Strana 2 Neke žalosne pojave Proiesoru Dušanu Peroviču odgo- vara prof. X. O modernizmu. Gosp. profesor pišući o vankršćanskim i kršćanskim izvorima poziva se na tvrdnje A. Loi- sy-a nekadašnjeg profesora na . Colle- ge de Francć i njegova dva trabanta. Gosp. profesor možda s neupućenosti, ko je bio taj Loisy češće ga navagja; ali bi se bio manje zamjerio kritičnoj znanosti, da nije spominjao Loisy.a modernistu i hiperkritičara, koji je radi svoga modernizma bio izgubio prof. ka- tedru te su njegova djela stavljena na Indeks. Taj katolički svećenik opojen modernističkim duhom, svršio je da je nijekao i autentičnost evangjelja Sv. Ivana i sve poslanice Pavlove usljed svoje hiperkritike, te je u tom duhu kritizirao židovske i poganske izvore, koji pišu o Kristu. Modernizam osugjen od Pape Pia X enkciklikom ,Pascendi gregis“ 8 IX 1907 osniva se na krivim filosofskim sistemima, na gnosticizmu, imanentiz- mu ievolucionizmu. Agnosticizam, koji se je razvio u Engleskoj iz Comte-ova pozitivizma, tvrdi da je čovjek sapet fenomenima ne može spoznat ništa nadosjetna, ni Boga ni zadnjih uzroka, i zato agnostici poriču čudesa, pro- ročanstva i svrhunaravnu objavu. — Po imanentizmu naše spoznaje vanj- skog svijeta stičemo me osjetilima ni razumom već promatranjem našeg unu- trašnjeg življenja. Vjera je u Čovjeku nikla u ,podsavjesti“ i iz potrebe za Božanstvom i njegov je izraz vjersko čustvo. Po tom su, vele modernisti, sve vjere, pak i katolička naravnog podrijetla, i sve su dobre, jer se sva- komu Bog objavljuje, a sakramenat su i dogme. puki simboli vjere. Po evo- lucionizmu svesu mnijenjai prema tomu zaključuju modernisti treba da se mni- jenja vjera i dogme. S ovog razloga kažu oni dalje, dogmatski se Isus mo- že razlikovat od historičarskog Isusa. Ovaj modernistički sistem, kako se vidi, skup je svih mogućih hereza, jer koliko tvrdnja toliko nezgrapnosti i proturazumnosti sadrži. Neposredna priprava modernizma, veli Tyrell kolega i istomišljenik Loisy-a bijaše djelo Abbi-a Loisy-a, U svom zadnjem spisu, Choses passćes (Vidi : či. Dr. L. Hugo A. Loisy iiber seine Vergangenheit — Petrus Blštter 1913, 434-36. — O životu Loisy-a i spisima vidi Gisler, Der Modernismus str, 611 -26). Loisy priznaje da je već mno- go godina prije svrgnuća svoga sa profes. katedre (g. 1893) bio je posve izvan katoličke vjere. Dok je slušao predavanje glasovitog P. Vigouroux već tada, prizuaje, da seje bio u svo- jem srcu otugjio kat. vjeri. A ipak taj himbenik usudio se je u takovom du- hovnom raspoloženju primiti svete re- dove, te premda seje s vremenom sve više otugjivao temeljnim istinama kat. vjere i zabacio vjeru i oltarsko otaj- stvo, ipak je kroz godine imao obraza svaki dan govoriti svetu misu. Takav je bio i njegov drug, sve- ćenik — odmetnik modernista Tyrell u Eagleskoj i bogoslov Schell u Nje- mačkoj. Tyrell je tvrdio da ljubi Crkvu, ali da više ljubi ovoj Crkvi i Kristu neprijateljski svijet, premda je Krist kazao: Niko ne može dva gospodara služiti! Tyrell hoće da izmiri svijetlo i tminu ili bolje. Pošto je svijet u tmini a Crkva u svijetlu, Tyrell, koji više ljubi svijet nego Crkvu, hoće da Crkva popusti svijetu, a svijetlo tmini. Što veli Tyrell (vidi ,O krivom pojmu ob- jave Božje od Tyrella-Gisler ,Der Mo- dernisimus str. 551-56) da on više ne- go Crkvu ljubi čovječanstvo kaonoti potpuniju i sveopsežnu objavu Božju, i to očituje kako on miješa naravnu i vrhunaravnu objavu. Porazni sud izriče o njemu anglikanski svećenik konvertit S. Hugh Benson u svom spisu ,Con- fessions of a Convert“ na temelju jed- nog odgovora Tyrell-a, kad mu se je Beuson bio obratio radi nekih sumnja o vjeri. Kod Tyrella ekskomuniciranog koji umre izvan Crkve takogjer se opaža neiskrenost, značajka modernista u borbi proti Crkvi. Dok je poput Loisy-a težio da iz temelja iskrivi cr- kovne nauke, ipak je tražio da izbjegne vanjskoj skizmi (vidi : Petrus Blštter 1913—472-73). Takovu dvoličnu i ne- dostojnu ulogu prema