Strana 2

to bijaše, predragi vjernici u sjeni sve-
tišta, na podnožju Križa; pod Prope-
ćem pripovjedao je Dubrovnik svoje
tjeskobe Onome, koji se je dao pro-
peti radi našeg vječnog spasenja. Zato
vidimo. slavnog pjesnika Gundulića,
gdje uz mnogu drugu vlastelu i inte-
ligenciju dubrovačku obavlja u koriz-
meno doba duhovne vježbe na Daksi
našoj pred čudotvornim Propećem iz
XII v,, koje se sada nalazi u Pridvorju
divnih Konavala; ondje pod Križom
na Daksi dobiva Gundulić pobudu, da
spjeva biser pjesmu ,Suze sina raz-
metnoga“. Još ranije, u XI vijeku, po-
sebnu pobožnost goje dubrovačka vla-
stela, inteligencija i puk prema presv.
Drvu Križa, jer se već tada u ovoj
katedrali našoj, u toj Majci sviju du-
brovačkih crkava, nalazi neprocjenjivo
blago, neobično velika čestica sv. Moći
Drva Križa Spasiteljeva. Zar je dakle
čudo, da mi vjerni sinovi sv, katoličke
Isukrstove Crkve, poklonici propetog
Isukrsta, potomci starih Dubrovčana,
na glasu katolika, štovatelji sv. Vlaha,
mučenika Križa, htjedosmo u jubilar-
noj godini Olkupljenja roda ljudskoga
Križ sveti i duboko zasaditi u naša
srca i visoko postaviti na naš Srgi,
nekoć brdo Krstac? Da, mi to, pre-
dragi, htjedosmo i mi to danas neslo-
mljivom ujedinjenom voljom, naroda i
biskupa plebiscitom Propetoj Ljubavi
izvršismo te svečano krunimo, jer je
Križ znak našega spasenja i prave ci-
gilizacije. Po Njemu se zemlja potresla
i mebo otvorilo, kako veli pjesnik
»Divne Glume“. Ta ovaj Križ jest
žrtvenik, na kojem je Isukrst prigrlio
smrt, da nama dade život. Ovaj Križ
je poput Jakobovih ljestava, po kojima
se čovječanstvo uspinje na nebesa. On
je ognjeni oblak što nas kroz pustinju
života vodi u obećanu zemlju. Križ je
Nojeva lagja, što nas kroz more na-
pasti i trpljenja dovodi u luku vječnog
spasenja.

Križ smo zasadili na Srgi, da nam
bude duhovnom tvrgjavom, jer je On
takogjer znak prave čivilizaeije, du-
ševne civilizacije i kulture. Prije Križa
uz materijalnu civilizaciju čovjek je
bio robom, a Križ je ukinuo ropstvo,
razbio lažne idole, zatvorio poganske
hramove, podigao dostojanstvo čovjeka
i žene, donio izmučenom čovječanstvu
ljubav i mir, ravnopravnost, bratstvo i
pravu slobodu posinaka Božjih. Križ
je barbarske narode uredio u države,
te je na području Europe stvorio novi
život kršćansko-katoličke kulture. Ovaj
preporodni znak kroz sve vjekove stva-
rao ustanove na svim područjima ljud-
ske kulture počam od škola osnovnih,
srednjih i universiteta, pak do bolnica,
ubožnica i sirotišta. Sve što je dobro
i plemenito u savrenim socijalnim re-
formama mne samo kršćanskih nego i
drugih naroda u reformama indijskog
Gandija i turskog Kemalpaše konačno
je ipak utjecaj onog shvaćanja svijeta
i života, koje se temelji na nepogreši-
voj nauci, što ju Isukrst propovjeda
sa Križa. Stoga je vrlo duhovito rekao

