LE Strana 2 GLEE I NLO AES ON ANOM bivši meštar Velike Francuske Lože, bivši zastupnik Lože Mauric_Berteaux, i Lože Eleusis. Nažalost i u našim krajevima ima natražnih elemenata koji stupaju u ovaka protikulturna, protivjerska i pro- tičovječanska udruženja, u framasone- riju, kojoj, eto, prema izjavi samog bivšeg meštra Velike Francuske Lože, nije stalo ni za vjerom ni za domo- vinom ni za civilizacijom, a najmanje za humanitarnosti, koju su onako ju- nački popljuvali izazvavši veliku aferu Stavisky, veliki francuski i megjuna- rodni skandal. Tu su upropašćene mi- lijarde sirotinjskog novca. A upropastila su ga framasonska braća, koja su imala u vidu samo svoju kesu, i ništa više. Iza ovakih skandala i ovakih izjava, kao što je gornja, iramasoni su izgubili svako pravo da i spominju domovinu i da sebe zovu patriotama. To pravo nemaju ni naši framasoni, jer su oni odraz svoje braće u Fran- cuskoj. Zar je Papa stranac? Znameniti njemački državni kau- celar Bismarck, bješe najprije pokre- mio borbu proti katoličkoj Crkvi u Njemačkoj i ljuto progonio vjerne ka- toličke gragjane, ali je na koncu izvu- kao tanji kraj i uvidio, da se jadno prevario, pa je izrekao u pruskom saboru ove značajne riječi, koje ne vrijede samo za Njemačku : .Što se tiče tobožnjega uplitanja u naše poslove, ja veoma sumnjam, da li se smije u našoj kući postupati s Papom kao sa strancem. Ja kao predstavnik vlade izjavljujem, da je papinstvo ne samo jedna vanjska i općenita, nego i jedna domaća uredba za naše katoličke sugragjane. Neprav- du bih učinio svojoj zemlji, kad bih iz narodnog ponosa odbio pomoć jed- nog vladara, koji je tako savjestan i moćan, kaošto je to Papa, a samo s toga razloga, jer živi u Rimu“. Taj odlomak iz Bismarckova go- vora izvagjen je iz njemačkog izdanja Soderinijeva djela: ,Leon XIII. i njemački kulturni boj“. Izdavač ka- že na tom mjestu u bilješci: ,Ne iz- nenagjuju li takve riječi, kad ih kaže muž, koji je još malo godina prije snovao, kako bi stvorio zemaljsku (narodnu) crkvu, da oslobodi nje- mačke katolike od tugjeg uplitanja sa strane Rima ?“ To nas napunja novim pouzda- njem u ,Petrovu stijenu“ : mnogi su već o nju razbili glavu, a i još će. Na nama je da se nagjemo na toj stijeni, uz Petra, uz Papu, neustrašivi, svi- jesni, ponosni. M. V. Bolesne žene imadu upotrebom naravne FRANZ-JOZEFOVE gorke vode lako čišćenje crijeva, bez zapreke, što često neobično blagotvorno dej- stvuje na bolesne organe. NARODNA SVIJEST“ Seo Broj Povodom jedne kritike o duhovnom koncertu. Ovih smo dana imali prigode či: tati jednu kritiku o zadnjem duhovnom koncertu, održanom u katedrali, dne 9 pr. mj. za nezaposlene, siromašne i bolesne. Tko se i malo bavi pjevanjem ili sviranjem vidi, kako dotična kritika vrvi elementarnim greškama i pravim neistinama. Sasvim je pogrešno misliti, da pjevačko društvo kaže svoju muzičku kulturu, ako pjeva ,a cappella“. Kriti- čar, koji ovako misli nije drugo nego di- letanat. Isto tako nije ovisna muzička kultura pjev. zbora o broju pjevača, jer je poznato, da ni ,Sikstinska ka- pela“, kojom dirigira Mo Lorenzo Pe- rosi, nema nego 30 pjevača, a ipak nastupa u veličanstvenoj bazilici sv. Petra na udivljenje hiljada slušača, megju kojima ih