TAKSA PLAĆENA U GOTOVU Br. 30. DUBROVNIK, 29 Srpnja 1936. BR" a Čekovnog računa našeg lista REFO jesi 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVIII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač — Urednik: Vicko Lisičar — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, __ Rukopisi se ne vraćaju. Naša ekonomska prava. Ekonomski momenat je najbitniji elemenat u životu svakog naroda. Ekonomske prilike odrazuju se na politički život narodnih masa, te uz- rokuju razna politička strujanja i nas- tojanja. Čim su ekonomske prilike lošije, tim je jači intenzitet narodnih masa u njihovoj borbi za poboljšanje svog ekonomskog stanja isa praved- nom raspodjelom ekonomskih dobara. Razumna državna uprava mora stoga da ima za cilj, da nastoji poboljšati ekonomske prilike zemlje i pri tome mora paziti, da bude pravična u ras- podjeli svojih srestava za ekonomsko pridizanje zemlje, držeći se temeljnog principa ravnopravnosti svih djelova države. Ova tema bila je više puta pred- met raspravljanja prestavnika priv- rednih institucija, koje su podizale svoj glas za zaštitu privrednih inte- resa područja, koje su zastupali. Ne- go sve do sada taj glas ostao je kao glas vapijućeg u pustinji, jer vodeći odnosno odlučujući krugovi, koji su upravljali sudbinom države, nijesu vodili dovoljno računa o privrednim potrebama naših krajeva. To se na- pose izražavalo ondje, gdje se je ra- dilo o investicijama, javnim radnjama i osnivanju opće korisnih ustanova bilo koje vrsti. Privredne komore Zagreba, Splita, Dubrovnika i Osije- ka održale su prošlih dana svoju konferencu, te su konstatirali nejed- nako tretiranje njihovih područja vje- rujući, da će današnja vlada takovo stanje popraviti. Komore naših kraje- va, kao svoje pravo traže, da se po- reski zakoni i propisi u našim kraje- vima sprovode jednako, a ne strože, nego u ostalim dijelovima države. Kad imamo jedan poreski zakon, on- da se on sa jednakom mjerom ima u svim dijelovima države i da primje- njuje. Javni radovi, koji se imaju fi- nansirati srestvima dobivenim po Uredbi o javnim radovima, imaju se tako vršiti da naši krajevi ne budu zapostavljeni. Ne smije se dogagjati, da se javni radovi, koji bi se po programu imali izvršit u našim kraje- vima, ne izvrše, da se za njih pred- vigjeni krediti ne otvaraju, odnosno licitacije ne raspisuju. Cestovna mre- ža u našim krajevima od osobite je važnosti za turizam i ne smije se dogoditi, da dobar dio te mreže os- taje zapušten. Našim lukama i našoj obali tre- ba polagati više pažnje i o njima treba voditi više računa. Naše luke su dosta zanemarene, ruše se poje- dini gatovi i propadaju razne lučke naprave, jer nema kredita. U našim lukama je do sada utrošeno oko 70 milijona, ali je toliko u njima i na- plaćeno lučkih taksa. Za održavanje luka predvigjeni su nedovoljni iznosi. Dok tako stvar stoji sa postojećim lukama i lučkim uregjajima, mjero- davni faktori prema zadnjim vijestima hoće da pristupe danas izgradnji jedne sasma nove luke u nenaselje- nom kraju — Ploče — na ušću Ne- retve, u koju bi se moralo da utroši već u samom početku ništa manje nego 100 milijuna dinara, dok za iz- gradnju te luke — Ploče — predvi- gja se ukupni trošak od pola mili- jarde dinara. Dakle već u početku hoće se utrošiti za 