ADENA SLANA LA SN Noa A NES ANNO
AAN AAS LL OSAMU LN NN ELO SELO 9

veliki Chateaubrind: Dva su svijeta u
historiji. Jedan se razvija s one, a
drugi s ove strane Kalvarije. Ono je
svijet barbarstva, a ovo svijet civiliza-
cije. Zasadili smo Križ na Srgju, jer je
on izvorom plodnosti. Oplogjena sna-
gom lsukrstova Križa nastala su naj-
ljepša djela književnosti, muzike te li-
kovne i arhitektonske umjetnosti. Križ
je nadahnuo Michelangela, Rafaela,
Dantea te divnu muziku Palestrine,
Haydnea, Wagnera i ostalih ; snagu je
dao u radu učenjacima Pasteuru, Ko-
perniku, Galvaniju, Volti i Amperu.
Križ je nadahnuo naše narodne veli-
kane: Marulića, Boškovića, Gunduli-
ća, Ranjinu, Držića i veliki broj drugih.

Podigli smo Križ visoko na Šrgi,
jer je On znak unutarnje sile, Vrhu-
naravna sila Križa obratila je jednoć
Savla u Pavla; ta sila je iz grješnog
Augustina učinila velikog sveca i bis-
kupa. Nebeska snaga što je iz Križa
prostrujila dala je čovječanstvu velikog
Franju Asiškoga, te Dominika, Igna-
cija, sv. Vinka Paulskog i Don Sosca
ove velike reformatore svijeta i karita-
tivne radnike. Zrake što iz Križa pro-
driješe prosvijetliše i obratiše velike
književnike Papinija, Paula Bourgeta,
A. Rettea, Jorgensena, H. Bahra, na-
šega pjesnika Sabića i mnoge druge.

Križ sveti dao je snage katolicima
Hrvatima, da se bore za njegovu po-
bjedu, da Evropu sačuvaju Kršćansivu
i da za zasluže od sv. Stolice dični
naslov ,bedem kršćanstva“.

Evo dakle na Srgju Križa, evo
kraljevskog lIsukrstovog barjaka. Oa je
simbol spasenja, simbol preporoda i
civilizacije. Zato danas s velikim ushi-
ćenjem i ponosom možemo kazati onu
riječ: Stat Crux, dum volvitur orbis —
Stoji Križ i ako se poruši svijet. Stoji
Križ na Srgju, da nam svijetli u do-
movima našim, u školama našim, u
društvima našim, u znanosti, u umjet-
nosti. Štoji Križ na Srgju i opominje
nas, da omladinu našu ne smijemo
nikako drukčije odgajati, nego po ide-
ologiji, koja se temelji na nepogreši-
voj nauci, što ju propovjeda Isukrst sa
Križa, jer će jedino tada i budući Du-
brovnik biti odan sv. Vjeri kao što je
i današnji. Stoji Križ i opominje nas,
da odbacimo lošu štampu, a podupi-
remo samo dobru i uzgojnu; traži od
nas da se po Njemu vladamo u našem
javnom i privatnom rađu što će do-
nijeti dobro Vijeri i Domovini, jer će
takav uzgoj dati dobre vjernike Crkve
i ispravne gragjane Državi.

Stoji Križ i blagosivlje ovaj po-
božni narod i gragjane Dubrovnika,
koji su Ga dobrovljnim porezom lju-
bavi podigli. Sveti Križu stoj i vjekom
vladaj nad Dubravom, koja Ti s apo-
stolom Pavlom kliče: Isukrstu Kralju
vijekova besmrtnomu,  nevidljivomu,
jedinom Bogu, slava u vijeke vijekova
Amen.

Kad je svršio govor koji se je čuo
na Srgju i koji je na svakoga ostavio
najljepši dojam počela se je odvijati
veličanstvena procesija. Mase pobožnih

za 1 DINAR dobijete 1 LITAR
sintetske MINERALNE VODE

koju možete sami pripremiti u tren oka sa prašcima

Ovako pripremljena sint. mineralna voda sadržaje sve (sastojine
naravnih mineralnih voda.

