LOSTARINA PLAĆENA U GOTOVU

DUBROVNIK, 31 Srpnja 1935.

- . Čekovnog računa naseg lista

HN" jest 4153 Podružnice Sarajevo.

God. XVII

Narodna Svijest

 

Cijena je listu 5 Din, mjesečno : za inozemstvo 10 Din. mjesečno
PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU
Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare.

Potpisan je konkordat sa Sv. Stolicom

Važne odredbe konkordata — Nove nadbiskupije

Izlazi

 

svake
Pojedini broj Din. 1. poj

Srijede

 

Vlasnik — izdavač
Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier; Dubrovnik 2,
Rukopisi se ne ovraćaju.

Urednik: Antun FI& — Dubrovnik

Sloboda katoličkog školstva

Katoličke Akcije — Depolitizacija svećenstva

Potpis konkordata izvršen je
dana 26 srpnja. Oko 11 sati
primljen je ministar dr Auer u
Vatikanu uobičajenim ceremo-
nijalom.

Konkordat je potpisan u 11.30
sati. Potpisali su ga u ime
Svete Stolice Nj. U. kardinal
Pacelli, a u ime jugoslaven-
ske vlade dr. Auer.

Prije potpisivanja predao je
kardinal Pacelli dru Aueru or-
den Grgurova reda, prvoga ste-
pena. Poslije potpisivanja kon-
kordata primljen je dr Auer kod
sv. Oca. Sveti Otac ostao je u
razgovoru sa drom Auerom pre-
ko četvrt sata, a iza toga je pri-
mio gju i gjicu Auer. Svetom
Ocu bili su predstavljeni članovi
pratnje dra Auera. Megju njima
su se nalazili Msgr. Magjarec i
sgr. Moscatello.

  
 
  
  
 
 
   
 
  
 
  
   
 
  
 

Tekst konkordata biće pre-
ma običaju publikovan prilikom
izmjene ratifikacija.

Već se sada može reći da
konkordat, već potpisan reguliše
definitivno pitanje granica dije-
ceza, tako da one odgovaraju
novim političkim granicama Kra-
ljevine Jugoslavije, uvijek u vezi
sa uregjenjem političkih granica
odregjenih ugovorima o miru.
Uspostavlja se ninska dijeceza,

, a osnivaju se nove dijeceze: bač-

ka i banatska. Biskupu splitskom
vraća se čin mitropolita, a ljub-
ljanski dobija isto to dostojanstvo.
»Prilikom imenovanja postu-
piće se na način predvigjen u
većini poratnih konkordata.
Ekonomski odnosi rješavaju
se u smislu pune jednakoprav-
nosti izmegju vjeroispovjesti. Dos-
ljedno tomu Crkvi se priznaje

ekonomska autonomija a upore-
do onomu, što su već postigle i
druge vjeroispovjesti. Crkvena
imovina ne može biti predmet
eksproprijacije, niti novih agrar-
nih zakona bez prethodnog spo-
razuma sa crkvom.

Na polju nastave Crkvi se
priznaje mogućnost da vrši svoju
vlastitu akciju, kao što je to slu-
čaj u velikoj većini država. U
javnim školama zagarantovana
je nastava i religiozno i moralno
vaspitanje katoličkih učenika. Te-
ološki fakulteti saobraziće se naj-
novijim propisima Svete Stolice.

Brak zaključen u katoličkoj
crkvi ima pun gragjansko-pravni
efekat. Disciplina koja reguliše
brak, izjednačiće se za cijelu te-
ritoriju Kraljevine.

Katolička akcija je iznad i
izvan partija i podregjena je

biskupima, koji za nju odgova-
raju.

Pošto su u konkordatu sa-
držane zakonske garancije, koji-
ma se obezbjegjuju sloboda i
prava crkve, Sveta Stolica je
voljna da izda potrebna naregje-
nja, kojima će se dušobrižničkom
kleru u aktivnoj službi zabraniti
pripadanje političkim partijama
i aktivno učešće u njima. Razu-
mije se da će vlada istovremeno
narediti identične mjere odnosno
svećenstva drugih vjeroispovjesti.

Pitanje upotrebe glagoljice u
liturgiji riješeno je tako da se
vodilo računa ne samo o nacio-
nalnim osjećajima već i o disci-
plini katoličke crkve i o željama
respektivnog katoličkog stanov-
ništva.

Jasno je da se to ne odnosi
na manjine.

 

  
  
 
   
   
  
   
   
   
  
  
   
  
   
   
 
   
  
  
  
 
  
  

Već smo u dva navrata pisali o
intrigama srpskih radikala i jugosla-
enskih imasona, koji idu za prljavim
iljem, da unesu zabunu i razdor u
ložne naše narodne redove, kojima je
la čelu vogja dr. Vladko Maček. Na-
očito su se okomili na Crkvu, svećen-
Ivo i organizirane hrvatske katolike
huncajući o nekom »klerikalizmu«, »os-
ivanju katoličke stranke«, »suradnji s
lr, Korošcem« i t. d. To je sve ener-
tično demantirala u više navrata »Hr-
atska Straža«, glavni organ Hrv. Ka-
loličke Akcije, kao i sva naša pokra-
inska štampa. lotrige su se i dalje
astavile, a prednjači im  prestolnička
lampa i famozni njen zagrebački
lopisnik dr. I, Nevistić, poznati pam-
letista proti Majci Božjoj Bistričkoj.

