POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU DUBROVNIK, 17 Srpnja 1935. aO- .. Cekovnog računa našeg lista ON" est 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVII Narodna Svijest Cijena je listu 5 Din. mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO | UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare, Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier; Dubrovnik 2, Urednik: Antun FI& — Dubrovnik _ Rukopisi se ne povraćaju. dačelnost i dosljednost u politici čelto-aust avi leyčisko pitanje. — Politički Credo Kvaternika. — Inte. ligencija ima interpretirati narodne težnje, a ne docirati. — »BRealna politika'“, nemoral. — ,,Dok je srca, bit će i Kroacije'“ Veliki katolik i veliki Hrvat ra- kovički mučenik Eugen Kvaternik kazao je već 1870. ove značajne riječi: »Tkogogjer ne zastupa naše stanovište, ili zastupa protivno stanovište, taj ne može biti za nas i taj ne može biti s mama. Taj mora biti protiv nama i mi moramo biti protiv njemu«. Mož- da ove riječi nijesu bile nikad tako aktuelne kao danas, kad je naš seljački narod još jednom jasno i otvoreno iz- razio svoje mišljenje i neizbrisivim pe- pečatom utvrdio i dokazao da postoji t. zv. hrvatsko pitanje, da su maše že- lje i aspiracije sve življe i djelotvor- nije, te da traže pošteno i ispravno rješenje. Predbacuje se Hrvatima, ne bez namjere, da su fantasti i da ne znaju što traže, ali su nedavni dogogjaji naj- bolje obeskrijepili ovakove tvrdnje, jer stotine hiljada svijesnih hrvatskih izbornika, koji su uz najveći teror iz- 'tazili svoje misli i želje, znali su veo- ma dobro zašto glasuju, zašto se žrt- voju i izvrgavaju najbijesnijim progo- nima i šikanacijama. Narod traži i zah- tjeva ono što je logički postulat i zah- tjev svake etničke skupine, svakog na- roda, pa i hrvatskog. Karte su otvorene, znadu se naše želje i raznim »taktiziranjima« i »di- plomatiranju« došao je kraj. To je sve više bez ikakve vrijednosti i potrebe kad je jasno i otvoreno progovorio narod, subjekt i objekt politike. Naš lrad i maše djelovanje ima biti us- [mjereno i uokvireno u duhu i osnov- noj težnji i načelu, koje je hrvatski narod više nego plebiscitarno izrazio. U tom radu moramo biti načelni i |mačelnost i dosljednost moraju biti glav- ni aksiomi i osnovice naše nacionalne politike i daljnjeg djelovanja. Postav (lljema je jasno ocrtana i oštra linija, Ikoja dijeli pozitivno od negativnog u našem javnom životu. | Dakle, načelno opredjeljenje pre- ma svim pojavama u našem javnom životu i to u ime beskompromisnih (naših nacionalnih ideala. Bez ove na- elnosti, čvrstoće karaktera i poštenja uzalud bi mam bio svaki rad i uza- |llindne bi bile sve one bezbrojne žrtve [daleke i nedavne prošlosti. Rogaška: TEMPEL ' DONAT — STYRIA i= običnu cijenu od Din. 8.— ETAR KULUŠIĆ Načelno pak opredjeljenje i gle- dište može imati neku vrijednost i ja- činu jedino kad se dosljedno, beskom- promisno i smiono primjenjuju u jav- nom život i dnevnom djelovanju. Vrlu- danje, ideološki oportunizam, kompro- misnost u načelima, , taktika“ ili kako se već zovu ta ,pametna posla“ u svojoj su srži protunarodni i destruk- tivni, pa iko je podlegao ovoj bolesti nema prava ni moralne legitimacije, da se smatra suvremenim rodoljubom i borcem, a najmanje pak nekim vogjom. Prošlost nas je naučila gorkih iskustva i razočaranja, a nova generecija ne može niti smije dozvoliti, da se prave eksperimenti s marodom, narodnom dušom, genijem Naroda. Naš seljački narod jasno je izrazio svoje mišljenje, a ma hrvatskoj je in- teligenciji sada, da to interpretira, a ne da narodu dijeli mudrost s visoka. Načelnost, dosljednost i interpe- tiranje narodnih želja i zahtjeva — to. je naš program. To je realna politika, dočim onaj ,zdravi realizam“ i , realna politika“, koju bi htjela pokvarena hrvatska , inteligencija“ nije ništa drugo nego trgovanje s narodnim idealima, plašt za njihov kukavičluk, oportunizam i karijerizam i najveća uvreda za mrtve i poginule maše velikane, trgovanje s njihovom krvlju i iskorišćavanje nji- hovih žrtava. A to je nemoral, koji se ne može ničim opravdati. Zato neka nam danas budu uzori mrtvi velikani Eugen Kvaternik i Ante Starčević, Oni su već izrazili i postavili program na- šeg seljačkog naroda, ma koji je Stje- pan Radić konačno protegnuo pojam hrvatskog političkog naroda i završio proces formiranja hrvatstva kao mo- deme nacije. A čitav taj rad i nastojanje mora biti zasnovano, na čvrstim teme- ljima vjere, poštenja i iskrenog osje- ćanja. Zato će nam ostati nezaboravne Matoševe besmrtne riječi : »Dok je srca, bit će i Kroacije !