Strana 2 to bijaše, predragi vjernici u sjeni sve- tišta, na podnožju Križa; pod Prope- ćem pripovjedao je Dubrovnik svoje tjeskobe Onome, koji se je dao pro- peti radi našeg vječnog spasenja. Zato vidimo. slavnog pjesnika Gundulića, gdje uz mnogu drugu vlastelu i inte- ligenciju dubrovačku obavlja u koriz- meno doba duhovne vježbe na Daksi našoj pred čudotvornim Propećem iz XII v,, koje se sada nalazi u Pridvorju divnih Konavala; ondje pod Križom na Daksi dobiva Gundulić pobudu, da spjeva biser pjesmu ,Suze sina raz- metnoga“. Još ranije, u XI vijeku, po- sebnu pobožnost goje dubrovačka vla- stela, inteligencija i puk prema presv. Drvu Križa, jer se već tada u ovoj katedrali našoj, u toj Majci sviju du- brovačkih crkava, nalazi neprocjenjivo blago, neobično velika čestica sv. Moći Drva Križa Spasiteljeva. Zar je dakle čudo, da mi vjerni sinovi sv, katoličke Isukrstove Crkve, poklonici propetog Isukrsta, potomci starih Dubrovčana, na glasu katolika, štovatelji sv. Vlaha, mučenika Križa, htjedosmo u jubilar- noj godini Olkupljenja roda ljudskoga Križ sveti i duboko zasaditi u naša srca i visoko postaviti na naš Srgi, nekoć brdo Krstac? Da, mi to, pre- dragi, htjedosmo i mi to danas neslo- mljivom ujedinjenom voljom, naroda i biskupa plebiscitom Propetoj Ljubavi izvršismo te svečano krunimo, jer je Križ znak našega spasenja i prave ci- gilizacije. Po Njemu se zemlja potresla i mebo otvorilo, kako veli pjesnik »Divne Glume“. Ta ovaj Križ jest žrtvenik, na kojem je Isukrst prigrlio smrt, da nama dade život. Ovaj Križ je poput Jakobovih ljestava, po kojima se čovječanstvo uspinje na nebesa. On je ognjeni oblak što nas kroz pustinju života vodi u obećanu zemlju. Križ je Nojeva lagja, što nas kroz more na- pasti i trpljenja dovodi u luku vječnog spasenja. Križ smo zasadili na Srgi, da nam bude duhovnom tvrgjavom, jer je On takogjer znak prave čivilizaeije, du- ševne civilizacije i kulture. Prije Križa uz materijalnu civilizaciju čovjek je bio robom, a Križ je ukinuo ropstvo, razbio lažne idole, zatvorio poganske hramove, podigao dostojanstvo čovjeka i žene, donio izmučenom čovječanstvu ljubav i mir, ravnopravnost, bratstvo i pravu slobodu posinaka Božjih. Križ je barbarske narode uredio u države, te je na području Europe stvorio novi život kršćansko-katoličke kulture. Ovaj preporodni znak kroz sve vjekove stva- rao ustanove na svim područjima ljud- ske kulture počam od škola osnovnih, srednjih i universiteta, pak do bolnica, ubožnica i sirotišta. Sve što je dobro i plemenito u savrenim socijalnim re- formama mne samo kršćanskih nego i drugih naroda u reformama indijskog Gandija i turskog Kemalpaše konačno je ipak utjecaj onog shvaćanja svijeta i života, koje se temelji na nepogreši- voj nauci, što ju Isukrst propovjeda sa Križa. Stoga je vrlo duhovito rekao ADENA SLANA LA SN Noa A NES ANNO AAN AAS LL OSAMU LN NN ELO SELO 9 veliki Chateaubrind: Dva su svijeta u historiji. Jedan se razvija s one, a drugi s ove strane Kalvarije. Ono je svijet barbarstva, a ovo svijet civiliza- cije. Zasadili smo Križ na Srgju, jer je on izvorom plodnosti. Oplogjena sna- gom lsukrstova Križa nastala su naj- ljepša djela književnosti, muzike te li- kovne i arhitektonske umjetnosti. Križ je nadahnuo Michelangela, Rafaela, Dantea te divnu muziku Palestrine, Haydnea, Wagnera i ostalih ; snagu je dao u radu učenjacima Pasteuru, Ko- perniku, Galvaniju, Volti i Amperu. Križ je nadahnuo naše narodne veli- kane: Marulića, Boškovića, Gunduli- ća, Ranjinu, Držića i veliki broj drugih. Podigli smo Križ visoko na Šrgi, jer je On znak unutarnje sile, Vrhu- naravna sila Križa obratila je jednoć Savla u Pavla; ta sila je iz grješnog Augustina učinila velikog sveca i bis- kupa. Nebeska snaga što je iz Križa prostrujila dala je čovječanstvu velikog Franju Asiškoga, te Dominika, Igna- cija, sv. Vinka Paulskog i Don Sosca ove velike reformatore svijeta i karita- tivne radnike. Zrake što iz Križa pro- driješe prosvijetliše i obratiše velike