8 r. 43. TAKSA PLAĆENA U GOTOVU DUBROVNIK, 28 Listopada 1936. UR" i. Cekovnog računa našeg lista NN" es: 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVIII Narodna Svijest Boljševizam Sve borbe, nedaće i razne pertur- bacije što ih proživljuje savremeno društvo proizlaze iz idejne borbe, koja |se vodi izmegju boljševizma i kršćan- stva. Da čovjek ima pravu orijentaciju ovoj uprav gigantskoj borbi potreb- no je znati gdje leži razlog zbog ko- jega se boljševizam i kršćansivo is- ključuju. Mnogi su mišljenja da je pitanje privatnog vlasništva ono glavno polje, |gdje se kršćanstvo razmimoilazi od socijalizma, odnosno boljševizma. Ali lome nije tako. Istina je doduše, da i ovo pitanje pretstavlja jednu jaku raz- liku, u koliko marksizam niječe ili pot- puno (boljševizam) ili djelomično (so- cijalizam) pravo posjedovanja privatne svojine što je u očitoj protivnosti sa zakonom prirode, koje kršćanstvo za- stupa i brani, Ali ipak granica, gdje se boljševizam udaljuje od kršćanstva jest pitanje pojmovanja čovjeka, nje- gove. svrhe i svrhe svijeta uopće, Po kršćanskom naučavanju čovjek je obdaren socijalnom maravi, postav- ljen je na ovu zemlju, da živi u druš- | Cijena je listu 5 Din. mjesečno: za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. Izlazi i kršćanstvo tvu i pod vlasti, koja je uregjena od Boga; da odgaja i razvija što savrše- nije svoje sposobnosti u hvalu i slavu svojega Stvoritelja; da savjesno vrši dužnosti svog obrta ili drugoga stališa te tako steče vremenitu i vječnu sreću. Socijalizam pak ovog uzvišenog cilja pojedinca i društva ili uopće ne po- znaje ili ga potpuno prezire i misli da je čovjek i ljudsko društvo ustanov- ljeno samo za udobnost, Ovakovo pojmovanje čovjeka i svijeta proizlazi iz sasvim krivog ma- terijalističnog svjetovnog nazora, koji osim materije, tvari ne priznaje ništa drugo. Tako ni čovjek nema duha ni duševnih potreba, jer nema ni svrhe koja bi nadilazila sferu naravnog ma- terijalistički poimanog reda. Glavni razlog oprečnosti izmegju boljševizma i kršćanstva leži baš u tome, što se oni razlikuju u načinu naziranja ma svijet. Prema tome nije gospodarski ili politički problem ono polje gdje se boljševizam razilazi sa kršćanstvom pak je stoga glavni razlog svake Pojedini broj Din. 1.50 Srijede borbe ovih dvaju svjetova čisto vjersko- moralne naravi, Nemože se dakako poreći, da gospodarstvo i politika nijesu takogjer polja gdje su nazori kršćanstva jedni, a boljševizma drugi. Boljševizam misli da je gospodarski momenat onaj pre- sudni faktor u životu i radu. Gospo- darski interes pretstavlja za boljševizam normu i regulativ morala. U političkom pak smislu postavlja načelo, da je čo- vjek, odnosno narod izvor prava aukto- riteta i vlasti. To opet nijesu drugo nego posljedice, kojima je uzrok jedan naime pogrešni materijalistički nazor o svijetu. U vidu ovih misli treda pratiti i tumačiti onu ogorčenu borbu, koju vodi marksistički boljševizam proti kršćanstvu, odnosno katoličkoj crkvi, a koja je poprimila majdrastičnije for- me najprije u Rusiji, zatim u Meksiku a danas pak u &panjolskoj. To je bor- ba dvaju svjetovnih nazora materija- lizma, koji negiranjem duše i vrhuna- ravnog reda degradira čovjeka do ži- votinje i kršćanstva, koje ga zbog du- še. i vrhunaravne svrhe uzdiže na do- stojanstvo slike Božje i baštinika vječne sreće, — ib k | i I »L' Osservatore Romano“ donosi [nove podatke o progonima svećenstva u Španjolskoj. Vatikanski