TAKSA PLAĆENA U GOTOVU Br. 17. DUBROVNIK, 29 Travnja 1936. O" Čekovnog računa našeg lista Da es 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVIII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. i: 50. Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun FI& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, Rukopisi se ne povraćaju. ,PROPOVJEDNIK NOVOG DOBA“ Utorak dne 21;-0. mj. održao je već ranije najavljeno predavanje gosp. Miljenko Vidović. Naslov u Bondinu teatru održanog predavanja bio je ,Na pragu novog doba“. Predavanje je trajalo oko 1 i po sat, Predavač je najprije ustanovio či- njenicu sveopće krize /|pokušao anali- zovati uzroke te krize i na koncu dao nekoliko slika iz života čovječanstva, novog doba, koje ima tek da nadogje. Moramo _ istaknuti da je predava- nje bilo zapravo nabacivanje pojedinih ideja i refleksija, koje nijesu bile me- gjusobno povezane strogim logičnim vezom, niti su dane tako, da se ne bi moglo govoriti i o po kojoj nedos- ljednosti. Ne dostaje nam prostora da se osvrnemo na sve izvode i tvrdnje pre- davača, osobito na polju filozofije pra- va, feminizma i politike, niti ćemo analizovati neke njegove malo čudne nazore o inteligenciji. Ograničićemo se samo na neke najvažnije momente njegova predavanja. 1. Svijet spoznaje ono je glavno po- lje za g. Vidovića, gdje treba tražiti uz- roke postojećoj sveopćoj krizi. U čov- jeku su dvije sile: razum i ,čula“. Te su dvije sile potpuno različite i megjusobno suprotne. ,Čula“ nas ne- prestano varaju, rekao je g. Vidović. Tek je razum ona jedina sila, koja nas upoznaje s istinom... ,Zatvorimo oči i onda ćemo istom moći spoznati pravu istinu“. Istina je, da je razum jed- no, a osjetila drugo, prema tome da su to po naravi dvije različite sile. Ali nije istina da su te dvije sile megju- sobno suprotne, niti nas osjetila ,ne- prestano“ varaju. Naprotiv nas psiho- logija kao i nauka o spoznaji uči, da su osjetila neophodno potrebna za spoznaju barem onoga što je osjetno. Bez osjetila nemoguće su spoznaje, jer spoznaja nastaje ma osnovu utisa- ka, što ih o predmetu dobivamo preko osjetila. Stoga izreka ,zatvori oči, pak ćeš spoznati pravu istinu“ može da stoji u tom smislu, da oslobogjenje od vanjskih daljnih uticaja olakšava spoznaju onoga, o čemu smo meč do- bili utiske preko osjetila: oka, uha i \ d. Istina, ,osjetila nas ne uvode u pravo stanje i suštinu stvari“, nego razum kao spoznajna sila, ali svakako ne bez osjetila, nego na osnovu, od- nosno preko osjetila, Priznajemo i to, da nas osjetila kadkada varaju i da je razum onaj sudac, koji kontroliše, ali \0 se ne dogagja vazda i neprestano, a opet ni te kontrole razum ne bi mo- 840 da izvrši bez baze što mu je daju opet osjetila. Kad bi bila istina, da nas osjetila neprestano varaju i da tloje u suprotnosti s razumom, onda bi ta sila, kako Vidović zove osjetila bila jedna ne samo suvišna nego ta- Kogjer štetna prirodna naprava, što bi u daljnjim izvagjanjima znečilo, da je Bog naopako stvorio i udesio čovjeka. Stoga ne bi preostejalo drugo nego, da priznamo potrebu stvaranja novog čovjeka bez osjetila, koji bi razvio sasvim novi spoznajni život, život potpuno novog bezosjetnog dobal! 2. Drugi uzrok krize čovječanstva nalazi u tome, što je ekonomska pri- vreda odvojena od etike, Savremenom je čovječanstvu etika otok snova“ dok je privreda učinila čovjeka oru- gjem drugog čovjeka koji ga iskoriš- ćuje. Predavač je učinio poredbu sa predindustrijskim i predkapitalističkim dobom, kad je radnik i vlasnik bio jedno. ,Nastupom tehnike, industrije, kapitalizma, odvojeni su radnik i vlas- nik. Težnja za profitom, odnosno nov- cem koji je postao mjera i ključ rada prouzročila je iskorištavanje ljudi. Teh- nika i moderna privreda približuju s jedne strane pojedince i marode ali ujedno ih rastavljaju te se tako vrši proces raspadanja, individualizacije društva. U daljnjem izlaganju ustvrdio je g. Vidović, da kultura otkida čov- jeka od zajednice i stvara od njega životinju, koja je za lični profit kadra uništiti milijone ljudi“. U ovim izlaganjima predavač je ostavio mnogo nejasnoće, Ispravno je, da se priroda mora rukovoditi etičkim načelima. Ali koja je to etika ? Gosp. Vidović toga nije kazao. Biće da je to etika ,novog čovjeka“, ali baš zato što je to etika ,čovjeka“ makar i ,novog“ ne može ona imati dovoljno auktori- teta niti sankcija, jer privredni život stvaraju ljudi, dakle opet čovjek, a čovjek je prema drugom čovjeku ra- van te ako je čovjek polazna tačka i TRGOVAČKA KUĆA «vila tiskana ,;&lmprim€“ QIlarocaine i Crepe će Chine na cvjetove ! gatt, Georgette, QMarquisette itd. More krasnih raznobojnih šarenih svila. Najnoviji deseni u svim bojama i