M“ Br. 29. POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU DUBROVNIK, 24 Srpnja 1935. I" i. Čekovnog računa našeg lista NE" jesi 4153 Podružnice Sarajevo. God. XVII Narodna Svijest Cijena je listu S Din, mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske liškare, Izlazi svake Srijede _ Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gi. Ružier) Dubrovnik 2, Urednik: Antun F1č — Dubrovnik Rukopisi se ne povraćaju. Rezolucije Permanentnog odbora za euharistijske kongrese Prigodom HH. Općeg Euh. Kongre- sa u Ljubljani održao je Permanentni Odbor Euh. Kongresa dne 28. lipnja svoju posebnu svečanu sjednicu u Ljub- ljant, kojoj su prisustvovali pored de- jegata iz sviju biskupija u zemlji i p. n. gg. nadbiskupi dr. Dobrečić i Rodić poviše p. n. gg. biskupi dr. Srebrnić (predsjednik P. O.), dr. Akšamović, dr, Bonefačić, dr. Carević, dr. Gnidovec, Mišić, dr. Njeradi i dr. Mileta, zatim kap. vikar v. Vidas, gen. vikar Božo Waniš i gen. provikar Mons Stipčević. Na toj su se sjednici prihvatile četiri resolucije, čiji je sadržaj od ve- like važnosti, jer duboko zasjeca u rad za euharistijski odgoj mladeži i naroda uopće pa ih s toga niže donosimo: 1. Proti sekularizaciji dana Gospodnjih : Delegati svih biskupija u zemlji kao članovi Permanenincg Odbora za euh, kongrese sakupljeni na svojem sastanku u Ljubljani dne 28. VI. 1935., zahtijevaju da nadležne državne vlasti absolutno vode račun o tome, kako bi dani Gospodnji ostali potpuno rezer- vani svrsi, za koju su po Božjem zakonu odregjeni, a svrha im je ne mo vršenje odnosnih vjerskih duž- nosti, nego njegovanje vjerskog života nopće. Stoga osugjuju »Zakon o oba- veznom tjelesnom vaspitanju« i dotičnu Uredbu o osnivanju i radu praznič- lih tečajeva«, ukoliko se u njima svrha kojoj su dani Gospodnji isključivo po- većeni mimoilazi. Ima radnih dana na pretek na raspolaganju, da se mogu tiljevi spomenutog zakona i uredbe emetano. postizavati. Pozivlju se takogjer svi nadležni ktori, da paze e bi se javni, osobito omladinski nastupi, samo utoliko doz- oljavali, ukoliko je vršenje vjerskih inžnosti učesnicima katoličke vjerois- )lovijesti bezuvjetno omogućeno i za- [tigurano. Inače je obilježje takvih pri- edbi u najmanju ruku amoralno što teba sa stanovišta Božjih interesa ab- lutno pobijati. | Proti profanaciji dana Gospodnjih: U vezi sa značajem i zadacima ftuharističnog kongresa smatra Perma- (tentni odbor euharističnih kongresa odnim napose predložiti Katoličkoj kciji u zemlji, da sa svim sredstvi- (Ba: koja su njoj na raspolaganju | (iersko prosvječivanje, novine, pred- | pie posredovanje itd. itd.) uklanja lo nažalost zapažamo u provogjenju (\horta, turizma, namještavanja ferijal- (lih kolonija, u priregjivanjn popular- ih vlakova, u kupališnim prilikama, (tod izleta, u održavanju sajmova itd., jer je zakon Božji, da se dan Gospod- nji posvećuje pa prema tome to i sa- mo narodno blagostanje zahtijeva. 3. Za popularizaciju euharistijskog odgoja : Permanentni odbor euh. kongresa u Jugoslaviji duboko je uvjeren da bi se mnogo doprinijelo euharistijskom pokretu : a) kad bi se u svakom vjerskom i katoličkom udruženju uopće osnovala posebna euharistijska sekcija, Neka ne bude nijednog katoličkog udruženja bez euharistijske sekcije; b) kad bi se sve javne katoličke priredbe bez izuzetka spajale ne samo s javnim korporativnim učestvovanjem kod službe Božje, nego is javnim kor- porativnim pristupom svojih učesnika k sv. Pričesti; €) kad bi se sustavno kod svih nabožnih priredbi (trodnevnice, duhov- ne vježbe, tečajevi za majke, muževe, omladinu, djecu itd. itd.) održavala po- sebna predavanja s odnosnim praktič- nim pobudama na evharistijski život. 