imade muzički mnogo izobraženijih od ,kritičara“ duhovnog koncerta. Vanjska forma, u ovom slu- čaju zbor a cappella ili sa pratnjom ne odlučuje o muzičkoj kulturi djela ili njegovoj interpretaciji ili nekom tehničkom pitanju. Za nas je muzička kultura nešto drugo nego za pisca spo- menute kritike U Otrag mjesec dana sav je kulturni svijet proslavio dva 25-god. jubileja Haudel-a i ovih dana Bacha. Hšudel i Bach dva su stupa, dva vrhunca kon- trapunktične epohe. To su dva titana, o kojima se je u zadnje vrijeme go- vorilo i pisalo, da su Alfa“ i ,Ome- ga“ a svi drugi da su samo epigoni. Samo naš muzički ,kritičar“ nekako je kiseo prema tim velikanima. Svi dobro znamo, kako su se svi veliki umjetnici počamši od klasičara Beethovena do modernog pravog umjetnika Stravinskog izražavali o ovim majstorima. Tako je n. pr. Beethoven rekao o Haadelu ovo: Handel je najveći, od kojega mogu još mnogo da učim; pred njim prigi- bam koljena. H&adel je nedostiživi majstor svih majstora“. Samo našem pkritičaru“ Haadel-ova muzika djeluje malo ,neistinski“. Nekako ne voli pra- ve veličine. Ali što ćete, kad ima ljudi, kojima se svigja krčma ili kućica, a prolaze sasvim flegmatično mimo sa- vršenu gotsku katedralu. Nadalje ireba da zna punim naslovom kritičar“ da se je naše doba poslije romanticizma u savremenim strujama povratilo poli- foniji i govori se o renesansi polifon- skog stila, koji je svojim kolektivnim izrazom bliži našoj demokratskoj dobi, nego dotjerana solistička arija aristo- kratskog doba individualizma. Baš ova polifonija — u Aleluja — izraz je kolektivnog osjećaja, bliža našoj dobi nego drugi muzički stihovi. Baš danas najviše vidimo kako je ona time ljud- ska i vječita. Da pak, kritičar“ duh. koncerta nikako ne shvaća ovu muziku i da mu je potpuno strana vidi se najbolje po tome, što on piše o nekoj ,logičnoj gradaciji u dinamici“. Ali, barem je o tome morao šutjeti. Treba da zna taj ,kritičar“, da se je dinamika razvila tek u doba poslije Beethovena. Istom u romanticizmu razvija se bogata dinamika, zabilježena kod svake fraze, kod svakoga motiva pa čak i tona. Stari klasičari polifonije, Bach i Han- del, nijesu poznavali dinamiku u našem smislu, a nije im ni služila. Njihov muzički izraz sastoji se u liniji. Vidi se da ,kritičar“ nije uopće prolistao ni jednog oratorijskog djela Haadela i Bacha, jer bi sigurno na prvi pogled opazio, da nigdje nije bilo toliko mi- nimalno i tako rekuć ništa zabilježeno u pogledu dinamike kao u ovim dje- lima. ,Aleluja ima u originalu samo jedan dinamični znak u partituri i to samo forte! Izgleda, da je p. n. »kri- tičar“ u nekoj kritici, koja se ie od- nosila bogzna na koje djelo pročitao učene riječi ,gradacija u dinamici“ te ih je naprosto nalijepio ovdje neum- jesno, nelogično, nestručno, diletanski. Ali i kritičar mora da i nešto po- hvali. I naš je ,kritičar“ za svoje pri- znanje pohvalio ,vrlo efektno instru- mentiranu“ kompoziciju dirigenta Jo- sefa Vlacha-Vrutickoga. U ostalom himna sv. Vlaha bila je napisana u prvom redu za zbor, a sve druge pre- radbe pratnje bile su sporedne. To se najbolje vidi po tome što je pratnja himne sv. Vlaha imala svake godine drugi oblik. Naiprije je imala pratnju orgulja, drugi put