Pije se sama - pomiješana vinom ili bilo koji voćnim sokom.
»VIR“ prašci dobivaju se svuda 1 kutija za 10 litara sint. mineralne vode Din. 12—
Poštom šalje pouzećem Laboratorij ,,ALCA“ Sušak -4 kutije ,,VIR“ prašeka Dia 50— (frco)

 

NARODNA SVIJEST“ IIIA

 

 

 

Broj

 

Dubrovnik
odlazak 19 augusta

Putnička Agencija ,A D
DUBROVN
Put XIII Novembra 7

R
I

 

vjernika kretale su se u uzornom redu
ulicom Kraljice Marije preko Straduna
(Placa Kralja Petra) kroz vrata od Ploča
te oko grada prema Srgju putem ser-
pentina.

Na čelu procesije bila je odabrana
četa lumbardijera, koji su se iza grada
odvojili te išli nekoliko prije i uzveli-
čavali pucanjem procesiju. Slijedilo je
Dječje Zaklonište, pak zatim župe po-
nosnih Konavala. Isticale su se župe
Cavtat i Pridvorje, te Čilipi, Gruda, Plo-
čice, Mrcine. Od svećenika su bili de-
kan Cavtata Mons. Ivo Dagonig i žup-
nik Pridvorja, vIč. don Niko Kusalić.
Župu Zaton predvodio je župnik vič.
Ostojić, a Kliševo vIč. Raguž. Osojnik
i Mokošicu vodio je vIč. don Stijepo
Kusijanović, a Rožat mp. O. Frano Ču-
čević. Sa Oraščanima je bio mp. don
Gjuro Kuljevan, a sa Lopugjanima preč.
don Vicko Lisičar. Jaku skupinu župe
Trsteno predvodio je preč. don Danko
Lepeš, a one iz Brgata u zamjerno ve-
likom broju preč. don Karlo Capurso.
Mlini su stupali sa svojim župnikom,
poreč. don Perom Šantićem, a Mandalje-
na sa mp. don Mihom Arbulićem. I
Gružana je bio lijepi broj zajedno sa
OO. Kapucinima. Slijedio je zatim grad
i to ovim redom: Najprije Zavod Služ«
benica Milosrgja s Pila, Apostolat sv.
Girila i Metoda sa učenicima(cama) raz-
uih srednjih, gragjanskih i osnovnih
škola. Zatim Djevojačko Društvo Srca
Isusova a onda gradska bratstva obič-
nim redom. Bratovština presv. Sakra-
menta išla je ispred dominikanskog i
franjevačkog Ill. Reda. Franjevci i Do-
minikanci prethodili su svjetovni kler
(klerike i svećenstvo). Sa ovima je bio
preuzvišeni bisskup, a za njim pretstav-
nici državne i samoupravne vlasti, Čas-
ne Sestre i Gospogje »Anice Bošković«
išle su ispred mase pobožnog puka,
koji je zaključio procesiju.

Put od Srgja svuda je bio posut

: raznovrsnim cvijećem i svaka je kuća

ovdje kao i u gradu bila najsvečanije
iskićena. Vanredno lijepi prizor pružao
se je kad je nepregledna masa od preko
8000 duša pokrila sve serpentine od
gradskog rezervoara na Konalu pa do
»Fort Imperiala«. Bio je užitak koji se
lako ne vidi u naravi gledati ono ša-
renilo križeva, barjaka, zastava, narod-
nih nošnja i crkvenog ruha usred ze-
lenila, što je služilo kao najljepša po-
zadina. Masa pobožnih vjeraika, poklo-
nika Raspetoga, puna samoprijegora
neprestano oduševljeno pjevajući po-
božne pjesme požrtvovao se je žurila
da što prije dogje do vrha na kojem se
je bijelio Križ. Nikad kao ovaj put
nije se obistinila nad Dubrovnikom o-
na Kristova: Kad budem uzdignut sve
ću k sebi privući«. Križ je bio onaj koji
je vukao k sebi po onoj inače nesno-
snoj žegi sve one hiljade, koje su u
pravom smislu riječi Srgj duhovno o-
svajale.