4. Za zaštitu euharistijskog odgoja: Permanentni odbor za euharistijske kongrese u Jugoslaviji gleda za pro- vogjenje euharistijskog pokreta jednu od majvećih zapreka u tome, što se u mnogim udžbenicima na našim škola- lama, osobito u udžbenicima za histo- riju, zoologiju, etnologiju, pedagogiku i slično, iznašaju nauke, koje šire ne- samo posve iskrivljene poglede na Cr- kvu, nego i potkapaju objavljene vjer- ske istine, te se čak često očito kose s njima. Permanentni odbor s najve- ćim žaljenjem sve to konstatuje i s ogorčenošću osugjuje te zahtijeva od nadležnih državnih faktora, da se ti udžbenici smjesta iz škole uklone, jer su u punoj opreci sa snošljivošću, koju inače državni zekoni u odgoju toliko preporučnju, ali se nažalost kad se radi o katoličkoj nauci to ne provodi. | Roditeljima !!! kojima je stalo do sreće i zadovoljstva u porodici, .čim opaze na kojem članu po- rodice blijedost lica, pomanjkanje volje za jelom, nervoznost, čestu glavobolju, besa- nicu, lahku razdražljivost, umornost, mo- raju znati, da su to posljedice: slabo- krvnosti, a spriječiti ćete mnoga teža oboljenja ako odmah poduzmete jačanje krvi željeznim preparatom a to je ,ENER- GIN“ za jačanje krvi, živaca .i apetita. Liječnici tvrde, da je za oporavak djece i odraslih dovoljno 3 velike boce. Dobrog je ukusa, piju ga rado djeca i odrasli .Energin“ se debiva u apotekama u bocama od pola litre, 1 boca Din. 35. Reg. S. Br. 4788/32. od toga Te štiti Izjava preuzv. ikuja 0 Euh. Kongresu u Ljubljani Na povratku iz Ljubljane, pošto se je makon velebnog euharistijskog kongresa u Ljubljani zadržao 20 dana u slovenskim Alpama, 1iaš preuzv. bis- kup Josip Dr. Carević ovako se je iz- javio o pomenutom Kongresu: Pravom je netko kazao, da su Irci, Bretonci i Slovenci najpobožniji narod na svijetu. Što se tiče Slovenaca to je dovoljno dokazao i Il, Euharistijski kongres u Jugoslaviji. Mnogi misle, da je megjunarodni euharistijski kongres u Dublinu g. 1932 odnio rekord, što se tiče pobožnoga raspoloženja i dis- cipline. Bio sam nazočan u Dublinu, ali moram priznati, da se pobožnost, organizacija i disciplina na kongresu u Ljubljani, iako je bio mnogo manjega opsega, može mjeriti i usporediti s kon- gresomu Dublinu. Zato braću Slovence ide potpuno priznanje i pohvala, kako je to naglasio i Nj. uzoritost kardinal. legat Hlond. Duboka je bila i ustrajna duhovna priprava, pomoću koje je slo- vensko svećenstvo, na poticaj mudrog i energičnog mladog kneza biskupa Gregorija Dr. Rožmana, cijelu godinu pripravljalo svoje vjernike na tu veli- čanstvenu egharističnu proslavu; goruća i ustrajna je.bila molitva, da bi Bog blagoslovio kongres i u istinu — kon- gres je uspio mad svako očekivanje. Ljudi su učinili sve sa svoje strane i sve priredbe: muzikalne, pjevačke, dra- matske kao i izložbe krasno su uspjele, ali glavno je učinio euharistični Spa- sitelj po molitvi svojih vjernika i po sv. pričesti, koja se je dijelila deset- kama tisuća. Zato nema sumnje, da će kongres roditi najbogatijim duhovnim plodovima; duboki govori na kongresu kao i staleška predavanja bit će nepre- stana pobuda za razmišljanje i za nove plodonosne inicijative u duhovnom ži- votu. — Organizacija i disciplina su pokazali, da su katolici