logja hrvatskoga naroda dr. Vatko
Maček energično = je osudio te
apadaje na Majku Božju  Bi-

ltičku, a u utorak 23 o. mj. uredniku
Nedjelje« dao je važnu izjavu o kato-
čkoj crkvi i ulozi katolicizma u na-
8em narodu. Dr. Maček je kazao:

,Moje stanovište o našoj ka-
ličkoj vjeri je svakome poznato.
lo je stanovište ono isto, koje
jekovima u sebi nosi kao dio
Hvoga života naš hrvatski narod,
naročito narod seljački. Vjera
jegova bila je njemu od pri-
janja kršćanstva do danas ka-
nen medjaš, koji je život njegov
smjerio uz Zapad, uz zapadnu

ažna izjava Dr. VI. Mačeka

o katoličkoj crkvi i njezinom uplivu kod Hrvata

evropsku civilizaciju, a dobrim
dijelom i kulturu.

Kada mi dolaze i pitaju ime,
što mislim o budućem duhov-
nom i kulturnom opredijeljenju
Hrvata, onda svakoga upozoru-
jem na siguran i najočitiji način,
kako je na ovo pitanje odgovorio
hrvatski seljak. Naš seljak znade,
što njemu znači vjera njegova.
On sa Bogom počima i svršava
svaki svoj posao. Iz vjere crpi
snagu za svoj mukotrpni posao
i utjehu u danima nevolje i pro-
gonstva. Seljak je naš obranio,
sačuvao, a čuva i danas najsi-
gurnije naš hrvatski narodni
život.

Hrvati će sigurno svojoj vjeri
znati i u boljim danima dati pra-
vo mjesto u svom narodnom
životu. Ja sam naglasio već, da
mi nismo »klerikalni narod«. Tu
moramo biti na čistu, da pod
tom riječi »klerikalan« shvaćam
»politički klerikalizam“. Uplita-
nje klera u čisto politička pita-
nja u ime katolicizma i stvaranje
političkih stranaka pod egidom
kleričkog vodstva i direktiva.
Mi smo protiv toga i u interesu
naroda, a i same vjere. Svećen-

stvo imade u narodnom životu
da bude učitelj i pomoćnik na-
roda, da se posveti njegovim
duhovnim potrebama i vjersko-
uzgojnom radu. Mi dakle u tom
pogledu ne želimo ništa drugo
nego ono, što i sama crkva traži,
kada brani svećenstvu stvaranje
političkih stranaka i uplitanje u
u stranačko političke borbe.
Hrvati imadu, hvala Bogu,
mnogo dobrih i požrtvovnih sve-
ćenika, koji su uz narod živjeli
i s njim trpjeli. Prema ovima
izčezava ono malo višeg i nižeg
klera, koji nisu znali, gdjeim je
mjesto. To naše svećenstvo uži-
vati će svaki ugled i potporu
naroda, ako s njime proslijedi u
njegovim borbama i ako mu bude
tješitelj u nevoljama, učitelj i
pomoćnik. Kada dodju vremena,
da: ćemo moći svoje prilike ure-
djivati, kako mi budemo htjeli,
znati ćemo urediti i odnošaje sa
Crkvom tako, da Crkva bude
zadovoljna u sretnom narodu.
Protiv raznih vjerskih orga-

'nizacija, — naročito omladinskih

— dok služe ciljevima vjerskog
i moralnog preporoda, ne samo
da nemam ništa, nego sam uvje-
ren, da će ih narod još i više
podupirati iz svega srca, kada
uvidi, da nisu na uštrb, nego
čak na korist narodne borbe !“

Na upit o njegovom mišljenju
o tajnim, posebno slobodno-zi-
darskim društvima, kazao je dr.
Vlatko Maček:

»Slobodni zidari ne znače u

životu našeg naroda ništa po-

sebno. Sam njihov rad govori o
njima dosta . . .“

Uz ovo vrijedno je i važno napo-
menuti držanje splitskog »Jadranskog
Dnevnika« glasila »novih Hrvata« i biv-
šeg bama, imenovanog načelnika Splita
i predsjednika »Jadranske Straže« dra
Gjina Tartaglie, poznatog masonskog
»brata«. Oa u svom organu donaša ovu
izjavu dra Mačeka, ali ispušta riječi,
kojima je vogja hrvatskoga naroda o-
sudio djelovanje masonerije. Da se
ne zaboravi!

Dr. Vladimir Maček
preporuča slogu

Skorih dana dru Mačeku stavio je
jedan suradnik zagrebačkog »Zagorskog
lista« pitanje :

-- Mislite li, gospodine pretsjet-
sjedniče, da bi u političkom pogledu
do jeseni moglo doći do kakvih pro-
mjena?

Vogja hrvatskog naroda Dr. VI.
Maček odgovorio je:

— Ne volim biti prorok, jer je
teško proricati što će sve do jeseni
biti, a nije to ni tako važno. Za_ nas
Hrvate važno je samo to da budemo
ovako složni i organizirani kako smo
bili do sada, i po mogućnosti još bolje, pa
ćemo moći hladnokrvno u oči pogledati
svakoj situaciji, kakva god bude došla,