i POŠTARINA PLAĆENA U GOTOVU Br. 32. Broj Cekovnog računa našeg lista DUBROVNIK, 14 Kolovoza 1935. NR jest 4153 Podružnice Sarajevo, God. XVII Narodna Svijest Cljena je listu 5 Din, mjesečno : za i tvo 10 Din. mjesečno PLATIVO I UTUŽIVO U DUBROVNIKU Uredništvo i Uprava kod Dubrovačke Hrvatske Tiskare. ] Izlazi svake Srijede Pojedini broj Din. 1.50 Vlasnik — izdavač Tisak Dubrov. Hrvat Tiskare (zast. Gj. Ružier; Dubrovnik 2, Urednik; Antun F1& — Dubrovnik Rukopisi se ne povraćaju. Nije potrebno napose isticati, da nalazimo u velikoj neizvjesnosti ne mo ekonomskoj nego još više du- ovnoj. Nad mama svima nad cijelim ašim marodom stoji veliko pitanje, pi- anje budućnosti. Težina toga pitanja u tome, što svatko osjeća — pored ajboljih težnja i želja za zdravom bu- |lućnošću narodnog života — teško bo- esničko stanje sadašnjosti. Naše doba je u krizi. čovječanstvo u krizi, Sve se to reflektira i na ži- otu našega naroda. Ali se ipak svi zdamo, da će nas odatle na široke uteve izvesti Ruka Providnosti i pro- icavost ljudska. Ipak su za naše prvo- ce, za predstavnike javnoga mišlje- ja, za hrvatsku inteligenciju zadaci ki. Mi koji stradamo, koji na svojim ušama nosimo pritisak, prvi smo poz- ani, da riješimo sve upitnike i krizu. ekanjem se ne postizava ništa. Gene- ucije, koje ne rade za sebe i za druge, e zaslužuju baš nikakvu pažnju ob- ektivnog posmatrača. Zaći u život to jedini ispravan put, koji nam se u rodu otvara. I danas, kad je strađa- je općenito, kad strada inteligenat, jak i radnik, onda mora svatko sa voga mjesta i na svoj način raditi na zdravljenju narodnog života. Narod je shvatio, gdje je put oz- avljenju. Narod je pošao svojom za- anom linijom. Pred hrvatskom inte- igencijom stoji još pitanje: kuda će, oće li razumjeti narod i u njegovom ravom životu naći mjesta svome pr- borstvu. Hrvatska inteligencija, mislimo ona pravom smislu hrvatska, t. j. čista 2 Kad etnolozi govore o kulturi pri- itivnih narode, megju ostalim doka- ima za veći ili manji stupanj kulture, vagjaju bolji ili slabiji način pokri- nja tijela. Što su narodi nekulturniji ilskudnije im je odijelo, osim da ih ma sili da se zaodjenu. : Kulturni marodi pokrivaju svoje lo ne samo da ga- zaštite od vre- enskih nepogoda, već da mu dadui tetskiji izgled, a ujedno to traži i |izvijeniji osjećaj etičkog zakona, jer I normalni čovjek stidi svega onoga lo je nisko i što ga obara na razinu otinje. W Narav je zaodjela životinjsko tijelo kom ili perjem, a čovjeku, jer ra- liman, ostavljeno je da sam o tome di skrb, pa mu je u tu svrhu dan ((lletski i moralni osjećaj, česa sveg otinja nema. - t Životinja lišena maravnog pokrića čla ođurna je, Pogled na nju vrije- | od germanizma, od feudalne iživljeno- sti i dekadence, javlja se u narodnom životu baš u doba najrazličitijih struja i previranja: u doba pravaštva i mna- prednjaštva, hrvatstva i jugoslavenstva, liberalizma i religioznih pokreta, kon- zervativizma i seljačke demokracije, in- diferentizma i konzekvetnog katoliciz- ma, nacionalizma i kozmopolitizma, in- diviđualizma i kolektivizma. Bilo jeto za orijentaciju, priznat se mora (i ako se to ne može i ne smije uzeti kao opravdanje!) veoma teško vrijeme. Pa ... u interesu istine mora se reći, da se hrvatska inteligencija nažalost rijedko kao cjelina uvijek ispravno orijentirala. Neminovno je onda bilo, da se iz toga rode različiti konflikti megju in- teligencijom i hrvatskim seljačkim na- rodom, a ti se svode uglavnom na dva: inteligencija, nije mogla da se uživi u kulturne i vjerske poglede naroda, iz- megju socijalnih interesa njihovih nije se mogla uspostaviti harmonija. Rezul- zultat je toga bila, da inteligencija nije na narodno pitanje