TAKSA PLAĆENA U GOT1OVU NA" <: Čekovnog računa našeg lista Br. 23. DUBROVNIK, 10 Lipnja 1936. DO jes: 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVIII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Vicko Lisičar — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, Rukopisi se ne povraćaju. “&lijelovo. ,Bog će se prošetati ulicama našim... Setao se je Gospodin rajem zemaljskim, razgovarao s Ada- mom, dof je još bilo drvo života. Ali nestalo drva, nestalo života, nestalo raja zemaljskog, pak nestalo i Božje šetnje. Kad je prošla punina vre- mena, željnog očekivanja opet se je prošetao Jeruzalemom, opet zasadio drvo života, opet pro- cvao novi život u suznoj dolini i Bog se opet šeće ulicama na- šim. On — Put, Istina i Život. Zapravo bismo trebali, da mu na Veliki Četvrtak okitimo ulice naše i podignemo sjenice, da ga pratimo glazbom i him- nima, da padamo pred njim ni- čice i da ga dušom grlimo. Toga je dana On zasadio drvo života, ustanovio Euharistiju, ostavio nam svoje Tijelo. No toga dana proživljujemo sa Njime Getsemani i sav onaj trnoviti put. A put Euharistije treba da je cvijetan, sjajan, radostan. Ta ona siplje cvijeće, svijetlo i ra- dost u duše. Toga sad imamo i materijalno, jer je kasno proljeće, i duhovno, jer smo ga u uskrsno vrijeme primili. On je prodro u kuće naše po dušama, koje su ga noseći u srcu iz crkve raz- nijele po stanovima, sad će eto i javno i službeno da primi po- klon grada, društva, čistih duša, raskajanih srdaca. Naše društvo, naš javni ži- vof, ima još ono zdrava, što zdrava ima, samo od Isusa, da to prizna javnim istupom. Onamo od g. 1264. Crkva lo i službeno traži. Razni su oblici, kojima je to prije iskazi- vala ; ovaj sadanji, tijelovska služba Božja potječe od najve- ćeg uma sv. Tome Akvinca. Nje- govim ,Hvali Sion Spasitelja“ ! slavi um i srce, slavi čitav čo- vjek Boga-čovjeka u hostiji. Tijelovo je svetkovina Isu- sove čovječje prisutnosti megju nama. Iz čovječje Njegove na- ravi došao nam je spas; kao čovjek On je naš Posrednik kod Boga, kao čovjek On nam je blizu kao Prijatelj, kao zaruč- nik duša. On je naš suputnik, koji hoće da svagdano hrani naše duše, da se neprestano za nas šrtvuje. Tijelovo je svetkovina du- bokog sadržaja, obnova otajstva života Isusova, dovogjenje Isusa živoga i slavnoga megju nas. Bog-će se prošetati ulicama našim. . To je naše uvjerenje, to je naš katolički osjećaj. Tome osje- ćaju treba da odgovara i naše vladanje i naše življenje. Bog će se prošetati ulica- ma našim... Očajne zdravstvene i soci- jalne prilike u Gružu. Prema novinskim vijestima u Gru- žu se doskora priregjuje ,sedmica čis- toće“, koja je uistinu od prijeke po- trebe. Stolačka ulica, predio izmegju Radničke i Gatačke ulice, i Kantafiga to željno očekuju. = Može se slo- bodno kazati, da su ti spomenuti pred- jeli rasadnici teških zaraznih bolesti. Tu se može vidjeti: nehigienske radničke stanove, nečistoću u blizini kuća, otvorena gjubrišta, štale, košare za svinje i t, d. Nerazumljivo je, kako se ovo protupropisno zdravstveno sta- nje može da trpi i iz kojih uzroka se nije do sada posvećivala veća pažnja zdravstvenim prilikama, Sadašnja Op- ćinska Uprava primila je i ovaj dar, da i ovo pitanje riješi. Za svaku