Crkvi igrao je i teolog Schell u Njemačkoj, kako pro- izlazi ia njegovih nekih pisama, koje navagja Commer u djelu ,H. Schell und der foitschritlicha Katolicisimus 2 izd, 1908 str, 416. Njegova nedostojna taktika sastojaše u tomu izmaknuti is- ključenje Crkve, da može lakše unutar Crkve širiti svoje protucrkvene nauke i modernistički otrov. Na temelju krivog filozofskog sis- tema modernizma i hiperkritike, da ne opstoji ništa nadprirodno, modernist- recijonalist pristupa ovom protuznan- stvenom pretpostavkom k ispitivanju au- tentičnosti i vjerodostojnosti kršćanskih i izvankršćanskih izvora te dosljedno isključuje a priori kao nevjerodostojno sve ono što sv. pismo i drugi izvori sadrže o nadprirodnim djelima. A jeli to kritični - znanstveni pos- tupak? Ako tako postupa pri kritičnom ispitivanju jedne knjige jedan moder- nist, a kako neće jedan ateistički ma- terijalist, koji ne pripozuaje ni Boga ni spiritualnost duše? Za njega ne može bit nijedna knjiga autentična- i vjerodostojna ako govori o duši, o Bogu i o duhovuim vrednotama, Ob- jektivnog kritičara treba da veže ,Vo- raussetzungslosigkeit“ a ne protuznan- stvene pretpostavke pri ispitivanju au- tentičnosti i vjerodostojnosti jedne knji- ge. Slijedi. Venčeslov Mi Trgovina pokućstva Tapetarska i slolarska radiona za gradnju i namještaj =a A Skrečemo pažnju svima onima koji trebaju naočale na staru dubrovačku optičku radnju (Nika Bogdan koja je snabdjevena najmodernijim optičkim instrumentima za ispitivanje očiju te najmodernijim aparatima za preradbu stakla, tako da može odmah udovoljiti svakom traženju. Po izboru i skladištu naočala kao i ostalih optičkih pomagala i instrumenata možemo slobodno kazati da je jedna od najbolje snabdjevenih optičkih radnja u Jugoslaviji, te je kao takom preporučamo našim čitateljima s molbom za daljnju dobru preporuku megju znancima. ,NARODNA SVIJEST“ 2 srpnja 1936 Hrvatski. Giilometodski dan“ svečano će proslaviti. svi. hrvatski — krajevi Gotovo sva hrvatska mjesta i gra- dovi čine velike pripreme da dostojno kulturnih tradicija našega naroda pro- slave narodni blagdan svojih patrona sv. Čirila i Metoda. Dosada su Cen- tralnom odboru na Griču stigli poz- dravi i izvještaji o pripremama za pro- slave u Osijeku, Zemunu, Vukovaru, Vinkovcima, Brodu, Bjelovaru, Saraje- vu, Dubrovniku, Splitu i Sušaku, gdje je narod sa oduševljenjem primio ro- doljubnu i plemenitu zamisao da se ,Girilometodski dan“ proglasi za dan hrvatske narodne prosvjete. Za zagre- bačke i ozaljske velebne svečanosti vla- da isto veliko zanimanje pa nema niti jednog hrvatskog kulturnog društva niti katoličke organizacije koja već nije prijavila dolazak posebnog izaslanstva pod društvenim barjakom. Prema do- sadastiglim prijavama za sudjelovanje računa se da će ovim rijetkim mani- festacijama hrvatske narodne i vjerske svijesti u Zagrebu učestvovati pored cijelog rodoljubnog zagrebačkog gra- gjanstva i velike množine maroda iz naših najudaljenijih krajeva Bosne i Dalmacije a u lijepim narodnim noš- njama Šokadija i Bunjevci što će na- šem bijelom Zagrebu dati osobiti na- rodno svečani kolorit. Papinski Nancije dolazi na Či- rilometodske svećanosti u Zagreb Kancelarija = Centralnog pripremnog odbora primila je iz Apostolske nun- cijature u Beogradu vijest da će pred- stojećim velikim hrvatskim crkvenim i narodnim svečanostima u Zagrebu prigodom završetka jubilejne Ćirilome- todske godine i proglašenja ,Hrvats- kog čirilometodskog dana“ prisustvo- vati i njegova eminencija Msgr. Hermenegildo Pellegrinetti, papinski nuncije u Beogradu. To je lijepi gest paž- nje prema bijelom Zagrebu, kao me- tropoliti naroda koji je u svojoj slav- noj prošlosti zbog svoje odanosti Apostolskoj stolici stekao dičan naziv »predzidja kršćanstva“, a podjedno i i izraz pijeteta prema sv. Čirilu i Me- todu, koji su u svom vjerskom i na- rodno-prosvjetnom radu megju Slave- niua uvijek ostati vjerni stolici sv, Pe- tra. Posebni vlakovi za