| Broj 4—5

Zajednica doma i škole odredila
je da priregjuje češće sastanke rodi-
telja, na kojima bi svaki put bilo na
dnevnom redu po jedno predavanje
kojeg od nastavnika gimnazije. To u
cilju, kako bi se tako upoznali gjački
roditelji sa pojedinim predmetima i
dobili praktične upute za saradnju sa
školom u pitanju izobrazbe i odgoja
njihove djece. Tu odluku uprave treba
svakako pohvaliti ako ta predavanja
budu takova, da će pozitivno uticati
na roditelje i postizavati svrhu zbog
koje postoji i škola i zajednica.

Prvi je pokušaj učinjen u nedjelju
1 26 o. mj. Profesor matematike i fizike
g. Blaž Lopičić održao je predavanje,
koje je u javnosti označeno pod mna-
slovom:  ,Pripravljanje učenika kod
kuće iz matematike“, Predavač je isti-
ma dao nekoliko uputa za objašnjava-
nje gjaku matematike kod kuće, ali je
ipak veći dio svog predavanja, što ga
je na pamet govorio, posvetio više te-
oretskoj strani tražeći uzroke neuspjeha
u školi uopće, a ne samo obzirom na
matematiku. Naglasio je i najviše se
razmjerno zaustavio kod toga da do-
kaže roditeljima, kako je važno da oni
stvaraju i podržavaju povjerenje izme-
gju gjaka i nastavnika, jer da je to
jedan od glavnih uslova uspjeha, bu-
dući da gjaci vide u predmetu ,oličena
nastavnika, a u nastavniku oličen pred-
met“,

Nitko ne može poreći, da je po-
vjerenje gjaka prema nastavniku doista
jedan od temeljnih uslova uspjeha u
predmetu ; ali je još važnije naći i upo-
irebiti sretstva, koja do tog povjerenja
vode, odnosno ukloniti uzroke nepo-
vjerenja.

G. predavač je opetovano spome-
nuo ono, što je po njegovom osvje-
dočenju glavni uzrok nepovjerenja
gjaka prema nastavniku. ,Izvesna tra-
dicionalna sredina“ krivac mu je u
najvećoj mjeri tog nepovjerenja; zato
je mišljenja, da se treba emancipovati
od te sredine. Tradicije, rekao je pre-
davač dalje, hvataju se našeg razuma
poput rgje koja se hvata gvožgja i iz-
jeda ga. Stoga je logično, da se mo-
ramo otresti ,izvesnih“ tradicijonalnih
predrasuda. Iz daljnjeg izlaganja mo-
glo se je doznati, na što zapravo pre-
davač misli, kad govori o ,tradicijo-
nalnoj rgji, koja izjeda naš um i koči
sav napredak“, To su one , razne po-
liličke i verske tradicije“. Vjerske tra-
dicije dobile su jedno specijalno odli-
kovanje tim, što ih je g. predavač
označio kao ,još smešnije“.

Nakon dovršenog izlaganja nije
bilo nikakove diskusije, jer je pretsjed-
nik, umirovljeni pukovnik g. Ikić, pre-
šao na eventualija. Tek u eventualijama
govorilo se je nešto u vezi s preda-
vanjem. Naše je megjutim mišljenje,
da se preko navedenih izjava g. pre-
davača ne smije m 4kom proći, jer se
lu radi o mnogo važnijim pitanjima,
nego je to možda kome od prisutnih
toditelja izgledalo.