osudu su pak radničke barake, gdje nesretni radnički svijet propada. U Gružu ima na stotine rad- nika, koji nijesu mješćani, nego iz raznih krajeva naše države, te nemaju stalnog boravka. Tko je nadležan, da o njima vodi brigu, da li Općina ili socijalue radničke institucije ? Općina ima i svoje nevolje na svomu području megju svojim općinarima, ao ostalima treba da povede računa nadležno mi- nistarstvo i banovina, i da potpomognu da se tim ljudima sagradi ,Dom“ i tako uklone legla bolesti, što se mogu da vide u Gružu. Sadašnji njihovi sta- novi pretstavljaju opasnost po zdravlje ne samo njihovo, koji u njima stanuju, nego i stanovništvu, u koliko bi se tu pojavila neka teška bolest, epide- mičnog karaktera. Za kulturne, higijenske i sccijalne ustanove, Gruž bi bio jedno zahvalno polje rada, kada bi se geka od spo- menutih ustanova latila posla, Najuput- nije bi bilo, da Općina na jednoj an- keti pretrese i riješi pitanje izgradnje stanova za radnike, kao i takogjer u koje bi svrhe bilo bolje, da se upotrebi sadašnji ,Radnički dom“, jer taj ne odgovara namjenjenoj svrsi, a koji je inače premalen, da primi sve radnike Gruža. U svakome slučaju neophodno je potrebito, da se neke mjere poduzmu, jer inače, u koliko se nešto ne uradi, mogla bi da se pojavi i koja teška epidemična bolest, što bi moglo dosta da naškodi Dubrovniku, koji važi kao centar \urizma. Naš list zapada samo 5 Din. mjesečno! Nrižarsko slavlje U nedjelju 7 o. mj. u 7 sati j. obavljen je blagoslov barjaka: Rad- ničkog križarskog bratstva, Gjačkog križarskog bratstva i Malih Križara, Sam obred blagoslova obavio je u cr- kvi sv. Ignacija preuzv. g. biskup dr. J. M. Carević. Barjacima su kumovale g.gja Mila Bracanović za gjake, g.gja Anka Svilokos za radnike i gca Lenka Skvrce za Male Križare, Kume su oki- tile barjake narodnim trobojnim vrpca- ma, na kojima su za poznija pokolje- nja zlatom izvezena imena bratstva i imena kuma. Križarski su barjaci jed- nostavni, ali otmeni sa bijelim križem na crvenom i plavom polju. To je je- dinstveni tip barjaka za sve Križare, Prije samog čina posvete pozdra- vio je prenzv. g. Biskup mladu križar- sku četu, izrazivši svoju želju da Kri- žari budu odlični borci za Božju stvar. Neka budu garda sv. Oca Pape i Bis- kupa, nek budu pomoćnici svećanstvu. U plemenitom natjecanju i saradnji sa ostalim organizacijama Kat. Akcije, koje već dugo s uspjehom rade u ovom gradu, neka porade oko pobjede Križa. Evocirajući križarsku lozinku: Euha- ristija-Apostol- Žrtva, poziva Križare da ustraju u započetom radu. Tople riječi svog ljubljenog natpastira saslušali su Križari otvorena srca, osjećajući da ri- ječi koje su im upućene izviru iz srca punog ljubavi za Božju stvar. Po svr- šenom obredu blagoslova, otslužio je sv. Misu preč. g. don Frano Vučetić, pretsjednik Okružia. Preko sv. Mise svi su Križari pristupili Stolu Gospod- njem. Iz crkve su križari predvogjeni barjakom Križarskog bratstva iz Man- daljene, novo posvećenim barjacima i kumama u redu otišli do dvorane K. D. ,Boškovič“. Tu je preč. don F. Vučetić zahvalio kumama na pažnji i lijepom daru. Mlada će križarska srca zadržati u najljepšoj uspomeni ovaj dan i uvijek će bit zahvalna kumama, koje su im iskazale toliku