30 milijuna više nego se je dosada utrošilo za sve naše luke. Naše je pravo stoga da tražimo, da doklegod današnje luke nijesu još dovoljno osposobljene za postojeći saobraćaj, dok su iste zanemarene i dok ne postoji potreba stvaranja no- ve luke, da se nova luka ne stvara. &ko mjerodavni faktori imaju toliko raspoloživih srestava, neka ih upo- trebe za uregjenje i izgradnju danas već postojećih luka, naročito većih trgovačkih luka, koje su važne za megjunarodni saobraćaj. Napose Dub- rovnik bio bi najteže pogogjen iz- gradnjom luke Ploče, izgradnjom ko- je luke, se hoće, da se čitav izvoz i uvoz u Bosnu i Hercegovinu i dalje svede preko te nove luke. Razlog, da bi put do luke Ploče bio kraći za cirka 100 km i po tom jeftiniji, ne može se uzeti kao odlučan s razlo- ga, što se racijonalnom željezničkom tarifom ta razlika može eliminirati, kako se to čini u drugim zemljama, napose u oskudici tako ogromnih ka- pitala, koji su potrebni za stvaranje nekih novih luka. Nema dubrovčanina koji bi smatrao korisnim za Dubrov- nik izgradnju luke Ploče, pak je ne- ozbiljno, kad se u kojoj novini pojavi člančić, koji zastupa gledište, a pot- pisan anonimno ,dubrovčanin“. Dubrovački privredni svijet jed- nodušan je u tom, da je izgradnja luke ,Ploče“ jedna anomalija i nera- cijonalnost koja će uništiti Dubrovnik kao trgovačku luku, a državi nanijeti znatnu štetu uslijed upropaštavanja već postojećih trgovačkih luka i ne- racijonalnog utroška tolikih stotina milijona. Komore su stoga, izražavajući jednodušno mišljenje svojih područja pohvalno podigle njihov glas na zaš- titu naših ekonomskih prava, tegoba i potreba. Dr B. P. Naučnika za trgovinu ili obrt tražite putem Podražnice , Hrvatski Ra- diša“ u Dubrovniku. PREPORUČAMO VAM dlišja poznatu dubrovačku draguljarsku radnju Josipa Krili6, koja pruža danas u Dubrovniku najveći izbor raznog najmodernijeg zlatnog na- kita, specijalno za darove prigo- dom krizme, vjenčanja i krštenja. Cijene su posve solidne i bez- konkurentne. Za robu daje specijalnu garanciju. Stručna izradba satova, graviranje i posebni optički atelje. Interesentima, kumama i kumovima za krizmu skrećemo naročitu paž- nju na ovu solidnu firmu. Dubrovnik kao - grad - zdravlja U predzadnjem broju ,Narodne Svijesti“ izišao je pod gornjim na- slovom podulji članak, potpisan od Dubrovačkog planinara, koji je zanim- ljiv i važan, jer pisac u njemu na- stoji pobuditi veći interes u higijen- skom pogledu, čime bi smo pritegli puno više stranaca, baš u zimsko doba, pogotovo što su nam klimatske i telurske prilike povoljnije od dru- gih rasglašenih mjesta na Zapadu. Sve što je u članku nabrojeno u pogledu kupališta, morskih staza, par- kova, pošumljivanja i izletišta hitno nam je potrebno, ako hoćemo da ostanemo ono, što držimo, da smo u pogledu turizma, odnosno, ako želimo i napredovati u tom smjeru. Zar nije grehota da stranci gledaju kako po gradskoj luci i oko Porporele plivaju trbučići, crijeva i drugi otpatci izba- čeni iz klaonice? A lanjske je godi- ne jedan stranac, idući ljeti zajedno sa jednim našim činovnikom zapadno mimo crkve Dumanjske na Dančama na kupanje, rekao ,und die Gemeinde hat nicht einmal den Zutritt zum Meere geregelt“. Doduše je onuda put jako grub. Što se tiče morskih staza mora- mo