list iznosi (samo strogo provjerene vijesti. Ovoga (puta on donosi vijesti o progonima svjetovnog klera. Četiri biskupa su već pali kao živa bijesa crvenih, To su Msgr. Nieto iz Siguenze, Msgr. Huise iz Leride, Msgr. Borraso, pomoćni biskup iz Tar- ragone i Msgr. Ascensiv iz Barbastra. (Biskupa iz Siguenze uhvatiše vladine čete, kojega vezaše o stup i živa spa- liše na lomači. Očevidci tvrde, da je lo bila strahovita smrt, jer smrt nije dugo mogla nastupiti.) Još i danas u uglovima ulica, na rubu šuma, uz mor- ske obale mogu se vidjeti lješine ubi- enih svećenika, kojima nije iskazana ui ta počast, da budu barem sahra- njeni. Neki su strahovito iskomadani, meki obješeni na stabla. Više svećeni- ka je polagano pečeno na vatri, a drugi su prije smaknuća strahovito |nučeni ili kidani na komade. Sudbina tih siromašnih svećenika slika užasa, ali ujedno i slika ob- nove blještave slave mučeništva iz pr- (tih stoljeća kršćanstva. To je novi martirologij, Na stotine njih je palo. [Umirući su opraštali svojim mučitelji- (ma, molili za njih. Zadnji usklik im e bio. Živio Krist Kralj! |. U gradu Villafranca de Panades bilo je 20 svećenika, od njih su samo dvojica ili trojica izbjegli smrti. Ostali u uhvaćeni, a zatim mučeni i ubijani jod pobješnjelih marksista, koji su ih (htjeli natjerati na hulenje. U mjestu Olot uapšen je vIč, Far- (0, mag. muzike, On je svučen' i pos- lavljen na odijelo, koje je bilo mato- pljeno benzinom i tako je živ spaljen. VJERSTVA KOMUNISTA VIč. Miralpeix bio je teško boles- tan. Uza sve to je komunistički liječnik tražio, da dogje pred Odbor. Dok su ga vodili, na ulici su ispalili nekoliko hitaca u njegove noge. Siromah se srušio u vlastitoj krvi. Ubojice su mir- no izvadili cigarete i tek kad su ih popušili ubili su svećenika, koji je još bio živ i u samrtnim mukama molio oproštenje za svoje ubojice. Jednome svećeniku biskupije Ge- rona komunisti su pod nokte zabijali željezne čavle. Više svećenika u mjestu Reus je jednostavno ubijeno na ulici, Drugi su bili strahovito mučeni. Nji- hove kuće su bile opljačkane i spa- ljene. U mjestu Podla de Segur bio je župnik vIč. Tapies. On je bio ne- obično popularan i voljen, čak i od članova revolucijonarnog odbora. Ipak je bio osugjen na smrt od jednoga odbora iz udaljenijeg mjesta. Kad su to saznali njegovi župljani požurili su se, da bi ga spasili. Došli su baš u času, kad su ga htjeli smaknuti. Sve- ćenik je izmolio, da mu dozvole, da umre u svećeničkom odijelu i sam je tražio od svojih župljana, da se ne bore radi njega, nego neka puste, da umre kao mučenik. To je tako smuti- lo članove revolucionarnog odbora, da su promijenili svoju odluku, da ne bi bili poniženi od veličine i jakosti vjere ovog svećenika. Ali mržnja nije uzmakla na dru- gim mjestima. Žrtvom su pali i mno- gi, koji su tek imali postati svećenici. Mnogi seminarci, osobito u Tarragoni ubijeni su u crkvi, Španjolska proživ- ljuje vrijeme katakomba. Euharistiju umirućim nose obični vjernici, a sv. Misa se služi potajno“, Značenje progona Crkve u Spanjolskoj Nakon što je ,L' Osservatore Ro- mano“ iznio podatke o progonima svećenstva u Španjolskoj, kako smo to iznijeli u članku pod naslovom : ,Zvi- jerstva komunista,“ nadodaje ovaj ko- mentar: Socijalkomunistički listovi, koji tvore u čitavom svijetu ,pučku frontu, štampe, koja branišpanjolske komuniste, ističući, da je to legalna vlada“ nastoje opravdati zlodjela, nad kojima se zgraža civilizirani