“ M. svako doba hladna mineralna voda Radenska : ZDRAVILNI KRALJEVO i GAZELA VRELO Za sanduke od 25 staklenka posebna cijena! pekarna -- kolonijal sonske braće protiv organiziranih hr- vatskih katolika i svećenstva još se uvijek nastavljaju sa proračunanom tendencijom, da bi se unijela zabuna i razdor u opći naš narodni pokret, Ali uzalud im taj Sizifov posao, jer su da- nas svi pravi Hrvati bez iznimke pri- padnici općeg nar. pokreta, kojemu je na čelu dr. Maček. »Hrv. Straža« energično obraču- nava sa ovim srpsko-radikalsko-mason- skim intrigama. Jasno i otvoreno postavlja i riješava pitanje jedinstveno- sti naših redova i energično damantira intrige i podvale o osnivanju neke hr- vatske katoličke stranke. »Hrvatska Straža« od 13 ov. mj. u članku: pČisti računi duga ljubav“: izmedju ostalog piše: »Hrvatska Straža« ravna se u o- cjenjivanju nacionalne i stranačke po- litike principima Katoličke Akcije. Kao što Katolička Akcija nije stranačka, već izvanstranačka i iznadstranačka, tako je i naš list izvanstranački i iznadstra- nački. On nije glasilo nijedne političke stranke i neće se dati u službu nijed- noj stranci. Prema tome nije glasilo ni bivše Hrvatske pučke stranke, koja u- ostalom i ne postoji više i pobijat će- mo sve eventualne tendencije i akcije, da se ta bivša stranka oživi i uskrisi, jer znademo, da bi široka javnost sma- trala, da ona nastupa u ime hrvatskog katolicizma i da bi odgovornost za nju i njezinu politiku bacala na katoličku crkvu, iako predstavnici Crkve s takvom akcijom i politikom ne bi imali nika- kve veze. Megjutim iako Katolička akcija ni- je stranačko-politička ona je nacional- na, ona je Hrvatska katolička akcija kao što je u Italiji Talijanska katolička akcija, a u Francuskoj Francuska ka- tolička akcija. Njezini pripadnici jesu članovi hrvatskoga naroda, a njezina je svrha preporoditi hrvatski narod u Kristu, i Kristovim duhom obnoviti po- jedince, obitelji, staleže, klase i čitav hrvatski narod. lako se Katolička Ak- cija ne bavi stranačkom politikom, nje- zina je zadaća i ta, da svoje članove odgaja tako, da budu vjerni svom na- rodu i da rade za njegovo vremenito i vječno dobro. Nadalje ona bdije i nad stranačko-političkim životom, da u njemu ne zavladaju elementi, koji hoće naciju, kojoj Katolička Akcija pripada, odvesti krivim putevima i oduzeti joj najveće njezino dobro, katoličku vjeru. Da vršenje vjerskih i nacionalnih dužnosti nije nespojivo ili protuslovno i da zauzimanje za nacionalne ideale i težnje i obrana pravedne nacionalne stvati nije u sukobu 8 iizvišenom iz- vanstranačnošću, koja se nameće crk- venim organima, neka je dokaz neu- strašivi gest, koji je učinio nakon pe- tomajskih izbora hrvatski metropolita preuzv. g. dr. Antun Baner, kad je u poznatom memorandumu sabrao sve martirijske žrtve, koje su podnijeli hr- Lijepi zubi bez kamenca tako jednostavno! Uzmi nuovo SARGOV PROTIV ZUBNOG KAMENCA[S= OO AN SZ = vatski izbornici prije, za vrijeme i na- kon izbora, nabrojio najteža nasilja i ukazao za najstrašnije nepravde, koje je u izbornoj borbi ne samo njegovim vjernicima i vjernicima ostalih biskupija nego i svećenstvu nanijela prošla vlada i sve to predao i nabrojio kompetent- nim faktorima. Je li taj istup sijedoga natpastira bio stranačko-politički akt, ili je to bio diktat njegove vruće ljubavi prema svo- jim i ostalim vjernicima, koji su stra- dali zbog svog nacionalnog osvjedo- čenja, i duboke svijesti o dužnosti, da najveći moralni autoritet, kakav je crk- veni i kakav je lično autoritet hrvat- skoga metropolite, istupi u obranu ne- pravedno gaženih nacionalnih prava i svetinja ? Naš list i kao hrvatski i kao kato- lički ogradio se u više navrata od svih akcija, koje bi išle za tim, da se u ime katoličkih načela i interesa stanu cije- pati složni hrvatski narodni redovi, koji su pokazali tako silnu kompaktnost na petomajskim izborima, i koji su iz- razili puno povjerenje svom vogji dru Mačeku.« Je li put i za pješake? Stranci su se pohvalom izrazili vidjevši po cestama znakoveza brzinu auta, ali su opazili, da se istih propisa, brzine vožnje, skoro nitko ne drži, već da jure bezobzirno kao da naš put nije i za pješake, nego samo za njih. S pra- vom je jedan prigovorio: čemu su tre- bali stavljati ove znakove, kad pješaci nemaju prava hodati po cesti, ako neće da im život bude uvijek izložen opas- nosti. O kakovoj bližoj šetnji bilo do Boninova ili do raskršća sv. Jakova sa sigurnošću života nema mi govora, jer treba uvijek stajati na oprezu da te automobili sa svojom mahnitom vož- njom ne zahvate. Jednaku vožnju o- pažamo danomice i u samoj unutraš- njosti grada preko Place Kr. Petra ili Kr. Tomislava (a da o trubljenju po noći i ne govorimo): jednom riječi, nitko se ne drži propisa vožnje. Opaža se nadasve na Pilama kraj tramvajske stanice, da se propisi koji važe za vas kulturni svijet kod nas neupotrebljavaju, naime: kada stigau : PM