najrazličitijim šarama. Cijene vrlo solidne počam od Din. 45 na više ! Za iste cijene dajemo na 6 mjesečnu otplatu ! Razgledajte naše izloge! Posjetite nas bez obaveze na kupnju ! Tražite posjet naših zastupnika. , REKORD“ Zagreb Dubrovnik norma etičkog života, onda je isko- rištavanje drugoga što ga vrši čovjek etičko s njegovog ,čovječjeg“ stano- višta, Tu ne smeta ni ona težnja za prefitom, jer ako se stavimo na sta- novište, da je čovjek norma etike, onda i ta težnja za profitom, što je imade jedan, mora se s njegova gle- dišta smatrati jednom etičkom normom. Nadalje, ako bi bilo istina ono, što g. Vidović kaže o kulturi, onda bi se moralo zaključiti, da je on pristaša primitivnog stanja i protivoik kulturnog napretka. Dosljedno njega bi se mo- ralo smatrati pobornikom ideje vraća- nja u primitivno doba. Ali ne stoji, da kultura kao takova ,čini od čov- jeka životinju, koja je kadra uništiti milijone ljudi“. Prava kultura, osnovana na solidnim temeljima vjerei rukovogje- na ispravnim etičkim načelima religij- skog morala unapregjuje čovječanstvo, u koliko čovjeka prosvijetljuje i od- gaja. Temelje i načela pravoj kulturi daje jedino pozitivna kršćansko kato- lička religija. Tek lažna naturalističko- materijalistička kultura, koja emanci- povana od vjere i kršćanskog morala, ne priznaje u čovjeku viših vrednota, koje su u vezi s njegovim konačnim, vječnim ciljem, razvija u njemu samo niže težnje, koje kad su bez ograda apsolutnog Božjeg morala, mogu da učine čovjeka pravom životinjom. G. Vidović je kazao, da je indi- vidualizovanje ljudi, što ga vrši mo- derna kultura i mapredak, jedan od uzroka svjetske krize. To zato, jer čovjek svojom djelatnosti treba da je uvijek u majužoj vezi sa zajednicom, a individualizecija, koju provodi kul- tura, trga ga od zajednice, Istovremeno je rekao ,da tehnika i moderna pri- Podružnica Ulica Kraljice Marije vreda približuje pojedince i narode i vrši tako proces socijalizacije. Ne ra- zumijemo kako ovo ide zajedno. [li bolje g. Vidović nije stvar dovoljno objasnio. To je morao učiniti tim pri- je, što iz njegovih riječi slijedi, da je tehnika i moderna privreda, kultura u isto vrijeme uzrok svjetske krize radi ,individualizacije“ i dobročinac čovječanstva zbog , socijalizacije“ koju istovremeno vrši. Ne čini li se, da se ua ovo buni razum, koji nas prema priznanju istog g. Vidovića, vodi do suštine stvari i problema ? 3. Nego g. Vidović se je najori- ginalnije plasirao, kad je ustvrdio, da je dosadašnje poimanje morala tako- gjer uzrokom sveopće krize čovječan- stva. Dosada se je — rekao je otpri- like predavač — gledalo u moralu sa- mo na pasivnu stranu, u koliko se je propovijedalo izbjedavanja zla, a nije se urgiralo vršenje dobra. Došlo se je čak do toga — nastavlja g, Vidović — da je religija proglasila svecima pustinjake, koji su se otrgnuli od svi- jeta i povučeni u samoću, brinuli se samo za sebe, za svoje lično posve- ćenje, a o drugima, o zajednici, o svi- jetu nijesu vodili računa. U moralu se je dosada naglasivala pasivnost, a tre- ba u prvom redu gledati ma etičnu aktivnost, Danas nema čovjeka, koji se bori za dobro rekao je predavač. Stoga u nedostatku tog pozitivnog elementa u moralu leži po mišljenju g. Vidovića porijeklo nereda u svijetu, Ovakav način prikazivanja proble- ma i navagjanja znači najblaže rečeno neobjektivnost u punom smislu riječi, Kao čovjek koji ima ambicija da bude »propovjednikom novog doba“ morao bi biti barem toliko uvigjavan da dobro najprije upozna ,staro doba“, koje po njegovom mišljenju treba likvidirati i da ne prikazuje stvari drukčije nego u stvari jesu, Izvodeći zaključke iz nje- govih riječi slijedi, da je religija pro- mašila pa ne samo što svijetu nije do- sada dala sve što on za normalni svoj život treba, nego je čak zbog isticanja pasivnosti u moralu postala uzročni- kom nevolja u kojima se danas čovje- čanstvo nalazi. Stoga bi po njemu bio logičan zaključak: treba se osloboditi današnjeg poimanja religije; a prihva- titi novu vjeru i to onu što je gosp. Vidović propovijeda ! Ali prije no što se do tog zak- ljučka dogje, neka nam dozvoli g. Vi- dović, da ga upoznamo na nešto vrlo važna i odlučujućega. Istina je, da je religija (t. j. Crkva) proglasila svecima mnoge pustinjake. A znači li to, da se pustinjake ima sa g. Vidovićem smatrati ljudima samo- živcima, egoistima, čiji rad nije ni od kakove koristi za zajednicu ? Da se i ovo stavi na čisto, morao nam je g. Vidović označiti i protumačiti pojmove, prvenstveno morao je kazati, što je za njega sebično, a što altruistično, scci- Uzmi Sargov Kalodont protiv zubnog kamenca — jer njegovom djelovanju nema premca! | DOMAĆI PROIZVOD ie SARGOV KALODONT PROTIV ZUBO KAMENCA