bolno priznati da nemamo skoro nigdje odakle bi stranci nesmetano i iz bliza mogli uživati more. Pokojni načelnik Mičić pred 4 godine, na molbe jednog liječnika, odredio bio 10 hiljada dinara za produljenje puteljka od Porporele krajem mora. | zbilja je je tehnički šef inženjer Roki izveo mnogo sa onolikom svoticom. Baš onuda dolaze u zimsko doba stranci da se sunčaju. Grehota da se nije svake godine nastavilo. Općina bi mogla svake godine toliku svotu pri- kupiti od auta i to tako da svaki auto pri ulazu kroz gradska vrata plati 5 dinara u korist puta okolo gra- da i dalje. Kako bi bila divna šet- nja, krajem mora, bez straha od jurnjave automobila! Ne treba ni spominjati kakova bito bila atrakcija kad bismo gdjegod na Pločama ili na Pilama mogli napraviti makar čedni akvarij. U pogledu parkova ne stojimo dobro. Park Gradac nije ružan, ali nije dovoljno posjećivan, kako da mu nešto fali. Možda bi ga učinila priv- lačivijim jedna kafanica ili glorijet. Pošumljivanje nam mora ostati dnevnom zapovijedi. Sijmo, sadimo, domaće ekzotićno bilje. Neka raste, neka se zagajaju šume, jer šuma predstavlja ljepotu. Lokrum nebi vri- jedio toliko da nije zašumljen. Točila (Kono) treba učiniti lakše pristupačnim i popraviti pute, pak eto divne šetnje po ravnom putu od preko 11 kilometara sve do izvora grads- kog vodovoda. DrEE. Novi vozni red na željeznicama stupio je na snagu 15. V. Prema tom novom voznom redu vlakovi dolaze u Gruž 5 05, 9:25, 19:39, 23:40 a odlaze iz Gruža 6:15, 12. 19:40 22:15. Brzi je vlak što dolazi 925, a odlazi 19:40 Opet lijepo — zaista uščuvano poslije svakog pranja Zagrebačka Filharmonija“ po hrvatskom primorju. Zagrebačka Filharmonija“ sa svojim... kompletnim. orkestrom već poduzima koncertnu turneju po Hr- vatskom Primorju. U Dubrovniku će boraviti dne 1, 2 i 3 augusta. Orkestar ,Zagrebačke Filharmo- nije“ muzičko je tijelo visoke umjet- ničke kvalitete. Tokom svog mnogo- godišnjeg rada razvila se Filharmo- nija u homogeni orhestar, koji se po svojim tehničkim i muzikalnim spo- sobnostima može mjeriti strogim um- jetničkim mjerilom. Pod vodstvom vrsnih domaćih dirigenata, a i prili- kom gostovanja prominentnih svjet- skih dirigenata, ,Zagrebačka Filhar- monija“ vazda je duboko impresijo- nirala svoje slušače, pruživši svojim izvedbama dokaze svjesnog i seri- joznog umjetničkog rada. U tom po- gledu pokazao je orkestar i nepre- kidni umjetnički uspon. Ta umjetnič- ka cjelina, — kojoj se punim pravom dive svi oni, koji znadu prosuditi kvalitetu orkestralne muzike, — na- lazi se na zenitu svojeg umjetničkog htijenja i reproduktivne moći. ,Za- grebačka Filharmonija“ postala je to- kom svog razvitka mezinče kulturnog Zagreba, te mu danas već služi na ponos. | zato se može očekivati, da će umjetnički moment ove turneje biti značajan. Qn će omogućiti, da naše Hrvatsko Primorje upozna taj naš najbolji simfonijski orkestar na čelu sa svojim ponajboljim dirigenti- ma. Pa kako se na programima kon- cerata , Zagrebačke Filharmonije“ na- laze pored djela naših istaknutih do- maćih kompozitora i najreprezenta- tivnija djela svjetske orkestralne lite- rature, to nema sumnje da će nastupi ,Zagrebačke Filharmonije“ zaintere- sirati svu publiku uzduž obale našega plavoga Jadrana. QWomozite akc Bršoju, ČR?