gledala onako zdra- vo, rodoljubno i konstruktivno kao narod. Spram tradicionalne, krvlju i mu- čeništvom zapečaćene vjere, koja je os- nov života, životnih pogleda i kulture, spram vjere kojoj je hrvatski narod bio odan u snažnom svom vitalitetu kroz sve vjekove spram te vjere stala je bila hrvatska inteligencija u drugu pozu. Narodno vjerovanje i uvjerenje nije ta inteligencija gledala kao svoje, nego je importirala tugje ideje, koje nisu mogle prodrijeti i u narodu uhvatiti korijena. I narodu je povijest dala priznanje i pravo. Povijest je pokazala, da su te importirane ideje bile krive, Sada to gja estetski osjećaj, čovjeku se. gadi, Na isti način i pogled na čovjeka sa nedovoljnim pokrićem tijela vrijegja estetski a osobito moralni osjećaj, Ima ih istina koji ovo ne ćute. Otupljen im je i estetski i moralni osjećaj usljed kakvog perversiteta ili najobičnije usljed ograničenog moždanskog kapaciteta. Ali ovo ih ne može da štiti kad je njihovo ponašanje neugodno ili čak štetno za druge. Nedovoljno pokriva- nje tijela vrijegja estetski osjećaj nor- malnog i kulturnog čovjeka. Dokaz je tome pogled na neke zdepaste tipove širokih hlača i bokova, golih legja i napadno izbočenih prsiju. Ali još više ovo vrijegja moralni osjećaj, jer je to povreda moralnog reda i zakona: Po- vreda moralnog reda od slabih je po- sljedica i za onoga, koji taj red gazi kao i za druge ljude pa zato .su po- stavljeni od društvene zajednice čuvari ovog moralnog reda i poretka. S NARODOM ZA NAROD ČEKANJEM SE NE POSTIZAVA NIŠTA. — ISPRAVAN PUT HRVATSKOG SELJAČKOG NARODA. 1 ZADAĆE NASE INTELIGENCIJE. — ,TKO NIJE S NAMA, TAJ JE PROTIV NAS“. — U NEPROBOJNIM FALANGAMA DO KONAČNOG CILJA. hvala Bogu uvigja i hrvatska inteligen- cilja. Vrlo lijepo se opaža u razgovoru s najvigjenijim našim intelektualcima, očito se vidi u javnom životu, kako se inteligencija vraća osnovnim istinama kršćanstva, u njih se uživljava i prilazi im sa željom, da ih u svom životu produbi snagom, koja je inteligenciji svojstvena. Radikalni liberalizam proš- loga vremena spada u prošlost. Došao je bio u sukob s najzdravijim pojava- ma u narodnom životu, s najsvetijim tradicijama Hrvatstva i morao je pasti! Danas više nema i ne može biti konilikta megju socijalnim interesima zdrave inteligencije i naroda. Inteligen- cija, istina nije znala prigrliti pokret širokih seljačkih masa sve dotle, dok je narod nije iznenadio cjelovitošću i vitalnošću zdravog seljačkog poimanja i mišljenja. Danas i inteligencija znade, da su zdrava strujanja u narodnom ži- votu ono, o čemu mora povesti računa i narodna inteligencija, ako želi svoj napredak. Svaki narod mora biti svjestan da mu je dužnost, da nagje i zacrta svoj pravac za razvitak praktičnoga i duhov- noga svog života. Hrvatski narod oda- brao je svoj pravac. Uz jasno izrečeni narodni program i težnju za slobodom u duhovnom se pogledu priklonio ka- tolicizmu. Narod se priklonio i zemlji. Zemlja mu je izvor blaga i zadovoljsva. To dakle hoće narod. On to os- jeća, proživljava, za to se bori, strada i žrtve doprinaša. Zdrava narodna in- teligencija ide uporedo s hrv. seljač- kim narodom u velebnim, jedinstvenim falangama do konačne pobjede. Nema polutanstva i meodlučnosti, jer ,tko nije sa nama, taj je protiv nas“. SLIJEPCIMA VELIKIH OČIJU... Dubrovnik plovi prema Kongu... — Golotinja vwrijegja ugled Duhrovnika. Golotinja, kakvu se danas kod nekih osoba vidi, memoralna je, kao što je nemoralna, recimo, kragja. Pa ako vlast traga i kažnjava kragju, zašto istom mjerom ne mjeri i kršiteljima srama i stida?! Ako je negdje neko- mu u taji ukradeno nešto, to je šteta samo njemu, ali besramno odijevanje na ulici mnogo je veće i šire moralno zlo, jer je javno i od gorih je poslje- dica na druge. To vodi sobom podra- živanje životinjskog dijela u čovjeku, osobito u onima, koji su dobom mla- gli pa zato osjelljiviji. K'tome golotinja je zlo proti ne- rodu i državi. Ona vodi u nemoral koji efeminira narod, čini ga s time slabijim i manje otpornim. Čuvari dr- žavnog poretka dužni su da svojom brakijalnom silom štite državu i one- moguće sve, što je štetno: za državni i narodni opstanak. 