Istina je, da je povjerenje gjaka
prema nastavniku jedan od glavnih
uvjeta napretka u školi; samo je pre-
davač pogrešno postavio način riješe-
nja problema povjerenja. Treba znati,
da je u prvom redu i u najvećoj mjeri

 

 

TRADICIJE NIJESU RĐA

od samog nastavnika zavisno, hoće li
gjaci imati u njega povjerenje ili ne.
Da to povjerenje dobije i da ga trajno
sačuva, potrebno je, da profesor ima
kvalitete nastavnika i odgojitelja, jer
su svi nastavnici, osnovnih i srednjih
škola, zamjenici roditelja. Znači, da
nastavnik treba da je istina u svom
predmetu s naučnog gledišta solidno
potkovan, ali s druge strane i u još
većoj mjeri treba da vidi gjak u njemu
auktoritet pravog odgojitelja. A da bude
mogao nastavnik uživati auktoritet i
povjerenje gjaka i u odgojnom po-
gledu, na prvom je mjestu nužno, da
on poštuje tradicije onoga kraja ili sre-
dine u kojoj razvija svoj nastavnički
rad, Dobre tradicije ne valja zabacivati,
jer je prošlost, po uvjerenju svakog mi-
saonog čovjeka, najsolidniji temelj i
za bolju budućnost. To opće uvjerenje
lijepo je izrazio i naš pjesnik, kad je
zapisao:
»Narod, koji svoje mrtve štuje,
Na prošlosti budućnost si snuje“,

Da se nijesu poštivale tradicije
uopće zar bi maš narod dospio do
onog položaja, na kojem se danas na-
lazi? A da nije bilo specijalno vjer-
skih tradicija, koje su po g. Lopičiću
smiješne, zar bi se hrvatski i srpski
narod bio održao kao nacijonalni, kul-
turni i politički faktor u historiji? Na
osobiti način to vrijedi za Dubrovnik,
grad sv. Vlaha. Dubrovnik je svu svoju
slavu i veličinu kasnijih vremena gra-
dio na vjerskim i kulturnim tradicijama
ranijih vjekova.

Katolička je vjera u prvom redu
onaj faktor u historiji, koji je poje-
dince i narode odgajao i vodio kroz
vjekove od barbarske primitivnosti da-
lje, dok ih nije podigao na visoki ste-
pen prave kultute i čiviližacije. Odgojni
momenat religije od neprocjenjive je
važnosti u historiji naroda i čovječan-
stva, Istom religija i samo ona kulti-
više u čovjeku ono što je u njemu
ljudsko. A jer se je taj odgoj vršio i
viši se postepeno, potrebno je, da se
nastojanja kasnijeg vremena ravnaju
prema onom što je ranije izvedeno i
postignuto. Stoga su vjerske tradicije
i te kako potrebne. Zato je teška za-
bluda misliti, da se treba otresti svih
tradicija, napose vjerskih.

Objektivnom poznavaocu prošlosti
i nepristranom posmatraču sadašnjosti
jasno je kakav to može biti napredak,
koji nastaje, kad se potezom pera pre-
gje preko prošlosti i izbrišu tradicije
osobito vjerske, Tipičan primjer imamo
u Rusiji, gdje je boljševizam izbrisao
silom sve tradicije,

Priznajemo, da se u tradicije na-
roda uvuče pokatkada što zbilja ne ide
i što je kadro da koči napredak. Ali

 

ovog

OnIČIĆ , Domi

Spedilerska radnja
Dubrovnik 2

Telefon br. 219 Telefon br. 219
Vrši prevoz vlastitim kolima
svakovrsne robe. Za selidbe,

(prevoz pokućstva) ima vješte
4)

ljude.

g

 

piti

 

11 kg Din 6.50 i 8—

Kemički čišćeno čehano perje 1 kg. Din, 16.— i 20.—,
čehano gušće perje 1 kg.
70.— dalje, sive pahuljice Din. 80.—, bijele pahuljice Din.
150.—, punjeni jastuci 60x80 cm. od Din. 22.—, punjene
perine od Din, 90.— dalje. Inleti, i popluni.

POSTELJINA“ ZAGREB, lica 76/5

in, 36.—, polu pahuljice Din.

Uzorci besplatno kod;

 

 

 

 

Kao dobra domaćica
imi poduzimamo -
veliko Cišcenje- €

na našim
stovarištima

Stoca dajemo

  

e,
še

  
 

NEONA »NARODNA SVIJEST“ REASONS JA JA DNA Strana 3

   
 
  

ODIUČITE SE,DOK ZALIHA TRAJE!