književnike Papinija, Paula Bourgeta, A. Rettea, Jorgensena, H. Bahra, na- šega pjesnika Sabića i mnoge druge. Križ sveti dao je snage katolicima Hrvatima, da se bore za njegovu po- bjedu, da Evropu sačuvaju Kršćansivu i da za zasluže od sv. Stolice dični naslov ,bedem kršćanstva“. Evo dakle na Srgju Križa, evo kraljevskog lIsukrstovog barjaka. Oa je simbol spasenja, simbol preporoda i civilizacije. Zato danas s velikim ushi- ćenjem i ponosom možemo kazati onu riječ: Stat Crux, dum volvitur orbis — Stoji Križ i ako se poruši svijet. Stoji Križ na Srgju, da nam svijetli u do- movima našim, u školama našim, u društvima našim, u znanosti, u umjet- nosti. Štoji Križ na Srgju i opominje nas, da omladinu našu ne smijemo nikako drukčije odgajati, nego po ide- ologiji, koja se temelji na nepogreši- voj nauci, što ju propovjeda Isukrst sa Križa, jer će jedino tada i budući Du- brovnik biti odan sv. Vjeri kao što je i današnji. Stoji Križ i opominje nas, da odbacimo lošu štampu, a podupi- remo samo dobru i uzgojnu; traži od nas da se po Njemu vladamo u našem javnom i privatnom rađu što će do- nijeti dobro Vijeri i Domovini, jer će takav uzgoj dati dobre vjernike Crkve i ispravne gragjane Državi. Stoji Križ i blagosivlje ovaj po- božni narod i gragjane Dubrovnika, koji su Ga dobrovljnim porezom lju- bavi podigli. Sveti Križu stoj i vjekom vladaj nad Dubravom, koja Ti s apo- stolom Pavlom kliče: Isukrstu Kralju vijekova besmrtnomu, nevidljivomu, jedinom Bogu, slava u vijeke vijekova Amen. Kad je svršio govor koji se je čuo na Srgju i koji je na svakoga ostavio najljepši dojam počela se je odvijati veličanstvena procesija. Mase pobožnih za 1 DINAR dobijete 1 LITAR sintetske MINERALNE VODE koju možete sami pripremiti u tren oka sa prašcima Ovako pripremljena sint. mineralna voda sadržaje sve (sastojine naravnih mineralnih voda. Pije se sama - pomiješana vinom ili bilo koji voćnim sokom. »VIR“ prašci dobivaju se svuda 1 kutija za 10 litara sint. mineralne vode Din. 12— Poštom šalje pouzećem Laboratorij ,,ALCA“ Sušak -4 kutije ,,VIR“ prašeka Dia 50— (frco) NARODNA SVIJEST“ IIIA Broj Dubrovnik odlazak 19 augusta Putnička Agencija ,A D DUBROVN Put XIII Novembra 7 R I vjernika kretale su se u uzornom redu ulicom Kraljice Marije preko Straduna (Placa Kralja Petra) kroz vrata od Ploča te oko grada prema Srgju putem ser- pentina. Na čelu procesije bila je odabrana četa lumbardijera, koji su se iza grada odvojili te išli nekoliko prije i uzveli- čavali pucanjem procesiju. Slijedilo je Dječje Zaklonište, pak zatim župe po- nosnih Konavala. Isticale su se župe Cavtat i Pridvorje, te Čilipi, Gruda, Plo- čice, Mrcine. Od svećenika su bili de- kan Cavtata Mons. Ivo Dagonig i žup- nik Pridvorja, vIč. don Niko Kusalić. Župu Zaton predvodio je župnik vič. Ostojić, a Kliševo vIč. Raguž. Osojnik i Mokošicu vodio je vIč. don Stijepo Kusijanović, a Rožat mp. O. Frano Ču- čević. Sa Oraščanima je bio mp. don Gjuro Kuljevan, a sa Lopugjanima preč. don Vicko Lisičar. Jaku skupinu župe Trsteno predvodio je preč. don Danko Lepeš, a one iz Brgata u zamjerno ve- likom broju preč. don Karlo Capurso. Mlini su stupali sa svojim župnikom, poreč. don Perom Šantićem, a Mandalje- na sa mp. don Mihom Arbulićem. I Gružana je bio lijepi broj zajedno sa OO. Kapucinima. Slijedio je zatim grad i to ovim redom: Najprije Zavod Služ« benica Milosrgja s Pila, Apostolat sv. Girila i Metoda sa učenicima(cama) raz- uih srednjih, gragjanskih i osnovnih škola. Zatim Djevojačko Društvo Srca Isusova a onda gradska bratstva obič- nim redom. Bratovština presv. Sakra- menta išla je ispred dominikanskog i franjevačkog Ill. Reda. Franjevci i Do- minikanci prethodili su svjetovni kler (klerike i svećenstvo). Sa ovima je bio preuzvišeni bisskup, a za njim pretstav- nici državne i samoupravne vlasti, Čas- ne Sestre i Gospogje »Anice Bošković« išle su ispred mase pobožnog puka, koji je zaključio procesiju. Put od Srgja svuda je bio posut : raznovrsnim cvijećem i svaka je