ljubav. Križare poziva da ostanu vjerni križarskim na- čelima koja su simbolizirana znakom Križa što se na barjaku blista i neka im je uvijek na umu domovina, koju su kume simbolizovale darovanim tro- bojnim vrpcama. Na večer je u prepunoj dvorani K. D. ,Bošković“ održana prva kri- žarska akademija. Pozdravnu riječ odr- žao je brat M. Kaštelan te je u soč- nim potezima ccitao zadaću Križara. Bile su i dvije deklamacije, Križari iz Mandaljene izveli su dotjerano dvije simboličke vježbe. Na koncu su Križari odigrali igrokaz ,Cvjetna budućnost“, u kojem je zorno prikazana svrha kri- žarskog bratstva. Brojna je publika oduševljeno pozdravljala ovaj lijepi nastup naših Križara. Bog živi! Neke žalosne pojave Proiesoru Dušanu Peroviču odgo- vara proi. X, Prije nego pregjem na tezu g. profesora o historičnoj vrijednosti evan- gjelja cijenim potrebitim osvrnuti se na zaključni polemički članak od 27 maja o. g. u jednom lokalnom listu, Gosp. profesor pripoznaje sam, iza kako je inače povrijedio vjerski osjećaj učenika postavivši Krista-Boga u red sa Budom i Zaratustra, da je u toku ispitivanja kazao : 1) ,Da istorijska nauka ne prima evangjelja kao čisto historičko svjedo- čanstvo o Isusovu životu i njegovim djelima“. 2) ,Da nam nedostaju slična svje- dočanstva nekršćanskih pisaca toga doba“ te 3) ,da je ta oskudica histo- ričkih svjedočanstva izvan kršćanskih krugova tolika, da mnogi ozbiljni his- toričari poriču Isusovo postojanje“. Kakav su mučni dojam imale pro- izvesti ove izjave profesora na savjest učenika, koji pratle tumačenje svoga profesora i u koga imađu puno povje- renje, lako je shvatiti, te nije čudo da su se učenici uvjerili da g. profesor stavlja u sumnju i samu historičnost Kristove osobe, tim više kad je izjavio da mnogi ozbiljni historičari poriču Isusovo postojanje. Učenici znadu ta- kogjer logično misliti a to su svoje uvjerenje u svoje vrijeme neki od njih i pismeno posvjedočili. Fakat stoji da kad se je u svoje doba jedan lokalni list osvrnuo ma ovaj sablaznivi i neznanstveni ispad g. profesora, nije se g. profesor usudio ni reagirati ni ispravak poslati. Što je naknadno g. profesor u pr- vom svom članku od 28, II. za svoje opravdanje izjavio, da gornju treću tvrdnju nije rekao gjacima kao svoje mišljenje niti kao meoborivi dokaz na- uke, to ga ni malo ne opravdava. To je imao neglasiti onda, kad je o tome govorio pred gjacima u razredu. Najglasovitiji pedagozi kao i svi drugi savjesni odgojitelji smatraju sav- jest mladeži svetištem, komu pedagog treba da pristupi sa strahopočitanjem čuvajući se i pazeći da ga ne oskvrne kakvom nezgodnom riječi, sablaznivom gestom, sarkastičnim posmjehom, jer to može biti sudbonosno za cijeli ži- vot učenika. Gosp. se profesor ljuti što nijesam spomenuo u svojoj brošuri uz znan- stvene historičke dokaze historičnosti Kristove osobe, koju je on u sumnju stavio pred učenicima Vlog razreda i pisce mitologe, koji su nijekali histo- ričko Isusovo postojanje. Čudni zaista zahtjev! To ja nijesam smio nipošto učiniti, jer povjesna znanost ne uzima ozbiljno te pisce koji ne spadaju ni u treći red historičara kako sam kazao MI NUNA: Normlana tuba D 6.— Velika dupla tubaD 10.— Lako se pjeni, vrlo osvježuje., malo se troši