TAKSA PLAĆENA U GOTOVU MARSA DEACENASNVAGOTO VU. Br. 19. DUBROVNIK, 13 Svibnja 1936. NA" <a Čekovnog računa našeg lista MO" jes 4153 Podružnice Sarajevo, God. XVIII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno ; za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Antun F1& — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast, Gj. Ružier) Dubrovnik 2. Rukopisi se ne povraćaju. Poštovanje crkvenog auktoriteta Živimo u doba, kad se potcjenjuje auktoritet. To dolazi od strane onih pokreta, kojima je prva i glavna zadaća da zamijene postojeće stanje i socijalni poredak s nečim drugim, što bi se po njihovu mišljenju, imalo zvati ,tajem“ u kojem bi vladala svojevrsna ,,sreća i blagostanje“. Da se dogje što efikasnije do toga nastoji se porušiti auktoritet uopće; a budući da svaki drugi auktoritet dobiva najjaču potporu od duhovnog, crkve- nog auktoriteta to se u prvom redu i svim silama nastoji, da se uzdrma, uskoleba i konačno poruši ugled onih crkvenih ličnosti, na kojima, po bc- žanskoj odredbi i ustanovi počiva sav duhovni, a po tome i svjetovni aparat organizacije ljudskog društva. Zabrinuti ovim nemilim pojavama, koje nastoje da se što jače uvuku iu same redove unutrašnje organizacije Crkve i Katoličke Akcije, dižu se gla- sovi i izlaze članci, koji pozivlju ka- folike na oprez pred neprijateljem, koji bi, dok ukućani spavaju, htio da po- sije sjeme razdora i u redove kraljev- stva Božjega na zemlji. Tako je ne- davno izišao aktuelni članak Isusovca P, Rose u reviji ,Civilia Cattolica“, kao i u zagrebačkom ,Katoličkom Listu“ od 30 IV o. g. Iznosimo glav- pije misli i načela u slijedećim recima, u koliko su u vezi s poštovanjem biskupskog auktoriteta u Kristovoj Crkvi. Spasitelj je za svoju Crkvu usta- novio hijerarhiju reda i jurisdikcije, čiju puninu ima Papa za cijelu Crkvu, a biskupi za svoje biskupije u pod- ložnosti Papi (can. 108 $ 3). Bisku- pova jurisdikcija u njegovoj biskupiji jasno je normiraua novim Kodeksom. Prije svega biskupski je red Božja in- ttitucija. Biskupi su nasljednici apos- ola. Kanon 329. $ 1. ističe to ovako: Biskupi su masljednici Apostola i sto- ga se po božanskoj uredbi postavljaju ia čelo pojedinim biskupijama, da ijima upravljaju redovnom vlašću, a pod auktoritetom rimskoga biskupa“. Tu i takvu upravnu vlast bisku- povu u njegovoj biskupiji ništa ne Ugraničuje, jer je to prava vladarska juhovna siverena vlast u biskupiji. Njima (biskupima) pripada pravo i dužnost, da upravljaju dijecezom i u lihovnim i u vremenitim dobrima ta. tO da vrše vlast, zakonodavnu, sudačku i kaznenu prema normama svetih ka- lona“ (Kanon 335. $ 1), Biskupi dakle imadu pravo i dužnost, da se svaki za voju biskupiju brine; i svaki prema ilikama i potrebama u njoj uregjuje dokida i sregjuje ono što je za dobro jere i to obzirom na kler i vjernike. U tu se njihovu dužnost i pravo nema titko pačati ili ih smetati, U tom je aki biskup podregjen samo Papi. NE = oni SE o OSI S====== Novi vozni red na željeznicama lipa na snagu 15. o. mj. Prema tom vom voznom ređii vlakovi dolaže u tuž 5:05, 9:25, 19:39, 23-40 a odlaze i Gruža 6:15, 12. 