kuća ovdje kao i u gradu bila najsvečanije iskićena. Vanredno lijepi prizor pružao se je kad je nepregledna masa od preko 8000 duša pokrila sve serpentine od gradskog rezervoara na Konalu pa do »Fort Imperiala«. Bio je užitak koji se lako ne vidi u naravi gledati ono ša- renilo križeva, barjaka, zastava, narod- nih nošnja i crkvenog ruha usred ze- lenila, što je služilo kao najljepša po- zadina. Masa pobožnih vjeraika, poklo- nika Raspetoga, puna samoprijegora neprestano oduševljeno pjevajući po- božne pjesme požrtvovao se je žurila da što prije dogje do vrha na kojem se je bijelio Križ. Nikad kao ovaj put nije se obistinila nad Dubrovnikom o- na Kristova: Kad budem uzdignut sve ću k sebi privući«. Križ je bio onaj koji je vukao k sebi po onoj inače nesno- snoj žegi sve one hiljade, koje su u pravom smislu riječi Srgj duhovno o- svajale. Da ste vidjeli kakav je izgledao grad nakon što je procesija otišla ma Srgi. Ulice su bile prazne, samo po kojeg prolaznika moglo se je vidjeti po Stradunu. A na Pilama? Stranci su se sa binoklima a i prostim okom di- vili veličanstvenosti prizora što ga je pružao Srgi sa onom bujicom naroda, što se je sve više pomicala prema svom cilju, novom Spomen-Križu. Divljenja vrijedno je bilo gledati kako ljudi po onoj strašnoj žegi veselo idu, mnogi u godinama, a mnogi sa Križem ili barjakom u ruci. I K Praznici na kružnim putovanjima BARI — ROMA GENOVA — LIVORNO — PISA NAPOLI — PALERMO — MALTA — CATANIA — BARI Dubrovnik povratak 4 septebra A Dol CLA 1 Telefon 158 A šta da istom rečemo o sl koja je nastala oko Križa za vrije blagoslova. More križeva i barjaka, t ih je preko 80, opkolili su div-spo nik novog Križa. To je bila najv čanstvenija smotra duhovnih četi njihovih zastava pred onim, koji vl s Križa. Dok je preuzv. biskup v: čin blagoslova vladala je tišina i božnost, uz odjekivanje ,salva“ li bardijera. Uprav rajski prizor! Kal ne bi, kad se je u tom svečanom č polagao zavjet vjere i odanosti Križu. Dubrovački puk sa vjernic iz okolice okupio se je u nepregled masi sa svojim Natpastirom oko zr spasenja, da izmegju neba i zen pred morem i kopnom posvjedoči s vjernost i odanost sv. Križu i vjel noj katoličkoj crkvi svojih pradjed Dijecez. biskup upravio je masi \ nika ovaj kratki govor: Premili u Isusu, dugo Vam mogu govoriti jer smo svi umorni jedno naglasujem: Vidim kako pred Križem svetim ma Srgju d: uz hiljade pobožnog naroda klanj 80 barjaka; to je dokaz, da je Kri samo znak spasenja i civilizacije da je On i barjak neopisive sla pobjede. Križ je danas opet pobjed pako je umro | Ova Vaša mnogobr prisutnost, ovo vaše vanredno odu ljenje i žrtva, što ju prinesoste po noj žegi, dokaz su da Križ na_S nije samo biskupova volja, već d to i volja naroda, a glas naroda glas Božji, dakle je to i volja B: Ujedinjenoj volji biskupovoj, naro i Božjoj mora se svak pokloniti. S presv. Križa! Narod odgovara: S! Slava, Slava na vijeke ! Kad je sve bilo gotovo onda Jumbardijeri još posljednji put is, ,salve“ u počast preuzv. biskup pobožne mase polagano su se ra; neko ravno u grad, a neko na sanku, da se u kući plemenitog vatelja zemljišta za spomen - kri; Paskojevića glavara Bosaake, mal: mori. Tako je eto završila i ova z: brovnik dosada jedinstvena i u vom smislu triumfalna svečanost. komu se je duboko u pamet u: tako da će učesnici moći da pri jedaju svojim potomcima, kako svetoj Godini Olkupljenja ljudske da po Spasitelju Isukrstu postavlj Srgju duhovna tvrgjava grada Du nika i okolice veličanstveni jub spomen-Križ. Neka Sveti Križ blista na pl nebu gordog Srgja, nekad a pog sada brda sv. Križa, Zdravo, | nado jedina ! Ovaj Spomea- Križ je osi; protiv groma, oštećivanja i unii za 100.000 -(stotiau hiljada) dina Pediker IEEE Amerikanski specijalista za pe Odstranjuje bez bolova i krv kurje oči i sve vrste žuljeva, kožu, zarašćivanje nokata u mes suvišno znojenje i neprijatan miri: Gospodnetić Diplomirani bivši Vojni Maserip Ulica kneza Damjana (Katedra 182 Telefon 132. Telefo