 

to ne mogu biti nikada zdrave kulturne,
a osobito vjerske tradicije, koje karak-
terišu narodnu prošlost i daju sadaš-
njici pečat, bez kojega mi ne bi bili
ono, što smo, naime grad i narod svi-
jetlih tradicija, koje su skrenule pažnju
na Dubrovnik ne samo u bližoj oko-
lini, nego i u kulturnom i civilizova-
nom svijetu uopće.

Ima nažalost pojedinaca, koji bi
htjeli da kvare zdrave tradicije izvrta-
njem činjenica iz prošlosti ili zastupaju
mišljenje, da treba udariti novim pu-
tem u sadašnjici. Taj novi pravac ima
za sebe samo to, da zbog tajanstvene,
ali ipak prozirne zavjese, kojom je
ogrnut, najozbiljnije ugrožava buduć-
nost naroda u vjerskom, kulturnom i
socijalno-političkom pogledu.

Zbog toga preporučamo predavaču,
da se malo više zamisli u problem
tradicija, posebno vjerskih, koje se
usugjuje nazvati ,još smešnijim“. Jer
kazati, da su tradicije ,rgja što nam
izjeda razum«i koči napredak“, i na-
zvati vjerske tradicije smješnima, znači
nanositi uvredu roditeljima i gradu,
čije su tradicije od vjekova u ogrom-
noj većini kršćansko-katoličke. Ova-
kovi istupi davaju povoda, da i
Crkva, brižna čuvarica vjersko - mo-
ralnih tradicija katoličkog  Dubrov-
nika digne energično i sa propo-
vjedaonice svoj glas. Ona ima svetu
dužnost i neosporno pravo, da žigoše
svakog onog stranca, koji se usudjuje
nazivati vjerske tradicije rgjom ili smi-
ješnim predrasudama.  G. predavač
neka znade, da se na ovakav način
ne stavljaju temelji, na kojima bi po-
čivalo povjerenje gjaka prema nastav-
niku. Naprotiv pozivanje na oslobo-
gjenje od ,izvesne tradicijonalne sre-
dine“ i emancipaciju od tradicija, od
kojih one vjerske treba smatrati smi-
ješnim, čini nemoguć ra& takova na-

stavnika u sredini u kojoj se nalazi i
izazivlje mjesto povjerenja opravdano
nepovjerenje i prezir od strane gjaka i
njihovih roditelja.

Nazore i mišljenje o tradicijama,
specijalno vjerskim kako ih je iznio
predavač moglo bi se punim pravom
smatrati rgjom, koja je kadra da s vre-
menom izjede i razum i srce u omla-
dini. Likvidacija tradicija dovela bi do
pravog kočenja kulturnog a onemogu-
ćila svaki vjerski i moralni napredak
kao što je slučaj u boljševističkoj Rusiji.

Dubrovnik je uvijek poštivao svoje
tradicije, specijalno vjerske. On će to
i u buduće činiti i neće dozvoliti, da
se, ma tko to bio, usudi, ni pismeno
ni usmeno makar i u , prijateljskoj“
formi proglasiti te tradicije ,rgjom koja
koči napredak“ a vjerskim utisnuti pe-
čat smiješnosti, migdje, a najmanje u
školi.

 

 

P. n. Laboratorij , ALGA“. Sušak
Velecijenjeni gospodine.

Od nazad 10 mjeseci na veliko upotreblja-
vam Vaš željezoviti kina preparat , ENERGIN*
kod svih pojava malokrvnosti sa odličnim re-
zultatom. Konstatovao sam brzih rezultata u
popravljanju apetita i istovremeno povrotku i
povišenju težine tijela. Vanredno dejstvo ima
ovaj preparat kod malokrvnosti i poslije infek-
cioznih bolesti,

Svakome mogu preporučiti upotrebu ovog
izvanrednog preparata.

Poštovanjem
Dr. M. S. liječnik
Reg. S. Br. 4787/32

 

Venćeslmo Križ

Trgovina pokaćstva

Tanetarska i  slolarska  radiona

za gradnju i namještaj

 

i