ćirilometod- ske . svečanosti na Zrinjsko Franko- panskom gradu Ozlju. Kako je bilo već javljeno na glavni dan ćirilometod- skih svečanosti u nedjelju dne 5. srp- nja kretati će iz Zagrebu u Ozalj po- sebni vlakovi. Prvi takav vlakje Zma- jevski, koji odlazi iz Zagrebe ujutro rano, a za njega prima prijave časna Družba Braće Hrv. Zmaja. Drugi vlak će se otputiti oko 1 sata opodne sa učesnicima zagrebačkih prijepodnevnih svečanosti a ako bude potrebno ran- žirati će sei drugi vlakovi, Svi viakovi vraćaju se u Zagreb istoga dana nave- čer. Gosti iz okolice Zdenčine, Jastre- barskog, Draganića, Karlovaca i Mah- nična moći će se na dotičnim stani- cama priključiti ali samo uz preihotnu prijavu prometnoj sekciji odbora, Za sve vlakove vrijedi polovična želj. karta na legitimaciju O. br. K. 13 (žuta). Sve obavijesti daje prometna sekcija Odbora za proslavu ul. sv. Cirila_i Me- toda br. 1 (gornji grad) tel, 63-30. talon i porelankih sera u najvećem izboru kao i svih potrepština od željeza. Posjetite bogato opskrbljen dućan u An- tuninskoj ulici i ne ćete se pokajati. Cijene u- mjere bez konkurencije. Poslužba solidna. MIRKO M, ZEC Broj 26 Pisma iz naroda. BLATO. Pastirski pohod. Doček preuzv. biskupa Dr. Carevića priregjea dne 16. o. mj. bio je uprav veličanst. ven. Iz Veleluke došao je Natpastir utorak pred večer. Na ulazu u Varoš pred crkvicom Bl. Gospe Anuncijate našli su se pod slavolukom mp. sve- ćenici, g. načelnik sa izaslanstvom op. ćine, poglavica suda g. Niziteo te pret. stavnici ostalih vlasti, uprave škola sa gg. nastavnicima-cama sa šk. djecom bratovštine i religiozna društva, Pog- lavarstvo Sestara Kćeri Milosrgja te mjesna glazba. Načelnik, g. Ivo Priž. mić pozdravio je Biskupa kao doma. ćin biranim i oduševljenim govorom, zaželivši mu dobrodošlicu i ugodan boravak. G. Želimir Šeman vatreno je pozdravio Biskupa u ime Hrv. seljačke organizacije. Uz svirku glazbe krenula je veličanstvena povorka prema crkvi matici. Tu je ispred vrata dočekao Pre. uzvišenoga župnik pleban preč, Mons, don Pero Franuiović i oslovio ga srdač. nom i zgodnom dobrodošlicom. Oba- vivši propisane molitve Biskup je u crkvi svima zahvalio na srdačnom do- čeku, koji je dokaz velebnih iskaza ljubavi vjernika Blata. Naglasio je da svima donosi Mir Kristov, bez razlike potitičkih osjećaja, mir koji će pomoći da svih razmirica nestane te da kato. lici Hrvati sa ostalim gragjanima u zajedničkoj državi postignu ostvarenje svolih opravdanih ideala slobode i rav- nopravnosti. Nakon što je svima po. dijelio natpastirski blagoslov otpraćen je preuzvišeni od iste povorke do žup: nog stana. U srijedu i četvrtak Biskup je pregledavao poučavanje vjeronauka u Gragjanskoj i Osnovnim školama. Sv. Krizmu dijelio 2 dana i to u pe: tak 19 VI na blagdan Presv. Srca Isu. sova i nedjelju 21 VI na sv. Alojzija, Krizmanika je bilo oko 600. Oba je blagdana držao Biskup aktuelne i za narod duhovne praktične govore. Kće. ri Milosrgja priredile su u petak uku. snu akademiju u počast Biskupu. U subotu je mjesna organizacija Hrvata katolika počastila je Preuzvišenoga banketom. U skupu od oko 40 osoba izrečeno je više nazdravica. Pohod ma groblje obavljen je u nedjelju 21 Vi popodne. Masa svijeta sačinjavala je ovu povorku i pomnjivo saslušala zna čajni prigodni govor svog biskupa, koji je nakon svega podijelio svečano odriješenje mrtvima. Došao je pone djeljak, dan odlaska dijecez. biskupa. U prisutnosti svih vlasti i crkvenih korporacija, školske djece i naroda rastao se je Preuzvišeni i proslijedio autom za Korčulu. Za vrijeme čitavog| boravka u varoši kuće su bile iskićene državnim i narodnim trobojkama. Svi mjesta otoka iskićena državnim i na rodnim trobojkama dočekala su Preuz višenog pozdravljajući ga i iskazujući mu počast slavljenjem zvona i odušev: ljenim klicanjem. Uprav triumfalan put| dijecezanskog Biskupa po otoku Korčuli. GLAVNO ZASTUPSTVO deo - ije Zraka“ elektrotehničko poduzeće i laboratorij s. o. j. DUBROVNIK — Pile