pratnju gudalačkog kvinteta, poslije je slijedila izvedba sa malim orkestrom (Dubr. Kurorkestar) i lani je prema potrebi orkestracija uvećana i nadodana te je himnu izvela Dubrovačka Filharmonija. U sva četiri slučaja ostala je sva težina himne u zboru. Jedino naš je ,kritičar“ gledao sve one večeri nekako čudno i svaku je sliku okrenuo glavom dolje, pak i u bimni gleda sporednu crtu, instru- mentaciju, koja je baš sasvim jedno- stavna, sačinjavajući jedan ritmički motiv, koji sva gudala imaju unisono dok limeni instrumenti sviraju djelo- mično partu zboža. Dalje kritičar“ naglašava harmonijsku jednostavnost, a ne čuje, da zbor ima da tako re- čemo unisono cijele iraze, koje svrša- vaju u 4-glasnom akordu ? lli je ,kri- tičar“ čuo samo ove finale? Nego radije treba ustanoviti, da je p. n. kritičar uzeo sebi zadaću, da kritizira“ samo sporedne stvari, ne posvećujući pažnju glavnim stranama muzike. Tako se beznačajno zaustavlja kod instrumentacije ,Largo“ nezna- jući da ova instrumentacija, kao i sve druge preradbe Haadelova »Larga“ nijesu od autora i da nijedno djelo nije bilo toliko puta preragjeno za razne ansamble kao ,Largo“. Ali ove preradbe nijesu razlog, zašto je , Largo“ postao slavno i vječito djelo. Vječno lijepa melodija, koju je Hžadel s vao u tonovima uz skromnu i m pratnju akorada jest ono što je ve i vječito lijepo. ,Kritičar bi bio p bolje učinio, da se je zaustavio bitnosti ove muzike, na interpret ove melodije. Ali, budući mu je i strano, on se piiti u sporednim i 1 važnim pitanjima, na instrument koja je naknadno nadodana od jeć francuskog aranžera. Dakle: preporučamo p. n. , čaru“ duhovnog korcerta više o! tivnosti, manje fraza, manje dil tizma i više istine! Ima i drugih koja se razumiju u muziku pa n odmah sa svakom pročitanom fr; na bubanj. Kad bi kod , šritičara“ i najmanje autokritike, ne bi se usudio uopće napisati onakovu k u svakom pogledu uspjelog ve stvenog duhovnog koncerta u katedrali. Kod iznemoglosti i tromosti ci jetog tijela kod starijih osob: Iznemoglim i starijim osobama preporučamo“: dajte si masirati sa preparatom »ALGA« uveče spavanja i u jutro prije ustaja! veče poslije masaže biti će Van lagano, uživati ćete duboki sa odmara i krepljuje. U jutro masaže ostanite još neko vrij krevetu. Kad ustanete udovi gipki, hodanje lagano, kao u rodjenom tijelu, osjetiti ćete nov žinu, vedrinu i životnu snag »ALGA« dobiva se svuda 1 bo Din. 12.— Reg. S. Br. 18117: Kodak": O TP LA A 1 JUGOAGENCIJA ZA Draškovi TRAŽITE PROSPEKTE Šutić Kaldor & GUBROVNIK Naslov za brzojave: MJENJAC Dubrovnik Inter. tel br. 87. 1 Kupuje i prodaje sve državne vr papire, strane valute, akcije paro skih društava i uložne knjižic naka uz najpovoljnije cijer Zastupstvo tvornice automobila u Bogato skladište rezervnih dje! guma tvornica : FIRESTONE i CONTIN: Zastupstvo i skladište radioaj STANDARD tt. Jugoslavensko Standa: C Electric o. A. D. — Beog | Izabrana VIŠKA d | fir | kao i sve vrsti prvorazrednih dalmatinskih PERO obijete kod KOLIĆ DUBROVNIK m € Kabožina |ulica prije Agencija Banaz & Rusko Medicinalni Cognac, pravi vinski des- tilat Vermouth takmiči se sa prvoklas- mim talijenskim markama. — žčlatna kapljica“ i »Prošek! desertna wima. 24 tala