Da ste vidjeli kakav je izgledao
grad nakon što je procesija otišla ma
Srgi. Ulice su bile prazne, samo po
kojeg prolaznika moglo se je vidjeti
po Stradunu. A na Pilama? Stranci su
se sa binoklima a i prostim okom di-
vili veličanstvenosti prizora što ga je
pružao Srgi sa onom bujicom naroda,
što se je sve više pomicala prema svom
cilju, novom Spomen-Križu. Divljenja
vrijedno je bilo gledati kako ljudi po
onoj strašnoj žegi veselo idu, mnogi
u godinama, a mnogi sa Križem ili
barjakom u ruci.

I
K

Praznici na kružnim putovanjima

BARI — ROMA

GENOVA — LIVORNO — PISA
NAPOLI — PALERMO — MALTA — CATANIA — BARI

Dubrovnik
povratak 4 septebra

A Dol CLA
1

Telefon 158

A šta da istom rečemo o sl
koja je nastala oko Križa za vrije
blagoslova. More križeva i barjaka, t
ih je preko 80, opkolili su div-spo
nik novog Križa. To je bila najv
čanstvenija smotra duhovnih četi
njihovih zastava pred onim, koji vl
s Križa. Dok je preuzv. biskup v:
čin blagoslova vladala je tišina i
božnost, uz odjekivanje ,salva“ li
bardijera. Uprav rajski prizor! Kal
ne bi, kad se je u tom svečanom č
polagao zavjet vjere i odanosti
Križu. Dubrovački puk sa vjernic
iz okolice okupio se je u nepregled
masi sa svojim Natpastirom oko zr
spasenja, da izmegju neba i zen
pred morem i kopnom posvjedoči s
vjernost i odanost sv. Križu i vjel
noj katoličkoj crkvi svojih pradjed
Dijecez. biskup upravio je masi \
nika ovaj kratki govor:

Premili u Isusu, dugo Vam
mogu govoriti jer smo svi umorni
jedno naglasujem: Vidim kako
pred Križem svetim ma Srgju d:
uz hiljade pobožnog naroda klanj
80 barjaka; to je dokaz, da je Kri
samo znak spasenja i civilizacije
da je On i barjak neopisive sla
pobjede. Križ je danas opet pobjed
pako je umro | Ova Vaša mnogobr
prisutnost, ovo vaše vanredno odu
ljenje i žrtva, što ju prinesoste po
noj žegi, dokaz su da Križ na_S
nije samo biskupova volja, već d
to i volja naroda, a glas naroda
glas Božji, dakle je to i volja B:
Ujedinjenoj volji biskupovoj, naro
i Božjoj mora se svak pokloniti. S
presv. Križa! Narod odgovara: S!
Slava, Slava na vijeke !

Kad je sve bilo gotovo onda
Jumbardijeri još posljednji put is,
,salve“ u počast preuzv. biskup
pobožne mase polagano su se ra;
neko ravno u grad, a neko na
sanku, da se u kući plemenitog
vatelja zemljišta za spomen - kri;
Paskojevića glavara Bosaake, mal:
mori.

Tako je eto završila i ova z:
brovnik dosada jedinstvena i u
vom smislu triumfalna svečanost.
komu se je duboko u pamet u:
tako da će učesnici moći da pri
jedaju svojim potomcima, kako
svetoj Godini Olkupljenja ljudske
da po Spasitelju Isukrstu postavlj
Srgju duhovna tvrgjava grada Du
nika i okolice veličanstveni jub
spomen-Križ.

Neka Sveti Križ blista na pl
nebu gordog Srgja, nekad a pog
sada brda sv. Križa, Zdravo, |
nado jedina !

Ovaj Spomea- Križ je osi;
protiv groma, oštećivanja i unii
za 100.000 -(stotiau hiljada) dina

 

 

Pediker
IEEE

Amerikanski specijalista za pe
Odstranjuje bez bolova i krv
kurje oči i sve vrste žuljeva,

kožu, zarašćivanje nokata u mes
suvišno znojenje i neprijatan miri:

Gospodnetić

Diplomirani bivši Vojni Maserip
Ulica kneza Damjana (Katedra
182 Telefon 132. Telefo