svijet time, da se kler bori u redovima ustaša i ako ih komunisti ubijaju isto tako kao i sve ustaše. Kad bii dozvolili, da ovo nije laž, — a laž jest — tada bi ipak imali pravo pitati, zar se neprijatelji u ratu, pa makar to bio i ,gragjanski“ ... muče, živi pale, kidaju na komade, ostavljaju nesahranjeni ? Dosta je reći Vlasnik — izdavač — Urednik: Vicko Lisičar — Dubrovnik Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier) Dubrovnik 2, Rukopisi se ne vraćaju. samo to; da svatko uvidi, da su neki drugi, koji su nagnali boljševičke zvi- jeri, da se bace na svoje žrtve i da ih ne samo ubijaju, nego i da uživaju u njihovom mučenju. To je barbarska, paklena mržnja protiv Krista, Njegove vjere i Njegovih svećenika. Politička mržnja je svuda našla oduška u jednostavnom strijeljanju. Samo crkvene stvari i crkvene osobe imale su privilegij, da budu podvrgnute istima mučenjima, kojima su kršćani bili podvrgnuti od rimskih progona, dok obična djela tako zvane pobune ni tada nisu bila kažnjavana neljudskim mučenjem. Povijest se opetuje. Izvrša- vaju se proročanstva Spasiteljeva da će Njegovi sljedbenici biti mučeni i pro- gonjeni. Jedino na taj način se može tu- mačiti, kako je došlo do toga, da bo- lesnik bude izvučen iz kreveta, mučen i ubijen, i ako baš radi svoje bolesti nije mogao sudjelovati u bilo kakvom buntovnom činu. Slično je i sa sveće- nikom, kojemu nije nitko mogao pri- govoriti bilo što i koji je bio oslobogjen od samoga revolucionar. odbora, Radi istoga razloga su ubijani nedorasli se- minarci, koji nikako nisu mogli biti zamijenjeni sa kadetima iz Alcazara. Zašto se brani donošenje sakramenata bolesnicima ? Zašto je služenje Mise buntovni čin? Zar su se slike i kipovi pobunili ? Zar one moraju biti rušene i paljene ? Zar nije poučanu tome pogledu i primjer siromašne djevojke, koja nije nikako mogla biti zamijenjena sa ka- kovim Francovim ustašama, i koju ne pitaju : da li je uz pobunjenike, nego je kao revnu članicu Katoličke Akcije, pitaju kako može vjerovati u Boga, koji se ne može braniti, dakle opetu- jući istu onu porugu, koja je na Golgoti dobačena u lice samome Spasitelju. Prvi blagotvorni plod žrtve ovih junačkih mučenika vjere sastoji se u tome, što su oni svojom vlastitom krvlju ispisali najuvjerljiviji dementi tordnje, da je Crkva žrtva svojih po- litičkih intriga. Oni su dokazali, da je ona ne žrtva politike, nego žrtva svoje neslomive vjere. Eto i radi toga apologetskog.zna- čenja njihova mučeništva, čitav kršćan- ski svijet se divi i zahvaljuje žrtvama progona u Španjolskoj. = aaa ala o s 3. z Qr, > 23 s — Nema sumnje a 4% o ke . . e o Te da i Vas zanima = %% NU sve što u današnjim prilikama može da olakša MA e 9 di blem, zat koj prigodi a O odjevni problem, zato se u svakoj prigodi obratite na Trgovačku Kuću REKORD" niniii Dubrovnik Ulica Kraljice Marije Ulica Kraljice Mariie Imademo stalno na skladištu najmodernije engleske štofove prvorazredne kvalitete za muške kapute i odijela. Ogroman izbor štofova za kostime, haljine, jesenske i zimske kapute. Krasne stalne boje i izvanredan kvalitet. Potpunoma nove fazone raznih vrsta, kišnih kabanica za dame i gos- podu, kao Topical, Derby, Cloque, Miranda itd. Cijene vrlo solidne počam od Din. 250.— Sva ostala manufakturna roba kao platna, garniture za ručavanje, zas- tori, svileni popluni u najvećem izboru. Razgledajte naše izloge i posjetite nas bez obaveze na kupnju. Tražite posjet naših zastupnika!