u Sloveniji a- cies bene ordinata — dobro uregjena vojska. Lajici vrše apoštolat u službi crkvene hijerarhije i pod vodstvom svo- jih biskupa a po uputama sv. Oca pape Pija XI za rad u Katoličkoj akciji. To je sile, a to je-i meophodni uvjet za uspjeh i pobjedu. Lajik, koji to ne ra- zumije ne može biti član nijednoga katoličkog društva, jer takav čovjek ne bi bio graditelj, nego rušitelj Katoličke akcije. Katolička akcija i euharistični Spasitelj ujedinjuju sve katolike, koji su dobre volje bez obzira na stranačko i političko opredijeljenje. Euharistija je vez i jedinstvo ljubavi, koja je trium- firala ma kongresu kako je to lijepo naglasio ljubljanski biskup Gregorije Dr. Ražman. _— Praktično izva- gjanje tih načela i iskustva, što su bila stečena na svjetskim euharističnim kon- gresima, podigle su euharistični kongres u Ljubljani do zavidne moći i sjaja. Nastavimo tim putem te daljnji uspjesi i plodovi neće izostati. -KALOD PROTIV ZUBNOG KAMENCA“ Korčulanski Opat T Msgr. Dn Mašo Bodulić. Juče ranim jutrom Utorak 23. VII. 1935 — zvono je naše katedrale na- javilo neočekivanu smrt korčulanskog opata Msgra Don Maša Bcdulića. Ova je vijest svakoga iznenadila, jer je če- stiti pokojnik i ako u 69 godini života izgledao uvijek krepak i zdrav. Pred par dana došao je u naš grad da traži lijeka nenadanoj boli i tu ga je smt zatekla. Za danas donašamo samo po- glavite podatke njegova života, dok ćemo se idući put osvrnuti posebno na rad ovog revnog pastira duša, koji je dobro poznat i široj našoj javnosti. Pokojnik potječe iz stare Korču- lanske obitelji i rogjen je u gradu Korčuli 24. V. 1866. Iza kako je od- ličnim uspjehom dovršio gimnaziju i bogoslovske nauke bio je 1888 zare- gjen za svećenika. Želio je a imao je i potrebite sposobnosti da se usavrši i na visokim školama, ali kad mu nije bilo molbi udovoljeno priuzeo je službu župnika najprije u Pupnatu pak u Lumbardi na otoku Korčuli za punih deset godina. Godine 1898 imenovan je kanonikom zborne crkve sv. Marka u Korčuli, a 2. IX. 1919. i mitronosnim korčulanskim opatom. Sve je ove službe kroz punih 47 godina obavljao tako revno i savjesno, da je stekao opću ljubav i štovanje i u povjerenoj mu pastvi, i u mašoj javnosti a osobito priznanje na nad- ležnim mjestima, te je obnašao uz čast korčulanskog opata i natpopa - dekana još i čast biskup. generalnog provikara i tajnog komornika Nj. Svetosti, a _po- sjedovao je i ordene sv. Save IV. i Jugosl. krune V. i IV, stepena. Obna- šao je više puta čast općinskog te i banskog vijećnika Primorske banovine, ali uvijek pošten i dosljedan načelima stare garde Pavlinovića i Klaića i is- kazao se kao čelični borac za probu- gjenje hrvatske narodne svijesti u borbi sa bivšim autonomašima. — Ali nje- govo polje rada nije bila politika nego crkva, osobito crkveno pravo. Za dije- cezanske sinode održane 1900 god. u Dubrovniku, pokojnik je vršio službu bilježnika i ulazio gotovo u sve ra- sprave, a nakon toga 1906—1911 iz- dava ,Ručnu knjigu za župnike“ u tri omašna sveska, pravi rukovogi za mlade a i starije svećenike, pak još i sada ta knjiga mnogima dobro dolazi. Kao opat u najteže poratno doba — nastupio je tu šlužbu za vrijeme tali- janske okupacije otoka Korčule 1919 — svu je svoju brigu posvetio zbornoj crkvi sv. Marka, tom remek djelu gra- diteljske umjetnosti i potpuno je obno- vio. Mnogo je radio i za duhovnu obnovu svojih vjernika te su za vri- jeme njegove uprave održane više puta Tu