19:40 22:15. Brzi € vlak što dolazi 925, a odlazi 19:40 Tako je Crkvu uredio Njezin božanski Utemeljitelj. Stoga Pijo X u svojoj ,Opomeni kleru“ govori: ,Sve svećenike, štogod ih imade, kao maše ljubljene sinove opominjemo, kako je potrebno i za njihovo vlastito spasenje i za uspjeh u svetoj službi, da bude svaki svome biskupu majprivrženiji i najpokor- niji“, A sv, Ignacije Antiohijski na osobiti način naglasuje potrebu što čvršće povezanosti izmegju vjernika i klera sa svojim biskupima. On veli: »Svi se. moraju pokoravati biskupu i njemu poslušnost iskazivati. — Tko biskupu uskrati posluh, radi proti Bo- gu. — Božji su i Kristovi, koji su s biskupom. — Bez biskupa se ne smije ništa činiti. — Nema sastanka bez bis- kupa. — Tko bez volje biskupa što čini, služi gjavlu, te je nečist. — Svi treba da čvrsto stoje uz biskupa i da se opru raskolu, jer je ovaj početak sviju zala“. Iz ovih se navoda jasno vidi, ka- kovu bi službu vršila ona lica, koja bi bilo čime i na koji mu drago način pokušavala rušiti ovaj Bogom uregjeni odnošaj izmegju biskupa i njegova od Boga inu povjerenog stada. Stoga se svi svećenici i vjernici moraju što uže povezati u jaku falan- gu, da pod vodstvom biskupa zajed- nički odbijaju rasrtaje mnogih i raz- nobojnih neprijatelja Boga, Crkve i neumrlih duša. U tome se treba ruko- voditi uputama Lava XIII koji veli: Niti je slobodno komu po svo- joj glavi raditi, niti slijediti u borbi onu taktiku, koja se više njemu svigja, jer tko s Kristom i njegovom Crkvom ne sabire, taj rasiplje; i tko ue vojuje s Njim i Crkvom, vojuje proti Bogu“. Crkva je uvjek dosada izišla pob- jednicom pak će i u buduće samo je potrebno, da se svi vjernici drže od- redaba Krista, koji je postavio biskupe da pod vodstvom Pape kao Petrova nasljednika vode vjernike svojih bisku- pija k vječnom cilju. Neke žalosne pojave Profesoru Dušanu Peroviću odgo- vara prof. X. Na ispad prof. Perovića nazad tri godine u VI r. mjesne Gimnazije u pogled historičnosti Kristove i auten- tičnosti i vjerodostojnosti Evangjelja os- vrnuo se je bio u svoje vrijeme jedan lokalni list, ali gosp. profesor nije re- agirao ni poslao ispravak. U decembru 1935 god. objelodanio sam svoju bro- šuru i dotaknuo se i ja toga pitanja uz bolnu konstaticiju drugih ispada nekih nastavnika. To su bile žalosne konstaticije iz ljubavi prema našoj mla- dosti, ane napadaji kako hoće g. pro- fesor., Poslije tri mjeseca iza objeloda- njenja moje brošure javio se je gosp. profesor u jednom lokalnom listu osvr- nuvši se samo na pitanje Kristove histo- ričnosti i autentičnosti Evangjelja. On tu izjavljuje da nije kazao gjacima kao svoje mišljenje ili kao neoborivi do- kaz istine kako mnogi historičari zas- tupaju mišljenje, da Isus nije postojao, nego da historijska nauka ne prima Evangjelja kao čista historijska svje- dočanstva. — Dakle ipak jedan taktički uzmak sa strane g. profesora. Zatim kuša utvrditi i dokazati kao rezuliat savremene nauke ovu tezu. ,Evangjelja nijesu čisto historijska svjedočantva, koja daju potpuno istinitu sliku života irada historijskog Isusa. Nauka ih kri- tički ispituje jer su kršćanski crkveni spisi.“ Prije nego se osvrnem na ovu tezu red mi je odgovoriti ma profesorove primjedbe na neke moje tvrdnje sadr- žane u brošuri, koje su sporednog karaktera, da se bolje rasvijetle i ras- tumače. Profesor primjećuje: ,Ni u prvoj ni u drugoj svojoj knjizi o životu Isu- sovu nije Strauss zanijekao historičnost Kristovu, niti je sramotno kapitulirao pret kritičnim historičnim dokazima učenjaka historičara.