domaćica imi poduzimamo - veliko Cišcenje- € na našim stovarištima Stoca dajemo e, še NEONA »NARODNA SVIJEST“ REASONS JA JA DNA Strana 3 ODIUČITE SE,DOK ZALIHA TRAJE! to ne mogu biti nikada zdrave kulturne, a osobito vjerske tradicije, koje karak- terišu narodnu prošlost i daju sadaš- njici pečat, bez kojega mi ne bi bili ono, što smo, naime grad i narod svi- jetlih tradicija, koje su skrenule pažnju na Dubrovnik ne samo u bližoj oko- lini, nego i u kulturnom i civilizova- nom svijetu uopće. Ima nažalost pojedinaca, koji bi htjeli da kvare zdrave tradicije izvrta- njem činjenica iz prošlosti ili zastupaju mišljenje, da treba udariti novim pu- tem u sadašnjici. Taj novi pravac ima za sebe samo to, da zbog tajanstvene, ali ipak prozirne zavjese, kojom je ogrnut, najozbiljnije ugrožava buduć- nost naroda u vjerskom, kulturnom i socijalno-političkom pogledu. Zbog toga preporučamo predavaču, da se malo više zamisli u problem tradicija, posebno vjerskih, koje se usugjuje nazvati ,još smešnijim“. Jer kazati, da su tradicije ,rgja što nam izjeda razum«i koči napredak“, i na- zvati vjerske tradicije smješnima, znači nanositi uvredu roditeljima i gradu, čije su tradicije od vjekova u ogrom- noj većini kršćansko-katoličke. Ova- kovi istupi davaju povoda, da i Crkva, brižna čuvarica vjersko - mo- ralnih tradicija katoličkog Dubrov- nika digne energično i sa propo- vjedaonice svoj glas. Ona ima svetu dužnost i neosporno pravo, da žigoše svakog onog stranca, koji se usudjuje nazivati vjerske tradicije rgjom ili smi- ješnim predrasudama. G. predavač neka znade, da se na ovakav način ne stavljaju temelji, na kojima bi po- čivalo povjerenje gjaka prema nastav- niku. Naprotiv pozivanje na oslobo- gjenje od ,izvesne tradicijonalne sre- dine“ i emancipaciju od tradicija, od kojih one vjerske treba smatrati smi- ješnim, čini nemoguć ra& takova na- stavnika u sredini u kojoj se nalazi i izazivlje mjesto povjerenja opravdano nepovjerenje i prezir od strane gjaka i njihovih roditelja. Nazore i mišljenje o tradicijama, specijalno vjerskim kako ih je iznio predavač moglo bi se punim pravom smatrati rgjom, koja je kadra da s vre- menom izjede i razum i srce u omla- dini. Likvidacija tradicija dovela bi do pravog kočenja kulturnog a onemogu- ćila svaki vjerski i moralni napredak kao što je slučaj u boljševističkoj Rusiji. Dubrovnik je uvijek poštivao svoje tradicije, specijalno vjerske. On će to i u buduće činiti i neće dozvoliti, da se, ma tko to bio, usudi, ni pismeno ni usmeno makar i u , prijateljskoj“ formi proglasiti te tradicije ,rgjom koja koči napredak“ a vjerskim utisnuti pe- čat smiješnosti, migdje, a najmanje u školi. P. n. Laboratorij , ALGA“. Sušak Velecijenjeni gospodine. Od nazad 10 mjeseci na veliko upotreblja- vam Vaš željezoviti kina preparat , ENERGIN* kod svih pojava malokrvnosti sa odličnim re- zultatom. Konstatovao sam brzih rezultata u popravljanju apetita i istovremeno povrotku i povišenju težine tijela. Vanredno dejstvo ima ovaj preparat kod malokrvnosti i poslije infek- cioznih bolesti, Svakome mogu preporučiti upotrebu ovog izvanrednog preparata. Poštovanjem Dr. M. S. liječnik Reg. S. Br. 4787/32 Venćeslmo Križ Trgovina pokaćstva Tanetarska i slolarska radiona za gradnju i namještaj i