3 U starom Rimu kod predstava u kazalištu počelo se je bilo izvoditi na pozornicu besramno obučene glumce i glumice, Seneka je ustao proti tome iz čisto patriotskih razloga dokazujući kako prestavljanje golotinje na pozor- nici falalno vuče za sobom dekađensu naroda. Povijest rimskog carstva dala je pravo Seneki. — Ovako Seneka o golotinji u kazalištu, a koliko bi bio oštrije istupio proti golotinji na ulici. Sramota je za Dubrovnik, koji se ponosi svojom kulturom i skladnošću da se po njemu bahato šetaju neki sjeverni tipovi u posve nemoralnoj nošnji, kao da bismo bili negdje na obali Konga. što je drugdje zabranjeno i kažnjivo kod mas se o tom ni ne vodi računa. Ugled Dubrovnika, nacijonalni po- nos, zdravi moral pa konačno opsta- nak naroda i države traži da se već jednom stane na put golotinji i djelo- mičnom perversnom miidizmu nekih bezobraznih stranih individua, koji mi- sle da kad nam dobace inače zasluženi dinar, da mogu da nas smatraju za stoku, pa se tako prema nama i vladaju. Već je vrijeme, da se tome stane na kraj! Divljaštvo i divljanje po gradu i okolici. U ove zadnje godine divljaštvo i divljanje po gradu i okolici toliko se rasiziralo i takove forme zauzelo, da je sramota i strahota. Smijemo da re- čemo, da možda nema važnijeg mjesta u Jugoslaviji, gdje bi se pustilo, da prostaštvo i divljaštvo zauzmu takav mah kao u Dubrovniku. Grupe odrlija i prostačina klatare se po svim mjestima u gradu i oko- lici, deru se i urliču u svako doba da- na i noći, psuju i kunu, sjede, leže i valjaju se, a kad im treba i nuždu vrše, Nije rijetko da se medju sobom i po- tuku. Izazivaju i napastuju prolaznike. Osobita im je naslada, da se besramno ponašaju u blizini i na očigled skladne publike, naročito na tržnicama, pred crkvama i u tramvaju. Istina, svi su ti prostaci gotovo bez iznimke došljaci iz poznatih krajeva, koji su se ovamo doklatili trbuhom za kruhom. Ali ih toliko ima po svim javnim mjestima i lokalima, da čine porazan dojam na svakoga a naročito na domaću skladnu čeljad, jer je boli vidjeti tu stvar. Medju njima ima mnogo lupeža i provalnika, koji provaljuju u kuće i vrtove, da kradu, što im vrijedna do- pane ruku, ili ako ne mogu to, tad zlobno štetu čine. Oštećuju stabla, na- sade, cvijeće, vrtove, ograde ili makar šta. Gdje se ušuljaju u neki voćnjak ili vrt, ako nadju još zelen plod, sve- jedno ga pokidaju, obično skupa sa granama, samo da štetu načine. Mažu zidove,-vrata i prozore. Bacaju kame- nje i razbijaju stakla. > U toj se fukari nalaze još posve zeleni mladići i zreli pa i stari ljudi, a ima dosta i ženskadije. Kako je svako zlo priljepčivo, tako je i to divljaštvo. Ono naročito poguban utisak čini na nezrelu mladež. Za to vidimo, da se mnoga domaća djeca i nezrela mladež provode za tim prostacima. Žalibože pozvani se ne brine, da tom divljaštvu i tom sramoćenju Du- brovnika stane na put. Kogod hoće da sramoti Dubrovnik na bilo koji način, to mu je slobodno u svako doba. Po- red toga češće u izvjesnim novinama izlaze dopisi iz Dubrovnika, koji div- ljanja deklatarene fukare, prikazuju kao proizvode domaćeg, dubrovačkog pu- čanstva. — Dokle će ovako? Dokle će dubrovčani biti indolentni prema svo- jem građu i svojem puku? > Dabrovčanin. er