“ g — Za Straussa u prvom , Životu Isu- sovu“ što je napisao, Isus je mit. — "Ideje religiozne i etičke — kaže Stra- uss — čovjek zamišlja i iskazuje u g 3 er : ić «vila tiskana ,;&lmprim€ Qilarocaine i Crepe de Chine na cvjetove / gatft, Georgette, IMMlarquisette itd. More krasnih raznobojnih šarenih svila. Najnoviji deseni u svim bojama i najrazličitijim šarama. Cijene vrlo solidne počam od Din. 45 na više! Za iste cijene dajemo na 6 mjesečnu otplatu ! Razgledajte naše izloge! Posjetite nas bez obaveze na kupnju! Tražite posjet naših zastupnika. TRGOVAČKA KUĆA Podružnica REKORD“ ua Dubrovnik Ulica Kraljice. Marije formi mita, apstraktne naime ideje oba- vija sensibilnim simbolima, iz kojih se te ideje odrazuju i bolje usagjuju u pamet slušalaca poput mita o Tantalu i Sisifu u kojim se krije jedna nauka, Tako je primitivna Crkva htjela, da nam u formi historijskog jednog čov- jeka prikaže jednu religijozau ideju, a tu ideju imamo u Kristu, čiji je on prvi i glavni prototip. Da je Bog čo- vjek, a čovjek Bog io se je moralo za- misliti kao nešto što postoji, i tako se je zbilja zamislilo“, — Isusov bi dakle život bio simbol pod čijim se obrazom krije Hegelova filozofija. Straus je dakle u prvom Isusovu životu ostavio neki slabi historički kos- tur te prikazuje Krista nebulozne. Nje- gova Kristologija u prvom izdanju ,Das Leben Jesu“ suršava se u tomu, da je kao subjekat predikatii, koje Crkva pridava Kristu, postavljena jedna realna ideja mješte jednog Individu- ma — U tom prvom životu Isusovu priznaje on Isusu, samo neki embrio- nalni zametak, Ali Strauss kaže dalje: »Kada same osobitosti i prikazivanja jednog dogogjaja imađu proti sebi mitski karakter, a da ga temelj tu ne ulazi, tada se može pretpostaviti, da u tom propovijedanju imade neki his- torički zametak, Dodajemo pak da se i u tom slučaju ne može izvjesno ka- zati da ovaj historički zametak u istinu postoji i u čemu je“. Ovim razlaga- njem Straussovim historična slika Isu- sova nije dakle samo nebulozna i dvoj- bena nego naprosto potpuno gotovo iščezava. Tad se je radi toga podigla bura sa strane katoličkih i protestanskih historičara-teologa. Ova čitava opozi- cija išla je da obori mitizam i da re- konstruira Isusovu historičku ličnost, U ovom je pogledu mnogo utjecao F. Bauer utemeljitelj liibinške histo- rijske škole, da Strauss popusti od svojih bezobzirnih napadaja na histo- rijsku Isusovu osobu i da napiše dru- gi Isusov život: ,Das Leben Jesu fiir das Deusche Volk“ imajuć pred oči- ma Neander - ovo djelo ,Das Leben Jesu“ 1437—39, koje je na nj utjecalo. U tom svom novom djelu Strauss pri- poznava dakako historičnu ličnost Kris- tovu pak je pred objektivnom kritikom i ter kako kapitulirao. — Sve ovo, rek bi g. profesoru nije poznato. (Slijedi.) S=RaRaa a a RO RN RJ Za crkve, župne urede, škole i domove najnovije velike umjetničke slike sa hrvatskom narodnom ornamentikom Sv. ĆIRIL i METOD odobrene od duhovnih vlasti u vel. 60x80 cm. Cijena sa poštarinom Din. 72. — Može se dobiti i na 6-mjesečnu otplatu uz pouzeće od Din. 12, — Novac slati na ček. račun br. 39.655. Odbor za proslavu 1050-god. smiti sv. Metoda, Zagreb Ćirilo-Metodova 1. IZDENEDNNMI AVN Is GUSKE i PATKE Mlade tovljene, mlade piliće za pohanje, kokoši ;(Suppenhiihner) šalje poznato najbolju robu uz najjeftinije cijene Josip Fischer, izvor Beri i jaja